Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-24 15:14

Gewoon soms niet leuk. -O- doorsparen maar maar mijn schuurdeur heeft hogere prioriteit dan een aanrecht/wasbak. Ik weet hopelijk ergens deze week wat de kosten worden voor herstel/vervanging %) en dan kan ik ook inschatten hoe lang ik moet sparen.

Die deur gaat met harde wind steeds naar binnen. Ondanks dat hij nu vastgeschroefd zit en met zware dingen geblokkeerd is aan de binnenkant. maar de windrichting is precies op die enorme lap hout die de geest begint te geven langzaamaan door de leeftijd van het hout. :(:)

Maar *\o/* ik kan eindelijk maaien, zowaar even zon na een week grijze mist en vocht

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 11:44

Ik ben inmiddels in afwachting van een offerte voor de schuurdeur. Twee opties worden bekeken. Maar het is voor hun wel de grootste deur die ze in een dergelijk huis in de regio zijn tegengekomen :') Heb ik weer. :+ 3,85 m hoog en 3,65 m breed.

Een "simpele" sectiedeur. Nu ja simpel de standaard huis garage maten zijn veel te klein. Ze moeten navraag doen bij de fabrieksdeuren fabriekant. :P

De tweede optie als die een beetje betaalbaar is :oo :wow: :~ dan gaat het er zo anders uitzien. Maar ik vrees daar een beetje voor.

Ik zoek nog verder naar andere opties.

Ondertussen had ik elders een offerte opgevraagd bij een nederlands bedrijf . Nou die heb ik binnen. :list: :oo := _O- Ik mis een over de grond rol smiley. Voor een gerestaureerde gebruikte deur een bedrag van 5 cijfers ex btw he puur voor de fabrikage. Geen transport niks :') zouden er echt mensen zijn die dat ervoor betalen? Nog los van het feit dat ik daar niet eens een beetje bij in de buurt komt kwa bankrekening. _O- het bedrag was nog hoger zelfs dan de meeste verbouwkosten die ik tot nu toe heb gehad.

O ja au mijn rug %) maar het waait nogal stevig door en de wind staat zoals gebruikelijk weer vol op die arme deur :(:) ik zag de incontinente wasmachine staan die in afwachting van sloop in de schuur in de weg staat.

En toen :)*

Afbeelding

Dat zal denk ik wel effectief genoeg blokkeren :')

Steppe

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:18

Wat ik mij afvraag dan heb je echt zo'n grote deur nodig of kan het ook anders gemaakt worden?
Is waarschijnlijk goedkoper en ook minder windgevoelig

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 12:27

Er is inderdaad de andere optie erg fraai en uiteindelijk alleen een loopdeur van 110 cm bij 250 cm. Dan is meer dan een kruiwagen uitgesloten voortaan. Op zich geen drama maar krijgt de schuur meteen eigenlijk een andere soort functie visueel.

Maar omdat de enorme oppervlakte op een fatsoenlijke manier afgesloten moet worden moet er een compleet kozijn geplaatst worden. De muur is namelijk dikke blokken steen en een soort afsluitende kantrand.

Maar het gekke is waarschijnlijk is de grote sectie deur goedkoper dan optie twee.

De botte optie doe het zelf met hout afsluiten is de allerlaatste uitweg maar liever los ik het fatsoenlijk en proffesioneel op. "Even" de boel weghalen en afvoeren is al een enorme klus namelijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 12:30

Ik zou de deur een stuk lager en smaller maken en de rest dicht timmeren. Dan komt er ook niet zoveel druk op de deur te staan bij harde wind.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 12:33

Dat is alleen niet zo maar gedaan gezien de maat, de hoogte en het verwijderen van de huidige loodzware constructie. := die heeft het per slot van rekening bijna 180 jaar volgehouden

Het zelf zo oplossen is de laatste optie. Ik wacht eerst even die offerte af. Als optie twee betaalbaar is hoef ik daar niet lang over na te denken. Mijn papa was ook meteen razend enthausiast

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:38

Is het geen optie om het zeg maar grotendeels met soortgelijke stenen dicht te laten metselen zodat je een kleinere deur over houdt....?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 13:47

Oef dat zal vast kunnen (ook aan gedacht even heel kort ) maar dergelijk materiaal wordt al heel lang niet meer gebruikt. Het zal vast ergens nog wel te koop zijn voor misschien wel 5/10 euro per blok of zo -O- En dan moet je iemand inhuren, kozijnen plaatsen daarna enz enz. Dat is ook bepaald niet goedkoop. Ik wacht even rustig de offerte af (misschien valt het mee) en anders heeeeeel lang sparen en duimen dat de deur het zo lang volhoud. Het is niet anders :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:07

En als je met gewone bakstenen een muurtje achter een deel van de huidige deur metseld? Zie je niks van aan de buitenkant. Vervang je / pas aan het deel wat je wel wil kunnen gebruiken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 14:53

Afbeelding

Even een foto van de binnenkant gemaakt. Het is geen gewone "even openslaan" deur. Het geniale sluitmechanisme is normaal meer dan voldoende bestand tegen storm. Het ene deel kan niet open zonder het andere deel. Maar open gaat het helemaal niet zonder eerst die vertikale balk helemaal opzij te schuiven. Pas dan kun je beginnen met de deur te openen, eerst links een stukje dan kun je rechts wat opendoen en als dat ver genoeg is kun je beide deuren onafhankelijk van elkaar openen.

Gewoon zo jammer dat het hout te oud en kwetsbaar geworden is, de deur op zich is geniaal.maar te zien is bovenin dat de deuren al beginnen scheef te zakken.

De twee enorme balken links en rechts zorgen voor de scharnierpunten. Deze zitten zeer degelijk in de muur wat waarschijnlijk losslijpen is. De vorige eigenaar heeft soort van geprobeerd de boel op te lappen en die dwarsbalk bevestigd. Die ophangpunten begaven het het eerste. Nu zit alles moeizaam maar degelijk vastgeschroefd (snoeihard hout waar je bijna niet doorheen komt) en dan ook nog nu extra gefixeerd metde wasmachine. Er ligt al een enorm rotsblok achter wat net niet voldoende blijkt.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:55

Heb je die deur überhaupt nodig, of zou het ook gewoon dicht gemetseld kunnen worden?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 14:59

Ja die heb ik echt nodig. :j Oa stook hout en andere grotere dingen kunnen dan gemakkelijker naar binnen. Nu moet ik trap op door de keuken trap weer af, -O- of helemaal omlopen naar de parkeerplaats, de helling op, de halve tuin door, afstapje af de halve schuur door voor ik er ben.

En dichtmetselen van een dergelijke grote oppervlak is ook niet gratis -O- en dan moet er eerst een dragende fundering in de vloer gefrummeld worden, deels klei deels cobblestone. Voor een kozijn hoeft het alleen vlak en hard te zijn.

Ik moet gewoon eerst die offerte afwachten en dan kijken of en wanneer het kan of ik moet ergens een timmerman vandaan halen die betaalbaar de deur kan restaureren. Maar dat kost ook een kapitaal aan hout en waarschijnlijk net zo duur

Niet leuk, financieel au maar ik zal op termijn toch iets moeten doen. :+

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:15

Zo zwaar wordt zo'n muurtje niet, een echte fundering zou ik niet maken. Beetje uitgraven of hakken, dan opmetselen en goed ankeren in de bestaande muur. Metselen van een muurtje is goedkoper dan een houten deur. De andere helft kan dan deur blijven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 15:57

Ik zou toch opteren voor een heel flink deel houten deur vervangen door steen hoor. Dan ben je van het gezeik af en kan pand er weer een eeuwtje tegen :j Anders zit je over een paar jaar wéér met hout dat zwak wordt. En steeds schilderen enzo. Dat is met een kleinere deur een veel minder groot, gevaarlijk en kostelijk project.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:01

ik zie op de foto dat er een heel klein balkje is om de deur te vergrendelen. wat ik altijd gezien heb bij zulke grote deuren is dat er een balk of een ijzeren pijp van muur tot muur voor de deur in beugels gehangen wordt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 16:08

Jullie weten niet waar ik offerte voor heb gevraagd. :+ Beiden geen schilderwerk meer en beiden geen hout. De deur oplappen is de laatste optie.

En stenen metselen is peperduur ook zowel materiaal als arbeidsloon. En ik kan dat absoluut niet zelf. Ook het slopen van wat er nu hangt kan ik niet.

Yvonne het systeem zelf met die balken is nog goed. Maar ellende is. Je kunt in deze muren niet even iets bevestigen. Het is kalkzand steen in onregelmatige wat vorm vrij gemakkelijk afbreekt of een soort snoeihard graniet waar je niet doorheen komt.

Voor de stroom zijn ze met een enorme drilboor bezig geweest. Zo een die ze ook voor wegen gebruiken. Daar had ik eerder al laten kijken en is me dringend afgeraden om risico op afbreken of scheuren in de draagboog van de muur. Omdat er heel zware beugels diep inmoeten op een relatief smalle oppervlak wil het dergelijke krachten aankunnen.

Vandaar ook dat het minder simpel is dan zo op het oog lijkt. Ik ben er al ruim een jaar mee bezig om een oplossing te vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 15:21

Inmiddels is gv gearriveerd. Helaas wel zonder mijn papa -O- eergisteravond leek het te gaan lukken na een week wat kwakkelen (ik was echt net hier aangekomen ;( )met wat erg leek wat de vorige keer hem bijna fataal leek te worden. En dat was het niet kwamen ze na spoedonderzoek achter maar iets onschuldigs maar erg hinderlijk oef opluchting. %) Maar gisterochtend ging het toch iets minder lekker. Besloten dat het risico te groot was om hier dan klachten te krijgen. Jammer maar verstandiger zo.

De bus is alweer leeggepakt. Vanmiddag salontafel wisselen :j

Maar ik zag in de post app dat ik een brief had van de officiele instantie die ging over de septic tank. Tegen beter weten in mijn banksaldo gekeken. Is de subsidie al gestort *\%/* ipv ergens half volgend jaar.

Dat maakt dat mijn schuurdeur budget waarschijnlijk aanwezig is. Wat een opluchting, en inderdaad het bedrag dat ook toegezegd was. Zo fijn pffff tranen in de ogen nu hier.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 15:50

Fijn nieuws wat je subsidie betreft, scheelt wat onzekerheden.

Verstandig dat paps even thuis blijft, eerst aan zijn gezondheid werken.
Ga je met Kerst naar NL of blijf je in FR?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 16:01

In principe hier maar het kan zijn dat we alsnog eerder terugmoeten. Meerdere factoren daarin. We moeten hoe dan ook 31 en 31 december in Nederland zijn. We bekijken het gewoon per dag. Verder ook niks dat moet. Vooral uitrusten voor gv, die heeft er 13 uur slapen opzitten inmiddels.

En ik ben zo opgelucht dat die subsidie is gestort :j je weet dat het komt maar je weet het pas zeker als het zo is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-24 17:08

Oud en nieuw en serious request en de pelletkachel (en drogende was :P ) in een foto gevangen. Een enorm verschil, de kamer lijkt meteen groter, vanavond nog de oude tafel verplaatsen naar de schuur voorlopig. En even nadenken of ik hem elders nog kan hergebruiken

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-24 20:29

Het was even stil. Vol programma en veel gedaan en ook soort van veel geslapen en nagenoeg niet geslapen ook.

Gv was er rond 2100 uur. En die is daarna in een soort slaap coma gegaan tot de dag erop 11.30. :(:) Ik heb de bakker gedaan in de ochtend en wat aangerommeld.

Zaterdag best veel gedaan. Wat moest is gebeurd ook. En een stuk gewandeld. En net op tijd terug voor een enorme hagelbui losbarstte. :oo Rondje dorp. En s avonds opgenomen programmas gekeken, en daarna volgde voor mij dankzij b12 een bijna volledig slapeloze nacht, %) ik sliep tegen 5 en 7,30 gaat genadeloos de wekker voor de bakker. Gv is meegewandeld.

Ik ben daarna het bed weer ingegaan en schrok net voor 12 wakker maar het was echt een verloren dagje. Eigenlijk niet veel gedaan maar wel wat plannen gemaakt voor de komende dagen. Om er echt even uit te zijn en vakantie gevoel en we beiden de zee wilden zien. Besloten een roadripje te maken ipv hier blijven tot het weekend. Nu kan het de kneusjws thuis zijn redelijk ok gelukkig.

Maandag nog wat verder aangerommeld, was gedaan en alles weer even goed schoongemaakt en gv heeft de houtvoorraad in de schuur weer aangevuld en ik heb ook wat gekloofd. Alles is weer mooi vol en kan ik weer een tijd stoken.

En vanmorgen waren er twee opties, mijn doucekop van boven past beneden en we gaan met de camper via boodschappen doen meteen door. Of de douchekop past niet en we moeten heen en weer met de bus naar de bricomarche en boodschappen doen.

En helaas het is niet om te wisselen. De regendouche kop beneden vertikt water aan de onderkant eruit te laten maar wel aan de zijkant. Dus denk je naar de bouwmarkt waar de spullen vandaan komen, kop mee kop kopen klaar. Nope. -O- Omdat het een complete kabine is moet je een heel nieuw systeem kopen. >;) Dus met wat advies kit meegekregen. Daar moeten we mee aan de slag. Ducktape voor nu werkt ook, :+

En kwamen we ook thuis met een paar thermo gordijnen (ja die verkopen ze hier ter isolatie) een voor mijn schuurdeur en twee voor gv zijn deuren.waren er kerst spullen al met korting, dus een inimini kerstboompje met mini ballen en mini slingers mee voor nog geen 10 euro :D

En is een stuk werkblad in bestelling, een stuk goedkoper dan in nederland, helaas hadden ze niet meer de kleur die het andere blad heeft, het wordt nu metaalkleurig

Daarna boodschappen doen, onze kerstmaaltijd die we vandaag maar gegeten hebben.
Gv had bij de bakker een typisch regionaal voorgerecht en een typisch frans bouche noel toetje. Met houtzaag :)) daar is nog een flink stuk over

Afbeelding

Voor mij vooraf carpaccio en toe wat zelfgemaakte taart die er nog was. Verder sushi :Y)

En voor de komende dagen alcoholvrije "champagne" in de smaak cassis en frambozen. Alcoholvrije mojito ook. En wat knaagspullen en heerlijke pindakaas. En mjammie ze hadden hem weer chocostukjes breekbrood. :~

En jawel wat kerstkadootjes voor onszelf een dartboard met pijlen :)) en wat lego en ze hadden een heel kleine mecano kraan liggen. We kunnen dus even bouwen weer. En een 500 stukjes puzzel van Asterix en de olympische spelen.

En daarna zijn we en route gegaan. Voor nu 25 km verderop, een interessante roite door het bos donker euvel op en af en bochtje links rechts, en nu staan we tussen twee rivieren ingeklemd waaronder een 2 m brede Maas :D

Morgen verder, we gaan volledig oversteken naar de zee. Een rechte lijn kronkelen frankrijk door in een paar dagen en komen uit in basse normandie. Vandaar door naar nl. mijn bus moet even achterblijven hier.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-24 20:53

Klinkt als een leuk tripje en lekker eten. Veel slaap zullen jullie wel nodig gehad hebben, soms moet je daar aan toe geven.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 01:04

Wat bedoel je met 'dankzij B12 bijna slapeloze nacht'?
Door een tekort of net geprikt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-24 09:47

Net geprikt, wat later op de dag dan normaal dat is dom omdat ik dan meestal een nacht alleen maar lig te woelen.

Als ik te laat prik in dagen is het eerst juist heel moe, spier en gewrichtspijn. Negeer ik dat dan wordt ik daarna emotioneel onstabiel zeg maar. Als ik bv ziek ben geweest of veel stress heb gehad dan verbruik ik de voorraad 12 kennelijk sneller op -O- en soms mis ik dat op tijd. Dan ben ik nog net niet labiel en zo emotioneel dan weet ik ah ik moet eerder prikken. Maar de dosis hakt er dan heftiger in ook kwa slapeloosheid. En dan ben ik de dag erop niks waard.

Gelukkig kan en mag ik het zelf doen. Normaal eens per 4 weken maar ik zat nu dus op 3,5 week onverwacht. Ik was nu net wel net niet op tijd met prikken Stress is voor mij een bekende snelverbruiker nu gecombineerd met twee weken best ziek geweest en te druk.
Laatst bijgewerkt door karuna op 25-12-24 09:56, in het totaal 2 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-24 09:55

Klinkt als een vruchtbare trip! Hopelijk even wat rust kunnen vinden waar je weer op voort kan.