Canada

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 12:21

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Linda

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:57

Geen ervaring met campers rondreizen merel.

Mooie plek Anthea!

Gefeliciteerd Niks met je PR. De medical stelt niks voor (als je gezond bent en ook altijd gezond bent geweest is het simpel).

Balen zeg dat ze het YP regel hebben veranderd, heb ik toen nog geluk gehad! LMO is helaas gemakkelijker gezegd dan verkregen...ze maken het de werkgever niet gemakkelijk om je aan te nemen vnl vanwege de minimum loon die ze je moeten betalen. Althans dat was voor mij het geval toen ik en werkgever dachten om via de LMO te werken (ze moeten je minimaal het gemiddelde betalen dat er normaal betaald wordt voor die baan. Als je 'rural' woont liggen de lonen vaak toch al lager dan de stad, bij een baan was het zelfs een 4 dollar per uur verschil. En djah...de werkgever kon mij toch niet zoveel meer betalen dan de rest en dat is begrijpelijk). Dus zorg ervoor dat je controleert hoeveel je werkgever minimaal moet betalen om die goedgekeurde LMO te krijgen! Verder is het vrij simpel maar vooral veel papierwerk en regels waaraan gehouden moet worden voor de werkgever.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 02:08

Ik heb even snel de loon regels opgezocht, heb nog even niet de behoefte de rest op dit moment op te zoeken, baas is toch nog op vakantie, maar het minimum loon voor paard in lower skilled is 12,54. Ik verdien momenteel al 12 en omdat ik momenteel, naast de part timer waarvan ik haar voorheen full time positie invul, de enige ben met (veel) verstand en ervaring met inrijden etc had ze het er toen ze me aannam al over dat ik tegen de tijd dat ik ook begin te rijden enz evt vanzelf ook loonsverhoging zou kunnen krijgen. Wb het loon denk ik dan ook dat er wel wat te regelen valt, gelukkig :)
de rest moet ik dus alleen binnenkort nog even induiken om te kijken hoe het allemaal precies zit..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 05:17

Blacky94 schreef:
maar het minimum loon voor paard in lower skilled is 12,54.

En daar zit het em, als Canadese werkgever moet je minimaal de 'median' wage in die regio betalen en niet de 'minimum' wage. Nu weet ik wel dat ze 2 jaar geleden ofzo een aanpassing hebben gedaan, dat je voor bepaalde high en/of low skilled occupation er zoveel procent onder mag zitten (deze aanpassing is gedaan met de reden dat ze anders vaak de buitenlander inderdaad meer moesten betalen dan de Canadees).

In alberta was dat bijv. voor NOC 8431 (waar meestal werken op een stal onder valt) iets van $15/hr. Ik weet dat de lonen in Ontario lager liggen. Heb even de website opgezocht die ik toen gebruikte: http://www.workingincanada.gc.ca/ . Daar kun je de wages bekijken per regio.

En verder gewoon bij de service canada langsgaan of bellen om het te controleren. Zou balen zijn als al het papierwerk opnieuw ingeleverd moet worden omdat het net 10 cent onder dat loon zit.

Hopelijk lukt het allemaal voor je! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:54

Yasmine schreef:
Hitime schreef:
Hoi, mag ik me hier ook melden?
Ik ga (als het door gaat, duim, duim) volgend jaar 4 maanden studeren in Canada! Aan de University of Western Ontario in London. Heb er zo veel zin in, hoor voor halverwege maand of ik geaccepteerd ben. :)

Aaaah leuk! :D Ik heb 2 jaar geleden (wat gaat de tijd snel -O- ) een semester in Vancouver gestudeerd aan de University of British Columbia. Ga je op uitwisseling?

Oh wat gaaf, goede tijd gehad? :D
Ja, het is een exchange ja! Maar ik heb voor de rest niets te maken met studenten die naar Nederland komen of zo. :)

Wat een onwijs gave plek Anthea!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:18

Hmm median is 13,50 voor stable help terwijl er bij foreman/woman en boss N/A staat...

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 22:42

Ik ben zondag enthousiast begonnen met het mailen van mensen via HelpX, ik nog heel naïef erbij gezet dat ik hoopte dat ik niet te vroeg was, aangezien ik pas eind juli vertrek :o

Krijg ik al een hoop afwijzingen omdat ze vol zitten hihi :=
Het blijkt toch vrij lastig om, zeker in het hoogseizoen, voor een korte periode (max 2,5 à 3 weken) een plekje te vinden. Logisch, ze hebben meer aan iemand die 2 maanden blijft, maar hoop toch nog iets leuks te vinden.

Vind het ook erg moeilijk om te bepalen wat ik wil...Het is zo'n groot land en ik wil zoveel zien, maar ben realistisch genoeg: liever quality time op 1 of 2 plekken dan 5,5 jagen en jachten om alles te zien. Als het bevalt, kan ik immers altijd nog terug.

Nu vlieg ik op Vancouver en ga ik terug vanaf Calgary, dus die oversteek moet ik sowieso maken dus echt in één hoek blijven is niet helemaal mogelijk. Ik heb nu een erg leuke host op Vancouver Island die me aanraadt om daar minimaal 3 weken te blijven. Dat vind ik eigenlijk te lang, maar bijv. 2,5 week zou ik me daar prima kunnen vermaken, toch? Daarnaast heb ik niet zo'n zin om alle dagen aan het reizen te zijn, juist ergens settelen vind ik ook fijn, maar wil óók weer zoveel zien...zucht!

Ik zoek eigenlijk een beetje ervaringen en tips van mensen die ook eenzelfde periode geweest zijn of met een zelfde dilemma rondliepen/lopen. Hoe hebben jullie je reis ingericht, heb je van tevoren veel gepland of juist met de dag geleefd en bekeken waar je uitkwam?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 00:59

Ik heb twee maanden in Alberta gewerkt met de paarden, 6 dagen per week, en zo af en toe een zondagse uitstap gemaakt. Hiken in Waterton, dagje Spruce Meadows, dagje buffalo jump, dagje Rodeo. Waanzinnig!

En tot slot in nog geen twee weken (met auto) een ronde Banff, Lake Louise, icefields parkway, Kamloops, Vancouver, Penticton, Crowsnest pass gemaakt.

Ik heb zoveel moois gezien en gedaan, nergens het gevoel gehad dat ik moest haasten. Tuurlijk zou ik op verschillende plekken best langer willen rondhangen, maar heb nooit het idee gehad een hoop gemist te hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 03:05

Ik wou zeggen, ik kan miss met mijn baas wel wat regelen, erg toffe meid maar je zit aan de andere kant van t land dus dat wordt wat lastig dan ;)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 05:03

2.5-3 weken is inderdaad kort voor veel mensen ivm de inwerktijd. Je zou ook aan summercamps kunnen denken. Probeer www.riversedgecamp.org eens. Ze hebben ook een paardenprogramma, als je zegt dat je voor kost en inwoning 3 weken wilt komen helpen is meestal altijd plek (hoewel paardenprogramma meestal vol zit, dus dan wordt dan kan het zijn dat je bijv. in de keuken meehelpt). Maar het is een ontzettende mooie omgeving, maar ca een uur noord-west van calgary. Leuke mensen. En je krijgt vaak zeker wel de kans om een paar keer paard te rijden als ze genoeg hulp hebben voor het paardenprogramma. Verder zijn er nog zoveel meer camps die altijd hulp kunnen gebruiken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:58

Half april vlieg ik ook naar de andere kant van de wereld... en misschien kunnen jullie me bij iets helpen :)

Ik ga naar (o.a.) Toronto voor mijn studie, en de overnachtingen zijn t/m een zaterdagnacht geboekt. Dus vanaf zondagochtend heb ik tijd om te doen wat ik zelf wil. Maandagavond (een dag later) vlieg ik rond 23.00 vanaf Toronto terug naar Amsterdam. In de tussentijd wil ik Niagara Falls (zag dat het hier al Disneyland werd genoemd :') ) bezoeken.

Is dat haalbaar als ik zondagochtend de Greyhound daarheen neem, daar van zondag op maandag overnacht en dan maandag weer terug ga naar Toronto? En ik had al in dit topic gezocht, maar geen tips gevonden over overnachtingsplaatsen in Niagara Falls. Hebben jullie goede of slechte ervaringen met bepaalde hotels/hostels? Mijn enige eis is dat het een beetje schoon en betaalbaar is. Hostels oid vind ik geen probleem, als er maar een mogelijkheid is om mijn koffer achter slot en grendel te zetten (geen idee of dat gebruikelijk is in een hostel).

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:03

Is dat niet te googlen? Timetables Greyhond en of Hostels Niagara Falls, de HI Hostels (http://www.hihostels.com/) waar ik ben geweest waren stuk voor stuk prima. Kluisjes heb je vaak wel.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 16:11

Kelly_ann schreef:
Is dat niet te googlen? Timetables Greyhond en of Hostels Niagara Falls, de HI Hostels (http://www.hihostels.com/) waar ik ben geweest waren stuk voor stuk prima. Kluisjes heb je vaak wel.

Thanks voor de link, ik ga er naar kijken. Kluisjes zijn erg prettig!

Natuurlijk heb ik een hoop al uitgezocht, maar ik was benieuwd naar specifieke ervaringen.

Reistijd en andere praktische dingen kan ik makkelijk zelf uitrekenen, dat is het probleem niet. Maar ik lees bijvoorbeeld veel dat 1 dag voor NF genoeg is, maar misschien hebben mensen hier daar andere ervaringen mee. Ook wat betreft slaapplaatsen had ik al het een en ander gevonden, voornamelijk hotels (zoals Diplomat Inn, Micheal Inn, Fairway Inn, Ramanda), maar nog geen normale hostels en ervaringen daarmee. Informatie is makkelijk te vinden, ervaring van mensen die er geweest zijn wat lastiger :)

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:56

Als er een HI hostel is zou ik die nemen. Heb ik ook altijd goede ervaringen mee gehad (in BC en AB). Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een kluisje gebruikt. Ik zorg dat ik m'n belangrijkste dingen (paspoort en portemonne) altijd bij me hebt. Wel heb ik een slot op m'n backpack of code op koffer, dus als ik een dag wegging deed ik het wel op slot (niet dat dat nou heel erg baat als ze er echt in willen, maar er zitten toch geen super waardevolle spullen in ;) ).

Of 1 dag genoeg is ligt een beetje aan hoeveel je wil zien, enkel niagara falls of ook de omgeving. Een vriendin van mij was er even geleden geweest, en zij zei dat 1 dag zeker genoeg is voor alleen de falls.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:48

Kijk voor hostels vooral op www.hostelworld.com
Een heel betrouwbare en makkelijke website om te boeken. Ik boek er altijd mijn hostels en de reviews zijn heel accuraat, waardoor je goed kan vergelijken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 02:55

Tjee,... Wat een vakantie!! dikke sneeuwval, enorme kou en nu the big melt. We zitten muurvast in Golden ivm met lawines die driegen op de highway 1 terecht te komen of zijn gekomen. Morgen moeten we naar Calgary ivm een hockey game die we echt niet willen missen. Ohja en omrijden moet via de crowsnest pass dat is een dikke 600 km! Want de 93 van radium hotsprings naar lake louise is ook al afgesloten.We hebben maar een motelkamer gepakt en hopelijk is morgen alles weer open. Kunnen we nog even sushi eten in banff of canmore.

february

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:30

Zo, dat klinkt alsof het voorjaar zijn intrede ook aan het doen is Yarrah := Gelukkig gaat dat hier een stuk onschuldiger maar moeten ze daar eerst van al die sneeuw af zien te komen :P Succes, hopelijk is alles snel weer open!

Mijn plannen worden alweer iets concreter: ik start op Vancouver Island met ca. 3 weken helpXen op een kleine dressuurstal :)) Daarmee heb ik besloten het accent op de westkust te leggen en mogelijk pas m'n laatste week richting Calgary af te reizen (heb totaal 5,5 week).

Ik start met 1,5 dag Vancouver, heb dan een dag of 18 op Vancouver Island en wil daarna de Sunshine Coast meepakken. Heeft iemand daar leuke tips/ervaringen? En wat is daarna een leuke route met tussenstops richting Calgary, waarbij ik in ieder geval wel de grotere nationale parken te zien krijg (Banff, Jasper)? :)

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:34

Hey February mag ik vragen welke stal dat is? Mag per pb, ben nieuwsgierig of het de stal is waar ik net gestopt ben :) Het is hier in Victoria echt lekker zonnig!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:15

Haha wat een grap... iemand die al zo'n 5 jaar uit school is heeft (voor zn YP) wel een Conditional acceptance letter gehad terwijl ik, een vriendin en een hoop anderen afgewezen zijn op de "langer dan 12 maanden uit school" regel. Er zal wel niks uitkomen maar heb er iig toch maar even een mailtje aan gewaagd. Uiteraard geen namen genoemd, ik gun hem die permit zeker wel, maar t voelt toch wel behoorlijk zuur :')

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 17:54

Hey Blacky94,

Ik snap je frustratie maar ik denk dat een mailtje sturen niet veel effect heeft.. Ik heb ook enkele mails verstuurd wanneer ik geweigerd was maar ze hebben hier nooit op geantwoord!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:07

Ik verwacht er ook zeker niks van maar je kan het uiteraard altijd proberen ;)
t gaat mij ook niet zozeer om de afwijzing, daar heb ik me ook al lang bij neergelegd en zijn momenteel met een LMO bezig, het is meer het meten met twee maten :)
ik heb ook niet lopen klagen over mijn afwijzing maar eerder vriendelijk om uitleg gevraagd ;)

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 02:10

Tja, ik vind niet dat jij daarover kan oordelen. Je kent niet alle omstandigheden van die andere persoon, welke argumenten hij (zij?) heeft gegeven aan de ambassade.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 03:47

Het gaat niet om argumenten, het gaat om regels. De nieuwe regel is dat als je langer dan 12 maanden uit school bent je niet in aanmerking komt. Ben ik en een heel aantal op afgewezen, prima, regels zijn regels (alhoewel het wel enigszins l*llig was hoe het dit jaar is ingevoerd maar daar ga ik me verder ook niet meer druk om maken, heeft totaal geen zin).
Het punt is dat hij in 2009 is afgestudeerd en dit ook op zijn resume staat, hij is dus al bijna 5 jaar uit school en had dus afgewezen moeten worden. Nu heb ik verder in mijn mail geen namen oid genoemd en waarschijnlijk heeft ie gewoon geluk gehad, ik gun het hem ook zeker, maar het zou me ergens niet verbazen dat de helft vd mensen die zich voor een YP gemeld hebben nu afgewezen is op die regel en misschien hebben ze daar wel verzonnen dat ze ondanks die regel toch mensen gaan toelaten omdat er blijkbaar zoveel afvallen daardoor. Ik ken namelijk vrij veel mensen die hier nu op een WHP zitten en bij hun huidige werk willen blijven dmv een YP, 95% van die mensen zal dus al langer dan 12 maanden uit school zijn.
Ik reken er verder niet op, maar mochten ze zoiets ineens verzonnen hebben en er dus ineens toch nog een kans ofzo zijn, ja dan heb ik liever dat ik er een mailtje aan gewaagd heb om te zien hoe en wat dan dat ik niks gedaan heb ;)

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 04:43

merel_gomez schreef:
Even een vraagje,

Volgend jaar willen we rondtrekken door (west) canada, de voorkeur gaat uit voor een camper rondreis.
Heeft iemand ervaring met een camper rondreis en via welke organisatie hebben jullie geboekt? En wat waren ongeveer de totale kosten?

- Periode Augustus/September 2015, 14 dagen, 4 personen (4 meiden)

Mocht een camper rondreis niet lukken, dan word het gewoon rondreis per auto.

Het mag ook via de PB :)

Ik ga over 2 mnd voor 3 weken met een camper rondreizen. Wij hebben via travelhome geboekt, erg goeie service en je krijgt ook een route suggestie. De prijs p.p. mag je me voor pben :) Maar dat zou dan enkel een ruwe schatting zijn aangezien ik vrij vroeg in het jaar ga.

Wij willen proberen om onze route andersom te rijden, moeten alleen kijken of dat kan ivm de winterse omstandigheden, is er hier iemand die mij daar meer over kan vertellen?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:29

Maak je om de winterse omstandigheden niet al te druk. Ik ben net een week terug van een vakantie van twee weken in de rockies. De wegen worden goed schoon gehouden en als het gevaarlijk wordt teveel sneeuw of lawinegevaar dan worden de wegen gewoon dicht gegooid. Maak daarom een niet te strakke planning.
Maar wat wel mee gaat spelen dat de voorjaar dit jaar heel laat is. Canadezen klagen al steen en been en nog steeds vriest hard in de rockies. Dat zou kunnen betekenen dat de campings heel laat open gaan.
Als de beren wakker worden zullen ook hier weer heel wandelpaden en campings weer sluiten.

Een tip dus wees heel flexibel en maak de planning niet te strak.

Maar je krijgt de reis van je leven

Kijk voor onze verslagen op www.rwndbr.nl