IJsland 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:28

Ik heb nu met deze gereden, zeker een aanrader wil proberen volgend jaar weer:

https://oddsstadir.is/

Heb ook al meerdere malen een dagtour hier gedaan, super paarden daar!

http://www.icelandhorsetours.com/

Waar ik voor de rest nog heb gereden kun je vinden in het Ijsland paardrijden topic

secricible

Re: IJsland 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 22:24

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:10

Wel echt heel duur. Ik vind het super leuk maar ik vind het echt veel teveel geld in zo'n korte tijd. Als ik ooit nog eens geld teveel heb ben ik de eerste die zich aanmeldt. Of misschien als begeleider mee want heb in Nederland ook jaren buitenritten begeleid dus ben daar heel ervaren in

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:51

Ik vond het tov andere aanbieders wel meevallen. Zeker voor de faciliteiten, goede maaltijden enz. Maar dat moet iedereen voor zichzelf afwegen natuurlijk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 14:55

secricible schreef:
Ik vond het tov andere aanbieders wel meevallen. Zeker voor de faciliteiten, goede maaltijden enz. Maar dat moet iedereen voor zichzelf afwegen natuurlijk.

Ja klopt ik geef totaal niet om faciliteiten en maaltijden, enkel om het uitzicht, daar kom ik voor

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 22:11

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:01

shadowstar schreef:
Ik weet niet wat je budget is maar hier kost het €1455,- voor 6 dagen rijden

http://www.icelandhorsetours.com/

Dat is qua prijs nog te overzien idd. Voor IJsland. Maar er wordt wel weinig gereden per dag als ik het zo zie
Normaal is mijn budget gemiddeld tussen de €50 en €100 per dag inclusief eten en slapen en excursies. Dat dat voor IJsland niet gaat had ik idd al wel geaccepteerd. Maar €300 per dag of meer vind ik wel echt te gek

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 14:19

Ik ben niet heel bekend met paardrijvakanties maar heb in mijn oriëntatie eigenlijk geen enkele vakantie gezien in dat budget, uitgaande van 4-5u per dag rijden. Oost-europa komt soms in die richting, maar is ook al snel 200-250e per (rij-)dag. Dus voor een duur land als IJsland red je dat dan sowieso niet. En waar je het wel red zijn idd vaak korte tochtjes van 1-2uur.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:20

secricible schreef:
Ik ben niet heel bekend met paardrijvakanties maar heb in mijn oriëntatie eigenlijk geen enkele vakantie gezien in dat budget, uitgaande van 4-5u per dag rijden. Oost-europa komt soms in die richting, maar is ook al snel 200-250e per (rij-)dag. Dus voor een duur land als IJsland red je dat dan sowieso niet. En waar je het wel red zijn idd vaak korte tochtjes van 1-2uur.

Dit verhaal gaat alleen op als je het via een tussenpersoon regelt, bijvoorbeeld van die paardenvakantie-websites. Als je het zelf regelt kan het makkelijk
Maar dus niet in IJsland, en dat had ik zelf natuurlijk ook wel bedacht haha :D maar tussen €50-€100 en €300+ per dag zit nog wel een heel groot verschil

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:12

Ik weet dat dit het topic van 2023 is, maar we kunnen hier gewoon in door gaan toch? :D

Is er iemand met ervaring met IJsland bezoeken in de winter? Zo in februari/maart?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:26

xTammyy schreef:
Ik weet dat dit het topic van 2023 is, maar we kunnen hier gewoon in door gaan toch? :D

Is er iemand met ervaring met IJsland bezoeken in de winter? Zo in februari/maart?

Ik ben er bijna elk jaar in November en eind Februari, is heel goed te doen als je op de hoofdwegen blijft :j
Weer kan wat onvoorspelbaar zijn, soms hebben we ineens enorme sneeuwstormen bijvoorbeeld, of veel ijs, maar overal kom je wel met langzaam rijden, je moet er alleen wel wat meer tijd voor uittrekken.
Maar verder hangt t er echt vanaf wat je wil doen denk ik. Ik zou zelf nog graag een keer walvissen spotten op zo'n klein onderzoekersbootje, en paardrijden op IJslanders, maar die dingen zou ik beide eerlijk gezegd niet doen in het winterseizoen, ik heb helaas nog niet de kans gehad om in de zomer te gaan.
Maar de stad, watervallen, canyon etc kan je over het algemeen prima in Februari/maart bezoeken, hele andere setting alleen :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 12:39

ik ben er een keer in maart geweest en we hadden blauwe lucht en zon. Wel hele koude wind, dus ik was blij met mijn hele goede ski jas :D

Afbeelding

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:27

Dank voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad al gelezen dat walvissen spotten in de winter over het algemeen niet succesvol is.
Paardrijden hoeft van ons ook niet, wij zouden een auto willen huren en daarmee de diamond circle willen rijden.
Voorkeur gaat uit naar een camper, maar heb al gezien dat een 4x4 camper zonder tent/uitklap dak erg duur wordt. We denken dat zo'n tent te koud gaat zijn? Dus wellicht kunnen we toch beter een auto huren en in guesthouses met keukentjes verblijven.

Voor zover ik heb kunnen vinden vliegen er in die periode geen directe vluchten naar Akureyri (of ze zijn érg duur), dus we oriënteren ons nu op KEF en vanuit daar richting Akureyri om de Diamond Circle te doen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:47

Hier afgelopen maart geweest. Golden Circle gereden en een stukje richting het oosten. Was goed te doen, op 1 dag na dat de weg afgesloten was en ik daar niet even van te voren naar had gekeken.
Ik was alleen :+ Dus vond het retespannend om de auto te moeten draaien en de bergen over te moeten, maar ik ga zeker nog een x terug. Alleen dan later in het seizoen denk ik.

Het was op sommige plekken echt onwijs koud, maar heb er van genoten!

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:04

xTammyy schreef:
Dank voor jullie reacties.
Ik heb inderdaad al gelezen dat walvissen spotten in de winter over het algemeen niet succesvol is.
Paardrijden hoeft van ons ook niet, wij zouden een auto willen huren en daarmee de diamond circle willen rijden.
Voorkeur gaat uit naar een camper, maar heb al gezien dat een 4x4 camper zonder tent/uitklap dak erg duur wordt. We denken dat zo'n tent te koud gaat zijn? Dus wellicht kunnen we toch beter een auto huren en in guesthouses met keukentjes verblijven.

Voor zover ik heb kunnen vinden vliegen er in die periode geen directe vluchten naar Akureyri (of ze zijn érg duur), dus we oriënteren ons nu op KEF en vanuit daar richting Akureyri om de Diamond Circle te doen.

In die tijd zou ik kamperen niet aanraden.
Wij waren er eind april en toen was het echt nog erg koud in de nachten! En wij zaten niet eens in het noorden van IJsland. Je moet echt wel rekening houden met sneeuw, wind en lage temperaturen in maart. Plus zijn de wegen die je wil rijden wel begaanbaar?

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 17:46

De campers die we bekeken hebben hadden een verwarmingssysteem en we wilden dus geen uitklapbaar dak oid. Maar dan zit je zo boven de €2000 voor een week en dat vond ik wel veel, ik denk dat een auto huren met guesthouses goedkoper zal zijn. Gezien de tijd van het jaar willen we ook zeker 4WD namelijk.

De ringweg is in principe heel het jaar begaanbaar, maar er wordt wel aangeraden om dagelijks te checken of er geen delen gesloten zijn.
En uiteraard zorgen we voor heel veel laagjes/isolerende kleding ivm het weer.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 18:57

Ik was er in februari. Een deel van de bezienswaardigheden zijn niet te bereiken met een gewone auto.
Het was wel erg mooi.Afbeelding

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:02

Yes! Zojuist geboekt voor eind februari - begin maart naar Olafsvik. Ik ben al eerder 2 weken in IJsland geweest, toen hebben we heel IJsland rondgereden. Snaeffelsness hebben we toen alleen niet meegepakt. Gaan we hier ons een week kunnen vermaken? Of is het aan te raden toch ook nog een ander deel mee te pakken?
We hopen vooral het Noorderlicht te gaan zien.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 21:37

Hi!

Ik ben mij aan het oriënteren om in februari naar Ijsland te gaan!

Iemand tips wat echt prachtig is om te doen in februari en wat juist niet in die tijd? We willen twee weken gaan en dan rondrijden met een auto. Ik weet dat de highlands dan afgesloten is.

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:33

Ik heb een planning gemaakt voor 12 dagen IJsland. Voor degene die er zijn geweest is het beetje een goede planning? De vluchten zijn echt fijn. We landen in de ochtend en vliegen pas in de avond naar huis. Hebben jullie nog aanvullingen of juist iets dat niet de moeite waard was?

Planning is voor maart

Dag 1: Reykjavik
Vrije middag Reykjavik

Dag 2 Reykjavik
Vrije dag in Reykjavik + Blue Lagoon

Dag 3 Hveradalir
We kunnen in de ochtend vertrekken of nog een ochtend doorbrengen in Reykjavik en rond 12:00u weggaan.

Van Reykjavik naar geothermisch gebied Hveradalir rijden (45 min) en daar wandelen. Vlakbij het dorp, 7 min rijden, is ook een waterval (Reykjafoss), daar heel dichtbij is ook een verwarmde rivier om te zwemmen.

Dag 4 Vik
Rijden richting Skogafoss, hike trail doen bij Skogafoss Autorit is 1u 15 min. (Je komt dan langs Seljalandsfoss en die redelijk dichtbij de autoweg. We zouden kunnen stoppen en even kijken).

Vik is vervolgens nog 30 min rijden

Dag 5 Jokulsarlon
Ice cave tour boeken, dat kan om 09:30u al en duurt drie uur ongeveer.

Zeg rond 13:00u vertrekken richting Jokulsarlon. De rit duurt in totaal 2u en 20 min.
Onderweg na een anderhalf uur rijd je langs Svartifoss, daar een tussenstopje maken en dan nog een uur doorrijden naar Vik

Mogelijkheden:
• Ice cave tour
• Svartifoss
• Skaffafell

Dag 6 Egilsstadir
In vier uur rijd je naar Egilsstadir.
Tijdens deze reis kan je stoppen bij

Kliffen Stokksnes & Vestrahorn (reis 1u 15 min)

Dag 7 Egilsstadir
Mogelijkheden:
• Hengifoss waterval (30 min rijden)
• Stuðlagil Canyon (1u verder rijden, kan ook de volgende ochtend bij vertrek)
• Seyðisfjörður (30 min)

Dag 8 Husavik
Reistijd is drie uur.

• Stuðlagil Canyon 1u rijden hier wandelen
• Myvatn 2u rijden

Vervolgens doorrijden naar Husavik 45 min.

Dag 9 Husavik
Walvissen spotten en Puffins-eiland

Dag 10 Tingvellir
In de ochtend vertrekken naar Tingvellir regio. Reistijd is 5 uur.

Middag een kleine bezienswaardigheid doen van de lijst hieronder

Dag 11 maandag 17 maart 2025 Tingvellir
Mogelijkheden
• Snaefellsness
• Geysir,
• Gullfoss,
• Pingvallath lake
• Oxarafoss
• Borgarfjodour

Dag 12 Reykavik  Amsterdam
Ochtend en middag nog bezienswaardigheid van de bovenstaande lijst, daarna in avond naar huis vliegen.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:11

Mooie planning, al zou het mij te veel autorijden zijn.
Gezien je in maart gaat weet je niet of alle wegen goed begaanbaar zijn, wat is je alternatief als je een deel niet kan rijden? 5 uur reistijd lijkt goed te doen, maar wat als het hard sneeuwt/door harde wind icm stuifsneeuw het zicht slecht is en je maar 30km/h kan rijden?

Wij willen in dezelfde periode gaan maar willen bewust op Akureyri vliegen zodat we niet de afstand vanaf Reykjavik nog moeten rijden. Onze vakantie richt zich dan ook bewust enkel op Noord IJsland (diamond circle).

maria500

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:37

xTammyy schreef:
Mooie planning, al zou het mij te veel autorijden zijn.
Gezien je in maart gaat weet je niet of alle wegen goed begaanbaar zijn, wat is je alternatief als je een deel niet kan rijden? 5 uur reistijd lijkt goed te doen, maar wat als het hard sneeuwt/door harde wind icm stuifsneeuw het zicht slecht is en je maar 30km/h kan rijden?

Wij willen in dezelfde periode gaan maar willen bewust op Akureyri vliegen zodat we niet de afstand vanaf Reykjavik nog moeten rijden. Onze vakantie richt zich dan ook bewust enkel op Noord IJsland (diamond circle).

Welke maatschappij en plaats in Nederland vliegt vanaf Akureyi?

Ik hoopte dat de bestemmingen die ik heb gekozen allemaal begaanbaar zijn haha... Ik dacht dat alles via de hoofdweg ging, had nog een paar andere plekke zoals Porsmork, waarvan ik weet dat je daar niet kan komen in maart. Of zit er een bestemming bij waarvan je weet dat die slecht te bereiken is?

Tja die vijf uur is de langste. Als we daar langer over doen, is het geen probleem, kunnen de volgende dag er nog op uit.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:44

Ik zou zelf wat minder lang in Reykjavik blijven (is niet zo boeiend) en ipv daarvan naar de golden circle gaan

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:18

Rechtstreeks heeft Voigt Travel reizen met Transavia naar Akureyri vanaf Amsterdam. Bij hen kan je ook losse vliegtickets boeken maar die zijn wel behoorlijk prijzig. Deze tickets zijn exclusief voor Voigt Travel beschikbaar en zijn dus niet los te boeken via Transavia.
EasyJet vliegt vanaf Amsterdam (met overstap) naar Akureyri.

Op deze website kun je zien welke wegen begaanbaar zijn:
https://umferdin.is/en
Nu is inderdaad het grootste deel van de ringweg open, maar er zijn ook delen die zijn aangegeven als zijnde slippery/ijzig/sneeuw. Dat lijkt mij behoorlijk intensief rijden.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:37

Reykjavik is 1 dag (of een middag) wel voldoende om te bezoeken. Ik zou inderdaad ook de Golden Circle nog meepakken. Walvisspotten zou je eventueel ook vanaf Olafsvik (Snaeffelssnes) kunnen doen, omdat je daar in maart ook nog kans hebt om orka's te spotten.

Kirkjubaejarklausur is ook echt de moeite waard om te bezoeken. Hverir is ook leuk.

Ik heb eventueel ook nog wel een planning van 12 dagen liggen van de reis die wij gemaakt hebben 2 jaar geleden over heel IJsland.