poes schreef:Nou we kwamen aan net voor schemer. Omdat alles er chill uitzag nog boodschappen gaan doen bij de spar. We wouden ook nog drank dus eindje verderop gestopt bij de Pick’n Pay Liquor Store. Ik zat aan het stuur en alles leek prima dus ik stelde voor om in de auto te blijven. De mannen gingen dus de winkel in. Vervolgens kwam er een jonge jongen, duidelijk onder invloed, bij mijn raampje staan bedelen. Wou maar niet vertrekken. Ik kon niet vertrekken zonder hem om te rijden. Na enkele minuten gooide hij een leeg flesje stuk naast de auto en ging hij bij een ook niet zo fris type staan. Toen was ik echt niet op mijn gemak nee. We zitten hier verder in een super super mooi appartement, zo luxe, haast naast de kerk. Maar jezus wat een sloten op de deuren.
Ook constant scheurende auto’s op straat. Maar goed het is zaterdag misschien gewoon gekkigheid.
Ik haak hier nog even op in: had hij een hesje aan in een felle kleur en was het een openbare straat waaraan je parkeerde (dus geen parkeerterrein)? Praat het natuurlijk niet goed maar het zwermt hier van de 'car guards' die een parkeerplekje voor je aanwijzen en 'op je auto letten'. Ze verwachten dan dat je ze wat fooi/geld geeft als je weer weg gaat. Ik ben het er ook niet helemaal mee eens, vooral als ik maar 5 minuten weg ben geweest, maar in mijn ervaring is het makkelijker om ze wat losgeld te geven, dan laten ze je tenminste met rust. Al helemaal als vrouw in je eentje in een auto in de schemer is het soms handiger om gewoon akkoord te gaan zeg maar.
Vind het altijd wel lastig. Aan de ene kant zie ik hier om me heen zo enorm veel armoede en wat is die ene rand nou voor mij.. Maar aan de andere kant vallen ze wel echt mensen lastig en dwingen ze je haast om geld te geven, op vakantie had ik er eentje die niet achter m'n auto weg wou. Daar kan ik echt heel slecht tegen en als vrouw voel ik me dan vaak ook niet sterk genoeg in m'n schoenen om m'n raampje open te draaien en te zeggen dat ik over hem heen rijd als hij niet heel gauw oprot.
Edit: ook als het geen car guard was is het trouwens heel herkenbaar. Als vrouw in je eentje word je snel gezien als een makkelijk doelwit voor lastigvallerij en als je niet gelijk geld geeft ben je snel de banketstaaf (als je wel op straat in de schemer je portemonnee uit je tas trekt vol briefjes ben je al helemaal de sjaak dus dat zou ik dan weer niet aanraden, maar goed). Ik heb me hier nog geen moment echt onveilig gevoeld maar de sociaaleconomische verschillen maken het soms wel een beetje een lastig land om door te navigeren als vrouw.