[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:21

Goh dat je al weer zulke koude nachten hebt joh. Maar lekker dat je bij je pony's tot rust komt. Gaaf topic idd dat van voor en na!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 22:24

Ja het is een vroeg voorjaar! En dan te bedenken dat we vorig jaar op dit tijdstip het dak aan het vervangen waren met 25-30 graden. Bizar!

Gisteren was het trouwens wel 18 graden, dat was stiekem wel even erg lekker. Maar dat ging dan natuurlijk wel gepaard met nachtvorst, gisterochtend was het gras wel wat witjes.

Deze week is het weer wat warmer ook in de nachten (8 graden), maar dat komt door een fantastisch warmtefront met oneindig veel regen. Punette en Jolly moet ik nu wel weer in de gaten gaan houden voor wanneer ze weer een deken nodig gaan hebben.

Vorige week hebben we trouwens 2 dagen 100+ mm regen gehad, echt bi-zar veel! Op 2 dagen elk 100+ mm dus, niet 100 mm in 2 dagen want dat gebeurt wel vaker ;) In 7 dagen tijd 300+ mm gehad uiteindelijk. Gelukkig was het daarvoor toch wel behoorlijk droog dus er was wel ruimte om het op te vangen. Maar jemig, ik dacht dat de regenmeter zou doorslaan :')
Gelukkig hebben we een digitale, anders blijf je zo'n bakje leeggieten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 22:27

:oo Dan zijn jullie nu extra blij met het lekdichte dak.
Hopelijk krijgen jullie ook nog mooie, droge herfstdagen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 00:06

Wauw wat een extremen! Laat je het weten wanneer je weer mooie sneeuwfoto's hebt?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:12

TS hoe is het bij jullie nu ? Hebben jullie problemen met de zware regenval ?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:55

Nee gelukkig niet! Dat is het voordeel van op een berg wonen, wij hebben nooit last van overstromingen. Gisteravond wel heel heftig onweer gehad, met bijbehorende flinke regenval, maar het is niet zo erg als dat je overal in het nieuws hoort. Bizar hoor, om te bedenken dat dit helemaal niet zo ver bij ons vandaan is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:05

Oh ik zag het nieuws en mijn papa belde ongerust op. Wij zaten in groen gebied, maar ik kon het weerlichten in de verte zien. Jullie zitten midden in het gebied. Maar toch veeel regen zeg poeh :oo

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 09:26

Niet helemaal middenin het gebied hoor! Cantal heeft geen code rood gehad gelukkig. Als ze die hier afgeven weet je dat het écht mis is. Code oranje is echt stront aan de knikker, met code rood zou ik gewoon in een hoekje kruipen en er niet meer uit komen tot het voorbij is :') Gelukkig heb ik dat nog niet meegemaakt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:40

JudithO schreef:
Nee gelukkig niet! Dat is het voordeel van op een berg wonen, wij hebben nooit last van overstromingen. Gisteravond wel heel heftig onweer gehad, met bijbehorende flinke regenval, maar het is niet zo erg als dat je overal in het nieuws hoort. Bizar hoor, om te bedenken dat dit helemaal niet zo ver bij ons vandaan is.

Eh, nou, als je in de bergen woont, kun je ook overstromen, hoor :-) Wij woonden vóór dit huis in de bergen en we zijn toen in februari twee keer overstroomt, of liever gezegd, doorstroomt, water aan de ene kant van het huis erin, andere kant er weer uit. Een beekje dat een van de bronnen van dat huis van water voorzag, werd dan zo ongeveer de Niagara-waterval. Wel spectaculair, dat dan weer wel.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 10:59

Haha ja true, maar bij ons is dat gelukkig niet mogelijk :) De beken vangen het wel op en die loopt niet direct langs huis. Die overstroomt idd wel, maar die zit ver genoeg van het huis af. Wel enorm spectaculair inderdaad, als dat gebeurt!

En inderdaad de put van de bron, die stroomt dan ook enorm over en is dan ook een tijdelijke waterval :D

Het chateau waar ik schoonmaak, daar staat een oude watermolen naast. Als het heeeeel hard geregend heeft, dan gaat het daar inderdaad ook nog wel eens mis. Ik moet dan altijd even gaan kijken of de beek niet per ongeluk weer door de watermolen gaat, want dan staat het huis ook onder water.
Laatst bijgewerkt door JudithO op 19-10-24 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:01

Gelukkig maar voor jullie! Je had nog spannende plannen schreef je een paar postjes terug?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 11:02

Klopt, die plannen zijn in uitwerking. Nog even geduld ;)
Ik wil daarin even in een volgende fase zijn voor ik erover ga vertellen. Maar met een beetje geluk is dat vrij snel al!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 11:05

ok spannend, kennelijk heb je al een (of meerdere) fases doorlopen? Dus we wachten nog even af.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-24 11:12

Ja er is zeker vooruitgang, work in progress zelfs haha ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 10:52

Wat een weer! Van een bizar koude september met de eerste nachtvorst al half september, hebben we nu een fantastische nazomer. Al een halve week temperaturen tot 20 graden en dat houdt nog zeker aan tot na het weekend! Heerlijk met de vrije dag ook morgen. Nauwelijks wind, zon, onbewolkt, echt gewoon genieten.

Wie er niet van genieten zijn de pony's. Met hun dikke bontjas staan zij letterlijk te druipen van het zweet. Punette ga ik invlechten, haar dikke lange manen zijn net een soort wollen sjaal over haar hals. Mocht dat niet genoeg verlichting geven dan scheer ik de borst er nog even uit (niet kaal, maar korter).

Zo maf, de afgelopen jaren hadden we in de eerste week van november de eerste sneeuwval. Dat gaan we dit jaar niet halen op deze manier ;) Maar, zeg nooit nooit. Het kan zo 2 dagen later ineens toch koud genoeg zijn. Het weer in de bergen laat zich lastig voorspellen, zeker op de lange termijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:10

Ja hier ook heerlijk weer, net buiten geluncht. Geniet er maar van! En een beetje korter op de borst scheren kan geen kwaad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 16:19

Ik denk dat we lekker 3 dagen de bergen in gaan. Wilco lekker wat spelen en vliegen met zijn paraglider, ik wat wandelen en met een puzzelboekje of gewoon even helemaal niks.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:18

Klinkt lekker relaxed!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 21:40

Punettes sjaal:
Afbeelding

Nu loopt ze er zo bij, een heel stuk luchtiger.
Afbeelding

Jolly ook even op de foto, hij staat hier echt heel raar. Drinken uit een beekje onder de blaadjes :D
Afbeelding

En Miracle moet natuurlijk ook even hallo zeggen.
Afbeelding
Hij heeft het wat luchtiger, bijna al zijn manen zijn afgeschuurd door een slecht passende eczeemdeken afgelopen seizoen. Nu inmiddels een goede dus de jeuk is een stuk minder en het groeit weer aan!

De kippen zitten flink in de rui, ik heb er nu 1 zonder staart...
Afbeelding
Vet lelijk :')

De staart en andere onderdelen ligt hier de helft van, de rest in het hok.
Afbeelding
Het lijkt net of er een donskussen ontploft is :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 07:57

Oh wacht maar, dat kan nog veel erger :+

Ik snap nooit dat die stomme beesten op het slechtste moment in de rui gaan, als het al koud is :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 09:46

Ik vind haar zonder staart ook leuk!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 19:55

Dikke vette rode en zwarte letters bovenaan de pagina! Dat betekent dat ik jullie zwaar verwaarloosd heb...

We hebben niet stilgezeten.

Laatst eerst de badkamer even een quick fix gegeven. Wilco kon er niet rechtop onder staan, zo laag hing de stang waar de douchekop aan hangt. Daarbij kwam er steeds meer behang los en werden we een beetje gek van de osb plaat die er echt al veel te lang hing.

Voor het beeld, zo was het toen we het huis kochten:
Afbeelding

Een half jaar later hebben we het raam eruit gehaald, want deze kwam uit op de aanbouw en dan ook nog half tussen de begane grond en de eerste verdieping. Dus, eruit met dat ding! Toen zag het er zo uit:
Afbeelding

En dat heeft ruim anderhalf jaar zo gezeten. Tijd voor een quick fix! Niet mooi, wel een heel stuk beter.
Afbeelding
En het beste, Wilco kan weer rechtop onder de douchekop! (Om het rijmen er na Sinterklaas nog even in te houden.)

Dat was lekker, de badkamer ruikt ook gelijk weer als nieuw. Hemels. En toen kwam er 10 cm sneeuw met daaroverheen enorm veel regen. Dat resulteert in enorrrm veel water wat van de bergen naar beneden komt. Wij hebben geen risico wat dat betreft, al het water wordt in diverse beken netjes ruim om ons huis heen naar beneden geleid. Het was weer een heel spektakel en voor mij even een uitdaging om de pony's te bereiken via de korte route, want de beek was ineens een paar meter breed ipv dat ik er zo overheen kan springen.

Dat water trok weer weg, maar een paar dagen later kregen we weer een wolkbreuk die de hele avond duurde. Geen gekke dingen met de beken deze keer, nergens last van eigenlijk.
Tot ik probeerde te douchen op een avond. Water ineens op. Ik had dat weekend het waterfilter niet vervangen en dat bleek de boosdoener te zijn. Ramvol met modder en zand, echt bizar dat daar überhaupt nog een paar dagen water doorheen is gekomen :')
Het filter vervangen en een dag later nog eens de douche geprobeerd. Weinig waterdruk. Ik wist gelijk dat het niet oke was dus gelukkig had ik me nog niet ingezeept oid. De hoofdkraan gecheckt, meestal hebben we die dan niet ver genoeg opengezet. Maar dat was geen probleem, die stond volledig open. Even getest hoeveel water er bij het filter uit kwam, dat was ook maar een pisstraaltje en stopte op een gegeven helemaal. Kak. Now what. Nou ja, het was avond en donker dus we konden niks meer beginnen. Gelukkig hadden we ons waterfilter van 8L net bijgevuld dus dat was geen probleem.

De volgende dag was het zaterdag, dus hup naar boven om dan eindelijk toch maar eens de rotklus uit te gaan voeren die we al sinds het begin uitstellen: de put schoonmaken en een nieuw putdeksel maken. En vooral heel hard hopen dat dit het probleem was!

Zo zag de put eruit:
Afbeelding

Op het 'deksel' (lees: een paar verrotte losse planken) zat een graszode van 10-15 cm dik. Dat mocht ik er eerst allemaal afslopen voor ik de planken eraf kon krijgen. Er zaten ook overal boomwortels doorheen van de wilg die ernaast groeit.
Toen zag het er zo uit:
Afbeelding

Aan water geen gebrek! Dus toen moest ik een manier verzinnen om die idiote watertoevoer te stoppen. De pijp kreeg ik niet afgekoppeld, dus dan even wat anders verzinnen. Uiteindelijk heb ik er een emmer onder kunnen krijgen, daar 5 slangen in gestopt en op vaccuum gezogen zodat hij de watertoevoer kon bijbenen.

Zo kon ik eindelijk de put leegscheppen. Onderin kwam ik al gauw op een dikke laag bezinksel. Geen slang te zien nog, dus gewoon maar beginnen met scheppen. Na een hele tijd kwam er dan toch een slang tevoorschijn, gelukkig nog helemaal intakt!

Vervolgens een nieuw deksel gemaakt voor de put, zodat er geen zooi in kan vallen.
Nu is dit onze put:
Afbeelding

En het mooiste: we hadden weer stromend water in huis! En een waterdruk, echt fantastisch haha.
Eerst mocht ik nog minstens 20 emmers vol modderwater uit de leiding halen, daarna werd het langzaam schoner en uiteindelijk hadden we prachtig, brandschoon water. Fijnheid!

We hebben overigens ook een waterleiding van de gemeente liggen, deze ligt tot aan de aanbouw en moet door ons zelf nog aangesloten worden. Mochten we de put niet gefixt kunnen krijgen dan was dat plan B geweest. Maar heel eerlijk, niks fijners dan gratis en vers water van de berg!

En we gaan nog even door met een kleine veiling.
Het gaat om slechts 1 item vandaag:
Afbeelding
Een aanhangerlading sneeuw (aanhanger niet inbegrepen). Wie biedt?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-24 21:49

Ik vond nog een foto van mijn installatie om het water niet in de put uit te laten komen zolang ik ermee bezig was:
Afbeelding

Foto is dan bovenaf genomen toen ik de maten voor het deksel aan het opnemen was.

En tijdens het verwijderen van de 20cm laag modder uit de put kwam ik erachter dat ik een beetje vast stond in een soort drijfzand :D
Afbeelding

Dit klusje was echt al heel lang niet uitgevoerd.
Nu gaan we dit netjes elke 6 maanden doen. Dan blijft het nog een beetje leuk ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-24 01:34

Hey Leuk een opdatum. Nou die put vind ik zeker een applausje waard! Ziet er nu erg goed uit. En ja, heerlijk is het je eigen water op kunnen douchen. Wij doen ook alles, behalve koffie en theewater met onze put. En dan hebben we ook nog een zonneboiler, dus douchen met de elementen ;-)

En je badkamer is een mooi vooruitgang. Ik heb plaktegel op de muur van de douchecabine zitten. Knapt enorm op en ze komen niet van je muur af. Ik heb ze ook op de vloer, maar na 4 jaar komen die wel her en der de hoekjes los. Maar voor ff snel leuk decoreren en niet tegelen, kan ik heel erg die plaktegels aanraden.

En er was ook nog iets bij jullie met een spannend project? Heb ik dat gemist?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-24 11:29

Ja plaktegels hadden we ook aan gedacht inderdaad. Maar dat laten we voor nu even. Die groene tegels zijn geen gezicht maar ze zitten er nog goed op. De zwarte tegels was puur om het gat van het raam op te kunnen vullen en de tegelrand wat hoger te krijgen ivm het gespetter van de douche, die nu dus ook wat hoger zit.
Uiteindelijk gaat toch alles eruit dus voor nu is het prima :)

Wij doen letterlijk alles met het water uit de put. Het is fantastische kwaliteit, puurder bronwater kun je niet hebben. We hebben er wel een grof filter op zitten, een fijne deeltjes filter en voor het direct drinken nog de Berkey filter. Alles behalve direct drinken kan zo uit de kraan vanwege de eerste twee filters. Direct drinken zou ook moeten kunnen, iedereen hier doet het haha. Maar voor de zekerheid gooien wij het nog door de Berkey heen. In de toekomst willen we het nog eens laten testen om te kijken wat de kwaliteit nu eigenlijk is, zowel direct uit de kraan als gefilterd door de Berkey.
Een zonneboiler willen wij ook nog heel graag! Ons huis is perfect geöriënteerd daarvoor, net als voor zonnepanelen voor elektriciteit. Dus ooit, als we alles echt klaar hebben qua verbouwing dan kunnen we gaan sparen daarvoor. Nu nog even niet.

Het spannende project staat even op hold, het is goed winter dus eigenlijk staat alles even on hold :)