Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:38

Wij hebben verschrikkelijk veel neushoors gezien, echt niet normaal. Terwijl we daar in Masai Mara (Kenia) en Damaraland (Namibie) hele speurtochten voor hebben gedaan. In Masai Mara is het niet eens gelukt.

Hier waren het er soms tien in één oogopslag. Ook ontzettend veel jongen.

Afbeelding

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 21:49

Giraffes, olifanten en zebra's ga je sowieso zien. Die staan op veel plekken zelfs gewoon langs de weg. Tenminste, in het stuk van Port Elizabeth naar Grahamstown zie ik sowieso al zebra's en olifanten, met een beetje geluk spot ik ook nog een giraffe in een van de game reserves.

Leeuwen zijn lastiger maar als je in nationale parken met een gids rondrijdt zie je ze sowieso. Vaak hebben ze GPS trackers namelijk, en er zijn sowieso voor ieder park appgroepen waarin de rangers met elkaar bespreken waar ze voor het laatst bepaalde dieren gezien hebben die mensen graag willen zien.

Neushoorns heb ik hier tot nu toe nog niet gezien jammer genoeg, en luipaarden staan ook nog hoog op mijn lijstje. Denk niet dat het in dit bezoek nog gaat lukken dus wordt volgende keer :))

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 22:15

Heb in Kruger alles veelvuldig gezien behalve luipaard en cheetah. Gewoon zonder tracker of tips.

De 4 weken zat ik in grote private reserve. Dat scheelt ook. Daar waren de katten gelukkig niet getagd. Slecht voor de foto's haha

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:27

Sakura789, mooie foto's! Klinkt als een mooie reis.

Ik denk dat die gps trackers voornamelijk in een aantal prive parken worden gebruikt.
In kruger zijn er wel bv een aantal leeuwen met trackers maar dat is voor TB onderzoek en zeker niet om ze te tracken voor toeristen :n

In Kruger ook niet echt nodig, de laatste keer ben ik na 60 leeuwen gestopt met tellen en dan telden de platte niet eens mee :+
Hoop volgende maand bij Satara weer de witte leeuw te kunnen vinden, zou de 3e keer op rij worden.
Laatste keer alleen geen luipaard gezien. De cheetah vloek is een aantal jaar geleden opgelost, vanaf dat moment lukt het bijna ieder bezoek wel om er een of meer te zien.

En ik hoop in september leeuwen op de camping te zien in Kgalagadi.
Lijkt me wel een ervaring vanuit een tentje...

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:31

60 leeuwen, holy... :+
Die neushoorns zijn ook gaaf, mooie foto!

Wij gaan inderdaad wel een (of twee) keer met een gids. Alleen in Addo niet, maar misschien dat we dat alsnog doen als we denken dat het de moeite is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 08:08

Hahha.... Ik heb het aantal niet eens bijgehouden. Maar het was zo veel dat we uiteindelijk maar gewoon doorreden als we ze tegen kwamen.

Maar zeg gemiddeld 10 per dag, 4 weken lang.

Ik ben zo jaloers dat je weer gaat Marije.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:58

Even een update voor mensen die tips zoeken:

Van Hunks in Kaapstad vonden wij matig. Goed hoor maar zeker niet top voor het geld. Wel een leuke waitress Tina. In de buurt staat Kloof Street House. Nav dit topic wouden wij hierheen maar het was volzet. Het zag er echter top uit.

Vervolgens zijn we een wine tour gaan doen met Wine Flies. Voor 880 rand word je opgehaald in Cape Town of Stellenbosch (wij hebben de auto daar gezet). Je bezoekt 5 wineries met 5 wijntjes per plek. In 3 wineries is er een food pairing en je krijgt ook lunch. Veel veel veel wijn! Prima.
In Stellenbosch hadden we een goede AirBnB At the pepper Tree. Luxe!!! 50 euro voor 4 personen.

Vervolgens doorgereden naar Knysna. Onderweg gestopt bij Bontebok National Park. Prima Hike maar verder niet bijzonder. We hebben een wildcard dus geen probleem.

In Knysna geslapen in Jembjo’s backpackers. Top. Gegeten bij Freshline Fisheries. Eigen wijn meebrengen geen kurkgeld. Super vis en vega opties.

Morgen meer

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 20:55

Even een vervolgje :) vanuit Knysna vertrokken naar Tsitsikamma National Park. Wat een prachtige plek! Wij hebben de blauwe duiker trail gedaan wat ongeveer twee uur duurt. Een echte aanrader. Deze plek langs de garden route mag je echt niet overslaan. Die avond sliepen we in Storms River in Dijembe’s Backpackers. Wat een gekke maar heerlijke hostel! Prachtige tuin met loslopende paarden en een geit (die was helaas wel vies), hangmatten, een kampvuur en een kikkervijver. In de kamers helaas geen lockers. We hadden uiteindelijk met 3 wel een kamer alleen. De host, James, was top. Het is er veilig maar er is ‘s avonds weinig te doen. Bij het ontbijt maak je zelf pannenkoeken en kun je heerlijke koffie of cappuccino van een professioneel apparaat kopen. Deze plek viel me bij aankomst wat tegen maar zit in mijn hart. De huishond, Toast, kwam ons ook heerlijk wakker maken :)

Daarna doorgereden naar Bloukrans Bridge waar mijn man en mijn vriend de bungee jump gedaan hebben. Face Adrenaline was top georganiseerd. Ik ben mee geweest op de brug met de jumpers en dit was heel bijzonder. Ik betaalde 150 rand, de springers 1000 elk.

Daarna doorgereden naar Jeffreys Bay voor lunch bij Nina. Een volle pagina vega en een volle pagina vegan gerechten naast vis en vlees. Top!!!!

Dan verder naar Addo, hier sliepen wij op 10 min van de Main gate bij orange elephant backpackers. Een gekke plek. Kan een flinke schoonmaakbeurt en opknapbeurt gebruiken. Vooral frigo en vriezer waren enorm vuil. Zonde. Want als je er twee nachten slaapt wil je wel koken. De bar hier serveert nl. Enkel pizza, deze zijn wel heerlijk trouwens. Op de tweede avond was er ook een spitbraai. De hosts zijn wat vreemd. Aardig maar ook best afstandelijk soms en ik vond de sfeer hier echt minder bij momenten. De toon in de briefjes die ophangen bvb terwijl ze zelf duidelijk weinig in faciliteiten investeren. Verder ook een zeer interessante opinie over de politiek...

Addo was TOP! Ontzettend veel dieren gezien en grote kuddes olifanten, tot zeer (te) dichtbij. Dikke aanrader. Dag twee hebben we met een hop On gids gedaan (210 rand voor 2 uur per auto). Voor mij niet zo interessant maar voor mijn vriend wel. Zeker als he nog nooit safari gedaan hebt de moeite.

Vanuit Addo doorgereden naar Graaff-Reinet. Prachtige rit door de Karoo. Uitgestrekt verlaten landschap. Aankomst in Graaff voelde helaas ontzettend onveilig. We hebben lekker gegeten bij Müllers House. Morgen gaan we richting Bloemfontein.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:05

Ik had dezelfde ervaring met orange elephant, dat het zo smoezelig was.

En wat vond je zo onveilig aan graaff reinet? Ik heb onderzoek gedaan in de Karoo daar ongeveer een uur vandaan en we gingen regelmatig naar GR voor boodschappen. Vond het altijd zo'n rustig/slaperig stadje..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:13

Nou we kwamen aan net voor schemer. Omdat alles er chill uitzag nog boodschappen gaan doen bij de spar. We wouden ook nog drank dus eindje verderop gestopt bij de Pick’n Pay Liquor Store. Ik zat aan het stuur en alles leek prima dus ik stelde voor om in de auto te blijven. De mannen gingen dus de winkel in. Vervolgens kwam er een jonge jongen, duidelijk onder invloed, bij mijn raampje staan bedelen. Wou maar niet vertrekken. Ik kon niet vertrekken zonder hem om te rijden. Na enkele minuten gooide hij een leeg flesje stuk naast de auto en ging hij bij een ook niet zo fris type staan. Toen was ik echt niet op mijn gemak nee. We zitten hier verder in een super super mooi appartement, zo luxe, haast naast de kerk. Maar jezus wat een sloten op de deuren.
Ook constant scheurende auto’s op straat. Maar goed het is zaterdag misschien gewoon gekkigheid.

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:33

Ik ben er nooit s'avonds geweest, misschien is het dan heel anders. Hoop dat t verder wel meevalt!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:42

Kan je gevoel wel begrijpen. Vond het in de schemer en met name begin avond ook niet zo fijn daar. Inderdaad de zware beveiliging op de deuren maar ook veel mensen onder invloed en diverse met boksbeugel om hun vingers. Wij waren er twee avonden waarvan 1 in het dorp gegeten dus kan ook toeval zijn geweest. Overdag nergens last van gehad en ook totaal niet onveilig gevoeld. Vond Graaff Reinet wel een prachtig stadje.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 22:35

Nu inmiddels heb ik heerlijk genoten van het etentje en een bad in ons appartement. Morgen gaan we vroeg op oad: eerst naar Mountain zebra National Park en dan door naar Bloemfontein. Deze keer zorgen dat we eerder aankomen zodat er bij daglicht tijd is om de lodge en de omgeving te bekijken. Huidig appartement is wel echt prachtig hoor!

Dank je voor jullie berichtjes. Het waren echt even gekke minuutjes. Vast stom maar goed. We horen hier van zowel toeristen als locals zo gekke verhalen ... inclusief locals die ‘buurtpatrouilles’ opzetten, tot de tanden gewapend, alert bij elke auto, met 7-10 honden op het terrein ...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-18 11:12

poes schreef:
Daarna doorgereden naar Bloukrans Bridge waar mijn man en mijn vriend de bungee jump gedaan hebben. .

En die gaan samen op vakantie????? :D :D :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 15:23

Ik zat erop te wachten :D vriend als in maat dus :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:26

Nog even verder :D na de heerlijke overnachting in Graaff-reinet (bij Boer & Brit, zo mooi) gingen we vroeg op pad naar Mountain Zebra National Park. De rit erheen (en van Addo naar G-F) is prachtig! Wist je dat dit park Gaast evenveel leeuwen heeft als Addo??? Addo heeft er 15 op 1800 km2 en Mountain zebra 7 + 5 clubs op 280 km2. De kans op leeuw is dus veel groter. Ze doen hier ook cheetah tracking. Het is een nationaal park dus geen obscure business. We reden lekker vroeg en verwachtingsvol binnen. Kregen we halverwege tussen de poort en de receptie een platte band... mijn man en maat zijn uitgestapt en hebben met hulp van een voorbijganger de band vervangen. Spannend. Daarna rondje door het park afgemaakt. Veel gezien! Black Wildebeest, bavianen, Mountain zebra, struisvogel, blesbok, springbok. En dat op 2 u.

Daarna door naar Bloemfontein. Wat een lange rit en maar matig. Aangekomen in prima B&B en lekker gegeten bij een Chinees.

Volgende dag vroeg op pad om nieuwe banden op de auto te zetten, ging allemaal dik prima. Vervolgens door naar Golden Gate NP, waar we de Wodehouse Peak trail gedaan hebben. Wondermooi!!! Wij klokten af op 3:45. Ik ben erg bang van hoogte en daal dus traag af. Anders had het in 3:30 gekund en de mannen hadden het vast nog een kwartier sneller gekund. Prachtige Hike en prachtig park.

Overnacht bij Kiara Resort. Heel knap appartement met houtkacheltje en elektrische dekens en eigen terras. Buiten veel konijntjes en faciliteiten voor kinderen.

Dag erna door naar Drakensbergen. Hier verblijven we twee nachten in een luxe lodge Hawklee Country House. Zijn vanmiddag naar de rotstekeningen van de SAN geweest bij Giants Castle. Mooi. De lodge is erg prachtig met mezzanine, jacuzzi, hemelbed en terras aan de rivier. Maar vooral de hosts zijn top, hebben alles voor mij geregeld morgen. Ik ga namelijk wat leuks doen terwijl de mannen gaan hiken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:13

poes schreef:
Nou we kwamen aan net voor schemer. Omdat alles er chill uitzag nog boodschappen gaan doen bij de spar. We wouden ook nog drank dus eindje verderop gestopt bij de Pick’n Pay Liquor Store. Ik zat aan het stuur en alles leek prima dus ik stelde voor om in de auto te blijven. De mannen gingen dus de winkel in. Vervolgens kwam er een jonge jongen, duidelijk onder invloed, bij mijn raampje staan bedelen. Wou maar niet vertrekken. Ik kon niet vertrekken zonder hem om te rijden. Na enkele minuten gooide hij een leeg flesje stuk naast de auto en ging hij bij een ook niet zo fris type staan. Toen was ik echt niet op mijn gemak nee. We zitten hier verder in een super super mooi appartement, zo luxe, haast naast de kerk. Maar jezus wat een sloten op de deuren.
Ook constant scheurende auto’s op straat. Maar goed het is zaterdag misschien gewoon gekkigheid.

Ik haak hier nog even op in: had hij een hesje aan in een felle kleur en was het een openbare straat waaraan je parkeerde (dus geen parkeerterrein)? Praat het natuurlijk niet goed maar het zwermt hier van de 'car guards' die een parkeerplekje voor je aanwijzen en 'op je auto letten'. Ze verwachten dan dat je ze wat fooi/geld geeft als je weer weg gaat. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens, vooral als ik maar 5 minuten weg ben geweest, maar in mijn ervaring is het makkelijker om ze wat losgeld te geven, dan laten ze je tenminste met rust. Al helemaal als vrouw in je eentje in een auto in de schemer is het soms handiger om gewoon akkoord te gaan zeg maar.

Vind het altijd wel lastig. Aan de ene kant zie ik hier om me heen zo enorm veel armoede en wat is die ene rand nou voor mij.. Maar aan de andere kant vallen ze wel echt mensen lastig en dwingen ze je haast om geld te geven, op vakantie had ik er eentje die niet achter m'n auto weg wou. Daar kan ik echt heel slecht tegen en als vrouw voel ik me dan vaak ook niet sterk genoeg in m'n schoenen om m'n raampje open te draaien en te zeggen dat ik over hem heen rijd als hij niet heel gauw oprot.

Edit: ook als het geen car guard was is het trouwens heel herkenbaar. Als vrouw in je eentje word je snel gezien als een makkelijk doelwit voor lastigvallerij en als je niet gelijk geld geeft ben je snel de banketstaaf (als je wel op straat in de schemer je portemonnee uit je tas trekt vol briefjes ben je al helemaal de sjaak dus dat zou ik dan weer niet aanraden, maar goed). Ik heb me hier nog geen moment echt onveilig gevoeld maar de sociaaleconomische verschillen maken het soms wel een beetje een lastig land om door te navigeren als vrouw.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:40

Het was zeker geen car guard. Dat concept kennen we, ook van vorige reizen, en bij aardig praatje geven we altijd wat muntjes. Geen enkel probleem. Maar dit was een heel jonge jongen echt duidelijk onder invloed.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:27

Poes, geen leuke ervaring... :n

Ken het wel van jaren geleden, gestopt om te tanken bij een pomp waar ook een drankwinkel naast zat en dat was op pay day en daar liep een groep dat al hun geld al uit had gegeven... Dacht als jong blond meisje (20 jaar geleden :+ ) ook wel even in de auto te wachten terwijl mijn vader binnen ging afrekenen. Toen hij terug kwam stond er een groep dronken lui om de auto en moest hij de beveiliging halen om de auto in te kunnen zodat we weg konden. Was blij dat de auto van binnenuit op slot kon.
Was niet grappig...

De rest van de trip klinkt wel goed!
Een oom en tante van mij hebben een redelijk vergelijkbare route gedaan eerder dit jaar en heb pas de foto's gezien van hun trip.

Nog 3,5 week aftellen en dan mag ik ook weer even die kant op <3
Over 2 weken eerst nog even snel heen en weer naar Wit-Rusland voor een kort tripje en ik heb de app van polarsteps geinstalleerd om dat eens te proberen. Als mensen het leuk vinden, linkje kan via pb :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 17:45

Benieuwd naar je reis Marije! Ik ben gisteren een helikoptervlucht gaan doen boven Drakensbergen en dat was echt heel gaaf! Daarna ben ik gaan paardrijden maar uiteindelijk heb ik twee u gestapt omdat het het perfecte moment was om met een local te praten.

Gisteren zijn we in St Lucia een boottocht gaan doen bij de nijlpaarden. Zo gaaf! De backpackers Monzi lijkt net een 5 sterrenresort. Niet overslaan!!

Vandaag zijn we in Hluhluwe. Veel olifant en neushoorn (eindelijk!!!) gespot van dichtbij. Soms best eng :D en een mega kudde buffels. En veel Nyala. We overnachten in Hluhluwe backpackers wat ok is maar zeker niet meer dan dat ;)

Kent iemand de Emdoneni Cheetah opvang? Is dat ok? Iemand raadde het ons aan maar ik ga hier normaal niet naartoe tenzij ik weet dat het een echt goede opvang is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 19:49

Volgens mij is die niet 100% ok, maar weet niet zeker.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 21:00

We zijn van 6 tot 18 in Hluhluwe/imfolozi geweest weer :D zo veel gezien :D mooi park!
Morgen naar Swaziland.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 22:17

Hluhluwe is zeker mooi.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 12:18

manzano schreef:
Hluhluwe is zeker mooi.

Absoluut! Helaas gisteren liep alles even fout. Uiteindelijk in Pongola overnacht bij een dame die ons onderdak bood en vandaag met een andere auto weer op weg. Lidwala hostel in Swazi is prachtig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:22

Beetje bekomen ... en drie dagen Kruger achter de rug :) maar 1 leeuw gezien!!!! Wel veel op de sunset drives. Vanaf Skukuza: 7 neushoorns, buffel, cerval, uil, olifant, spottend hyena, etc. Vanuit Satara: 2 u lang haast niets maar dan twee cheetah gewoon naast de weg :D