USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 16:18

Nou qua healthcare.. Doe mij maar nederland! Dat eigen risico valt nog wel te overzien en normaal gesproken ben je hier altijd verzekerd. Geen werk, krijg je een uitkering, daar kun je ook de verzekering van betalen.
In de US ben je gewoon onverzekerd als je geen baan hebt!
Ik weet niet precies hoe het daar verder gaat, maar lijkt me lekker k*t als je door ziekte oid geen werk en inkomen hebt, dus geen verzekering, maar je bent ziek, dus wel ziekenhuis, medicatie etc nodig :=

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 16:27

Nah, over het algemeen is het qua zorg wel beter hier in NL, maar de voorbeelden die jullie aandragen gelden natuurlijk niet voor iedereen. Er zijn ook banen (niet bij de supermarkt dan) waarbij je gewoon een goede zorgverzekering hebt en dat soort dingen echt niet aan de orde zijn. Gelukkig maar.

Oh ja, heel veel plezier Nagini!

Nagini

Re: USA 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:33

Haha Shilady, dat weet ik niet hoe ik dat nu ervaar. Ik ga eerst nog even reizen maar ik zit hier nu alweer een jaar. Dus voor mij is het zeker leuk om naar huis te gaan! Weer al mijn vrienden en familie zien en eten omnomnom!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:34

Stukje uit mijn blog:

Citaat:
Ik had er gister een ‘leuke’ discussie over met een Amerikaan. Zijn woorden waren. ‘Maar wij zijn vrij, omdat de overheid zich niet met ons bemoeit. We zijn vrij om onze eigen beslissingen te maken.’
‘Wij betalen niet zo veel belasting zoals jullie doen. Wij verdienen meer.’
En dat klopt. Maar realiseer je tegelijkertijd ook dat in Europa, wanneer je werkeloos wordt je recht hebt op een uitkering. Als je ziek bent op een ziektewet. Als je ongeschikt bent je een arbeidsongeschiktheid uitkering krijgt. En als je uitgewerkt bent en je bent klaar om te genieten van je pension is er AOW. Je hebt recht op betaald zwangerschaps en ouderschapsverlof. Dat je kinderbijslag krijgt. Dat je verzekerd MOET zijn en daar ook nog een toeslag voor terug krijgt en je nooit hoeft te denken; ‘Ik kan niet naar de dokter omdat ik daar geen geld voor heb’ of nog erger ‘Ik heb kanker maar ik kan geen behandeling betalen’ (Wat allemaal wel ‘’grappig’’ lijkt in de serie Breaking Bad, maar eigenlijk in en intriest is). Dat de kosten van universiteiten en hogescholen hier praktisch miniem zijn (in Oostenrijk zelfs gratis!) en je studiefinanciering hiervoor krijgt. Je mag/mocht ‘gratis’ reizen. Je krijgt huurtoeslag als je daar recht op hebt en er is/was ook nog sprake van hypotheekrenteaftrek. Onze supermarkten zijn goedkoper, ons fruit en groente zijn betaalbaarder. We hebben een minimum van ongeveer 20 vakantiedagen als je een fulltime baan hebt (T.o.v. ongeveer 14max in USA).
Ja. Misschien betaal je een boel belasting. Maar kijk eens wat je er voor terugkrijgt. Ik zou het voor geen goud willen missen. Land of the free? Land of keeping the rich rich and making the poor poorer. Al het bovenstaande is niet van toepassing in Amerika of slechts van hele korte duur. Zo’n knuffelmaatschappij is misschien zo slecht nog niet. Je hoeft je in elk geval geen directe zorgen te maken ‘Wat als’.

Amerika is mooi. Amerika is een land waar je absoluut eens naar toe moet gaan en het moet ervaren. Misschien wel meer dan één keer. Misschien wel 10 keer.
Ik heb hier gewoon eens een hersenspinsel op ‘papier’ gezet. Iets waar ik regelmatig aan denk en wat me af en toe wel eens frustreert als Amerikanen verbaasd zijn of NL’se meiden zeggen ‘Oh, ik zou zo graag in USA willen wonen’. Ja ik ook. Voor 3 weken als toerist. (of een jaar als Au Pair, hihi) ;)

- Home sweet home.

Je kan alles hier lezen: sannegoesamerica.waarbenjij.nu (dit blog staat bij 'Het gras is niet altijd groener aan de overkant').

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:45

Prachtig geschreven nagini, helemaal mee eens

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:18

Dank je :)

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:19

Perfect verwoord Nagini!

De VS is een geweldig land om in te wonen maar dan wel als expat. Dan is je verzekering goed geregeld, kan je je Nederlandse vakantie dagen aanhouden, etc. En in worse case scenario kan je terug naar Nederland.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:43

Sluit me hier bij aan. De VS is mijn favo vakantieland (okay, samen met Japan), maar zou er nooit en te nimmer willen wonen. Afgezien van alles dat al genoemd is... de afstanden zouden me gek maken. Voor vakantie, fine, maar niet even snel op het fietsje kunnen stappen om boodschapje om te kunnen doen.... :-(

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:17

Lara_ schreef:
Perfect verwoord Nagini!

De VS is een geweldig land om in te wonen maar dan wel als expat. Dan is je verzekering goed geregeld, kan je je Nederlandse vakantie dagen aanhouden, etc. En in worse case scenario kan je terug naar Nederland.

Is niet altijd zo. Wij hebben 5 jaar in Amerika gewoond, mijn vader was expat (uit België) en heeft daar 5 jaar voor het Amerikaanse filiaal van z'n Belgische werkgever gewerkt. Nu heeft hij problemen met zijn pensioen, omdat de 5 jaar die hij in Amerika heeft gewerkt niet meetellen voor de Belgische wet. Met andere woorden, voor de Belgische wet heeft hij die 5 jaar gewoon niet gewerkt en nu mag hij dus lekker 5 jaar extra werken voor hij op pensioen kan...

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:26

Yasmine schreef:
Lara_ schreef:
Perfect verwoord Nagini!

Is niet altijd zo. Wij hebben 5 jaar in Amerika gewoond, mijn vader was expat (uit België) en heeft daar 5 jaar voor het Amerikaanse filiaal van z'n Belgische werkgever gewerkt. Nu heeft hij problemen met zijn pensioen, omdat de 5 jaar die hij in Amerika heeft gewerkt niet meetellen voor de Belgische wet. Met andere woorden, voor de Belgische wet heeft hij die 5 jaar gewoon niet gewerkt en nu mag hij dus lekker 5 jaar extra werken voor hij op pensioen kan...

Heeft hij die jaren dan wel premie betaald?

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:20

Yasmine schreef:
Lara_ schreef:
Perfect verwoord Nagini!

Ik had het erover dat je ten tijden dat je daar woont er als expat vaak prettig zal wonen. Dat er bij terug komst problemen zijn kan altijd gebeuren. Het is bijv met belasting dingen ook vaak lastig omdat je vijf jaar in een ander land belasting hebt betaald. In Nederland is het zo dat je gekort wordt op je AOW als je in het buitenland woont en je bouwt in die jaren geen pensioen op. Je kan dan detachering aanvragen (wel onder bepaalde voorwaarden) waardoor je deze problemen niet hebt. Iig onwijs vervelend voor je vader!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:42

Nu zat ik gister te kijken op de site van mijn hotel. Kom ik erachter dat je als borg 200 dollar op je CC moet hebben staan. Ik heb mijn hotel via het reisbureau gereserveerd. Ben ik dan alsnog die borg verplicht?

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:58

Je betaalt het reisbureau toch voor de reis en hotels? Dan heeft het hotel niets te maken met jouw cc.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:06

Oke bedankt! Anders moest ik nog 200 dollar extra sparen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:33

Hhhmm staat er niet bij waar de borg voor is? Meestal is het zo dat als je een kamer boekt en pas hoeft te betalen als je daar uitcheckt, je toch een cc moet gebruiken bij de reservering, zekerheidje voor hun (mocht je niet komen opdagen, dan chargen ze 1 overnachting!)

Dat is hier dus sowieso niet aan de orde voor jou.

Andere reden weet ik niet, hooguit als je incheckt dat ze een borg willen voor...tja , wat? Niets dat 200 dollar zou kosten, tenzij het een vijfsterren ding is waar je je ziek kan eten aan kreeft ed en ze je pas bij uitchecken chargen voor de maaltijden ofzo. Maar lijkt me niet...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:44

Nou moet ik toegeven dat ik het via een ander boekingssysteem zag staan. Bijvoorbeeld een booking.com.
Op hun site van het hotel zie ik verder niks staan aan CC dingen.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:50

Geen idee dan, anders dan wat ik schreef over de reservering met cc gegevens, dat ze zekerheid willen hebben dat je ook daadwerkelijk komt opdagen, en anders schrijven ze mooi een bedrag af (wat dus meestal 1 overnachting is).

Reserveren via booking.com heeft dat standaard bij de meeste hotels (tenzij je ervoor kiest meteen te betalen tijdens het boeken, dat is meestal goedkoper, maar ja, dan kan je vaak niet meer cancelen!)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 16:55

Denk dat ik het gewoon laat zitten en dat het idd is wat jij zegt. Een waarborg voor de boeking.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 17:09

Maar wat is nu het probleem? Stel dat je die $200 borg moet betalen, het is borg, je krijgt het gewoon weer terug...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 17:12

Ik heb er niks meer aan. Gezien dit misschien mijn laatste vakantie naar Amerika is. En dan moet ik weer 200 dollar meer sparen, iets wat ik al vrijwel moeilijk kan doen. Gezien ik geen baan meer heb.
Niet iedereen heeft het breed en kan veel geld uitgeven, ik moet nu op de kleintjes letten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:03

Maar als je dat contant moet betalen en niet met je CC kun je het later toch weer wisselen voor Euro's? Je zult misschien nog wel meer onverwachte kosten tegenkomen tijdens je tripje, als je al geen speling hebt van $200 lijkt mij dat de lol er wel een beetje af gaat....

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:19

Het is vrij normaal dat hotels een borg achterhouden op je CC vandaar dat je op veel plaatsen ook niet kunt overnachten zonder CC. Dit is vooral voor schade aan de kamer of als je opeens de hele minibar leegdrinkt zonder dat aan te geven. Zolang je geen stoel door de tv gooit krijg je het gewoon weer terug.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:39

Zoals ik al eerder aangaf is dat ik niks meer heb aan een borg van 200 dollar. Ik vertrek vroeg in de morgen om terug te gaan naar het vliegveld. Ik had alleen die specifieke vraag en daar heb ik antwoord op gekregen en heb daarom geen zin meer om verder uitleg te krijgen of een hele preek over mijn uitgavepatroon. Terugwisselen voor euro's is niet rendabel omdat je veel minder geld terug krijgt hiervoor. Verder hoop ik gewoon nog met veel plezier te reageren op dit topic en niet een discussie te krijgen omdat jullie misschien vinden dat ik te weinig geld mee heb. En bovendien ik heb een prepaid CC en ik weet bijna geen enkele site die naar Nederland zend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:41

Mijn ervaring is dat je borg ook wel in euro's kan geven in de meeste landen. Heb het in Amerika nooit geprobeerd maar als je stug volhoudt dat je het op geen andere manier hebt zit je vaak wel goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:43

Ok bedankt. Deze week voor de zekerheid maar langs het reisbureau lopen om te vragen.