[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 08:28

Het is zelfs nog ingewikkelder er is een hele cyclus met voeden en remmen. Bij elk element hoort een bepaald jaargetijde, kleur, emotie, en orgaan dus. Ik denk dat je dat wel kan googlen, maar dat boekje kopen is handiger.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:34

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 09:52

Tinka schreef:
Het is zelfs nog ingewikkelder er is een hele cyclus met voeden en remmen. Bij elk element hoort een bepaald jaargetijde, kleur, emotie, en orgaan dus. Ik denk dat je dat wel kan googlen, maar dat boekje kopen is handiger.

aha, ik ga eens snuffelen op internet, dank!

manja39 schreef:
Monique1963 schreef:
oooo tranen met tuiten ik kwam niet meer bij, zooooo herkenbaar https://www.youtube.com/shorts/HbeqOllBS9o

Die filmkes zijn zoooo grappig!
Onmogelijk om niet te lachen.

Ja supergrappig, maar braaf dier, verschiet vaak, maar gaat er niet vandoor.

Nou, ik heb er de balen van vandaag. Het is prachtig weer, alle neuzen stonden de goede kant op en ik wilde om een uur of 9 gaan wandelen met Diego en hem het nieuwe hekje laten zien en kijken of dat wat werkt bij het opstapblok. Ik was nog even de laatste dingetjes in huis aan het doen.

Belt Erwin, "paarden lopen in de boomgaard, ik heb een hek verkeerd gedaan". Dus ik snel alles aan en ik kijk naar de boomgaard, geen paarden, nu hebben we 2 boomgaarden, dus ik ren naar de andere geen paarden, maar het hek naar de weg staat weer open (omdat ik straks weg moet, dat doen we dus ook niet meer hekken van tevoren open zetten) dus ik ren de weg op geen paarden geen Erwin. Ik had ze nu moeten zien, tenzij ze in galop vertrokken zouden zijn, dat geloof ik nooit.

Dus ik terug naar de eerste boomgaard, nu zie ik dat Erwin ze op het rijveld ernaast heeft kunnen krijgen, maar ze niet te pakken krijgt. Aangezien ze daar veilig en prima staan, dat wilde ik toch een dezer weken weer doen om het gras daar kort te krijgen, liet ik ze daar staan. Ik denk, ik laat ze even bijkomen, ze staan verder rustig te grazen en kan ik mooi van de gelegenheid gebruik maken om met Diego wat in het rijveld te oefenen, terwijl de andere erbij staan.

Dus een kwartiertje gewacht, en met Diego in het rijveld met de andere gaan wandelen. Dat ging prima. Ik werk hem altijd wat om me heen tijdens een wandelmoment dus dat deed ik nu ook. Dat vindt hij nog steeds erg moeilijk. Mijn lichaam moet echt precies nét achter zijn ribbenkast geprojecteerd staan anders staakt hij. Ik doe alles zo rustig mogelijk, maar toen ik wat kennelijk heftiger inkwam, ging hij ervandoor! Ik moest loslaten. Daar baal ik enorm van. Dat is nu de 4e keer dat hij me dat flikt op de een of andere manier dat hij zich lostrekt.

Ik heb hem gewoon weer gepakt, heb weer dezelfde oefening gedaan van hem om mij heen laten lopen, superrustig, ging goed, daarna weer gewandeld tussen de andere, en hem aangegeven met mijn hand dat hij na afloop mocht grazen. Dus goed afgesloten.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 10:29

Monique, ik vermoed dat je op een of andere manier de druk op hem te hoog legt.
Niet dat ik een kenner ben, hoor, maar ik reflecteer even naar mijn ervaringen met ons IJsje. Die heeft het me in het begin ook vaak geflikt om zich los te rukken, bij het (proberen) longeren, maar ook wel eens op een wandeling.
IJsje is een braaf dier, zit geen grammetje kwaad in, maar is heel onzeker/wantrouwig/gevoelig (type water ;) ). Ik was er nooit bruut of bruusk mee maar op een of andere manier gaf ik haar dus toch te veel druk, waar ze niet mee om kon.
Ik weet niet of dit ook tussen jou en Diego speelt ? Maar misschien vraag je op een of andere manier dus toch te veel of met teveel druk ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 10:52

Marilu schreef:
Monique, ik vermoed dat je op een of andere manier de druk op hem te hoog legt.
Niet dat ik een kenner ben, hoor, maar ik reflecteer even naar mijn ervaringen met ons IJsje. Die heeft het me in het begin ook vaak geflikt om zich los te rukken, bij het (proberen) longeren, maar ook wel eens op een wandeling.
IJsje is een braaf dier, zit geen grammetje kwaad in, maar is heel onzeker/wantrouwig/gevoelig (type water ;) ). Ik was er nooit bruut of bruusk mee maar op een of andere manier gaf ik haar dus toch te veel druk, waar ze niet mee om kon.
Ik weet niet of dit ook tussen jou en Diego speelt ? Maar misschien vraag je op een of andere manier dus toch te veel of met teveel druk ?

ja ik denk dat dat vandaag in ieder geval zeker meespeelde. Misschien is het een gevoeliger zieltje dan zijn uiterlijke lompheid uitstraalt. Dank voor het delen van je ervaring!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:12

Misschien helpt het om een onderscheid te maken in "druk". Wijlen mijn oude merrie was heel sterk in nuances, daar was het van belang om het "samen bewegen" te benadrukken. Bij haar was het niet "wijken voor druk", maar "wijken met druk", je moest haar meenemen, niet wegdrukken. Het is subtiel, maar je voelt het zelf ook als iemand je een kant op duwt of contact maakt en je meeneemt in een beweging.

En wellicht is het handig om met Diego eerst te laten wennen aan jou op wat hoogte door bijvoorbeeld op een lager opstapje te gaan staan. Dat opstapblok van jou is best hoog (nuttig), maak voor hem eens wat tussenstapjes, met een lager blok (steen, plak boomstam, keuken opstapje) kun je waarschijnlijk ook prima op zijn rug poetsen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 11:21

Waratje schreef:
Misschien helpt het om een onderscheid te maken in "druk". Wijlen mijn oude merrie was heel sterk in nuances, daar was het van belang om het "samen bewegen" te benadrukken. Bij haar was het niet "wijken voor druk", maar "wijken met druk", je moest haar meenemen, niet wegdrukken. Het is subtiel, maar je voelt het zelf ook als iemand je een kant op duwt of contact maakt en je meeneemt in een beweging.

En wellicht is het handig om met Diego eerst te laten wennen aan jou op wat hoogte door bijvoorbeeld op een lager opstapje te gaan staan. Dat opstapblok van jou is best hoog (nuttig), maak voor hem eens wat tussenstapjes, met een lager blok (steen, plak boomstam, keuken opstapje) kun je waarschijnlijk ook prima op zijn rug poetsen.

Dank voor het meedenken Waratje, ik probeer me voor te stellen wat je bedoelt met samen bewegen. Mijn mindset is wel op samen bewegen, maar hij ervaart het als druk.

Het poetsen van zijn rug krijgt nu door de div berichten een wat andere lading. Als hij vaststaat, dan kan ik alles poetsen geen probleem. Als hij losstaat kan ik prima zijn rug poetsen als ik op de grond sta. Dan wijkt hij ook niet. Maar als ik zijn boeg bijv wil poetsen, en hij staat los, dan gaat hij achterwaarts.

Zou ik op zijn rug willen gaan hangen dan kan dat denk ik wel, maar niet als ik op een blok sta, dan wijkt hij weg en daarin zag ik met toekomstig opstijgen een dingetje vandaar dat we nu een hek naast het opstapblok hebben.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 11:32

Dat wijken voor druk op de borst is vrij logisch gezien zijn werk als trekpaard. Bij het inspannen een paar stapjes terugzetten hoort erbij, en zijwaarts soms ook.
Misschien werkt het beter om met een stokje te gaan werken, zodat hij de verschillende signalen leert onderscheiden.
En ik denk ook dat je het werk iets kunt versimpelen.
Dat om je heen cirkelen is best een inspanning, en is ook aardig richtingloos. Weli de opdrachten concreter te maken, dan kan hij meedenken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 11:55

senna21 schreef:
Dat wijken voor druk op de borst is vrij logisch gezien zijn werk als trekpaard. Bij het inspannen een paar stapjes terugzetten hoort erbij, en zijwaarts soms ook.
Misschien werkt het beter om met een stokje te gaan werken, zodat hij de verschillende signalen leert onderscheiden.
En ik denk ook dat je het werk iets kunt versimpelen.
Dat om je heen cirkelen is best een inspanning, en is ook aardig richtingloos. Weli de opdrachten concreter te maken, dan kan hij meedenken.

Ja, ik zou idd met een stickje moeten gaan werken, daar was ik ook mee begonnen, maar dat leverde erge angst reacties op, dus moet ik hem eerst gaan desensibiliseren op een stickje. Dat vond ik weer een volgend traject als ik zo ver was dat ik hem van de kudde kon halen. Maar goed, alles hangt samen.

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 12:10

Ik ga nog even in op je vraag wat een ontspannings oefening dan was, maar mijn valkuil was dat laten eten juist niet een goede oefening was. Want zodra de aandacht dan weer bij mij was dan kwam de stress ook terug. Jij moet symbool worden van veiligheid en ontspanning, niet eten. Dus ik moest juist de focus op mij houden, stil zetten, hoofd laten zakken, overal op zijn lijf aanraken zodat hij zich bewust werd van zijn eigen lichaam en vooral de gespannen spieren even aanraken, wachten tot ie ging kauwen/gapen wat dan ook en de ogen weer zacht werden, oefeningen als hals buigen van links naar rechts en voor elk van die kleine oefeningen belonen. Leren dat bij jou zijn ontspannend, veilig en goed is. Duurde de eerste keren gemakkelijk 10 minuten per keer om dat te vinden, nu is het meestal 20 seconden. Niet eten als emotionele uitweg want dat is niet een oefening en daarbij sluit hij jou ook buiten omdat hij met zichzelf bezig is. Als beloning op het eind prima, maar een ontspanningoefening om met jou te doen is het niet. Hij moet zich juist bewust worden van de spanning in zijn lijf en die moet hij leren afvloeien met jouw hulp. Dus ook als hij stilstaat of loopt overal op het lijf voelen waar spanning zit, en hem daar bewust van maken en dan ontspanningsoefeningen doen tot hij ontspant. En dat zijn kleine dingen, in stap vragen, hij doet het, belonen. Goed gedaan. Stil zetten, hij doet het, belonen. Super! Zie je spanningsopbouw, eerst weer laten afvloeien met hals buigoefeningen en aanraakoefeningen doen tot hij weer ontspannen is. Dan is hij bezig met jullie samen, dan focust hij op jou en dan moet zijn vertrouwen snel groeien. Leer hem dan bij jou zijn ontspanning betekent, neem de leiding en help hem zodat hij op jou kan bouwen.

En ook, begin met dingen vragen die hij kent. Als hij dat vol vertrouwen met jou doet, dan kun je nieuwe dingen vragen zoals bij dat blok staan. En als hij dan onzeker wordt, ga even terug naar wat hij kent zodat hij weer even terugkomt in zijn ontspanning en dan leert hij langzaamaan dat hij nieuwsgierig kan worden naar nieuwe dingen, dat hij het wel goed doet en dan gaat hij steun en goedkeuring zoeken bij jou. Als jij hem dat dan kan bieden, dan gaat hij steeds meer zelfvertrouwen krijgen.

Dit is hoe het bij mij en mijn paard geweldig heeft geholpen in ieder geval, wil niet zeggen dat dit de enige manier is natuurlijk. Maar ik hoop dat je van alle mensen en informatie hier de dingen kunt verzamelen om jouw band met Diego beter te krijgen!

Ik vind het wel apart dat hij in principe alles wel kent, genoeg ervaring heeft en ook altijd met die mensen op pad ging en dat hij dan nu zoveel stress heeft van die kleine dingen. Je had hem daar toch ook alleen mee in de zandbak en om te rijden enzo?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 12:22

Grainey schreef:
Ik ga nog even in op je vraag wat een ontspannings oefening dan was, maar mijn valkuil was dat laten eten juist niet een goede oefening was. Want zodra de aandacht dan weer bij mij was dan kwam de stress ook terug. Jij moet symbool worden van veiligheid en ontspanning, niet eten. Dus ik moest juist de focus op mij houden, stil zetten, hoofd laten zakken, overal op zijn lijf aanraken zodat hij zich bewust werd van zijn eigen lichaam en vooral de gespannen spieren even aanraken, wachten tot ie ging kauwen/gapen wat dan ook en de ogen weer zacht werden, oefeningen als hals buigen van links naar rechts en voor elk van die kleine oefeningen belonen. Leren dat bij jou zijn ontspannend, veilig en goed is. Duurde de eerste keren gemakkelijk 10 minuten per keer om dat te vinden, nu is het meestal 20 seconden. Niet eten als emotionele uitweg want dat is niet een oefening en daarbij sluit hij jou ook buiten omdat hij met zichzelf bezig is. Als beloning op het eind prima, maar een ontspanningoefening om met jou te doen is het niet. Hij moet zich juist bewust worden van de spanning in zijn lijf en die moet hij leren afvloeien met jouw hulp. Dus ook als hij stilstaat of loopt overal op het lijf voelen waar spanning zit, en hem daar bewust van maken en dan ontspanningsoefeningen doen tot hij ontspant. En dat zijn kleine dingen, in stap vragen, hij doet het, belonen. Goed gedaan. Stil zetten, hij doet het, belonen. Super! Zie je spanningsopbouw, eerst weer laten afvloeien met hals buigoefeningen en aanraakoefeningen doen tot hij weer ontspannen is. Dan is hij bezig met jullie samen, dan focust hij op jou en dan moet zijn vertrouwen snel groeien. Leer hem dan bij jou zijn ontspanning betekent, neem de leiding en help hem zodat hij op jou kan bouwen.

En ook, begin met dingen vragen die hij kent. Als hij dat vol vertrouwen met jou doet, dan kun je nieuwe dingen vragen zoals bij dat blok staan. En als hij dan onzeker wordt, ga even terug naar wat hij kent zodat hij weer even terugkomt in zijn ontspanning en dan leert hij langzaamaan dat hij nieuwsgierig kan worden naar nieuwe dingen, dat hij het wel goed doet en dan gaat hij steun en goedkeuring zoeken bij jou. Als jij hem dat dan kan bieden, dan gaat hij steeds meer zelfvertrouwen krijgen.

Dit is hoe het bij mij en mijn paard geweldig heeft geholpen in ieder geval, wil niet zeggen dat dit de enige manier is natuurlijk. Maar ik hoop dat je van alle mensen en informatie hier de dingen kunt verzamelen om jouw band met Diego beter te krijgen!

Ik vind het wel apart dat hij in principe alles wel kent, genoeg ervaring heeft en ook altijd met die mensen op pad ging en dat hij dan nu zoveel stress heeft van die kleine dingen. Je had hem daar toch ook alleen mee in de zandbak en om te rijden enzo?

Dank voor alweer je uitgebreide uitleg, de ontspanningsoefeningen zijn me nu helderder dank. Geen idee hoe ik dat met hem kan gaan doen, want hals laag is gelijk eten en dus moet ik dat stoppen. Ik weet ook niet hoe je een gespannen lijf kunt voelen. Geen idee. Ik weet wel hoe zijn ogen en mond er uit zien als hij het niet leuk vindt of stress of angst ervaart. Als ik hem uitgebreid poets vastgezet dan (kan ook van de kudde weg zijn) dan ontspant hij wel, gaat ook uitschachten en een dutje doen. Maar dat is dus vastgezet. Misschien moet ik nog niet willen dat hij los kan staan met poetsen buiten de kudde.

Ik snap het van het grazen, dat zal ik dan idd als beloning aan het eind gaan doen.

Ja ik leer hier enorm veel van. Een paard kan op zijn thuislokatie geweldig zijn alles doen, maar heeft máánden zo niet járen kennelijk nodig om te aarden op zijn nieuwe locatie. Erwin vertelde vanmorgen dat hij Diego echt van alles ziet schrikken. Erwin is vaker in hun buurt dan ik op dit moment ivm terreinonderhoud.

Dus ja, ik dacht een paard dat aangespannen in toeristenmassa's heeft gelopen, zal wel bomvast zijn. Ja. Wel in die situaties, maar elders niet.

Maar zoals gezegd moet ik ergens beginnen. Dat begin was met hem te kunnen werken niet eens onder het zadel. Maar ik kan niet met hem werken zolang hij niet gewend is buiten de kudde te zijn. En dát was mijn eerste doel dan nu dus maar een maand geleden.

Het enige wat ik nu doe per dag, is hem bij hen weghalen, of een van hen bij hem weghalen, maar dat boeit hem niet. Eerst nog in het zicht van hen, poetsen in het zicht van hen, dan ga ik wat verder weg, en dat breid ik uit naar verder en langer weg.

Het ging in het weiland eigenlijk erg goed. En bij de stallen weg als de kudde daar staat gaat ook goed, ik kan ook met hem op het erf rondlopen, maar ben ik 50m verder weg dan gaat hij hinniken. Maar daarbij heeft hij zich na mijn terugkeer uit NL nog niet los getrokken. Dus ik blijf dat dan maar zo doen. Ik had al babystapjes gedaan, nu nog maar weer wat meer terug dan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 13:59

Net Diego even weer uit de kudde gehaald om hem bij de opstapsteen het hekje te laten zien en ervaren. Dat boeide hem nu weer helemaal niet. Statische dingen zijn totaal niet eng, maar bewegingen en geluiden.

Zoals bijv tussendemiddag. Ik had onkruid getrokken en daar zaten veel dode lange stengels bij. Droog spul. De paarden zijn in de inloop gaan staan en eten hooi. Ik praat uiteraard tegen ze. Ik kiep de emmer met onkruid in de kruiwagen die niet in het zicht wel op gehoorafstand staat. Maar ik praat hè. En dat geluid van die droge stengels wat voldoende om Diego te moeten laten snuif gnorken. Oeh eng zeg. Ik geef er dan geen aandacht aan en zegt alleen dat ie normaal moet doen en niet zo moet zeuren.

Maar zonet haalde ik hem dus even uit de kudde. Dus ik hoefde niets van mezelf, alleen dat, heb hem dan wel vastgezet om het allemaal makkelijker te maken, (hij kan de kudde gewoon zien, die staan 10m bij hem vandaan) en alleen gepoetst en dat vindt hij fijn. Bij terugkomst in de stallen bij de kudde moest hij gapen. Dus dat was een mooie ontspannen sessie.

Maar ja, ik zou ik niet zijn, als het natuurlijk weer verpest werd door iets. Er is altijd wel iets. Het lijkt wel een soort tragi-comedie of zo. Dus ze stonden lekker, hij gaapt, ik doe het schriklint dicht, breek het schroefje van het handvat af, dus het schriklint schiet met een rotknal terug in de rol. Dus iedereen schrikt natuurlijk. Logisch. Maar gelukkig keerde de rust met een paar seconden weer terug. Dus toch goed, iedereen beloond met voer en knuffels.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:18

Dit is een ( voor mij) duidelijk beginnetje in de vijf elementen leer: https://www.rianvisser.nl/shiatsu/theorie.htm .

Grainey, ik vind dat je jouw leren ontspannen van je paard mooi uitlegt! Wat jij zegt over zijn zachte ogen: Monique, ga zelf ook met zachte ogen kijken, oefen dat eens zonder paarden erbij, gewoon voor jezelf. Kijken met zachte ogen en dan voelen wat dat in je lichaam doet, dan kijken met strakke, gefocuste ogen en voelen hoe dan je lichaam zich helemaal gaat aanspannen.
En dan proberen bij Diego ook steeds met zachte ogen te kijken, dan worden je hulpen ook kleiner en minder "strak". Misschien doe je dit al hoor, maar mij heeft dat bij Elvee destijds heel erg goed geholpen om haar zacht en minder schrikkerig te krijgen.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:50

Bokt op z’n best. Wat geven jullie fijne, behulpzame maar vooral ook leerzame adviezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 16:35

Jet schreef:
Dit is een ( voor mij) duidelijk beginnetje in de vijf elementen leer: https://www.rianvisser.nl/shiatsu/theorie.htm .

Grainey, ik vind dat je jouw leren ontspannen van je paard mooi uitlegt! Wat jij zegt over zijn zachte ogen: Monique, ga zelf ook met zachte ogen kijken, oefen dat eens zonder paarden erbij, gewoon voor jezelf. Kijken met zachte ogen en dan voelen wat dat in je lichaam doet, dan kijken met strakke, gefocuste ogen en voelen hoe dan je lichaam zich helemaal gaat aanspannen.
En dan proberen bij Diego ook steeds met zachte ogen te kijken, dan worden je hulpen ook kleiner en minder "strak". Misschien doe je dit al hoor, maar mij heeft dat bij Elvee destijds heel erg goed geholpen om haar zacht en minder schrikkerig te krijgen.

Dat vind ik ook een mooi advies, ik ga verliefd naar hem kijken <3
Om de reden van ogen, en confronteren, leerde ik bij mijn eerste NH-trainer Emiel Voest ergens begin jaren 90 een pet met klep te dragen en het paard nooit direct aan te kijken. Ook met beetje gebogen hoofd benaderen en onder je klep door kijken.

balance schreef:
Bokt op z’n best. Wat geven jullie fijne, behulpzame maar vooral ook leerzame adviezen.

Ja, dat vind ik fijn van dit topic dat het zo opbouwend blijft. Dank allen! Ik pik van alles dingen mee.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 17:46

Dat van Voest herken ik ook wel, ook bij paarden die zich slecht laten pakken, om dat zo te doen.
Het principe van zachte ogen bij jezelf komt bij Centered Riding vandaan, maar is op de grond ook heel waardevol. En als je bij jezelf spierspanningen ontdekt, zie je die misschien ook wel eerder bij je paard(en).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 17:50

Jet schreef:
Dat van Voest herken ik ook wel, ook bij paarden die zich slecht laten pakken, om dat zo te doen.
Het principe van zachte ogen bij jezelf komt bij Centered Riding vandaan, maar is op de grond ook heel waardevol. En als je bij jezelf spierspanningen ontdekt, zie je die misschien ook wel eerder bij je paard(en).

O dat vind ik interessant hoe zachte ogen, jezelf zachter maken en kunnen helpen bij het rijden óp paarden.

Er is heel veel dat ik geleerd heb vroegah in het begin van NH bij Voest en met western rijden bij Peter Simons, dat zo ver weggezakt is en heel behulpzaam kan zijn. Bijv van Peter Simons leerde ik 'toneelspelen". Nou zou je zeggen dat een paard daar zo doorheen prikt, maar ze spelen zelf ook toneel, bijv met oversprong gedrag met rollen, als er iets spannends is gebeurd, zo van, kijk mij eens ontspannen rollen, ik vond het allemaal helemaal niet eng hoor.

Jullie postjes hier zijn vaak van die o ja-belevingen. Ik weet het ergens nog wel, maar iets met Alzheimer-light of zo.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 18:10

Nee hoor, meer iets met: niemand om het je te helpen herinneren, waardoor het wegzakt :D . Best logisch, daarom is dit topic zo leuk!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 18:17

Jet schreef:
Nee hoor, meer iets met: niemand om het je te helpen herinneren, waardoor het wegzakt :D . Best logisch, daarom is dit topic zo leuk!

Nou ik heb wel wat side-frustraties. Ik heb mijn westerntrainercertificaat gehaald in Deurne. Ik heb jarenlang les gegeven. En dan is alles zó ver weggezakt dat het niet lukt om een paard op de rit te krijgen, hahaha letterlijk.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 18:33

Vergeet ook niet dat sindsdien nieuwe inzichten zijn gekomen of andere, betere invalshoeken. Gewoon opnieuw beginnen. Je kunt altijd opnieuw beginnen, aldus Herman van Veen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 18:40

balance schreef:
Vergeet ook niet dat sindsdien nieuwe inzichten zijn gekomen of andere, betere invalshoeken. Gewoon opnieuw beginnen. Je kunt altijd opnieuw beginnen, aldus Herman van Veen.

Nou daar heb je ook zeker gelijk in. Ik ben geëmigreerd in 2000 en in Frankrijk deed mijn niet aan NH toentertijd. Ook verloor ik alle connectie eigenlijk met NL qua paardenleven. Ik had het met Thor allemaal op de rit, reed western met hem en paste Voest toe wanneer nodig.

Toen ik in 2015 Callas kocht en ik tegen problemen aanliep die ik niet kon oplossen, was de paardenwereld 15 jaar verder gegaan en ik had stilgestaan.

En ja, gelukkig kun je met dieren altijd overnieuw beginnen, maar ik zie wel dingen die hij nu aanleert (Foute dingen) en ik weet dat het moeilijker is af te leren dan aan te leren.

Afijn, ik ga gewoon door op de weg zoals het nu gaat en neem jullie tips ter harte waar ik kan.