[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-25 15:49

Zo, dat is weer even geleden!

Ik heb een nieuw baantje erbij en werk nu full time. Dat vreet energie en tijd, maar het levert ook leuk geld op!

Tinka, het heeft inderdaad even snel online gestaan om te kijken wat er aan reacties op zouden komen. Dat heeft te maken met het project waar ik het eerder over had. Het is er inmiddels weer af, we zijn weer wat wijzer geworden qua waar mensen eventueel over kunnen struikelen.

Momo94 welkom terug! Je hebt gelukkig niet veel gemist, ik ben echt te druk geweest de afgelopen tijd haha. Er waren ook wat persoonlijke omstandigheden waardoor de normaalgesproken rustige winter, ineens belachelijk hectisch was. Gelukkig is alles inmiddels weer zo goed als normaal, dus we gaan lekker weer verder.

De temperaturen wisselen hier inderdaad enorm! Al hebben we wederom dit jaar gewoon nauwelijks winter. Echt bizar, zo weinig sneeuw en vrieskou als we hebben. Ze hebben in Nederland dit jaar bijna meer sneeuw gehad dan hier :')

Het is hier ook de hele week al gruwelijk lekker lenteweer met 13 graden. Daar hebben we even dankbaar gebruik van gemaakt! Wilco heeft weer lekker gevlogen met zijn paraglider, ik heb de eerste 2 moestuinbedden schoongemaakt en erwten gezaaid. En we hebben een deel van de crepi aan de aanbouw vervangen, dat is zulk fijn werk! Niet fijn om te doen though, je wordt er vreselijk smerig van, maar het is zichtwerk en daar word ik wel erg blij van. Binnenkort zal ik even een fotootje plaatsen.

We zijn ook rustig aan binnen in huis aan het opknappen begonnen.
De grote rommelkamer is al onder handen genomen, daar moet alleen nog een nieuwe vloer in maar dat komt later.
Voor (links op de foto):
Afbeelding
Na:
Afbeelding
We hebben gelijk de kans aangegrepen om eens kritisch door de spullen heen te gaan. Zo heb ik een hele stapel ponyspullen verkocht/te koop staan, waaronder een flinke stapel dekens die ik niet meer gebruik. Dat ruimt heerlijk op!

En vorig weekend hebben we de 2e slaapkamer afgerond. Nieuw behang, nieuw plafond, en fatsoenlijke gordijnen opgehangen ipv een rolgordijn. Ook hier komt binnenkort nog een nieuwe vloer in. We wachten even op een leuke aanbieding :)
Voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Half maart komt de elektricien, dan wordt alle elektra in huis vervangen. Letterlijk. En er komt een hele rits stopcontacten bij, want wat er nu zit zijn er niet genoeg. Zo komt er in de keuken ook een aansluiting voor een inductieplaat. De meter van de buurman kunnen we dan eindelijk afsluiten en dan kunnen we eindelijk over op onze eigen meter die ook al 2 jaar voor de deur staat. Wat een rust zal dat ook geven, als dat gedaan is! Het kost een aantal ribben maar dan is het wel allemaal echt weer helemaal op orde. We hebben nu bijvoorbeeld nog een heleboel stopcontacten die niet geaard zijn, dus qua veiligheid gaan we er wel echt enorm op vooruit.

De pony's doen het alledrie ook super, met de nieuwe dekenstrategie hebben Punette en Jolly nergens last meer van gehad, gelukkig!
De kippen zijn inmiddels ook weer aan de leg, dus we moeten weer flink aan de bak met eieren eten :D

Tinka

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 19:23

Goed bezig, mooi geworden en lekker opgeruimd.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-25 21:21

Lekker cryptisch dat project :')

Fijn dat er weer lekker schot in de zaak zit!

Het is inderdaad maar vreemd weer. Mijn kippen moet ik morgen ook maar eens gaan checken denk ik :=

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 11:13

Dat ziet er allemaal netjes uit! Geld verdienen is ook belangrijk, want inderdaad verbouwingen kosten veel geld.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:01

Uit het oog verloren. Maar als er iemand was geweest via fb die had gezegd van ja ik doe het, ik bied de vraagprijs, had je het dan verkocht?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 12:37

Nee, want we willen niet dakloos raken en daardoor het risico lopen overhaaste beslissingen te maken bij het aankopen van een andere locatie.

Afgelopen weekend had ik een nieuwe lading hooi gehaald. Nou, dat vonden de pony's niet zo geslaagd! 's Ochtends hadden ze echt de helft nog hangen en dat is echt heel erg veel. Normaal is het schoon op. En ze hadden hongeerrrrrr! Ze hebben een officiële klacht ingediend :')
Jammer voor hen, ze moeten het er nog even 4 weken mee doen want ik ga niks weggooien. Het is echt prima hooi, in mijn ogen zelfs beter dan de partij die ik daarvoor had. En warempel, vanochtend was het weer netjes schoon op! Zie je nu wel, stelletje aanstellers :D

Oh en sinds dit weekend zijn we van 2 badkamers naar 1 gegaan en van 3 toiletten naar 1.
Zooooveel beter! Het leidingwerk is al omgelegd/weggehaald, een heel deel van de waterleiding binnen is vervangen (want de vorige eigenaren konden niet zo goed solderen, zacht uitgedrukt...), en de afvoeren zijn afgedopt/omgelegd/weggehaald. De wasmachine staat nu in het wc-hokje, dat is zo'n perfecte plek! Ik ben er echt super blij mee. Als de elektricien geweest is pakken we het verder aan, met vers behang, plafond en een nieuwe vloer. Dan maken we ook 2 schappen boven de wasmachine voor allerhande zaken zoals wasmiddel, het knijpermandje, en andere schoonmaakspullen.
De badkamer 2 wordt een grote pantry waar we echt ontzettend veel plezier van gaan hebben. Die is voor nu alleen leeggehaald en wordt ook verder aangepakt als de elektra allemaal vervangen is.
Afbeelding
Voor het beeld, je zat hier rug-aan-rug met een ander op de wc van de badkamer. Die zit er letterlijk direct achter :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 14:35

JudithO schreef:
Nee, want we willen niet dakloos raken en daardoor het risico lopen overhaaste beslissingen te maken bij het aankopen van een andere locatie.

Vind ik toch wel bijzonder. Stel dat iemand helemaal verliefd is en een bod doet en jullie zeggen dan, nee we willen aan voor de grap even testen of er belangstelling is, dan is dat wel een grote teleurstelling want jamaar jamaar je huis staat toch te koop?

En als je het te koop zet, dan wil dat toch zeggen dat je daar weg wilt? Of om andere privé redenen, zoals het spannende project, je huis moet verkopen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-25 16:36

Als zo'n situatie zich had voorgedaan, dan hadden we daar natuurlijk wel wat mee gedaan. Er zijn genoeg opties mogelijk en precies hiervoor zijn voorwaarden in een koopcontract bedacht.
Maar zo'n situatie heeft zich niet voorgedaan en dus hebben we er niks mee van doen :)

Ik zal voor nu even stoppen met het benoemen van het project. Zolang daar niks concreets voor staat kan ik er toch nog niks over zeggen. Als dat eenmaal zover is zal ik jullie met liefde alle details vertellen. Maar wanneer dat gaat zijn, dat ligt niet in mijn handen. Komt vanzelf!

Voor nu dus even lekker focussen op onze mooie stek hier op onze berg. Wat een hemels weer! Echt voorjaar, met af en toe iets nachtvorst. Het lijkt er helaas wel op dat het vanaf het weekend gaat regenen... An sich jammer, maar voor de natuur wel nodig. Het is echt bizar droog deze winter, we hebben ook nauwelijks sneeuw gehad. Het gras groeit ook echt serieus alweer, de weilanden hebben alweer een groene gloed. En de vogeltjes fluiten er weer aardig op los, dat is altijd zo lekker aan het voorjaar! In het dal zag ik ook alweer de wilde narcissen staan. Voor die hier bij ons opkomen zijn we wel weer een maand verder, maar toch leuk om ze beneden vast te kunnen bewonderen :)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 08:47

We hadden al een paar keer last van een dief bij het kippenvoer. We hebben een afgesloten ren met daarin een trapbak met legkorrel, om ratten, muizen en kleine vogels te weren. Dat werkt fantastisch!
Maar, de afgelopen 2 weken heb ik een aantal keer 's ochtends de trapbak op zijn zijkant gevonden. Deksel ernaast en evenzo het voer. We hebben de bewakingscamera erop gezet om te kijken wie toch de dief zou zijn, want we hadden echt geen flauw idee. Muis of rat is praktisch onmogelijk, die kunnen zo'n toren niet omgooien. Maar iets groters kan niet in de ren komen. Een wezel of hermelijn dan? Onwaarschijnlijk, maar je weet het maar nooit.

Een aantal nachten hebben we de camera erop gehad. Nooit enig resultaat, want precies in die nachten kwam er geen dief. Afgelopen nacht is het eindelijk gelukt! En, het blijkt dat het niet 1, maar wel 2 dieven zijn!

Zie hier de dader:
Afbeelding

Een dikke vette das. En buiten beeld loopt er nog 1, maar daar kon ik geen duidelijk screenshot van krijgen.
Inmiddels hebben ze blijkbaar al geleerd hoe de trapbak werkt en eten ze ook netjes door op de trede te gaan staan, waardoor de bak overeind blijft staan.

Ik heb inmiddels ook gevonden waar ze onder het hek door hebben gegraven. Vanmiddag ga ik dat maar even goed dichtgooien met flinke stenen (20 cm doorsnee) om ze te ontmoedigen. En de komende tijd zal ik de voertoren maar even uit de ren halen 's nachts. Hopelijk lost het probleem zich dan op den duur vanzelf op!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:49

Das heel slim van ze, maar das ook niet handig van het voer. Wel en gave ontdekking natuurlijk <3 hopelijk helpen de maatregelen

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 10:26

Oh wat een boeven! Zijn ze toch wel slimmer dan dat ik ze in had geschat eigenlijk :')
Hopelijk helpen de maatregelen waardoor het voer gespaard blijft dan nu.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 10:42

Het zijn echt monsters haha! Nee grapje. Normaal hebben we absoluut geen overlast van de dassen en vindt je alleen de typische sporen in en rond de tuin.

Overdag zijn ze er niet, dus in principe zal het probleem al wel opgelost zijn als ik 's nachts de trapbak even binnen zet.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:26

Wel supergaaf, dassen.

Kan en wil je ze niet op een andere manier wat tegemoet komen qua eten? (Ik heb geen idee of je op die manier overlast in de hand werkt, als echt stadsmeisje.)

Texasstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 11:34

Wel heel tof dat ze op jullie terrein komen!
Ik zie ze soms wel eens in het weiland bij de buurman lopen en in de avond komen we ze wel eens in de straat tegen als we naar huis rijden.
Zulke mooie dieren <3

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 12:07

Oh nee, die dassen komen hier niks te kort hoor! Deze op de foto was ook bepaald niet mager :')
Ze kunnen in principe ook bij onze composthoop komen, dus als ze wat willen snaaien kunnen ze dat daar doen.

Het blijven absoluut prachtige dieren om te zien.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:13

Dank je wel voor je snelle antwoord, JudithO. Goed om te weten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 12:51

Maflinger_S schreef:
Wel supergaaf, dassen.

Kan en wil je ze niet op een andere manier wat tegemoet komen qua eten? (Ik heb geen idee of je op die manier overlast in de hand werkt, als echt stadsmeisje.)

Als de hoeveelheid voedsel omhoog gaat, gaat het aantal dieren die dat eet mee groeien. Menselijke activiteiten zijn zo'n (geconcentreerde) voedselbron die mee-eters aantrekt. Dat is iets waar je rekening mee moet houden om zowel je dieren als je eigen voedsel voorziening veilig te houden, niet alleen omdat er anders niks voor jouw overblijft, maar ook omdat er een overbevolkingssituatie ontstaat die ongezond is (ziektes en stress van te veel te dicht op elkaar) voor zowel de mee-etende dieren als de mensen (en vee & huisdieren). Zowel als die voedselbron blijft bestaan als wanneer die (vaak heel abrupt) wegvalt.
Het beperken en eventueel bestrijden van zulke mee-eters is belangrijk voor het welzijn van alle partijen en moet dus ook zo snel mogelijk beginnen. Preventie doet veel, maar soms heb je ander dier dan je verwacht en werkt je standaard preventie niet.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:23

Hier hebben we wel last van de dassen in de buurt. Ze vreten de lammeren en zwakke schapen in de wei aan. De kippen etc zijn slim genoeg om binnen bij de schapen te gaan zitten :Y)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 14:14

Dank je wel tamary. Dat klinkt volkomen logisch en valt ook makkelijk waar te nemen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-25 08:48

De blokkade van stenen rond de gegraven ingangen hebben geholpen. Vannacht geen dassen gehad! En ik had stiekem toch de voertoren buiten laten staan :D

Voorlopig blijf ik de omheining nog wel elke ochtend controleren.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 14:30

Ik denk dat ze uit gemakzucht bij je kippen aan tafel schoven als er te weinig te halen viel op de composthoop.
Hopen dat het blijft werken dus!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 08:24

Helaas, vannacht was het weer feest. De voertoren lag weer ondersteboven en de stenen die ik heb geplaatst hebben ze gewoon 'even' aan de kant gegraven. Dus!
De komende nachten toch de voertoren maar even binnen parkeren, dan blijft in elk geval het voer veilig.
En dan dit weekend kijken of ik een stuk gaas daar kan ingraven. Dat is geen gegeven, want de grond zit bomvol met dikke rotsblokken van soms enkele meters doorsnee. We gaan het zien!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 10:33

Dassen zijn goede gravers en de motivatie om daar te graven is er inmiddels, dus er is reden voor das om harder te proberen daar te komen en dat aardige tijd vol te houden. Die voertoren mag de komende 6 maanden (minimaal) wel elke nacht naar binnen naast een goede bescherming om das uit de ren te houden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-25 10:50

En dat is dus precies het plan.

Maar zoals gezegd, durf ik nog niet te garanderen dat ik daar gaas ingegraven ga krijgen. Bij het plaatsen van het kippenhok (die op palen staat) hebben we al diverse keren de hele boel op moeten schuiven doordat er belachelijke rotsblokken in de grond zitten. De dassen komen onder het hok langs de ren in. De kans dat ik daar gaas in de grond ga krijgen, diep genoeg, is echt heel klein.

We gaan het proberen en anders is het weghalen van de voertoren al wel voldoende. De kippen zitten 's nachts opgesloten dus de dassen kunnen daar niet bij (100% gegarandeerd).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-25 11:52

En als je het gaas gewoon over de grond legt ruim genoeg (dus zeg 1-2 meter ofzo) en daar wat aarde overheen doet?