[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 11:56

Dat is inderdaad ook wel het proberen waard! Goeie tip, ga ik onthouden voor als het graven niet werkt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 12:30

Wel goed vastmaken want anders trekken ze het er natuurlijk alsnog weg. Tegen konijnen en kippen werkt het in ieder geval goed :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 09:29

De dassen proberen nog steeds vrijwel elke nacht de ren in te komen. Vannacht zijn ze weer geweest. Ik ben benieuwd wanneer ze het op gaan geven als ze steeds geen voertoren aantreffen. Het zijn in elk geval wel doorzetters!

Intussen is het voorjaar hier vol gas losgebarsten. Waar we woensdagochtend nog een heel klein beetje sneeuw hadden in de vroege ochtend, is het afgelopen weekend al 19 graden geweest. Alles komt langzaam weer in blad en de bloemen ontwaken ook. Het ruikt zó lekker! De hagedissen zijn ook weer wakker, dat blijven toch echt wel hele leuke en grappige beestjes.

Keerzijde van het voorjaar is dat oude Punette, die afgelopen zaterdag alweer 25 is geworden, echt enorm in de knoop komt met haar mammoetvacht. Ze heeft PPID, krijgt daar ook medicatie voor, maar het voorkomt niet dat haar wintervacht zo rond februari ineens nog naar standje mammoet gaat. Niet erg als het koud is, maar met deze vacht staat ze met 10 graden al enorm te zweten. Dus, dit jaar hebben we besloten om haar maar volledig te scheren zodat ze er in een keer vanaf is. Dat heb ik vrijdagavond uitgevoerd. Van een slome oude pony ging ze zo ineens naar een oude grijze dame bruisend van de energie!

Enig verschil is er wel:
Afbeelding
Afbeelding

En de andere kant:
Afbeelding
Afbeelding
De na-foto is iets minder charmant, madam was er heeeeel erg klaar mee :')

Ik had de hele tijd hulp:
Afbeelding
Miracle vond het zó allemachtig interessant! Ik heb me rot gelachen. Als ik het scheerapparaat over Punettes kont haalde, stond hij er letterlijk met zijn neus bovenop te kijken naar hoe in de vrede zijn moeder ineens van kleur veranderde als ik er overheen was gegaan!
Maar echt zo kijken:
:oo :oo :oo :oo

Het is zo jammer dat ik het niet heb kunnen filmen, want filmen en scheren tegelijk ging helaas niet.

Anyhow, Punette is enorm blij met de transformatie. Haar vacht was op diverse plekken al echt aan het vervilten en daardoor deed het hier en daar ook echt gewoon zeer. De opluchting was duidelijk aanwezig, ik heb nu een oude dame in het land staan die echt bruist van de energie. Daar deed ik het voor!
In de nachten heeft ze nu wel een deken om, overdag staat ze lekker bloot in het zonnetje.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 15:27

Wat een berg haar is daar vanaf gekomen zeg

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 16:13

Mooi kleurtje komt eronder uit.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-25 22:10

Wat fijn dat je de oude dame zo makkelijk en goed kunt helpen door haar te scheren. Ze ziet er veel beter uit.

Miracle heeft niet zoveel met het principe "persoonlijke ruimte" zo te zien.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 08:55

Miracle verbaast je wat dat betreft, hij is heel sensibel en voelt haarfijn aan wanneer hij wel en niet zo dichtbij me mag komen. En als hij zich eens vergist schiet hij achteruit, je persoonlijke ruimte uit.
Dat principe leren ze hier heel snel, ik ben niet gediend van opdringerige dieren die me omver walsen ;)
Voeren uit de hand etc doen we daarom echt nooit. Geen gebedel hier!

Ook tijdens het scheren stond hij niet de hele tijd zo over mijn schouder mee te kijken, dat kan ook niet. Hij weet dat ik het niet waardeer als ik me niet kan bewegen en beweegt dus met mij mee zodat ik gewoon mijn armen kan bewegen waarheen ik wil zonder dat ik steeds tegen hem aanbots. De meeste tijd stond hij aan de andere kant van Punette mee te kijken of schuin achter me langs me heen.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-25 10:41

Wat leuk dat Miracle zo is.

Voeren uit de hand leer je snel af als je een haflinger hebt. Bij mijn arabierig typje doe ik het ook weinig. Ze heeft het niet geleerd en doet heel voorzichtig als ik haar toch een keer iets uit de hand geef.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-25 11:55

Hetzelfde bij Shetlanders inderdaad.
Vroeger hadden wij verzorgpony's en daar was een Haflinger met extreme voernijd. Die viel echt gewoon aan als je ook maar iets eetbaars bij je had. Sindsdien hebben we nooit meer iets uit de hand gevoerd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 11:23

Eindelijk project transformatie badkamer-opslagruimte af!
Voor zover dat nu kan dan, de elektricien laat nog op zich wachten dus de linkermuur moet na die tijd nog een keer in het behang worden gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Super blij mee!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 12:21

Gelukkig is het lekker weer om binnen te werken :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 15:52

Mooie opslagruimte. Ik zie daar al allemaal wekpotjes in de toekomst staan...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 17:45

Het is inderdaad perfect weer voor binnenwerk. Maar dit heeft wel iets langer geduurd dan 1 dag hoor :D
Met het verwijderen van de badkamer (douche, toilet, verwarming, ontluchting, wasmachine) kwam ook een hele berg plomberie kijken en dus lekker klooien in de kruipruimte. Jippie!
Daarnaast een nieuwe gipswand geplaatst rondom, een nieuwe deur, nieuw plafond, muur behangen, en nieuwe vloer. Echt een enorme berg werk, maar zooooo satisfying...

Monique, nu is hij ingericht en inderdaad staan er nu al een heleboel weckpotjes in. Me like!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:47

Als ik het goed zie is die douchekabine een losse unit? Want met zoals we in Nederland kennen een kraan & douchekop aan de muur, zit je vast aan tegels.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 17:48

Handig zo'n inloop voorraad kast

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-25 19:20

Ja klopt Tamary, het was een losse cabine. Die stond echt nergens aan vast, stond gewoon los op de vloer. Kranen zaten vast in de cabine en de leidingen gingen na de cabine de muur in. De wanden van de cabine stonden al los en bepaald niet recht meer op de bodem. En de lucht, echt niet te harden.
Het waren geen klussers, zei de buurman.
Dat was hier in deze zelfbouw-badkamer wel te zien/ruiken :+

Gelukkig ruikt het nu weer fris en is hij zo perfect in gebruik!

Tinka, absoluut handig. We hebben een paar inbouwkasten maar zoiets als dit is echt wel vet handig. Hij is ook gelijk helemaal vol haha! Maar boy wat ruimt dat op. Echt genieten.