leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:04

Shadow0 schreef:
carika schreef:
Als het werk gewoon doorgaat en je werkt in een klein team, je collega’s hebben ook kinderen die naar school gaan en willen daarom in de vakantie 2-3 weken vrij. Ja dan kan ik mij voorstellen dat 4 weken lastig is.

Maar de grap is dat mensen vanzelf weggaan als je dit een paar keer doet. En dan is je kleine team nog kleiner geworden, en de werkdruk groter. Goed personeelsbeleid kan de chaos ook verminderen.

Ik vindt dit wel wat off topic maar dat heeft toch niks met slecht personeelsbeleid te maken?

Als je twee of drie mensen hebt die dezelfde werkzaamheden kunnen uitvoeren en die willen allemaal in de zomervakantie vrij, dan is het gewoon lastig als een iemand 4 week vrij wil.

MizzMontana

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:09

Hoe het praktisch in elkaar steekt weet ik niet precies; maar als je je uitschrijft uit Nederland zijn de kinderen niet meer leerplichtig in NL.
Zou meer halen en ogen kunnen hebben, maar je kan hier even op googelen. Als je korter dan een half jaar weg blijft heeft het geloof ik geen gevolgen voor je aow. Maar hoe het verder verzekeringstechnisch enzo zit weet ik niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:11

Carika kijkt naar de korte termijn en shadow naar de langere investeringstermijn die een werkgever in kan slaan.

Ik kan mij voorstellen dat die gedachte bij vele werkgevers kan werken. Maar niet bij alle.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:13

MizzMontana schreef:
Hoe het praktisch in elkaar steekt weet ik niet precies; maar als je je uitschrijft uit Nederland zijn de kinderen niet meer leerplichtig in NL.
Zou meer halen en ogen kunnen hebben, maar je kan hier even op googelen. Als je korter dan een half jaar weg blijft heeft het geloof ik geen gevolgen voor je aow. Maar hoe het verder verzekeringstechnisch enzo zit weet ik niet.

Persoonlijk vind ik dit een nogal omslachtige manier om te zorgen dat je 4 weken met je kinderen buiten de vastgestelde vakanties om kan gaan.
En wat ga je dan doen na die vakantie als man weer aan het werk moet? Weer die hele rompslomp om te zorgen dat de kinderen weer naar school kunnen?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:20

Mensen kijken wel echt naar vergaande oplossingen hier. Nog even en TS moet haar kinderen afstaan ter adoptie om onder de boete en/of consequenties uit te komen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:22

laura1987 schreef:
_San87_ schreef:
Bij ons is 4 weken geen enkel probleem. 6 weken ook niet. 4 maanden ook niet.

Misschien omdat het bij jullie dan rustiger is of het werk opgevangen kan worden door anderen?

Bij ons is een chronisch personeelstekort en gaat iedereen vliegen, dus is er mega veel werk.

Nee, heel druk. Maar het werk kan wel opgevangen worden door anderen, ondanks dat mijn team uit 4 man bestaat.

Ik denk dat het gewoon heel erg afhankelijk is van de sector. En ik vraag me af of ik in een sector zou willen werken die niet een beetje flexibel is qua vakantieweken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:22

laura1987 schreef:
Mensen kijken wel echt naar vergaande oplossingen hier. Nog even en TS moet haar kinderen afstaan ter adoptie om onder de boete en/of consequenties uit te komen.

Nou pff.
En wat een oordeel ook.

Heftig.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:26

MizzMontana schreef:

Dit gebeurt idd wel eens als ouders langer op reis gaan. Om van de leerplicht 'af te zijn' schrijven ze de kinderen uit uit NL.
Hele rompslomp, voor een paar weken écht niet praktisch.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:32

carika schreef:
Ik vindt dit wel wat off topic maar dat heeft toch niks met slecht personeelsbeleid te maken?

Als je twee of drie mensen hebt die dezelfde werkzaamheden kunnen uitvoeren en die willen allemaal in de zomervakantie vrij, dan is het gewoon lastig als een iemand 4 week vrij wil.

Waarom is dat lastig? Ga met elkaar om tafel en laat ze samen eens kijken voor een oplossing ipv op voorhand zeggen "dat kan niet".
Als bij ons collega's lang weg willen bespreken we dat in een overleg en zoeken we samen wat er kan en wat niet. Zeker als het geen jaarlijks terugkomende wens is kan er veel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:34

laura1987 schreef:

Het is wel de makkelijkste oplossing :=

Nee grapje, eens met jou.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:06

secricible schreef:
carika schreef:

Waarom is dat lastig? Ga met elkaar om tafel en laat ze samen eens kijken voor een oplossing ipv op voorhand zeggen "dat kan niet".
Als bij ons collega's lang weg willen bespreken we dat in een overleg en zoeken we samen wat er kan en wat niet. Zeker als het geen jaarlijks terugkomende wens is kan er veel.

Volgens mij zegt toch ook niemand op voorhand “dat kan niet”.
Ik geef alleen aan dat ik begrijp dat het lastig kan zijn.
Zowel als teamlid als ook leidinggevende ben ik er al tegen aan gelopen.
Soms valt het mee en is er een oplossing maar zeker niet altijd.

Fijn dat jullie allemaal zo flexibel zijn maar dat maak ik niet altijd mee op de werkvloer.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 22:22

carika schreef:
Volgens mij zegt toch ook niemand op voorhand “dat kan niet”.
Ik geef alleen aan dat ik begrijp dat het lastig kan zijn.
Zowel als teamlid als ook leidinggevende ben ik er al tegen aan gelopen.
Soms valt het mee en is er een oplossing maar zeker niet altijd.

Fijn dat jullie allemaal zo flexibel zijn maar dat maak ik niet altijd mee op de werkvloer.

Nou precies. Je zou maar seizoenswerk hebben.
Dan is het niet altijd makkelijk.

Bij ons is ook heel veel mogelijk.
Maar wij hebben wel een enorme piek met hoge werkdruk in mei.
Als je dan 4 weken weg wilt maak je het je collega’s wel moeilijk.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 00:39

Urbanus schreef:
laura1987 schreef:

Het is wel de makkelijkste oplossing :=

Nee grapje, eens met jou.

:') :') :')

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-24 20:40

Adoptie sta ik voor open, graag aanmelden via pb!

Hij leidt een fabriek die in de zomertijd volop draait wegens producten die in dat seizoen inkomen. Hij kan dan absoluut niet zo lang wegblijven. Werk heeft al een verklaring afgegeven maar zo'n verklaring werkt alleen onder allerlei specifieke omstandigheden.

We zijn niet zielig genoeg, we kunnen tenslotte wel twee weken weg en het is niet zijn eigen bedrijf en daarom verliest hij geen inkomen, dus we zitten met een nee ookal is dat gevoelsmatig een ander verhaal. Een lange reis zou er in deze functie bij dit bedrijf dan überhaupt nooit inzitten als we alles zouden doen zoals het bedacht is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 20:46

Niet met leerplichtige kinderen nee.

Net zoals dat voor zo ongeveer 95% van de ouders geldt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:06

denice schreef:

Hij leidt een fabriek die in de zomertijd volop draait wegens producten die in dat seizoen inkomen. Hij kan dan absoluut niet zo lang wegblijven. Werk heeft al een verklaring afgegeven maar zo'n verklaring werkt alleen onder allerlei specifieke omstandigheden.

We zijn niet zielig genoeg, we kunnen tenslotte wel twee weken weg en het is niet zijn eigen bedrijf en daarom verliest hij geen inkomen, dus we zitten met een nee ookal is dat gevoelsmatig een ander verhaal. Een lange reis zou er in deze functie bij dit bedrijf dan überhaupt nooit inzitten als we alles zouden doen zoals het bedacht is.

Dat heeft met zielig zijn niets te maken maar is het gevolg van wet- en regelgeving.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:54

Petpa schreef:
denice schreef:

Dat heeft met zielig zijn niets te maken maar is het gevolg van wet- en regelgeving.

En as doodstraf “gewoon wet en regelgeving is” of zoals vroeger, kinderen opereren zonder verdoving? Is dat dan iets om te accepteren? Gewoon omdat dat wet en regelgeving is? Waarom dan? Waarom mag wet en regelgeving eigenlijk niet veranderen?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:56

Doodstraf en kinderen zonder verdoving opereren (wat een opvatting was en geen wet ) vergelijken met leerplicht? Pke dit topic gaat nu heel hard onderuit op drogredenen....

Wet en regelgeving mag zeker veranderen (spoileralert: dat doet het) maar dat is wat anders dan eigen rechter spelen.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-06-24 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 21:57

denice schreef:

Bij verlofaanvragen kijken we nooit naar of iemand of een situatie 'zielig genoeg' is. Je kijkt naar de mogelijkheden die binnen de wet vallen.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:02

Het gaat er toch om dat wet en regelgeving veranderbaar is? Dat kan toch alleen als mensen het niet eens zijn? Evenals opvattingen, er is al lang aangetoond dat twee weken thuis geen schade geeft mbt de ontwikkeling, dus moeten we volgen omdat het nou eenmaal zo is? Dan hadden we alle wetten uit 1800 kunnen houden.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:02

Majabeestje schreef:
denice schreef:

Bij verlofaanvragen kijken we nooit naar of iemand of een situatie 'zielig genoeg' is. Je kijkt naar de mogelijkheden die binnen de wet vallen.

Ja jammer, zo fijn als het afgestemd wordt op de behoefte van het kind in plaats van dat wetten leidend zijn

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:04

Dat is dus precies wat ze zegt. Hoe zielig iemand is of zich voelt is nogal subjectief.
Overigens gaat dit topic niet over de behoefte van een kind, maar over de behoefte van de ouders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:09

Kimmie235 schreef:
Ja jammer, zo fijn als het afgestemd wordt op de behoefte van het kind in plaats van dat wetten leidend zijn

TS geeft duidelijk aan dat dit hun droomreis is en niet de behoefte van hun kinderen.

De wetten zijn er juist om de kinderen te beschermen en gaan daarom niet mee in de dromen van ouders. Dus school maakt binnen de huidige wetgeving deze beslissing en zoals ik het lees kunnen ze ook geen andere beslissing maken.

Natuurlijk zijn wetten leidend, waarom zou je anders regels opstellen.
En deze wetten zijn niet voor 2024 aangepast dus dat doet totaal niet terzake.

Het is aan TS of ze het de consequenties waard vindt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-06-24 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:09

BrankaZ schreef:
Dat is dus precies wat ze zegt. Hoe zielig iemand is of zich voelt is nogal subjectief.
Overigens gaat dit topic niet over de behoefte van een kind, maar over de behoefte van de ouders.

Gaat niet over zielig, maar wet staat boven behoefte van het kind. Ik denk dat de vakantie ook de behoefte is van de kinderen, als je het hen vraagt.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:10

verootjoo schreef:
Kimmie235 schreef:

TS geeft duidelijk aan dat dit hun droomreis is en niet de behoefte van hun kinderen.

De wetten zijn er juist om de kinderen te beschermen en gaan daarom niet mee in de dromen van ouders. Dus school maakt binnen de huidige wetgeving deze beslissing en zoals ik het lees kunnen ze ook geen andere beslissing maken.

Natuurlijk zijn wetten leidend, waarom zou je anders regels opstellen.
En deze wetten zijn niet voor 2024 aangepast dus dat doet totaal niet terzake.

Het is aan TS of ze het de consequenties waard vindt.

Te beschermen waartegen precies? Wat zou er gebeuren dan als ze twee weken missen?