[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 19:10

Marilu schreef:
Jullie zijn goed bezig samen !
Belangrijk inderdaad dat Diego jou als veilige haven beschouwt.
Het losrukken wil je, zeker met zo'n groot en sterk paard, liefst te allen tijde vermijden, dat kan ik me levendig voorstellen !!

Wat dat wennen betreft, zou dat ook zo veel tijd vragen als ze van locatie veranderen ?
Ik doel dan op onze verhuis naar Spanje, voorzien voor volgend jaar, waarbij ze hier alle 5 wel mee gaan en ik blijf natuurlijk ook de constante factor, maar het wordt een totaal andere omgeving en ook het eten zal anders zijn.
Zou dat wennen dan ook nog zo lang duren, denken jullie ? Of zou dat minder impact hebben, omdat de kudde dezelfde blijft en het 'baasje' ook ?

Ik denk dat het niet te voorspellen is of ze er door veranderen. Toen ik van NL naar FR verhuisde, ging ik van 2000m2 "weide" naar 2 hectare (later kochten we er nog 3 ha bij). Wat het eerste opviel was dat de paarden, ik had toen alleen Thor en Shadow, een ruin en een hengstje, "wild" als in terug naar de natuur, natuurlijk, werden. Ik had een enorm sterke band met ze, vond ik, in NL. Ze volgden me overal, superbraaf onder het zadel en voor de kar, zowel op ritten als met dressuur beide. Mwah... ze lieten zich niet eens meer vangen! Ze proefden de natuur en sloegen om naar rebellie. Dat settelde met een paar weken en kon ik weer gewoon met ze gaan werken, maar in het begin, oef.

Ook zag ik dat ze de eerste weken aan de dunne gingen door het gras, in NL stonden ze voornamelijk op hooi.

Toen kregen we het vreemde fenomeen dat hun haar niet meer wist wat het moest doen. Ze gingen midden in de zomer in de rui, naar bijna geen haartjes meer, naar ineens beren in de herfst. De temperatuurverschillen waren daar erg extreem. Het kon in de herfst een verschil tussen dag en nacht van 25 graden opleveren. Dat vreemde verharen heeft nog een geheel seizoen daarna door geduurd.

Dus ik krijg meer het idee dat paarden meer zoals katten zijn. Het is niet zozeer het baasje als wel de omstandigheden en het leefgebied dat veilig moet zijn. Als aan de voorwaarden veilig en eten is voldaan, kunnen ze weer buiten die hokjes gaan nadenken en meewerken.

Maar dat kan per paard uiteraard enorm verschillen. Maar ik denk zeker dat ze in Spanje een gewenningsperiode door zullen gaan, voornamelijk qua klimaat denk ik.

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 19:55

Die van mij moesten wel een flinke tijd wennen. In september verhuisd, toen hadden ze veel last van de insecten. Overal bulten en korsten met bloed op de benen. En in de winter heel erg mager geworden, vooral Pathos. Daarna ging het al beter. Nu worden ze niet eens meer slanker in de winter.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 20:02

O ja dat herinner ik me nog, je merries waren drachtig en hadden echt een jas uitgetrokken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 21:38

Voor ons was de afstand natuurlijk minder groot. Maar mijn 2 shetten moesten natuurlijk wel wennen, maar ik denk dat het zeker scheelde dat ik ze al een tijd had. Ze hebben altijd erg naar mij toe getrokken, en dat bleven ze doen. Ook vlak na de verhuizing op een heel vreemde plek voor hun.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 09:30

Ja, ik hoop het dus, dat ik hun betrouwbare en vertrouwde steunpilaar zal zijn.
Al ben ik zelf een stresskip, dus dat betrouwbare zal ik wat moeten faken, denk ik ... ;)

Wel zal zo'n trip van zo'n 2.200 km ongetwijfeld héél vermoeiend zijn voor de dieren, dus misschien liggen ze de eerste weken wel gewoon voor pampus ...

Monique, ik had nog niet gerepliceerd op wat je daar schreef over jouw levensverhaal, maar ik kijk er alvast naar uit om er meer over te weten te komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 10:07

Mooi om te lezen hoe de shetten zich bij jou veilig voelen TT, nou die van mij indertijd gingen met de kont tegen de krib.

Marilu, zo'n reis is zeker vermoeiend en als je dat door een vervoerder laat doen, wordt er onderweg soms in en uitgeladen. Dan overnachten ze ergens op een paddock.

En als je meer wilt weten over mijn levensverhaal mag je me een pb sturen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 12:11

Vanmorgen met Diego weer geoefend. Dit keer weer eens wat anders gedaan en daar was meneer"tje" het niet mee eens. Ik heb hem voorop meegenomen voor de kudde via een track naar een ander land. So far so good. Daar moest iedereen wachten omdat ze naar de overkant van de weg gingen. Ook nog goed.

Maar nu. Ik haal Diego alleen uit de kudde en loop buitenom de boerderij terug naar het opstapblok om hem te poetsen. Daar was meneer niet van gediend. In feite is er dus niets anders dan anders, alleen dat hij op een andere plek weg is gehaald van de kudde. Goed om dit te concluderen, echt iedere verandering heeft grote impact op hem.

Maar het bleef beheersbaar, maar hij gaf duidelijk aan het niet leuk te vinden. Hij moest telkens omkijken waar ze nou waren. 20m verder op maar uit het zicht, zucht. En schrapen! Jawel, naast hinniken een nieuwe uiting van ongenoegen, ik wil hier niet zijn ik wil naar de kudde. En hij bewoog veel meer tijdens het poetsen in een continue poging terug te gaan.

Ik begin onderscheid te maken in echt angst of gewoon eigenlijk niet willen. De ogen zijn duidelijk anders. Vandaag was hij niet bang, want toen ik met hem terugliep naar de kudde, dus naar 18m bij ze vandaan ongeveer 8)7 en hij ze nog steeds niet kon zien, ging hij staan grazen. Dus als hij het wil, dan maakt het ineens niet uit.

Sterker nog, ik ging Erwin even roepen met Diego aan de hand en dat is dan voor de boerderij dus kan hij ze helemaal niet meer zien en is denk ik wel 20,5m :+ weg bij ze, kon hij óók gaan staan grazen en had hij ineens geen haast of schrapen meer.

Dus ik denk dat we nu op een punt zijn aangekomen, waar het goed is dat ik bevestig dat wat ik van plan ben, ook leuk is en dat hij ook dingen móét af en toe ipv allemaal lolletjes.

Uiteraard heb ik het allemaal niet te lang gerekt en terug naar de kudde rukte hij zich niet los of zo, hij kwam me ook niet voorbij. En alles was weer goed.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 12:55

Jullie gaan supergoed, Mo!! Je gaat aan Diego echt een fijn rijpaard hebben. Het lijkt me echt een enorme lieverd. <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 13:28

Hi Astrid, ik hoop ook dat we goed gaan, gisteren ging het perfect, vandaag veel geleerd en ging het ook goed. Ik ga ook regelmatig naar de kudde zonder iets te moeten, dus ben er net heen geweest met wortels. Diego beweegt dan wel naar me toe, de andere niet zo zeer, dus dat vind ik nog steeds fijn. Dat hij ook weet dat ik ook zomaar ineens leuk ben, zonder dat er wat moet.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-26 16:19

Haha, leuk om te lezen elke keer :D En fijn dat Diego niet zozeer meer schrikkig lijkt te zijn maar nu gewoon zijn zin ook wil doorzetten. Dan zit ie goed in zijn vel en voelt hij zich goed! Altijd leuk als een paard zijn karakter echt tot uiting komt en hij zijn mening ook durft te uiten <3 klinkt als een fijn paard inderdaad en vnaaf hier kun je mooi verder aan de slag met hem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-26 18:13

Grainey schreef:
Haha, leuk om te lezen elke keer :D En fijn dat Diego niet zozeer meer schrikkig lijkt te zijn maar nu gewoon zijn zin ook wil doorzetten. Dan zit ie goed in zijn vel en voelt hij zich goed! Altijd leuk als een paard zijn karakter echt tot uiting komt en hij zijn mening ook durft te uiten <3 klinkt als een fijn paard inderdaad en vnaaf hier kun je mooi verder aan de slag met hem.

Dat heb je zo goed samengevat Grainey. Ik denk idd ook dat hij beter in zijn vel komt en gaat vertellen wat hij wel en niet wil. Dus nu wordt het tijd om daar samen goed in te worden zodat we het allebei leuk gaan hebben.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-26 10:05

En vanmorgen weer een fijne, maar superkorte sessie, door een misverstand. De kudde was al op weg naar het weiland, dus ik gehaast erheen en ze teruggelokt naar de inloop en met Wortelman Diego voorop, kwam iedereen naar het Wortelvrouwtje. Diego vastgezet in de inloop en gaan poetsen, maar Prisca wilde ook. Zó opdringerig. Dus ik haar ook poetsen, o o wat lekker al die haren weg. Toen verdraaid Quarbonne zich er ook tussen werken, wilde ook gepoetst worden. Callas en Poupette zijn daar wat te beleefd en lager in rang voor, dus die wachtten braaf af. Natuurlijk zij ook een beetje.

Toen het zadel op Diego gelegd. Eerst laten ruiken, all good, erop gelegd, geen enkel probleem en losjes gesingeld, beugels omhoog gelaten. Ga ik met hem wandelen, komt Erwin gehaast aan, waar ik nou blijf? Huh? Misverstand. Ik zei ik ga de paarden doen en trainen met Diego en Erwin stond al die tijd al te wachten bij het land aan de overkant om te helpen met de weg over te steken. Och erm.

Dus ik een héééél kort rondje erf gelopen met zadeltje op Diego en weer terug. Zadel eraf en belonen uiteraard en met hem voorop naar het weiland aan de overkant gelopen. Ging allemaal supergoed en dan is het ook prima dat het zo kort was.

De volgende stap is met beugels los tegen zijn lijf tikken, kijken hoe dat gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-26 19:43

En dan kun je bedenken wat je met hem gaat doen, maar het loopt toch anders. Ik wilde na het eten, we aten buiten, dus rond een uur of 8 met hem een bit aandoe sessie doen. Maar we zagen op de camera dat ze al stonden te wachten dus hop erheen. Arme arme beesten, helemaal onder de steekknoetjes. Diego het ergst en allemaal bij de oren. Daarom had ik ook een vliegen-met-oren-masker gekocht, dat hij afgewerkt had. Dus hij had het al even niet om.

Hij werd echt gek, hij bleef flapperen, dus hop snel de kudde naar huis geleid naar de donkere inloop. Geen licht aangedaan, mèn wat zielig. Het bloed stond in zijn oren! En die zijn huge! En wat ben ik trots op hem. Ik heb eerst stop itch, dat is een vloeistof op mijn handen gedaan en geprobeerd in zijn oren aan te brengen. Maar het droop langs mijn armen mijn oksels in en er ging maar erg weinig zijn oren in.

Nu is het een spray, maar ik verwachtte daarmee niet bij de oren te kunnen komen. Dus toch maar proberen. En wat een schat. Hij liet het gewoon toe, had wel zijn oren in zijn nek, maar hij had mixed feelings want wat een jeuk en ik jeukte, met een spulletje dat verkoelt. En tjemig wat zijn die oren groot! Ik kon er helemaal in met mijn hand! Als in helemaal!

Toen dat even in laten trekken en hem gepoetst. Hij trekt nu ook een lipje als ik een tnekk doe. (tussen navel en koker kriebel) Daarna met zinkzalf de hele binnenkant van zijn oren ingesmeerd. Ook dat vond hij lekker en had geen oren meer in zijn nek. Hij keek wel supersuper zielig. En toen iedereen met antivlieg ingesprayd, maar dat vond hij niet leuk. Hij bleef wel staan, maar probeerde zich er aan onderuit te trekken met slimme hoofdbewegingen.

Maar wat een lieverd. En tussen alles door gaf ik hem telkens wortels. De bit-sessie heb ik niet gedaan, dit was al weer braaf genoeg.

Wat ik me afvraag. Ik heb nog nooit in mijn leven de oren van mijn paarden uitgeschoren. Die haren zitten er niet voor niets. Alleen knip ik grote kwasten af die eruit hangen. Dus Callas, Quarbonne, Poupette en Prisca hebben veel haar in hun oren en hebben veel minder last van knoetjes dan Diego.

Voordat Diego kwam hebben ze hem nog helemaal voor mij getoiletteerd, had van mij niet gehoeven, maar goed. Dus zijn kaakholte uitgeschoren, zijn oren uitgeschoren en een derde oor geschoren etc. Nu denk ik dus dat juist doordat hij nauwelijks haar in zijn oren heeft, die een makkelijk doelwit zijn voor knoetjes.

Wat denken jullie?

Ik ga dus in de toekomst zijn oren ook niet uitscheren. Maar ik heb wel gezien dat hij veel kale plekken in zijn oren heeft, ik hoop dat dat van het schuren is, niet dat hij door eeuwig schuren daar geen haren meer kan krijgen.

Wat ik overigens heel bijzonder vond, was dat hij de spray met teetreeolie/anti-jeuk niet erg vond. Dat hij de zinkzalf niet erg vond. Maar dat hij de spray met insecticide (ook niet echt heel giftig ook op basis bijv planten) niet leuk vond. Ik mijn beleving weet hij dus te onderscheiden wat goed voor hem is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:52

Jouw houding qua behandelen en preventie kan deel zijn, andere spul zal ook anders ruiken?
Uitscheren oren is in Nederland eigenlijk verboden (niet dat dat alles stopt, sommige mensen doen het toch, want "mooi"), uit welzijns overweging. Dat Diego last heeft van het "mooi" maken is heel logische conclusie.
Hopelijk begint hij zo masker beter te snappen en voelt het ook fijner als haar inmiddels wat meer teruggegroeid is. Die hele korte haartjes voelen niet altijd fijn als er iets op hangt als deken of masker.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 19:53

Misschien de geur van de spray die ook een rol speelt ? Ik kan me voorstellen dat die tea tree-olie beter ruikt dan de insecticide ?

Hier hebben ze ook enorm veel last van die kleine steekbeesten. Ik zelf ook, overigens, als ik met hen bezig ben. Die beestjes zijn geweldig bloeddorstig, denk ik zo ...
IJslander heeft ook veel haar in de oren, maar ook zij heeft er last van. Ik denk dat die beestjes zich gewoon een weg banen door al het haar.
Ze genieten er hier ook heel erg van, dat ik in hun oren krabbel en kriebel. Moet echt ook wel erg zijn, als je geen handen of vingers hebt om te krabben ;(

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-26 19:58

tamary schreef:
Jouw houding qua behandelen en preventie kan deel zijn, andere spul zal ook anders ruiken?
Uitscheren oren is in Nederland eigenlijk verboden (niet dat dat alles stopt, sommige mensen doen het toch, want "mooi"), uit welzijns overweging. Dat Diego last heeft van het "mooi" maken is heel logische conclusie.
Hopelijk begint hij zo masker beter te snappen en voelt het ook fijner als haar inmiddels wat meer teruggegroeid is. Die hele korte haartjes voelen niet altijd fijn als er iets op hangt als deken of masker.

O echt is dat verboden? Wat goed!!! Daar sta ik helemaal achter. Stompzinnig gedoe. En ja logisch dat korte haartjes kriebelen. Goed punt.

Marilu schreef:
Misschien de geur van de spray die ook een rol speelt ? Ik kan me voorstellen dat die tea tree-olie beter ruikt dan de insecticide ?

Hier hebben ze ook enorm veel last van die kleine steekbeesten. Ik zelf ook, overigens, als ik met hen bezig ben. Die beestjes zijn geweldig bloeddorstig, denk ik zo ...
IJslander heeft ook veel haar in de oren, maar ook zij heeft er last van. Ik denk dat die beestjes zich gewoon een weg banen door al het haar.
Ze genieten er hier ook heel erg van, dat ik in hun oren krabbel en kriebel. Moet echt ook wel erg zijn, als je geen handen of vingers hebt om te krabben ;(

Nou wat je zegt, je zult je toch maar zo moeten behelpen met krabben.

Het andere spul ruikt heel anders, de 3 producten verschillen dag en nacht, maar allemaal natuurlijke geuren. Het is allemaal spul op natuurlijk basis en oliën. Maar ik vermoed altijd dat dieren vaak zelf weten wat goed voor ze is en daarom vond ik het zo frappant dat hij die teetree olie basis spul oren plat maar wel toeliet, zinkzalf helemaal goed en tegen insecten niet leuk vond. Hij gaf er echt zijn mening over.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-26 20:15

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 00:00

Ja ik weet het niet. Maddy heeft echt heel veel meer haar dan mel en mel heeft dan weer nauwelijks prikbeesten terwijl Maddy soms s zomers echt vol zat... Voor Maddy had ik dus ook betere anti muggen spray gekocht, wat goed helpt (zon zwarte fles, ultrashield ofzo)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 08:58

Sintara schreef:
Ja ik weet het niet. Maddy heeft echt heel veel meer haar dan mel en mel heeft dan weer nauwelijks prikbeesten terwijl Maddy soms s zomers echt vol zat... Voor Maddy had ik dus ook betere anti muggen spray gekocht, wat goed helpt (zon zwarte fles, ultrashield ofzo)

O dat is ook apart inderdaad over het verschil tussen jouw dames.
Vliegen en muggen en grote steekbeesten heb ik onderling met Diego en de andere paarden nog niet kunnen vergelijken hoe Diego daarop reageert met zijn huid, omdat hij pas vanaf januari hier is. Dit is het begin van het seizoen en dat start altijd met die kleine kriebel knutjes.

Ik heb vannacht bedacht dat ik zijn vliegenmasker weer aan ga doen, en dat ik dagelijks de oren van dat masker in ga smeren met vaseline. Ieder vliegje dat onder het maskers oren naar Diego zijn oren wil, plakt dan vast. Hoop ik.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 18:41

Zo dan! Wat een braaf paard heb ik. Diego bedoel ik. De andere zijn ook erg lief.

Ik heb net een supersessie gedaan. Zadelpad, zadel (met beugels nog omhoog) op Diego, bit in en wandelen, weer iets verder dan vorige keer. Daarna bij de opstapsteen gezet, gepoetst met zadel erop, en een beetje op het zadel al gehangen. Erg braaf!

Volgende stappen zijn dit blijven herhalen en bevestigen, met iets meer erbij zoals beugels dan los laten hangen. En dan ga ik met zadel op achter hem lopen "mennen" en sturen. Daar heb ik enorm veel zin in, dat zou zo'n megastap vooruit zijn.

Verder vandaag zijn oren weer ingesmeerd met zinkzalf en zijn oormasker opgedaan en de hele oren van het masker aan de binnenkant ingevet met vaseline, alles wat daar langs wil aan knutjes, plakt vast. Take that ettertjes!

Hij was echt berebraaf. Erwin heeft er wat van gefilmd zal even kijken of ik daar een filmpje van kan maken.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 19:13

Toppie !
Ben benieuwd of jouw tactiek met de vaseline werkt :D
Niet dat ik er zelf ook mee ga beginnen ... heb niet zo veel zin in dat plakkerig gedoe ;) Maar ben wel curieus te weten of het werkt !

Ik heb je filmpje nog niet bekeken. Het is hier vandaag 'sportdag' bij ons ... Eerst de wielerwedstrijd 'Ronde van Vlaanderen' op TV en nu snooker. Niet mijn cup of tea, hoor, al vind ik snooker kijken af en toe wel leuk, maar mijn man kijkt daar heel graag naar. En ja, ik heb nog steeds geen 'oortjes' om naar mijn 'eigen geluidjes' te luisteren :D.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 20:05

Hier is de link naar het filmpje van Diego van vandaag: https://youtu.be/XyhO6kp8yU8

Marilu schreef:
Toppie !
Ben benieuwd of jouw tactiek met de vaseline werkt :D
Niet dat ik er zelf ook mee ga beginnen ... heb niet zo veel zin in dat plakkerig gedoe ;) Maar ben wel curieus te weten of het werkt !

Ik heb je filmpje nog niet bekeken. Het is hier vandaag 'sportdag' bij ons ... Eerst de wielerwedstrijd 'Ronde van Vlaanderen' op TV en nu snooker. Niet mijn cup of tea, hoor, al vind ik snooker kijken af en toe wel leuk, maar mijn man kijkt daar heel graag naar. En ja, ik heb nog steeds geen 'oortjes' om naar mijn 'eigen geluidjes' te luisteren :D.

Ik kan het je morgenochtend vertellen of het werkt met de vaseline. En ja superplakkerig, maar beter dat dan tot bloedens toe gestoken zijn hoop ik. Ik had gisteren echt mijn hand vol waterig bloed, dat vond ik zo akelig voor hem.

Leuk dat jullie helemaal into de sportevenementen zijn.
En oortjes kosten echt een drol, of scoor ze 2ehands. Het geeft je heel veel vrijheid je eigen dingen te doen, zonder een ander te storen of gestoord te worden.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:38

Wat een GEWELDIG filmpje!!
Het ziet er zó goed uit en hij blijft zo relaxed, echt top.
En wat gaat het ook goed in de groep, heel mooi om te zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-26 20:45

Tilmar schreef:
Wat een GEWELDIG filmpje!!
Het ziet er zó goed uit en hij blijft zo relaxed, echt top.
En wat gaat het ook goed in de groep, heel mooi om te zien.

Superdank, Tilmar. Het is niet iedere sessie zo, hoor, maar vandaag was het echt perfect. Ik vind wel dat het echt goed werkt, de piepkleine babystapjes per keer. Ik voel echt dat het steeds beter gaat. Het is op zich jammer dat ik niet altijd alles op video heb, want nu heb je niet zo zeer een vergelijk hoe het ook kan gaan.

Maar ik leer van elke keer en dat is het belangrijkste. En vandaag was iedereen superrelaxed. Helemaal fijn!

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 20:59

Te Schattig!!!

Zo lijkt Callas een kleintje als ze naast Diego staat.
Wat een braverd is het.