[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:00

De zonneboiler kan ik je echt aanraden. We hebben alleen in de winter wat kosten voor het opwarmen van het water, maar zelfs dan met licht weer, laadt hij bij. Scheelt veel elektriciteit. Kun je er geen subsidie op krijgen? Voor erg veel energiebesparende maatregelen, dubbel glas, isol etc kun je geld krijgen. En vaak ook eco-leningen als je dat eventueel zou willen.

Wij zouden ons water ook graag drinken. We hebben nog 5 filters ervoor hangen, ook nog UV tegen bacteriën, ontkalken, en nitraatfilter. Maar wij hebben het wel laten testen en er bleef te veel N in zitten. Dus we gebruiken het voor alles, maar koffie en thee en drinken is van de gemeente. Was wel grappig ze hadden ons ingeschat op een x verbruik. Maar daar komen we lang niet aan. Dus moesten ze het gaan verrekenen en nu krijgen we terug, hoera!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:07

We hebben geen recht op subsidie. Als je maar een klein beetje fatsoenlijk verdiend heb je er al geen recht meer op, helaas. Dus we moeten letterlijk overal voor sparen. En dat kost dus flink tijd. Leningen willen we niet aan, dat kost je onderaan de streep altijd meer. Dan maar wat langer sparen.

Bij ons komen ze ook eens per jaar de watermeter opnemen. Mooi verhaal, want ja kijk maar mevrouw/meneer, daar steekt de slang nog uit de grond omhoog! Dus de teller blijft mooi op 0 staan :D
Leuk weetje, de bron van de gemeente is dichterbij huis dan onze eigen bron :')
Hier is de vervuiling van het water sowieso niet zo hoog, omdat we in de bergen zitten. Er worden geen gekke dingen gebruikt want er wordt alleen gras geteeld voor hooi en koeien geweid (mei-november). Dat scheelt echt enorm. Dat gras is ook gewoon het puur natuur gras, geen doorgezaaid spul oid. Dat mag niet want het is een nationaal park. Boeren mogen in feite alleen bemesten met vaste mest/drijfmest, kalk strooien en de brem kort houden zodat het niet gaat overheersen. Maar er groeien heel veel zeldzame planten die behouden moeten blijven, zoals de gele gentiaan. Plus dat je er met dikke landbouwmachines sowieso niet kunt komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 12:34

Dat is wel mooi dat je zo lekker natuurlijk zit. Wij zitten naast een natuurgebied van 32 hectare, dat grenst aan ons land. Daar wordt niets gebruikt. We zijn omringd door onze eigen hectares ook niets. De ene boer is een bioboer gecertificeerd, dus die gebruikt ook niets. De andere boer heb ik nog nooit zien bemesten of wat ook. Het is ons dan ook een raadsel waar het N vandaan komt. We zouden het nog zelf kunnen zijn. We hebben uiteraard een septic en je weet niet waar die stromen heen gaan en vandaan komen. Nu zijn de bewoners van dit huis ernstig oud geworden, 106 meen ik of was het nou 111 en haar zoon 99. Dus het water zal best heel goed zijn. Er schijnen ook mensen hier te zijn gekomen om speciaal water uit onze put te halen. Maar ja, we hebben het laten testen en N is 300x zoveel als het mag zijn. Dus dat doen we maar niet.

En niet lenen is slim. Wij hebben ook maar 1x in ons leven een hypotheek gehad op een huis. We hebben wel ooit een eco-lening gehad voor een zonnepaneelsysteem. Die werd ons door ons strot geduwd.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 12:50

300x te hoog N is wel vrij hoog ja!
Dat is ook het voordeel van de bergen plus het hoogste huis zijn op deze helling: er zit geen huis meer boven ons en de afwatering van de septics van ons en de buurman is altijd een stuk lager dan waar de put zit.

Hypotheek is de enige lening die wij ooit afsluiten. Puur omdat we niet het spaargeld hebben om een huis zo handje contantje te kopen. Ja dat kan wel in Frankrijk met het geld wat we destijds hadden, maar dan wonen we niet op een locatie als waar we nu zitten, maar ergens middenin een dorpje. En dat willen we echt niet. Hoe minder mensen om ons heen, hoe beter :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 13:09

Wij zitten ook op het hoogste punt. Maar onze bron is minimaal 14 m diep. (we hebben ook een speciale pomp om het omhoog te krijgen, want gewone pompen kunnen niet zo diep. Dus wie weet waar het water vandaan komt en wat erin zit. We hadden ons wel voorgenomen zelf schonere maatregelen te nemen, (qua natuurproducten gebruiken die door de afvoerputten gaan) maar dat is er nog niet van gekomen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 16:18

Maar hoogste punt is bij jullie wel iets anders dan bij ons natuurlijk ;) Op 14 meter diepte krijg je ook wel te maken met een andere waterstroom dan alleen de hectares direct rondom jullie perceel. Dat gaat over veel grotere afstanden.

Onze bron zit niet zo diep, het wordt ook niet omhoog gepompt maar wordt gewoon door buizen en tyleenslangen geleid. Veel bronnen hier komen gewoon op het oppervlak uit de berg en zo ook de onze :) Onze vallei heet niet voor niks ook wel 'de vallei van de 1000 bronnen'. En het zou me niks verbazen als het er veel meer zijn. Zeker na forse regen zie je letterlijk overal water uit de berg komen. Volgens mij heb ik dat vorig jaar in het overstromingsfilmpje ook nog wel laten zien.

De put die ik schoongemaakt heb, ligt op zo'n 200m van ons huis, hoger op de berg. Daar wordt het water in verzameld (via de grijze pijp) en onderin, zo'n 20 boven de bodem (zodat zooi kan bezinken en op de bodem blijft liggen ipv mee de leidingen in gaat) begint dan de tyleenslang die het naar het huis brengt. Alles op zwaartekracht. Water uit onze eigen bron kost ons dus echt helemaal niks, ook geen elekticiteit of brandstof om een pomp op gang te houden. Want die is dus helemaal niet nodig :D

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 17:04

Dat jullie überhaupt nog water hadden met zoveel bagger. Milko maakt het filter 4 keer per jaar schoon en ook het bakje bij de bron. Wij hebben een vergelijkbaar systeem, alleen dan nog lager een grote opvangbak van 1 kuub ongeveer.
Er ligt een oude platgeslagen auto op als deksel. En bovenaan bij de bij de bron zelf lag ook allemaal oude zooi als deksel. Heeft Milko vervangen door een betonplex plaat.
En waar het water uit de berg komt ern buis gemaakt.
Ik drink het water wel als het gekookt is voor thee oid, maar anders niet. Er zitten daar salamanders en dlangen en vast ook wel muizen en ratten. Bacteriologisch zal het dus mogelijk goed zijn. Verder denk ik wel, is alleen extensieve veehouderij in de wijde omgeving.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 20:00

Zit je op mille vache? Wat grappig daar hebben we erg veel rondgetrokken met de camper op vakanties toen we nog bij Uzerche zaten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-24 15:48

Een flinke maarkennelijk effectieve operatie.

Heb je trouwens een foto van jullie Berkley filter?

Is dat zoiets? https://www.aqua-techniques.fr/PBSCProd ... WJHIO%5FQu

Ik heb zojuist een aqualogic filter in gebruik genomen en ben benieuwd of dat vergelijkbaar is. Het ding komt met eh weinig gebruiksaanwijzingen. :') Met wat google werk ben ik eruit denk ik. Nu eerst 3 liter filteren en weggooien (of de plantjes zijn blij :D ) en daarna kan ik opnieuw vullen en gaan drinken. :j

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-24 22:25

Dat is hem inderdaad, alleen met een net iets andere naam erop. Ons filter is ook voor 8 liter, daar drinken we 2 dagen van. We drinken heel veel water en het water uit de Berkey is echt heerlijk :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 16:17

Wat ons nou is overkomen :oo

Vanochtend stond er iemand aan de deur, Wilco deed open. Direct klopte hij op de deur van de woonkamer dat ik ook moest komen.
Staan er 3 jagers aan de deur. Ze wilden zich nog eens formeel aan ons voorstellen. Ze hadden 2 grote plastic zakken bij zich met in elk een flink stuk hertenvlees. Dat kregen we aangeboden.
Daar zeggen we natuurlijk geen nee tegen!

Geen idee waarom we dit ineens kregen. We hebben slechts 1800 m2 land van onszelf en als er op het weiland wat geschoten wordt krijgt de eigenaar van het land iets, niet wij.

Maar he, het maakt ons niet uit! Gelijk aan het snijden gegaan en nu hebben we dit:
Afbeelding

Afbeelding

Plus nog 2 porties restjes om bouillon van te trekken, daarvan zit de eerste portie al in de slowcooker.

Vervelend buurtje hier hoor!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:32

Oh mjam die mogen met hert ook wel voor de deur staan hier. :Y) dat is een beste kapitaal aan vlees ook. :oo Geen idee of het snel of langzaam garend vlees is. Dat is even uitproberen.

Hier wordt eigenlijk voornamelijk maar zwijn geschoten en jammer genoeg mag ik dat niet meer hebben -O- zo lekker.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 16:37

Het is een mix van beide. Echt heel veel en enorm goed spul. Ik moest wel eerst even snel googlen om te kijken hoe het ongeveer versneden moest worden :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:37

Kun je wat hierheen sturen? O:)
Zeker een kilo of 5 vermoed ik?

Wat betreft jullie waterfilter. Hoe en wat kwa onderhoud eigenlijk? Ik las ergens eens per week de opvangbak even schoonmaken en eens per week de bovenbak. En uiteraard het filter zelf checkenen optijd vervangen. En hoe lang gebruiken jullie het water? Ik ben nu 1,5 dag onderweg ermee. En nu eindelijk proef ik het water zoals het moet zijn zonder die toch kennelijk altijd iets aanwezige chloorsmaak. Erg smakelijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 16:49

Oh ja de 5kg tikken we zeker wel aan! En nee, dit houden we lekker egoïstisch voor onszelf :D

Het waterfilter, tja die gieten we helemaal leeg als er niks meer uit het kraantje komt. Dat is binnen 2 dagen. In de zomer doen we hem minder vol en verversen we hem elke dag, ook omdat in beide compartimenten altijd een laagje water blijft staan. Hoe vaak je de rest moet schoonmaken verschilt. De filters lijken in jouw systeem iets anders, wij hebben zwarte filters en die van jou lijken wit? Wij maken onze filters eens in de 3 tot 6 maanden schoon door er even met een zachte spons langs te vegen. Dat moet je sowieso niet te vaak doen want de filters slijten er harder door. Meestal doen we het als we merken dat het water niet meer zo snel door filters gaat. Dan primen we ze ook even opnieuw onder de kraan. Het vervangen van de filters doe je eens in de paar jaar. Een goede test is om in het bovenste compartiment een paar druppels voedselkleurstof te doen. Het gefilterde water zou weer gewoon kleurloos moeten zijn. Is het dat niet dan zijn de filters toe aan vervanging.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 16:58

Wat een vriendelijk gebaar, helemaal zo in december. Wij eten thuis graag hert met de kerstdagen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:00

Ik heb ook zwarte filters aan de buitenkant dan, lijkt een soortschurblokjes materiaal. Koolstof met colodiaal zilver en kokos dacht ik met met nog een aantal lagen ertussen. Die zouden eens per jaar vervangen moeten worden liefst ivm de iets mindere werking ervan. Ze garanderen in ieder geval dat jaar meer dan 99,999 % veilig geloof ik. En tussendoor bij te weinig doorloop of slijm en zo even schuren met een sponsje.

Wel een slimme tipvoedselkleurstof gebruiken. :j

https://www.aqualogicfilters.com/Gravit ... ent-8-INCH

Twee dagen dan. Ik ben nu aan het kijken maar verbruik minder water dan ik dacht. Er kan 8 liter in, ik heb er 5 ingedaan en het is nog niet op. Beter vanavond leeggooien dan omspoelen en dan weer vullen.
Hoe spoelen jullie om zonder schoon water trouwens?

Ik heb er nu kraanwater ingedaan maar wil overstappen op bronwater van een bron een stukje verderop, die is zo ook al drinkbaar maar beter filteren voor het geval dat. En op termijn mijn eigen water van beneden uit de put.

Echt zoveel geluk met dat vlees, kunnen jullie een beste tijd van eten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 17:22

Emj_23, wij deden dat in Nederland ook altijd inderdaad, met zelfgemaakte rode portsaus. Heerlijk! In Frankrijk (hier althans) heb ik alleen nog geen hert in de winkels kunnen vinden. Dus dit is super welkom.

We kunnen er inderdaad een beste tijd van eten. We weten er wel raad mee :D

Ons bronwater is niet vies hoor! Alleen voor het zo direct drinken filteren we het voor de zekerheid door de Berkey. Het omspoelen doen we dus gewoon onder de kraan. Door de filters waar het bronwater het huis binnenkomt, is dat schoon genoeg.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 17:30

Ja, inderdaad met portsaus (en paddestoelen)spruitjes met spekjes en aardappeltjes uit de oven. Niets meer aan doen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:19

Dat is flink wat vlees. Wij kregen elk jaar een stuk zwijn van de jagers en hebben ook niet veel land.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:24

Maar wel fors meer dan wij, wij hebben maar 1800 m2. Daar mogen ze niks schieten want dat is veel te dicht bij het huis. Op die 1800m2 staat ons huis ongeveer middenop en dan blijft er qua marge helemaal niks meer over.

Zwijn is ook erg lekker, dat mogen ze ook wel een keer brengen :j
Laatst bijgewerkt door JudithO op 14-12-24 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:28

Bij ons mogen ze ook niets schieten op ons land vanwege de paarden. Maar ze jagen natuurlijk wel op de omliggende weilanden. Wij hebben ook wel overlast van ze, niet heel erg hoor.
Ern vriend van Milko had ons bang gemaakt met dat zwijnen vlees gevaarlijk is, hij is kok in Frankrijk. Na 1 jaar lag het nog in de vriezer en hebben we het maar weggegooid. Het jaar erop heb ik gezegd dat we vegetarisch zijn, nu komen ze niet meer.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-24 18:29

Oh dat meen je... Er is niks mis hoor, met dat vlees. Zonde om het weg te gooien, dan had je het beter weer aan de natuur terug kunnen geven. Dassen, vossen en andere beesten weten er dan wel raad mee.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:32

Ja achteraf had ik er gewoon na een maand een stoofpotje van moeten maken oid. Of aan de honden geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-24 18:35

Tinka schreef:
Ja achteraf had ik er gewoon na een maand een stoofpotje van moeten maken oid. Of aan de honden geven.

Varkensvlees aan honden was wat mee.
Goed stoofpotje draait inderdaad wel beestjes, etc. de nek om. Straling is Duitsland probleem, niet Frankrijk, maar daar testen ze er ook op.