[VOLG] Op mijn stalen ros, het vierde avontuur: Slovenië!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 13:49

Ga je nu extra fietsen of veel minder kilometers? Klinkt als een mooie route. En hopelijk minder regen! En op je gemakje, dat klinkt ook erg goed. Tijd om te genieten.

Fijn dat je goed geslapen hebt!

En ondanks de tegenslag, heb je wél de bus gehaald en wél de metro gevonden en ben je wél veilig in Oslo bij je lieve host. Dat is ook een feestje en schouderklopje waard! *\o/*

BigOne

Re: [VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 14:02

Voor je naar Bergen vertrekt ! Informeer je aub heel goed ivm aardverschuivingen en overstromingen. Wanneer er opgeroepen wordt om binnen te blijven hoop ik dat jij niet langs ravijnen en rotsen gaat fietsen.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:49

Hier een stille meelezer. Ik vond je al een bikkel vanwege het aangaan van je bijzondere tocht!
Maar ik vind je nog stoerder dat je, zij het gedwongen door het weer, gekozen hebt om om te schakelen naar een andere route. :j
Fijn dat je nu in ieder geval droog in Oslo zit, even kunt bijtanken en hopelijk je route weer kunt vervolgen. +:)+

Zo te zien op de beelden in deze link niet voor niks... :\
https://www.tubantia.nl/video/productie ... gen-392184

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 15:54

Ondertussen zijn wij met de auto ook gestrand, zowel de hoofdweg richting Oslo (e6) en alle alternatieve routes zijn afgesloten en wij konden zodoende onze tussenstop op weg naar Göteborg niet meer bereiken, zijn nu aan het wachten op een hotel kamer in Vinstra

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 16:09

TS, ongeacht welke route je neemt, alles is prachtig.
Goed besluit!

Dat is balen shaddy82.
Ik lees weinig nieuws en hier merken we er weinig van eigenlijk.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:11

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 18:51

*zucht*, heel bericht getypt, nu is het foetsie. Dan maar in het kort:
Ik krijg het geld van mijn boete terug! *\%/*
Echt niet verwacht, al helemaal niet zo snel. Maar zo fijn!! Ik had al wel weer mijn positiviteit terug gevonden door de nieuwe plannen en mijn lieve host, maar dit maakt het echt weer allemaal goed!
Verder een leuke dag, in een wel nog nat en regenachtig, Oslo gehad. Heb koffie gedronken met Jonas, de Duitse fietser waar ik me bij had aangesloten om te wild kamperen. Vlak voor vertrek elkaar toegevoegd op facebook en hij had al eerder bij me ingecheckt of ik wel veilig zat vanwege de storm. Ik wist dat hij tot vandaag nog in Oslo zou zitten voordat hij het vliegtuig pakt om in Ierland verder te fietsen. Dus gezellig even wezen kletsen! Niet vaak dat je medereizigers nogmaals treft. Alhoewel, dat is wel een grappig verhaal, vorig jaar in Denemarken had ik twee dagen met een Duitse jongen opgetrokken. We hadden afscheid genomen omdat we beide een andere richting op gingen, kwamen we elkaar opeens twintig kilometer verderop weer tegen, onze routes kruiste elkaar. Zo hard om gelachen! Toen is hij nog even mee gegaan naar een viking museum waar ik naar onderweg was.

Vergelijkingsfoto van de rivier die door Oslo stroomt, bovenste foto is van vorige week vrijdag, een iet wat snel kabbelende rivier, en nu een woeste stroom van een meter hoger. Echt bizar!

Afbeelding

Prairy, ik ga nu minder kilometers maken dan mijn originele plan. Naar Bergen was nog zo’n 400 km geweest van waar ik gestrand ben, dan van Oslo naar Kopenhagen nog 700. Nu ga ik ‘maar’ 800 doen. Ik vind het wel goed zo! Heb genoeg avontuur gehad om het te laten voelen alsof ik al heel lang weg ben. En nu ben ik waarschijnlijk net voor of op mijn verjaardag (26ste) terug, ook wel gezellig!

BigOne, ik neem de trein ;) Mijn plan om te fietsen naar Bergen is allang van de baan (misschien handig om mijn eerdere berichten te lezen).

MarrieLeen, dankjewel voor je lieve bericht! En ja, de beelden zijn echt heftig! Hier via het lokale nieuws krijg je er ook veel van te zien en het is nog niets een voorbij.

Shaddy, wat rot! Hopelijk kan je snel weer verder. Zit je nu wel op een goede en veilige plek?

Noordje, fijn dat je goed zit en er verder weinig van meemaakt!

Mando, is gelukkig een stuk noordelijker van Oslo, dus hier geen last van. Wel heftig, al haal ik uit het bericht dat het plan al was om de dam te openen (al zal dat wel meer gereguleerd gaan natuurlijk), dus hopelijk valt de schade mee.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 18:56

Gelukkig fijn om te lezen dat je goed bent.
Yeahhh top dat je het geld terug krijg. Goed dat je bewaar heb gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Mando op 09-08-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:12

"maar 800 kilometer" zegt ze _O-
Maar wat fijn dat je er nu weer helemaal positiever in staat en dat je ook nog eens het geld van de boete terug krijgt!
Wat is dat snel opgelost in Noorwegen zeg! Daar kunnen ze hier nog wat van leren! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 19:20

Wauw, wat een gave nieuwe route heb je gekozen :D Ik zou bijna met je mee willen fietsen. En ja, aan een paar ferryovertochten zit je wel vast aan de westkust. Gelukkig heb je ook nog een stuk ultravlak (voor Noorse begrippen dan) en over het algemeen zonnig stuk in het zuiden. Bergen is geweldig en Stavanger is ook leuk en erg mooi. Beetje een domper wel om af te sluiten in Kristiansand, dat vind ik nou echt de allersaaiste stad van heel Noorwegen. Toeristische tip: als je tijd over hebt kun je een klein stukje verder peddelen naar Lillesand, da's een best wel schattig dorpje.

En daarna al naar huis met de boot,met tegen die tijd weer een, hopelijk erg geslaagd, avontuur op zak :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 20:04

Fijn dat je boete is kwijt gescholden *\o/*
Bizar ook die rivier, zulke foto's hebben wij ook gemaakt onderweg

Wij hebben nu sowieso voor 1 nacht een hotelkamer (met ontbijt) en hopelijk kunnen we dan morgen verder, er wordt druk aan de weg gewerkt, de kiepwagens rijden af en aan. Waar wij zijn is sowieso veilig en we zitten dichtbij de grote weg

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-23 23:06

Las net in een artikel dat het plaatsje Nesbyen volledig is ondergelopen. Mijn plan was eerst om daar gister of vandaag heen te fietsen zodra de storm op was geklaard, dat had echt heel erg mis kunnen gaan. :wow:
En arme mensen, voordat je dan je huis weer in goede staat hebt… al zie ik vooral foto’s van Noren die door hun eigen straat varen met de kano en glimlachen, hopelijk valt de schade mee of maken ze er het beste van ondanks de omstandigheden.

Door de nieuwe overstromingen in onder andere Hønefoss (ja, ook daar was ik gister nog om de bus te pakken om snel weg te komen, ik heb de dans echt net ontsprongen), wordt het nog wel spannend of de trein vrijdag gaat. Voor morgen zijn ze allemaal gecanceld…
Ik zou ook niet weten wat ik anders kan doen, vanaf hier fietsen is te gevaarlijk, omdat al het water nu naar beneden loopt naar de kustgebieden rond Oslo.
Het voelt zo zeikerig, ik besef me dat ik een enorm privilege heb dat ik enkel met de rest van mijn vakantiebestemming struggle terwijl mijn huis droog in Nederland staat. Maar het is nu eenmaal de situatie waar ik in verkeer en iets mee moet. :')

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-23 23:49

Suliko, er is altijd wel iemand die het zwaarder heeft. Als je daarom niet meer zou mogen klagen, had je geen leven meer. Je hebt zoveel reden om te balen. Je wilt het avontuur aangaan, buiten de platgetreden paden lopen, niet gaan voor een geheel verzorgde strondvakantie in een warm land - en het voelt of je daarvoor gestraft wordt. Ja, dan zakt de moed je in de schoenen natuurlijk.

Natuurlijk moet je wel relativeren. Je hebt al heel veel gedaan en daar kun je je leven lang over vertellen. Denk daar nu alvast maar aan, dan wordt het al een stuk draaglijker.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 09:33

Mocht de trein niet gaan, dan zou je de boot van Oslo naar Frederikshavn kunnen nemen en hier nog een stuk kunnen fietsen. Hier gelukkig geen overstromingen, dus veilig te doen. Je zou dan de westkust kunnen pakken, ipv de oostkust die je vorig jaar al gezien hebt ;) Voor de eerste nacht heb ik een logeerbed voor je :)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 09:41

Musiqolog, helemaal waar!

Nado, helaas heb ik zowel de oostkust als westkust van Denemarken al grotendeels gezien. Ik heb er inderdaad even aan gedacht, maar hoe prachtig ik Denemarken ook vind, ik heb er vorig jaar al een maand rond gefietst en ik voel niet de behoefte om er zo snel alweer te fietsen. :o Maar wel heel lief dat ik welkom ben!

Voor nu hou ik me vast aan mijn plan om tussen Bergen en Kristiansand te fietsen. Als mijn trein gecanceld wordt, kan ik de route andersom fietsen door de trein naar Kristiansand te pakken. Super onlogisch, want dan eindig ik in Bergen en moet ik vanaf daar weer zuidelijker zien te komen om terug naar Nederland te gaan. :') Maar het is het enige gebied waar ik veilig en mooi kan fietsen en kan komen met ov. De westkust van Zweden zal nog niet veilig genoeg zijn en elders in Zweden komen is heel lastig doordat fietsen niet zijn toegestaan op treinen. Daarnaast wil ik gewoon zo graag nog een stuk van Noorwegen zien en zie ik Denemarken niet zitten en Duitsland al helemaal niet. :=
Ik hoop heel hard dat de trein naar Bergen gewoon gaat, maar anders vertrek ik alsnog morgenochtend naar het treinstation en boek ik om naar Kristiansand.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 10:06

Zou vliegen een optie zijn? Ik weet alleen dan niet of je fiets ook makkelijk (en betaalbaar := ) mee zou kunnen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 10:57

Vliegen met fiets is een ramp, die moet je dan grotendeels uit elkaar halen en in een kartonnen doos stoppen en probeer dan maar te bedenken hoe je met doos met fiets erin en bepakking op het vliegveld komt. _O-

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:13

TS mocht dat een optie zijn( om naar Bergen te vliegen) dan kan ik misschien wel helpen.
Ik werk bij de afhandeling op Gardermoen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:34

Suliko hardstikke tof dat je toch doorzet op je fiets. Andere route maar net zo gaaf hoor.

En klagen mag. Wij zijn onderweg terug. Onze vakantie ingekort en zijn in Zuid Zweden en hier was veel regen nu wel wat minder maar ook minder mooi :j

Ik vind je een bikkel :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 12:35

Suliko schreef:
Vliegen met fiets is een ramp, die moet je dan grotendeels uit elkaar halen en in een kartonnen doos stoppen en probeer dan maar te bedenken hoe je met doos met fiets erin en bepakking op het vliegveld komt. _O-

O nee, dat is dus een slecht idee :P

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-23 13:16

Mijn trein is gecanceld. -O- De treinen kunnen pas vanaf Geilo weer rijden, dat is echt een heel stuk van Oslo verwijderd. Dat zal de komende dagen nog niet veel beter worden, plus dat alle treinen die nog wel in de planning staan zijn volgeboekt.
Ik ga dus voor mijn omslachtige alternatief van het alternatief _O- Ik wil zo graag nog even een lekker stuk fietsen, dan maar omslachtig met het openbaar vervoer weer thuis zien te komen. Mijn plan is om naar Kristiansand te gaan en vanaf daar naar Bergen te fietsen via de westkust.
Heel toevallig stuurde iemand die ik vaag ken mij een berichtje, ze had op instagram gezien in mijn verhalen dat ik terug was in Oslo, zij was daar op het moment ook met camper & hond om een nieuw plan te maken vanwege de storm. We hebben net koffie gedronken. Zij ziet het mogelijk zitten om ook richting Kristiansand te gaan en heeft dan plek voor mij en mijn fiets! Ze gaat even alles op een rijtje zetten en erover nadenken en we hebben later vandaag contact. :) Dat wacht ik even af en anders pak ik morgen de trein die kant op.
En nu eerst: heel lang in de rij staan bij het informatiepunt om mijn ticket van morgen terugbetaald te krijgen. :')

Ik vind vliegen te veel gedoe, ik weet hoe het werkt met fiets, je moet hem hoe dan ook uit elkaar halen (alles wat je los kan krijgen van het frame om het zo compact mogelijk te krijgen) en mijn fiets is best wel oud, waardoor ik betwijfel of ik sommige onderdelen überhaupt los krijg, laat staan weer goed vast. Dat vind ik te risicovol als ik erna nog moet gaan fietsen. :') Met een nieuwere fiets waar al het schroefdraad en bouten nog nieuw en soepel zijn, is een ander verhaal.
Noordje, wel heel erg lief bedankt voor het aanbod om te helpen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 13:36

Is het een idee om vanaf Bergen met de ferry naar Hirtshals te gaan als terugreis?
Geen idee of dat uberhaupt betaalbaar is, maar lijkt mij een leuke uitsmijter om naar huis te gaan. Leuker dan met je fiets trein in trein uit te sjouwen :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 15:59

Dan inderdaad de route de andere kant op. Dan rijd je van het saaie naar het mooie landschap. Goede keus :D

Hopelijk lukt het om een lift naar Kristiansand te krijgen.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:34

Wat een pech allemaal TS. Ik volg je tocht alsnog met veel bewondering. Ik hoop dat het alternatief van het alternatief van het alternatief wel door kan gaan :D

Ik vind het heel knap dat je het durft. Ik ga in maart met een georganiseerde reis alleen naar Lapland en dat vind ik al eng :')

Nog heel veel plezier met je fietstocht, ik kijk alweer uit naar de updates en foto’s van je tocht!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-23 17:41

Wat jammer dat je nu weer een alternatief moet verzinnen, hopelijk kun je toch nog fiets tocht op een mooie manier voortzetten, het is je echt gegund na alle tegenslag :knuffel:
Wij zijn ondertussen via een alternatieve route met de auto toch op tijd in Göteborg aangekomen en zitten nu op de boot naar Kiel