[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-25 18:50

Het kleine ding heeft geen naam, onze kippen krijgen geen namen en zeker de kuikens niet. Puur omdat ze als het haantjes zijn, tzt op wintersport zullen moeten.
Maar bijnamen krijgen ze wel een soort van. Hij heet nu de mini, omdat hij de kleinste is ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 10:03

Net de herkeuring gehad van onze nieuwe elektra. Het is goedgekeurd!!!!

Nu het rapport afwachten, dan kan ik die opsturen naar Enedis zodat ze binnenkort de nieuwe aansluiting kunnen opstarten en dan kunnen we eindelijk de oude meter in de schuur van de buurman loskoppelen. Fijnheid!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:05

Oh wat fijn! Hadden jullie de Electra zelf aangelegd? Is dat binnen of buiten?

Aangezien wij nog heel wat elektra zullen moeten gaan doen is alle informatie welkom :))

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 10:08

Nee, we hebben het laten doen. Alles is vervangen. Alles binnen, buiten hebben we geen elektra. Maar de meter staat wel buiten, dus er is wel een kabel van het huis naar de meter getrokken logischerwijs :j

Je kunt het evt zelf doen, maar daarna moet een elektricien komen om de boel te inspecteren, de meterkast in te richten en daarna moet die weer een afspraak maken met een consuel, die de daadwerkelijke inspectie doet. Elektriciens zijn er niet happig op als je het zelf doet, want als er iets misgaat zijn zij verantwoordelijk. Dat is ook de reden waarom wij het gewoon hebben uitbesteed. Kost even flink wat, maar goed dan is het ook wel allemaal goed voor elkaar. We hoeven natuurlijk ook weer niet alles zelf te doen :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 10:42

Wat hebben jullie/zouden jullie nog meer uitbesteden in dezelfde gedachte lijn?

Fijn dat het straks geregeld is!

Ik vind elektra en water op de een of andere manier heel ingewikkeld :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 11:05

We hebben hier iets meer dan 10k aan besteed. Maar dan is ook echt álles vervangen, geen enkel stekkertje of stopcontact is hergebruikt. Overal zitten nu tijdelijk led-peertjes in, want we wilden ook gelijk alle lampen in huis vervangen. We hadden de oude lampen nog hangen, maar die zijn zó ranzig dat ze echt niet om aan te raken waren. Dus alles is naar de stort gegaan (behalve de kroonluchter uit de woonkamer, die is naar de vorige eigenaresse gegaan toen ze hem buiten zag liggen :') ).
Nu na de zomer gaat in de bouwmarkten de sale beginnen, dus ik ben nu lampen aan het hamsteren voor leuke prijsjes :D

Elektra is ook ingewikkeld. Water valt reuze mee, onderaan de streep zijn er maar weinig plaatsen in huis waar je water nodig hebt :)
Wij hebben een goede ruime kruipruimte, dus wij kunnen heel makkelijk overal bij. Dat scheelt ook natuurlijk bij water, verwarming en afvoeren.

Verder dingen uitbesteden staat voorlopig niet in de planning.

We hebben overigens afgelopen weekend de voordeur-renovatie ook afgesloten.
Van smerig paars en volledig verrot tot uit elkaar vallen toe (ja, hardhout gaat ook stuk als je het 45 jaar niet schildert), naar een bijna volledig nieuwe deur op het buitenste frame van de deur na. Met een vers kleurtje, waarbij het kozijn wit is geworden en de deur rood. Voorheen was zowel het kozijn als de deur paars, en het VLOEKTE echt belachelijk met de groene luiken. Dit gaat een heel stuk beter! Binnenkort even een voor en na-foto van de voorkant van het huis, dan is het goed te zien allemaal :)
Afbeelding

Alleen komend weekend de rubbers nog even plaatsen en het binnenwerk vervangen. Dan is de verf goed ingedroogd en zullen de rubbers zeker niet meer plakken. Dan is het tochtprobleem in de gang ook opgelost, want de gaten in de deur waren zo groot dat het in de gang een grote windtunnel was. En als het regende, lag alles ook binnen. De sneeuw bleef nog net buiten, zeg maar :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:52

Ziet er mooi uit

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 12:01

Die financiën met uitbesteden is een van de redenen dat wij alles zelf doen. Als je het moet laten doen ben je al gauw een fortuin kwijt. En met dit huis wisten we van tevoren dat het een enorm project ging worden, dus veel zelf doen. We hebben het dak en muren laten isoleren, doen we echt nooit weer, maar wel fijn dat het gedaan is. Dat is het enige dat we uitbesteed hebben, verder doen we alles zelf, elektra, water, metselen, beton storten, ramen zetten etc. Scheelt een jas.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 12:47

Wij dus ook inderdaad. Van het bedrag aan de elektra zijn we bijna de helft kwijt aan arbeidsuren.
Alleen we werken allebei fulltime en hebben daardoor gewoon voor sommige dingen te weinig tijd. We zijn nou eenmaal geen miljonair dus er moet wel geld worden verdiend om de verbouwing te bekostigen. Dus iets groots zoals de elektra besteden we dan graag uit. De elektra zou nog een winter namelijk gewoonweg niet trekken, zo houtje-touwtje als het hier in elkaar zat. De problemen werden steeds groter, het was al een wonder dat het afgelopen winter nog goed is gegaan. En ik moet zeggen, je slaapt er echt een stuk rustiger van nu alles gewoon weer netjes op norm is. De elektricien was ook echt een topvent, wist goed wat hij deed en hield overal rekening mee. Alles ging in overleg. Ideaal. Daar hebben we het ook wel mee getroffen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:17

Da's mooi dat hij goed meedacht. Wij hadden horken met ons isolatieproject. Vandaar dus ook never again...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 13:44

Ik had het gelezen inderdaad, dus ik hield mijn hart vast. Gelukkig hadden wij een topvent, heel fijn :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:00

Wij lagen de elektra ook doen, is allemaal zo oud en gevaarlijk, alles moet vervangen worden. We kopen zelf de spullen en betalen per uur. Omdat het zo'n groot huis is, is het erg veel werk. Is wel gewoon een officiële elektricien, woont vanaf zijn 13e in Frankrijk, zijn vader is ook elektricien. Hij is dus Engels, handig voor de communicatie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 15:45

Judith, je zei dat je beiden fulltime werkt. Is jouw baan op het kasteel ook fulltime of heb je meerdere of andere jobs?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 16:13

Nee zeker niet, dat is voor af en toe eens. Ik ben full time online aan het werk, voor 2 bedrijven (dus parttime voor elk bedrijf ;) ).
Het kasteel doe ik er nog naast, maar dat is een vakantiehuis en hoef ik alleen schoon te maken vlak voordat die mensen komen.

Tinka, dat is ook een handige inderdaad. Die van ons, geen idee of die Engels spreekt. Maar hij spreekt ABN-Frans en is daarmee prima te volgen. We hadden een offerte met een all-in prijs, waar wel alles op uitgesplitst stond. Dat was fijn, want als dingen langer duren dan gepland hoef je niet extra te betalen, je weet waar je aan toe bent. Onderaan de streep heeft hij wel aardig moeten aanpoten om het voor zichzelf nog fatsoenlijk aan de prijs te houden, arbeidstechnisch gezien.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 17:05

Dat is oom wel fijn ern vaste prijs, maar niet iedereen doet dat. De loodgieter bijvoorbeeld wel. De elektricien werkt altijd wel hard door, rent altijd de trap op en neer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 20:28

Nee klopt, ik had ook niet verwacht dat we een vaste prijs zouden krijgen. Maakte me niet veel uit, we wilden het gewoon zsm voor elkaar hebben en deze man hadden we gelijk een goed gevoel bij. Dus als er meelezers in de Cantal zitten dan kan ik zijn naam wel doorgeven :D