[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 11:01

Klinkt goed, ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent! Niks fijners dan een goede band opbouwen met je paard <3

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 13:44

Dat klinkt goed zeg!!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 17:37

Grainey schreef:
Klinkt goed, ik kan me voorstellen dat je er blij mee bent! Niks fijners dan een goede band opbouwen met je paard <3

Tilmar schreef:
Dat klinkt goed zeg!!

Dank jullie, ja vooral dat hij terugkwam terwijl hij al een eind op weg was, vond ik erg fijn.
To Be Continued.

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 18:47

Dit is echt een stap vooruit, blij voor je ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 21:03

Mooi stukje : mens belangrijk, mens veilig en die let wel even op zodat ik lekker kan soezen als hier blijven staan toch de bedoeling is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-26 23:31

tamary schreef:
Mooi stukje : mens belangrijk, mens veilig en die let wel even op zodat ik lekker kan soezen als hier blijven staan toch de bedoeling is.

Ik hoop idd Tamary dat hij dat zo gaat denken.

Vanmiddag hadden we een wat straffer momentje. Ik had hem weer uit de kudde gehaald en nu wat langer van ze gescheiden om te poetsen. Dat was niet leuk en hij moest hinniken en toen ik hem weer terug naar de kudde bracht, was hij drammerig. Dat wil ik niet en hij luisterde daar naar. Daarna iedereen in de kudde gepoetst gewoon in het land. Om te laten zien dat ik ook met de andere paarden dingen doe. Callas al haar vervilte klonten eraf geknipt. Iedereen bleef netjes stilstaan.

Wel grappig. Toen ik Prisca poetste kwam Quarbonne ook vragen. Gehoor aan gegeven uiteraard. Toen ik Poupette deed bleef Prisca komen vragen en liep Poupetje weg, tot ze ineens braaf bleef staan. Huh? Toen zag ik de grote kont van Diego. Slim klein pony'tje, ze was nu achter Diego gaan staan, daar komt Prisca niet en kon ze zodoende genieten van het borstelen zonder een zeurende Prisca. Grappig. Callas kwam toen ook bij Diego staan. Over haar gesproken, hier is een artikel over haar!

[VN] Een buitenrit van Monique1963 eindigt met 45 nietjes

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 11:30

Vanmorgen Diego niet uit de kudde gehaald, maar in de inloop tussen de andere gepoetst. Ik heb hem wel vastgezet, niet dat dat nodig is, maar gewoon als oefening en hij bleef keurig staan, verzette geen stap. Ging op rust. Wel graag telkens even laten zien wat voor bruine klont dat was op de roskam, zijn haren, en dan kon ik weer verder. Ook heb ik een zadeldekje op zijn rug gelegd. Geen enkel probleem.

Ook heb ik zijn bit ingedaan. Dat gaat steeds beter. Hij krijgt meteen een voerbeloning, zo heb ik Callas ook geleerd zelf het bit aan te nemen. Als ik het haar voorhoud, hapt ze zelf het bit in. Of Diego zo slim wordt weet ik niet, maar in ieder geval gaat het indoen al een stuk beter.

Ik heb het hoofdstel ingelaten en heb ze verweid zodat hij weer eens een langere tijd achter elkaar terwijl hij loopt het bit in heeft. Ging prima. Wel grappig, meneer moet laten weten dat hij heus wel weet naar welk weiland we gaan, hoor, hij haalt op een gegeven moment Prisca de leider in, en gaat al bij het hek staan.

Vanmiddag heb ik hondentraining, maar misschien dat ik hem erna nog weer even pak en uit het zicht van de andere haal. Of misschien haal ik Callas eens bij hem weg, kijken hoe dat gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 21:24

Ik heb weer eens een update filmpje van Diego en hij en Callas zijn zo schattig met elkaar, dat wilde ik echt even delen. https://youtu.be/ohvqwx1HBUA

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:25

Monique1963 schreef:
tamary schreef:

Ik hoop idd Tamary dat hij dat zo gaat denken.

Vanmiddag hadden we een wat straffer momentje. Ik had hem weer uit de kudde gehaald en nu wat langer van ze gescheiden om te poetsen. Dat was niet leuk en hij moest hinniken en toen ik hem weer terug naar de kudde bracht, was hij drammerig. Dat wil ik niet en hij luisterde daar naar. Daarna iedereen in de kudde gepoetst gewoon in het land. Om te laten zien dat ik ook met de andere paarden dingen doe. Callas al haar vervilte klonten eraf geknipt. Iedereen bleef netjes stilstaan.

Wel grappig. Toen ik Prisca poetste kwam Quarbonne ook vragen. Gehoor aan gegeven uiteraard. Toen ik Poupette deed bleef Prisca komen vragen en liep Poupetje weg, tot ze ineens braaf bleef staan. Huh? Toen zag ik de grote kont van Diego. Slim klein pony'tje, ze was nu achter Diego gaan staan, daar komt Prisca niet en kon ze zodoende genieten van het borstelen zonder een zeurende Prisca. Grappig. Callas kwam toen ook bij Diego staan. Over haar gesproken, hier is een artikel over haar!

Ha Monique,
Ik had het verhaal al eens gelezen natuurlijk (ik heb ook het boek) maar tsjonge, wat een heftige val toch! Goed om nog weer eens te lezen, en brrr die foto...
En Callas nog zo'n jonkie <3

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 21:34

Leuk filmpje, zonde van het schuren. Hier zijn ze ook jeukerig. Ze verharen als de ziekte en het stikt van die kleine kriebel mugjes en vliegjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 21:38

Veldbloem schreef:
Monique1963 schreef:

Ha Monique,
Ik had het verhaal al eens gelezen natuurlijk (ik heb ook het boek) maar tsjonge, wat een heftige val toch! Goed om nog weer eens te lezen, en brrr die foto...
En Callas nog zo'n jonkie <3

Ja het was echt heftig die val. Over een week 10 jaar geleden. Het lijkt nog wel gisteren.

En ja wat een broekie was ze toen. Net vier. Haar manen waren heel veel korter dan nu. Ik denk ook wel dat Diego wat verliefd is op haar manen, hahahaha. Zie filmpje in link hierboven.

Tinka schreef:
Leuk filmpje, zonde van het schuren. Hier zijn ze ook jeukerig. Ze verharen als de ziekte en het stikt van die kleine kriebel mugjes en vliegjes.

Ja vreselijk die krengetjes. Ik ben nu zelf ook op mijn voorhoofd/haargrens gestoken door zo'n ding, ik snap wel waarom paarden willen schuren, het jeukt maar het voelt ook "zwaar", weet niet hoe ik dat moet uitleggen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 22:45

Ik wordt om de haverklap gestoken door die krengen, inderdaad op mijn hoofd, meestal haargrens maar ook tussen mijn haar en achter mijn oor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 22:50

Tinka schreef:
Ik wordt om de haverklap gestoken door die krengen, inderdaad op mijn hoofd, meestal haargrens maar ook tussen mijn haar en achter mijn oor.

Het was mijn eerste, maar rot, want je wilt krabben, maar dan lijkt het net of je luizen hebt, hahaha.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 10:08

Heftig verhaal over die val. Je zou de lol in het rijden zo wel verliezen, een been als bouwpakket is ook niet alles.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-26 10:16

uxgranta schreef:
Heftig verhaal over die val. Je zou de lol in het rijden zo wel verliezen, een been als bouwpakket is ook niet alles.

hahahaha, I love bouwpakketten ;-) Maak ze iedere dag, maar idd, een BPB (bouwpakketbeen, nu een officiële uitdrukking in de Dikke van Dalen door Uxgranta) blijf je je leven last van houden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-26 23:33

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:44

Wat is er weer veel werk verzet bij jullie ! En veel plezier beleefd :D

Heb het topic over je ongeluk met Callas ook gelezen. Ik heb het boek gelezen, dus was al wel mee met het verhaal. Maar wat je hier beschrijft aan resterende klachten, is toch ook niet min ...
Je kan het blijkbaar allemaal wel voldoende relativeren en het weerhoudt je duidelijk niet van nieuwe avonturen en plannen ! Sterke vrouw, hoor :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 14:28

Hi All en Marilu, zachtjes aan komen we steeds verder. De stappen met het plannen met de gipsplatenzetter/stucadoor zijn bijna rond, daar kijk ik erg naar uit. Hij gaat in mei al een muurtje doen en dan vroeg in de zomer de rest.

Dank voor het compliment van sterke vrouw, ooit als ik groen licht heb, vertel ik mijn levensverhaal, dan snapt iedereen denk ik meer hoe ik in het leven sta. Vooral positief, negatief helpt niet verder.

Zo had ik vandaag weer een megapositieve ervaring met Diego. Hij gaat steeds meer zijn plek krijgen heb ik het gevoel en gaat binnen de kudde meer zijn eigen weg. Wat gunstig is qua onafhankelijkheid.

Vandaag begon ik met de kudde naar boven halen. Als ik roep kijkt iedereen op en Diego komt zelfs op me toelopen. Dat vind ik erg fijn en dit wortelvrouwtje beloont dan ook alle positieve dingen. Negatieve dingen negeer ik of ik zeg nee.

Ik heb hem en Prisca gepakt en mee naar de stal genomen, de andere volgen dan vanzelf. Callas moest weer eigenwijs Prisca inhalen en Diego wilde haar eigenlijk nadoen, naar hij was keurig achter Prisca te houden.

In de inloop heb ik voor het eerst de zadelpad op hem gelegd. Ik had al een zadeldekje een keertje gedaan, maar de pad is een groot ding. Hem uitgebreid eraan laten snuffelen, hij zal zijn eigen geur herkennen want toen ik hem uitprobeerde was dat de pad waarmee ik reed. Hij zal ook Prisca en Callas eraan herkennen. Ik kon het op zijn rug leggen.

Wat telkens gebeurt als ik iets met hem doe als hij staat hooi te eten, is dat hij stopt met eten. Eerst dacht ik dat het onrust was, maar nu denk ik dat hij geleerd heeft dat hij niet mag eten als een mens hem optuigt of poetst. Want hij was superrustig en braaf.

De pad weer weggelegd en een stukje met hem gaan lopen. Dit keer eens niet naar de opstapsteen eerst, maar hem eerst laten grazen richting rijveld. Daarna rondje boerderij gelopen, hij is dan wel kijkerig, maar hinnikte niet dit keer, ik loop stevig door, niet tutten en toen wel bij de opstapsteen neergezet om te poetsen. Dat doet hij toch ook heel knap, en ook daar gaat hij dan niet eten.

Bij de opstapsteen ben ik nu zo ver dat ik regelmatig wel al boven zijn rug kan staan. Hij blijft het wantrouwen dat ik dan zo groot boven hem ben, dus ik doe het in elke sessie in stapjes, dus eerst op de lage steen zoals iemand hier adviseerde, dan ga ik zitten op de opstapsteen, dan erop knielen, dan hurken en als het kan staan. Meestal is daar voor hem de grens en gaat hij voor of achteruitf, ik rek dat een beetje op en ga weer terug omlaag.

Ik let vooral op dat ik zachte ogen heb, dat is echt een megagoede tip hier geweest. Je kunt het echt zelf voelen als je zachter kijkt. Mooi.

Daarna heb ik hem weer naar de inloopstal gebracht naar de andere. Ik heb hem op het poetsplaatsje gezet, andere nog om hem heen, en met voerbeloning gewerkt aan bit indoen. Dat gaat echt met sprongen vooruit. Hij trekt zijn hoofd niet meer terug, ik hoef bijna niet meer mijn duim in zijn mond te doen en hij gaat op een punt komen dat hij net als Callas het bit gewoon zelf gaat aannemen.

Daarna heb ik het halster erover gedaan en heb hem weg van de kudde geleid, tot hij ze niet meer kon zien, dat is 30m of zo en daar heb ik zijn halster en hoofdstel afgedaan en hem gekrauweld en beloond en het was goed.

Blij mee! *\o/*

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:39

Jullie zijn allebei toppers. Fijn dat het zo goed ging <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 16:44

TinkerTreas schreef:
Jullie zijn allebei toppers. Fijn dat het zo goed ging <3

Dank voor het compliment. Jij zult ook ervaren met je oude en nieuwe garde dat er een tijd overheen gaat voor alles settelt. Zowel voor jezelf als voor hen en ik merk dat als je je tijd neemt, dat het met grotere stappen vooruit gaat.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 16:47

Ja, klopt.
Ik zie het nu met Stella. Ik had echt het idee dat ik nergens zou komen met haar. Kreeg haar regelmatig niet eens te pakken.
En sinds een paar weken is de knop helemaal om. Ze volgt me overal, wil ineens kroelsessies en ze lijkt echt te genieten van het grondwerk, het wandelen en de aandacht.
En dan is ze nu bijna 10 maanden hier.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 17:05

TinkerTreas schreef:
Ja, klopt.
Ik zie het nu met Stella. Ik had echt het idee dat ik nergens zou komen met haar. Kreeg haar regelmatig niet eens te pakken.
En sinds een paar weken is de knop helemaal om. Ze volgt me overal, wil ineens kroelsessies en ze lijkt echt te genieten van het grondwerk, het wandelen en de aandacht.
En dan is ze nu bijna 10 maanden hier.

Ja moet je nagaan hoeveel tijd eroverheen gaat. Met ons mensen is dat natuurlijk ook zo, maar omdat we kunnen redeneren en relativeren zijn we veel sneller gewend, ook omdat we het voordeel kunnen zien van nieuwe situaties en paarden kunnen niet vooruitdenken. Althans niet zoals wij.

Maar heerlijk dat haar knop ineens om is. Echt fijn! Leuk dat je nu echt contact met haar hebt.

Die knop hadden wij na een maand of 7 a 8 met Quarbonne, ik was al een maandje of zo bezig met voor hem een ander huis te zoeken, want onhoudbare situaties met hem, en ineens was het klaar. En nu is hij nog steeds bij ons, het is een liefie als hij niets moet. En dat werkt goed zo.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 17:16

Het kan best lang duren voordat een paard gewend is. Met Mercy en mij duurde het ruim een jaar.
Overigens vind ik het niet zo'n probleem als een paard graag bij de kudde blijft, dat is normaal paarden gedrag. Mercy en Pathos hinniken ook onderweg. En ze gaan op de terugweg een stuk sneller dan heen.
Ze zijn ook wel kijkerig, maar zolang ze onder controle blijven vind ik dat geen probleem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 18:12

Tinka schreef:
Het kan best lang duren voordat een paard gewend is. Met Mercy en mij duurde het ruim een jaar.
Overigens vind ik het niet zo'n probleem als een paard graag bij de kudde blijft, dat is normaal paarden gedrag. Mercy en Pathos hinniken ook onderweg. En ze gaan op de terugweg een stuk sneller dan heen.
Ze zijn ook wel kijkerig, maar zolang ze onder controle blijven vind ik dat geen probleem.

Dat op de terugweg sneller heb ik idd ook altijd gehad met mijn paarden. Vooral Thor was daar héééél erg goed in. De heenweg was het een sloom trekpaard, de terugweg had ik echt een piafferende Arabier. Maar dan voor het delen van je ervaring want idd, zo zal het hier ook gaan.

Diego moet leren dat ik hem altijd weer terugbreng naar veiligheid en dat het elders ook veilig is met mij. Op dit moment gaat dat erg goed en ik hoop dat het losrukken niet meer terugkomt. Maar dat wil ik dus rustigjes opbouwen en hem de tijd gunnen en hem die veiligheid bieden.

Ik heb wel het gevoel dat ik nu op de goede weg bezig ben, waar ik dat eerst ook had, maar toen rukte hij zich een paar keer los en nu heb ik dat nog niet gehad.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 18:57

Jullie zijn goed bezig samen !
Belangrijk inderdaad dat Diego jou als veilige haven beschouwt.
Het losrukken wil je, zeker met zo'n groot en sterk paard, liefst te allen tijde vermijden, dat kan ik me levendig voorstellen !!

Wat dat wennen betreft, zou dat ook zo veel tijd vragen als ze van locatie veranderen ?
Ik doel dan op onze verhuis naar Spanje, voorzien voor volgend jaar, waarbij ze hier alle 5 wel mee gaan en ik blijf natuurlijk ook de constante factor, maar het wordt een totaal andere omgeving en ook het eten zal anders zijn.
Zou dat wennen dan ook nog zo lang duren, denken jullie ? Of zou dat minder impact hebben, omdat de kudde dezelfde blijft en het 'baasje' ook ?