[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 20:37

Tinka schreef:
Is het voormalige rijveld nu helemaal afgezet zodat de honden niet de benen kunnen nemen?
Zozo doet het heel goed allemaal.

We hebben een rand schrikdraad onderlangs gespannen op 20cm. Er zat al op 40 cm. Maar als ze echt willen kunnen ze erdoor. Dat is het nadeel van schriklint. Gaas onderlangs is het beste, maar dat is erg lastig kantenmaaien.

Zozo is echt een leuk mannetje.

SjonnieZ

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 21:14

Leesbrilletje… was het maar waar.
Helaas functioneert dat niet in combinatie met -14.
De oogarts heeft me zelfs varifocaal afgeraden, omdat het m’n gezichtsveld voor veraf met de helft verkleind.
Lezen is.. beeld vergroten of (meestal) de telefoon max 5 cm voor m’n oog houden, want tja met -glazen ben je bijziend :P
en dus gaat er wel eens wat mis. Maar joh. Ik weet niet beter dus klaag niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 22:44

SjonnieZ schreef:
De oogarts heeft me zelfs varifocaal afgeraden, omdat het m’n gezichtsveld voor veraf met de helft verkleind.
Lezen is.. beeld vergroten of (meestal) de telefoon max 5 cm voor m’n oog houden, want tja met -glazen ben je bijziend :P

Jemig -14! Ik wist niet eens dat dat bestond. Heb je een ziekte of heb je dat al van kindsafaan?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:00

Monique1963 schreef:
SjonnieZ schreef:

Jemig -14! Ik wist niet eens dat dat bestond. Heb je een ziekte of heb je dat al van kindsafaan?

Op de kleuterschool begon ik met -3.
Blijkbaar is er een spier tekort in mn oog waardoor ik al groeiende steeds slechter ging zien. Dat proces is gestopt toen uitgegroeid was maar ja.. inmiddels halverwege vijftig en speelt het normale ouderdomsproces een rol waardoor ik vooral, net als zovelen, van dichtbij minder zie.
Heb van m’n 11de tot midden dertig lenzen gedragen. Nooit fijn gevonden en uiteindelijk trokken mn ogen het ook niet meer. Ben een echt brillenmens. Zet dat ding alleen af onder de douche en om h’m schoon te maken.
Ik functioneer er prima mee.. kijk alleen af en toe over een tikfoutje heen ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:02

Tjeetje joh en een operatie of laseren is geen optie?

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 23:17

Monique1963 schreef:

Dat is mij afgeraden. Ik heb een verhoogd risico op een netvliesloslating dus ze hebben me geadviseerd alleen dat te doen dat medisch noodzakelijk is. Links heb ik al een achterste oogvochtmembraam loslating waardoor ik in dat oog steeds een troebele vlek (oogvocht) door het zicht heb gaan. Dus volg dat advies ook braaf.
Laseren zou terug gaan tot ongeveer -6. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
En een lens implanteren gaat vroeg of laat toch wel gebeuren. Heb wat staar, gelukkig wel al jaren stabiel.

Zoals gezegd, ik heb er geen enkele moeite mee. Ik weet niet beter en vind m’n weg altijd wel. (Letterlijk en figuurlijk)
Heb wel al mn paardenvrienden geïnstrueerd dat als ik van mn paard val, ze eerst mn bril moeten zoeken en pas daarna mogen kijken hoe het mij gaat.. het zou toch verdomd sneu zijn als ze mn bril kapot trappen terwijl er ik zelf slechts een gedeukt ego heb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 23:20

SjonnieZ schreef:
Monique1963 schreef:

Dat is mij afgeraden. Ik heb een verhoogd risico op een netvliesloslating dus ze hebben me geadviseerd alleen dat te doen dat medisch noodzakelijk is. Links heb ik al een achterste oogvochtmembraam loslating waardoor ik in dat oog steeds een troebele vlek (oogvocht) door het zicht heb gaan. Dus volg dat advies ook braaf.
Laseren zou terug gaan tot ongeveer -6. Dat zet ook geen zoden aan de dijk.
En een lens implanteren gaat vroeg of laat toch wel gebeuren. Heb wat staar, gelukkig wel al jaren stabiel.

Zoals gezegd, ik heb er geen enkele moeite mee. Ik weet niet beter en vind m’n weg altijd wel. (Letterlijk en figuurlijk)
Heb wel al mn paardenvrienden geïnstrueerd dat als ik van mn paard val, ze eerst mn bril moeten zoeken en pas daarna mogen kijken hoe het mij gaat.. het zou toch verdomd sneu zijn als ze mn bril kapot trappen terwijl er ik zelf slechts een gedeukt ego heb.

hahaha dat laatste, gelukkig heb je je humor niet verloren.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 00:15

Voor t slapen gaan weer even lekker gekeken.
Wat hebben jullie toch een hemels terrein daar! Is het bos ook helemaal van jullie? Die paden die je zag heeft Erwin aangelegd toch? Of is dat wat anders? Heel mooi weer. En die wantsen vind ik eng haha. Ik ben niet zo'n beestjes mens haha.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 00:38

Muga schreef:
Voor t slapen gaan weer even lekker gekeken.
Wat hebben jullie toch een hemels terrein daar! Is het bos ook helemaal van jullie? Die paden die je zag heeft Erwin aangelegd toch? Of is dat wat anders? Heel mooi weer. En die wantsen vind ik eng haha. Ik ben niet zo'n beestjes mens haha.

Die wantsen vind ik nare beesten. Ze kunnen er ook niets aan doen, maar ik moet ze niet. Als je ze vangt en ze zijn boos dan spuiten ze een stinkende stof. Heel bizar eigenlijk is het lekker maar dat is het toch niet. Soort zeepgeur die té is of zo, kan het niet uitleggen. Maar als je dat 1x hebt geroken weet je gelijk dat er punaises zijn. Zo noemen ze ze in Frankrijk. Er is zelfs een vervangend vloekwoord naar vernoemd. Kun je nagaan. Net als wij potverdomme zeggen ipv g*dverdomme, zeggen de Fransen vaak punaise ipv putain (prutsmuts) )

En ja wij vinden het hier ook paradijselijk. Vandaar ook dat we het huis dat Maqué heette Maqu-Éden hebben genoemd ;-)

Wij hebben een aantal paden met Pelle aangelegd, andere paden bestonden al en hebben we verbeterd of verbreed. Het bos is niet helemaal van ons, een deel ervan.

Ik zou zeggen, kom eens langs !

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 08:51

Wantsen, juk, volgens mij hebben ze ook helemaal geen nut en ze willen massaal naar binnen. Bij het nieuwe huis zitten ze heel veel, ik veeg ze op met stoffer en blik en gooi ze naar buiten. Milko had een keer dat ie iets voelde kriebelen in zijn slaap en ernaar sloeg, bleek een wants, doodgeslagen zo op zijn mond, stinken :r, de horror. En dan zijn er ook npg van de rottige exotische lieveheersbeestjes, die stinken ook en willen ook massaal naar binnen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:47

Oh gatver! Hier zitten ze ook veel, gelukkig wel minder als een paar jaar geleden. Wij vangen ze in een oud yoghurt potje en eens in de zoveel tijd gaan ze de kachel in :x

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:51

In Lacaune zitten ze gelukkig niet zo veel, misschien 10 per jaar komen er binnen. Wel veel vuurwantsen, maar die stinken niet en blijven buiten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:57

Ah de punaise komt dus daar vandaan. :D Ik dacht eerder het doet zeer als je daar met je voeten op gaat staan.

Maar wantsen, leuke beestjes. Ik heb er genoeg en in nederland nog veel meer. Daar zitten vuurwantsen. Ik heb hier van die grote donkerbruine driehoekjes. Ze doen niemand kwaad. Degelijke diertjes wel :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 10:54

Odette, die rode exotische lieveheersbeestjes heten (o.a.) Gendarmes ;-) Vanwege de rode pakjes.

O walgelijk Odette die punaise bij zijn mond. Ik werd een keer wakker van een nachtmerrie over punaises. Gewoon opgestaan, hond moest nodig naar buiten, dus ik sla de badkamer over, trek ik mijn jas aan, haal mijn haar onder mijn kraag uit, punaise! Dus die heeft 's nachts in mijn haar gezeten en dat heeft mijn droom getriggerd. Blech.

@Prairy, ik maak ze niet dood, doe ik met geen een dier. Ik vang ze met een potje en papiertje en doe ze naar buiten. Ze zitten niet standaard binnen. Ze zoeken in de winter "warme" plekjes om te overwinteren en dat doen ze in hout. Dat is bij ons het stookhout. Dus als we een mandje stookhout halen, goede kans dat er later weer een zoemert is. Onze vorige hond Xerox, werd helemaal gestoord van alles wat zoemde, blaffen, gillen, druk doen, behalve gewone vliegen. Dus dat was meteen een waarschuwing dat er een illegaal insect in huis was ...

@Karuna, ze zijn wel een plaag voor de oogst in Frankrijk. Vorig jaar stond het nog in de krant. En dan voornamelijk de groene wants die beschadigt graan en hazelnoten en tomaten en nog veel meer. Het is echt een probleem in de agrarische wereld omdat er te weinig tegen gedaan kan worden. Ze worden dan ook punaises diaboliques genoemd!!! Hier kun je erover lezen: https://www.avenir-agricole-ardeche.fr/ ... ter-93819/

Dus nee ze doen niemand kwaad. Ze steken niet of bijten niet, maar ze zijn wel erg schadelijk.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:56

Ja dat las ik ook. Dat ze veel schade aan planten veroorzaken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 10:58

Tinka schreef:
Ja dat las ik ook. Dat ze veel schade aan planten veroorzaken.

Ik lees nu ook dat het toch ook de bruine punaises zijn. Brrr. griezeltjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:59

Nooit geweten dat ze schadelijk waren, ik ken ze in nederland als onschuldige rondstappers

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 11:05

karuna schreef:
Nooit geweten dat ze schadelijk waren, ik ken ze in nederland als onschuldige rondstappers

Ik wist niet eens dat ze in NL bestonden. Maar ze zijn dus echt een enorm groot probleem. Ik vond ze in die lamp in mijn filmpje echt zoooo ranzig, hahhaaha, echt horror film materiaal

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:17

Ik ben ook geen wantsenfan, toch niet in huis :o Buiten apprecieer ik zowat alle beestjes.

Ik had recent nog dat ik mijn vergiet wou pakken. Pak ik toch wel geen wants vast die kennelijk op het handvat zat. Verschieten is dat zeg. Ik heb er ook wel eens eentje in bed gehad. :=

De vergiet-wants heb ik vervolgens ook netjes buiten gezet overigens.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 12:35

Kaatastrof schreef:
Ik ben ook geen wantsenfan, toch niet in huis :o Buiten apprecieer ik zowat alle beestjes.

Ik had recent nog dat ik mijn vergiet wou pakken. Pak ik toch wel geen wants vast die kennelijk op het handvat zat. Verschieten is dat zeg. Ik heb er ook wel eens eentje in bed gehad. :=

De vergiet-wants heb ik vervolgens ook netjes buiten gezet overigens.

Van vergiet naar verschiet is niet zo'n groot verschil meer als je wantsen hebt ;-)

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 17:44

Op dit moment zit ik met mijn zoon in de buurt van Toulouse, trek ik gisteren een raam open
om van het uitzicht te genieten, laten die krengen zich zo vallen omdat ze in de kozijnen zaten.
Ik schrok me rot.

Verder genieten we van alles wat we zien en doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 18:46

O echt zit je in de buurt van Toulouse! Daar woon ik vlak bij! Zin in een kopje koffie hier?

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:59

Filmpje net bekeken ! Zonder geluid, maar ik kon wel volgen, dankzij de begeleidende tekst hier en daar.

Prachtig domein ! Daar wil ieder paard/pony (of gelijk ander dier) wel komen wonen :j

Die wantsen heb je hier tegenwoordig ook wel. Dat zijn insecten die hier vroeger toch niet waren, hé ? Ik herinner me niet dat ik 'vroeger' ooit van die wantsen ben tegengekomen ... Dat lijkt me iets van de laatste jaren te zijn.
Gelukkig zijn er nog niet te veel ... ik vind ze namelijk wel redelijk groot, dus als er maar eentje is, kan ik er nog wel mee om, maar als ze met veel tegelijk zouden komen... Brrr, ik moet er niet aan denken :=

Tropische lieveheersbeestjes zitten hier wél veel ! Die geven inderdaad een reukje af ...
Gelukkig zijn die klein !

Grappig die Franse benamingen van al dat klein gespuis :D

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 22:06

Monique1963 schreef:
O echt zit je in de buurt van Toulouse! Daar woon ik vlak bij! Zin in een kopje koffie hier?

We zijn vanuit Montpezat, via een markt en nog een paar kleine plaatsjes naar Albi gereden. Daar had ik een hotel gereserveerd. Blijken ze daar Carnaval/ kermis te hebben op zondag. Hele stad vol feestvierders en van alles was er afgezet. Ze stonden zelfs geparkeerd naast de op en afvoer van de snelweg.
Dus we konden niet in de buurt van het hotel komen.
In de overleg met zoon en door gereden naar Rodez. Die moest alles even verwerken in de bovenkamer, tja is een autist. Daar een Ibis budget genomen, en vanwege alle indrukken en een ander hotel lag die om
4 uur vannacht nog wakker. De bedden waren ook wel keihard.
Vandaag door gereden naar Milau, en nu zitten we in de vallei in een appartement.
Beide een aparte kamer, dus vroeg naar bed om bij te komen.
Morgen rijden we richting de Camarque, en dan weer terug naar Toulouse.
PB anders even je telefoonnummer en adres. Mochten we tijd hebben, komen we langs.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 22:09

ikkeniet schreef:
Monique1963 schreef:

We zijn vanuit Montpezat, via een markt en nog een paar kleine plaatsjes naar Albi gereden. Daar had ik een hotel gereserveerd. Blijken ze daar Carnaval/ kermis te hebben op zondag. Hele stad vol feestvierders en van alles was er afgezet. Ze stonden zelfs geparkeerd naast de op en afvoer van de snelweg.
Dus we konden niet in de buurt van het hotel komen.
In de overleg met zoon en door gereden naar Rodez. Die moest alles even verwerken in de bovenkamer, tja is een autist. Daar een Ibis budget genomen, en vanwege alle indrukken en een ander hotel lag die om
4 uur vannacht nog wakker. De bedden waren ook wel keihard.
Vandaag door gereden naar Milau, en nu zitten we in de vallei in een appartement.
Beide een aparte kamer, dus vroeg naar bed om bij te komen.
Morgen rijden we richting de Camarque, en dan weer terug naar Toulouse.
PB anders even je telefoonnummer en adres. Mochten we tijd hebben, komen we langs.

NEE! Ik woon IN MONTPEZAT!!!! Waar zat je in Montpezat wat deed je daar, waarom hoe. Frankrijk is zooooo groot en dan zit je in mijn dorpje! Ik zie letterlijk vanaf mijn poort heel Montpezat. En die markt is op maandag in Samatan.

Marilu schreef:
Filmpje net bekeken ! Zonder geluid, maar ik kon wel volgen, dankzij de begeleidende tekst hier en daar.

Prachtig domein ! Daar wil ieder paard/pony (of gelijk ander dier) wel komen wonen :j

Die wantsen heb je hier tegenwoordig ook wel. Dat zijn insecten die hier vroeger toch niet waren, hé ? Ik herinner me niet dat ik 'vroeger' ooit van die wantsen ben tegengekomen ... Dat lijkt me iets van de laatste jaren te zijn.
Gelukkig zijn er nog niet te veel ... ik vind ze namelijk wel redelijk groot, dus als er maar eentje is, kan ik er nog wel mee om, maar als ze met veel tegelijk zouden komen... Brrr, ik moet er niet aan denken :=

Tropische lieveheersbeestjes zitten hier wél veel ! Die geven inderdaad een reukje af ...
Gelukkig zijn die klein !

Grappig die Franse benamingen van al dat klein gespuis :D

Hi Marilu, leuk dat je het filmpje weer gekeken hebt. Kun je geen geluid horen of wil je geen geluid horen? Je mist dan alle gesproken taal, grapjes, onze conversaties, dierengeluiden etc.

Ik hoor ook pas de laatste, zeg, 4 jaar dat die punaises diaboliques een probleem zijn. Dus ik denk dat het eerder wel mee viel, maar ze flink doorfokken en een plaag kennelijk aan het worden zijn.

Die gendarmes zijn wel grappig als ze paren. Daarna zitten ze aan elkaar vast en willen ze ieder hun eigen weg weer gaan en lopen dan een tegengestelde kant op, de sterkste sleept dan de ander aan zijn kontje mee, raar bedacht door de natuur.