Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mossel

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:32

Bedankt voor je antwoord! We plannen sowieso niet strak, het is vakantie haha :P

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:35

Ik vind het een gekke nieuwe regel voor het YP. Vanaf nu kun je dus beter eerst een YP doen en dan pas een WHP...maar een YP heb je job offer nodig, wat veel gemakkelijker is te verkijgen als je via je WHP een goede plek hebt gevonden...

Die ene persoon heeft waarschijnlijk inderdaad geluk gehad, over de cijfer heen gekeken. Hopelijk gaat je LMO lukken.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 23:22

De beren zijn wakker! Wel een beetje vroeg want het is nog steeds nogal koud maar we hebben er al 1 gespot!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 00:18

Niet alleen in de Rockies helaas.. hier in Ontario breken we momenteel koude records en in Manitoba waar een vriendin van mij zit is t helaas ook niet veel beter..

Linda, ja dat vermoed ik idd ook.. maar zoals ik al zei, kan het op zn minst proberen ;)
Iedereen die ik er over gehoord heb (incl een immigratie bureau) vindt het maar raar. Zou me ergens niks verbazen als ze het volgend jaar toch weer terug gaan draaien.. zeker omdat het, tenzij je ergens als stagiair naar binnen kan, vrij lastig is een baan te vinden zonder dat ze je daadwerkelijk gezien hebben ed. Daarnaast heb ik zelf op een nertsenfokkerij gewerkt. Op zich best leuke baan maar een @#$/&*^ van een baas. Moet er niet aan denken op zo'n manier bij zo iemand terecht te komen want dan hang je wel mooi..

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:25

Hebben jullie misschien leuke adressen in BC of Alberta voor meerdaagse horse trail?
Ik heb al wat rondgekeken op internet maar persoonlijke ervaringen zijn altijd fijn natuurlijk.
Wil een dag of 2/3 te paard, liefst overnachten buiten en het hoeft dus geen fancy familieranch met alles erop en eraan te zijn :)

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:37

Wie kan mij helpen? Als voorbereiding op mijn stage moet ik een lijstje maken van de culturele verschillen tussen Nederland en Canada. Dus brand los! Ik ben benieuwd! :D

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:45

Hier in de buurt heb je nog vrij veel amish/menonites (oid). Moet je maar even googlen, geen elektriciteit, paard en wagen etc.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:47

ooh ik dacht dat amish alleen in Amerika in bepaalde gebieden zaten. Weer wat geleerd! dankje!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 19:50

In alberta heb je de hutterieten.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 00:25

Volgens mij komt amish hier niet zoveel voor als de menonites (ik moet eens opzoeken hoe je dat schrijft :')) maar ze zitten hier wel :)

Anders dan dat is de manier van bijv winkelen hier heel anders omdat ze alles in een Mall stoppen en niet zoals bij ons bijvoorbeeld langs de grachten (alhoewel je natuurlijk wel winkeltjes downtown hebt, maar doorgaans geen grote merken oid) maar weet niet of dit onder cultuur valt?
Verder is het hier niet onbekend om een aantal uur te moeten rijden om te gaan winkelen of een uur enkele reis in de auto zitten om naar je werk te gaan (country).
Daarbij is het ook niet ongewoon om zo'n 45-60u per week te werken, mensen zijn meer "workaholics" hier en daarnaast krijg je ook zeker in het begin lang niet zoveel vakantie dagen als in NL. Daar tegenover echter hebben we bijna elke maand wel een lang weekend ivm een feestdag op maandag.
Daarnaast doen heel veel mensen hier nog dingen met cheques en creditcards alhoewel de government nu volgens mij wel meer aan het stimuleren is voor elektronische transacties en debit en banen worden heel vaak bi-weekly betaald.
Verder zit er in elk (groter) dorp wel een fastfood restaurant op bijna elke hoek vd straat terwijl echt restaurantjes met Italiaans, grieks, Argentijns whatever je hier niet zoveel ziet (in de stad misschien)
Tim hortons en donuts
Fish and chips
Country music
Er wordt hier veel op wild gejaagd (hert, kalkoen, konijn, eend etc) veel ook door jeugd en over het algemeen vindt ik mensen hier veel meer outgoing. In de zomer bijv op de 4wheeler en de kano, in de winter bijvoorbeeld de snowmobiles
Ik heb het idee dat er veel meer rondom babies en huwelijken gedaan wordt. Bijvoorbeeld babyshowers en stag and does/buck and does.
Sowieso vind ik dat er zomers vrij veel te beleven valt. Homecomings, streetdances, rodeo's, fair's...
Kwa paarden is het hier veel meer western, hunters en race horses dan in NL.

Veel dingen zijn voornamelijk verschillen, geen idee tot in hoeverre het als cultuurverchil geldt maar miss heb je er wat aan. Dit is iig waar ik zo even aan moest denken.. :)

Ooh en ik heb het idee dat mensen hier veel jonger trouwen. Heel veel mensen in mijn omgeving in hun begin 20 zijn al getrouwd of gaan binnenkort trouwen. En tienerzwangerschappen komen verassend vaak voor..

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 09:23

Super dankjewel daar heb ik zeker wat aan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 17:56

Meer verschillen:
Canada geeft 1 jaar zwangerschapsverlof, NL 4 maanden. In Canada ga je daarna weer fulltime aan het werk in NL vaker parttime (Ik praat over HBO/Universitair niveau werk, daar heb je hier geen parttime banen in)

Er zijn ontzettend veel gratis programma's om te volgen met je kind (0-5 jaar, met 5 gaan ze naar de kleuterschool): opvoedingscursussen, strong start (google), pre-start en allemaal door de overheid gesponsord. De Canadese overheid weet dat als je veel geld en moeite in opvoeding van kleine kinderen stopt het beter (preventief) werkt dan als kinderen eenmaal ontspoort zijn weer op het rechte pad te krijgen. Vandaar al die programma's & cursussen, de cursussen hebben dan ook gratis childminding.

Hier sta je voor alles in de rij: bus halte, handen wassen in school, bibliotheek, vaak is er 1 dikke rij voor alle kassa's bij bv de Mac, dus je staat nooit in de langzaamste rij ;), in winkels zoals bakker. Als er grote uitverkoop is en er is een stormloop dan staan mensen zelfs buiten in de rij te gewoon rustig en netjes wachten tot ze de winkel in mogen!! :wow:

Banksysteem en internet gebruik lopen achter op NL

Mensen zijn heel aardig en komen actief op je af om je te helpen of met je te praten, maar als het puntje bij paaltje komt dan blijkt het vooral conversatie te zijn (loze beloftes: 'ja' zeggen en 'nee' doen)

Afspreken doe je liefst buitenshuis en niet bij jouw thuis. Zelfs als je wat van internet 2e hands koopt is het niet gek dat ze niet komen opdagen (zie boven) of afspreken op de parkeerplaats bij een groot winkelcentrum of in de hal van hun flat. Kom je bij ze thuis dan word je geacht vaker bij de deur te blijven staan dan binnen te komen.

Binnenshuis doe je je schoenen uit. Schone sokken en matching pairs.

Mensen noemen je hier bij je voornaam. Meestal wordt achternaam niet eens genoemd bij het voorstellen. De dokter noemt jouw ook alleen bij je voornaam en de balie bank mensen ook. Dat vond ik ook gek.

Mensen complimenteren je over alles. Ik krijg als ik met mijn 3jarig zoontje over straat loop echt tientallen complimentjes. Toen ik vorig jaar even in NL was, was het gek dat echt niemand mij op straat aansprak om te zeggen hoe leuk, schattig, lief mijn zoon is. :D Jonge kinderen en baby's staan echt in het middelpunt. Ook tienerjongens komen met mijn zoontje praten in de skytrain of spelen kiekeboe vanaf hun stoel.

Er rijdt hier heel veel politie in burgerauto's. Dan gaat er ineens een sirene aan of hun zwaailicht (midden op de snelweg) en je schrikt je kapot. Dat verwacht je niet. Nu zie ik wel dat de ze altijd een bull bar op de grill hebben, dus dan let ik altijd extra op mijn snelheid ;)

Autorijden en parkeren kunnen ze niet zo goed. Ze doen maar wat

Speciale parkeerplaatsen voor invaliden en zwangere vrouwen dicht bij de ingang van winkels. Maar ook speciale parkeerplaatsen voor moeders met kinderen onder de 5 en soms zelfs speciaal voor grootouders met kinderen.

Huistelefoon (vaste lijn) is hier nog heel normaal.
Ik kan nog wel even doorgaan:P

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:24

Wat grappig Hippo, hier is het niet anders dan altijd bij mensen thuis afspreken, ook als ik spullen op internet verkoop. En het gebruik van cheques vind ik persoonlijk ideaal, hoef nooit langs de bank om geld te pinnen voor de hoefsmid.
O en we bbqen altijd, ook in -20 in de winter. We gebruiken de bbq niet voor een speciale gelegenheid met stokbrood en veel vlees en sausjes maar gewoon om onze steaks op klaar te maken!

En hier in Alberta zijn we altijd buiten, nu icefishen we, gaan we met de snowmobiles op pad, langlaufen en skien, straks in de zomer zijn we op het water, in het park, aan het hiken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:48

Een ander echt cultureel verschil is (gehoord van een Canadees die vaak naar NL komt) NL sporten in groepjes buiten: groepjes fietsers, hardlopen in een groepje etc. Hier (Vancouver) is dat veel individueler.

Cheques vind ik strontvervelend: ik moet dus naar de bank als ik mijn loon ontvang. Ik krijg een cheque. De openingstijden en vooral de verspreiding van (je eigen) bankfilialen is ook niet echt fijn, pfff. EN inleveren bij een andere bank kost gelijk weer $5 ofzo

Ander verschil: pinnen bij een 'vreemde' bank kost geld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 18:50

Bij onze bank kan je sowieso maar een paar keer pinnen/afrekenen met debit voordat elke transactie geld kost. Alles gaat met creditcard.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 19:40

Dat vind ik wel irritant ja, als ik moet pinnen bij een andere bank kost het meteen geld. Dat is wel vervelend als je voor je loon steeds naar de bank moet. Ik maak ook veel gebruik van e transfers, superhandig en je hebt alleen iemands email adres nodig!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:42

Wat ik een heel leuk cultureel verschil vond in Vancouver was hoe iédere persoon de buschauffeur een bedankje toeriep bij het afstappen. Maakte niet uit of je vooraan, halverwege of achteraan de bus uitstapte, iedereen schreeuwde een heel vriendelijke en welgemeende thank you naar de buschauffeur. Dat vond ik heel typerend voor hoe lief en zachtaardig Canadezen zijn :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 20:46

Yasmine schreef:
Wat ik een heel leuk cultureel verschil vond in Vancouver was hoe iédere persoon de buschauffeur een bedankje toeriep bij het afstappen. Maakte niet uit of je vooraan, halverwege of achteraan de bus uitstapte, iedereen schreeuwde een heel vriendelijke en welgemeende thank you naar de buschauffeur. Dat vond ik heel typerend voor hoe lief en zachtaardig Canadezen zijn :)

Helemaal mee eens!

Wat ik ook apart vond, heel veel mensen laten hun deuren/ramen gewoon open. Eentje in Saskatoon, echt geen onbewoond gebied, gewoon in een wijk zei dat dus ook. Ze zei daarbij, ik heb liever dat ze gewoon binnen lopen en spullen mee nemen dan dat ze ramen/deuren inbreken. Ze had toch niks van echte waarde in huis. Heel bijzonder hoeveel mensen daar zo over dachten!

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-14 22:24

Yasmine schreef:

Wow, wat leuk om te lezen, dat kun je je hier haast niet (meer) voorstellen :j
Ik vind nu al in de contacten die ik via internet doe rondom het zoeken van een plekje in Canada zo leuk, echt oprecht vriendelijke en aardige reacties :)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 17:27

Cultuurverschillen liggen ook een beetje aan in welke omgeving je zit, oost canada is toch weer anders als west-canada. De newfies zijn ook weer een volk apart. Ik zit in Alberta, dus dit is vooral mijn ervaring in deze omgeving.

Zo zijn mensen in bijv. ontario in het algemeen hardere werkers dan hier in Alberta. Vooral de jeugd heeft vaak een werkmotivatie van niks. De oudere generatie zijn wel nog kei harde werkers, die het ook met hun hart doen.

Verder kun je hier nog steeds bergen geld verdienen, ook al heb je bijv. je school niet afgemaakt. Je neemt bijv. cursus lassen en dan kun je echt een belachelijke hoeveelheid geld verdienen (oilfield). Deels omt het hierdoor dat de werkmotivatie tegenwoordig zo slecht is. Er is zoveel werk hier en voor een werkgever zo moeilijk om een goede werker te vinden, dat je als werkgever het maar slikt als iemand de kantjes eraf loopt...

Om ook aan hippologic toe te voegen qua zwangerschap-kinderen: Stay-at-home mom is hier veel normaler. In Nederland kom je het nog zelden tegen.

Je wordt altijd aangesproken in bijv. de winkel met: "Hi, how are you today".

Verder bestaat het handgebaar voor 'lekker' hier niet. M'n man vroeg, waarom m'n vader dat soms deed? :D .

Het geloof is hier ook nog meer aanwezig. En ook ik ervaar dat veel mensen veel jonger trouwen en kinderen hebben. 'Samenwonen' snappen veel mensen ook nog niet zo heel veel van, maar het wordt wel normaler.

Praten over 'sex' onderwerpen is ook veel meer gesloten hier. (nu is Nederland ook weer compleet het andere uiteinde ;) )

De mode ligt hier altijd achter. Bijv. de grote brillen monturen. In Nederland zie je het al een paar jaar, in Canada is het pas sinds afgelopen jaar echt in de mode.

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:21

Inderdaad Linda, Alberta is weer anders dan BC en Ontario. Ik woon in een echt olie dorp waar bakken met geld verdiend wordt door hele jonge mensen, is niet voor iedereen weggelegd want daardoor ook drugs problemen, maar in onze vrienden kring geen last van. Ze werken wel keihard, maken lange dagen van minstens 14 uur. Juist voor de 'gewone' banen in het dorp zelf zijn moeilijk mensen te krijgen omdat iedereen die hierheen komt echt voor de olie komt.

En ja, wat Yasmine zegt, iedereen is aardig en behulpzaam, zo stonden wij van de zomer bij de canadian tire want we hadden patio furniture gekocht, maar het paste niet 1 keer in de auto, dus iemand stopte even en laadde de rest in en reed zo achter ons aan. En tja, mode, hier bij ons helemaal ver te zoeken, maar in de stop kun je nog wel aardig terecht maar idd, we lopen hier wel achter op NL denk ik.

Hoe is het bij jou Linda? Al aan het kalveren? Ik ben echt klaar voor de lente, ik kan -15 ineens een stuk minder goed handelen dan in december. Maar goed, nog even geduld!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:44

Mode is afhankelijk van waar je zit, grote stad of wat verder verwijderd. Vancouver, Québec, Toronto enz zijn hippe steden waar ze helemaal mee zijn met de laatste mode :j

lennylenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 01:51

Dat geloof ik meteen Yasmine! Nu in de winter maakt mode me ook niks uit, als het maar warm is!

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 04:56

Dan kan ik me wel voorstellen Yasmine.
De mode kan mij verder ook weinig schelen ;) . Hier op de ranch loop ik altijd in m'n werkwranglers en werkschoenen. En de winter al helemaal, coveralls, muckboots etc :D . Vind dat wel lekker hoor, toen ik klein was vond ik het altijd heerlijk om in m'n 'oude' kleren te spelen. Maar nu ik altijd werkkleren aan heb, vind ik het ook weer leuker om af en toe m'n 'nette' outfit aan te doen.

Wij beginnen met kalveren midden april. Gelukkig...want zelfs nu is het geen lekker weer om te kalveren.

Zeker na die week lekkere temperaturen is die sneeuw van vandaag en die koude inderdaad veel lastiger te handelen. Ik denk dat iedereen er klaar mee is, ik ook echt wel. Zal niet klagen als het straks +30 is ;) .

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 18:25

Wat grappig om de vershillen tussen NL en Canada te lezen :) Maar ook de verschillen tussen oost en west. Ik lees dus wel dat hier dingen toch weer andere gaan als in het westen..

Lekker weer was het hier trouwens. Best stormpie..
Sneeuw viel hier wel mee maar de wind :oo Gisteren was de eerste keer deze winter dat ik de paarden eerder naar binnen heb gehaald. Normaal in een sneeuwstorm willen ze niet naar binnen maar gisteren stonden ze bij de draad met een complete wit hoofd :=