Kilimanjaro trekking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

Re: Kilimanjaro trekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:12

Olifanten ga je wel zien. Redelijke kans op leeuwen ook wel. Buffalo's geen idee maar de kans op een luipaard en al helemaal op neushoorn is heel klein.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:16

Ik heb pas na minstens 4,5 week fulltime in de bush, tijdens m'n 3e reis, een luipaard gezien...wel 2 hele seconden :=
Zou daar zeker niet te veel op focussen als doel. Big 5 is ook maar commercieel verzinsel.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:19

manzano schreef:
Ik heb pas na minstens 4,5 week fulltime in de bush, tijdens m'n 3e reis, een luipaard gezien...wel 2 hele seconden :=
Zou daar zeker niet te veel op focussen als doel. Big 5 is ook maar commercieel verzinsel.

Blijft een interessant iets hè, die big 5. Wel een super goede marketing tool tho maar sommige doen echt alsof je vakantie weg gegooid geld is als je de big 5 niet ziet. :')
Ach, krijgen die buffalo's ook nog een beetje liefde.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:23

Ach, en daarnaast heb je ook nog de small en ugly five, als je toch alles moet zien :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:25

Ja en dan is het officieel een zwarte neushoorn die erin zit, maar voor het gemak rekenen de meeste een witte ook maar goed :=

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:27

Haha de ugly 5 is ook wel heel vet <3
Wat waren die ook alweer? Hyena, krokodil, Marabou Stork, wilde beest en...?

Little 5 is ook zo grappig iets. Slaat ook nergens op. Laat je ze een Rhino beetle zien, boeit niemand er om totdat je zegt "it's part of the little 5!" en dan zijn mensen ineens geïnteresseerd :')

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:29

Gier en wrattenzwijn (geen krokodil)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 20:29

Nyaleti schreef:
Olifanten ga je wel zien. Redelijke kans op leeuwen ook wel. Buffalo's geen idee maar de kans op een luipaard en al helemaal op neushoorn is heel klein.

Dat klopt. En gelukkig zie je wel zebra's en vogels. Maar de kans op alles is wel groter in Tanzania schijnt dan elders. Dus daarom de voorkeur.

Zuid Afrika in combinatie met duiken kan ook natuurlijk. :P

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:33

manzano schreef:

Oh dan heb ik nog een ansichtkaart die niet klopt haha :')

Verdorie, zetten ze zomaar een hyena er op en laten ze die lelijke krokodillen er af!

Germie: Het is leuk om de big 5 te zien maar daardoor wordt de focus van andere dieren afgehaald "want is geen big 5" en dat is zo jammer!

Geniet van elk dier dat je ziet! Wie weet zie je 10 leeuwen, wie weet geen één. Maakt je once in a lifetime ervaring er niet minder op

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 20:34

Nyaleti schreef:
manzano schreef:

Oh dan heb ik nog een ansichtkaart die niet klopt haha :')

Verdorie, zetten ze zomaar een hyena er op en laten ze die lelijke krokodillen er af!

Germie: Het is leuk om de big 5 te zien maar daardoor wordt de focus van andere dieren afgehaald "want is geen big 5" en dat is zo jammer!

Geniet van elk dier dat je ziet! Wie weet zie je 10 leeuwen, wie weet geen één. Maakt je once in a lifetime ervaring er niet minder op

Klopt, ik wil voornamelijk fotograferen en zelfs een vogel is dan prima. Maar ik ben geen vogelaar en als je al weet dat er weinig biodiversiteit is, dan ga ik liever voor waar het meer is.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:45

Ik voorzie een reis met een mogelijkheid tot grote teleurstellingen. Want er is geen enkele garantie dat je de top van de berg bereikt (want hoogteziekte, slecht weer, storm, blessures, groepsdynamiek) en er is geen enkele garantie dat je de big five gaat zien. Het is niet dat omdat je dik geld betaald dat je dus ook succes hebt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:48

Het stikt in zuid Afrika van die biodiversiteit. Sterker er werden dagelijks wel luipaarden gespot. Alleen moet je wel net op juiste moment op juiste plaats zijn. Mijn sighting duurde een paar seconden en toen was hij de bosjes weer in uit zicht. Als we 10 seconde later op exact die plek waren geweest had ik nooit een luipaard gezien. Ondanks in totaal 6,5 week dag en nacht in de bush.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 20:54

In Kenia ben ik buffels, olifanten, zebra's, aapjes (bavianen geloof ik), giraffen, struisvogels en zebra's tegengekomen. En heeeel veel gazelles (okee buffels stonden we midden in een kudde van een stuk of 1000, dus die ook veel). Geen 1 leeuw/roofdier, maar dat we in de eerste trip een kudde(?) olifanten zagen met ook nog eens 2 baby's maakte de hele trip al geweldig! Die roofdieren was jammer, maar zeker geen teleurstelling! We gingen namelijk de safari "in" met het idee; als we 1 dier tegenkomen, zijn we al helemaal blij! Dan zijn we niet voor niks gegaan.

Andere mensen die we daar tegenkwamen hadden alleen wat giraffen, zebra's en stekelvarkens gezien... Sommige mensen zien niks.

Ik zou als ik jou was je verwachtingen war bijstellen, voorkomt teleurstellingen ;) .

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:18

manzano schreef:
Het stikt in zuid Afrika van die biodiversiteit. Sterker er werden dagelijks wel luipaarden gespot. Alleen moet je wel net op juiste moment op juiste plaats zijn. Mijn sighting duurde een paar seconden en toen was hij de bosjes weer in uit zicht. Als we 10 seconde later op exact die plek waren geweest had ik nooit een luipaard gezien. Ondanks in totaal 6,5 week dag en nacht in de bush.

Precies dit dus :)
Het is echt geluk hebben, of eigenlijk toeval.

Het kan ontzettend frustrerend zijn als je savonds tijdens het diner hoort van een andere groep dat zij een gave luipaarden sighting hadden. Of jullie net verkeerd achter een andere auto staan waardoor je geen goed zicht hebt. Dat moet je wel een beetje los kunnen laten en kunnen relativeren, hoe frustrerend het ook kan zijn.

Vooral dat 'geen zicht hebben' kan wel een dingetje zijn in de Serengeti en omliggende parken. Het is ontzettend toeristisch dus je staat soms gewoon in de file. Heb je slapende leeuwen, heb je geluk want die liggen 3 uur later nog op precies dezelfde plek :+ maar soms mis je door de drukte net het dier of het interessante wat een dier doet.

We dwalen een beetje af maar het zijn wel dingen om in je achterhoofd te houden.

Ff leuk: ik heb 6 maanden letterlijk in de bush op een reservaat gewoond en geen één keer een luipaard gezien. Een keer was zo banketstaaf dat ik op de verkeerde plek in de auto zat. Beestje verstopt dus we moesten tussen de bosjes door kijken. Voor ons stond een auto waardoor we niet verder naar voren konden gaan en voor mijn zicht zat net een bosje. Degene voor mij in de auto hadden geweldige foto's. Ik was vooral errug chagrijnig :+

Tijd daarvoor zat ik een half uur verderop en werd ik nog net niet dood gegooid met luipaard sightings en heb ik alles gezien wat je maar kan zien! Tja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 22:19

Ik breek even in :+

Ik adviseer je even om je te verdiepen in het Chitwan National Park in Nepal.
Hier vind je neushoorns, olifanten, tijgers, lippenberen, verschillende soorten herten, een immense collectie aan ijsvogels, gavialen en alligators, slangen, andere vogelsoorten en vast nog wel wat beestjes die ik vergeten ben. Ze leven er in het wild, dus ze spotten is wel een kwestie van geluk hebben. Wij hebben zowel jeepsafari als jungle walk gedaan. Wij waren tijdens de walk met 4: 2 gidsen, partner en ikzelf.
Chitwan is niet voor niets de inspiratie geweest van Rudyard Kipling's Jungle Book.

Je hebt verschillende trekkings in Nepal die je kan doen naar de bekende EBC. Ik geloof dat een bokker de ABC heeft gedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 22:31

Over wild spotten, ik zag tijdens mijn eerste keer in Mexico op weg naar de allereerste grot een jaguarundi. Dus de auto laten stoppen, uitgestapt omdat ik een foto wilde maken, stonden er 2. Tegen de tijd dat ik de camera klaar had waren ze weg. Helaas, heb ze nooit meer gezien.
Neusberen daar ook al gezien. En een soort grote cavia's. En de redrump tarantula. Niet het land voor wilde dieren waar je direct aan denkt, en toch zit ook daar wat. En in de grotten de witte albino vis.
Krokodillen zijn overigens mooi, ook die in Mexico gespot, beest was helaas banger voor mij dan ik voor hem. Maar hij staat wel goed op de foto. Ik wist niet hoe snel ik er naartoe moest zwemmen voor de foto (en natuurlijk hou ik wel gepast afstand). Dit was overigens een zoet water krokodil, in de zee leeft een andere soort, en ook die gezien.
Maar ga je 2 keer naar Gator country, zie je niet 1 keer een alligator. Dat vind ik wel jammer. En dan doe je een manatee snorkeltrip, en zie je wel manatees gelukkig, maar een dag later liggen die beesten te maffen voor de ingang van een grot. Dus die 80 dollar had je ook kunnen besparen. Ze liggen nooit voor die ingang werd er gezegd, maar toen dus wel.

Ik heb geen idee hoe je van Kathmandu naar Chitwan komt dan, dat ligt volgens mij nog best wel een eindje verderop. Maar het trekt mij als safari op 1 of andere manier gewoon niet of veel minder. Weet ook niet waarom. Dat is net als Madagaskar, het lijkt me geweldig om daar eens naartoe te gaan, maar dan gewoon voor het groene. Niet voor die lemuren zeg maar, al zijn die ook wel leuk natuurlijk. Costa Rica voor de vogels en het duiken. Ach ja, er zijn nog wensen zat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:19

maaikemuis schreef:
Ik voorzie een reis met een mogelijkheid tot grote teleurstellingen. Want er is geen enkele garantie dat je de top van de berg bereikt (want hoogteziekte, slecht weer, storm, blessures, groepsdynamiek) en er is geen enkele garantie dat je de big five gaat zien. Het is niet dat omdat je dik geld betaald dat je dus ook succes hebt

Er zijn dus wel degelijk partijen die als het ware big five garantie geven, juist omdat er meer toeristen met zulke instelling op vakantie gaan, dat het allemaal MOET KUNNEN omdat die reis nou eenmaal zo duur is geweest :') Dat houdt in dat er allerlei onethische en schadelijke praktijken worden toegepast, dieren aanlokken met voer, paden af gaan om dieren tijdens hun rustmomenten te storen, noem maar op. Ik heb het in Kenya meegemaakt en die big five die ik op deze manier gezien heb ben ik liever kwijt dan rijk :n

In Chitwan daarentegen vond ik het veel minder commercieel en echt een aanrader wat ethisch reizen betreft :) jammer genoeg geen tijger gezien, wel aardig wat vogels, reptielen, herten, wilde zwijnen, neushoorns, olifanten, apen, een beer en waarschijnlijk nog iets wat ik vergeten ben. Maar vooral de manier waarop het verzorgd wordt is heel gaaf, te voet en zeer kleinschalig.

In Nepal kan bergwandelen trouwens wel op de normale, goedkope manier, zonder dragers, outfitters en de rest, gewoon je rugtas mee en gaan :j En tussen Kathmandu en Chitwan rijden er dagelijks reguliere bussen, super makkelijk en betaalbaar te regelen als je er eenmaal bent. Alleen safari zelf kost wat meer, 200-300 voor 3 dagen prive zo uit mijn hoofd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 08:47

200-300 voor 2-3 dagen is goedkoper dan de 180 per dag die ik als goedkoopste gevonden heb in Tanzania. Aanbieders voor Chitwan heb ik zo nog niet gevonden. Maar ik heb me ook volledig gefocussed op Tanzania. En dan moet je ook nog naar Pokhara, want daar kun je nog een klein beetje duiken. En hoe je vervoer daar regelt ook nog niet gevonden. Want dat zijn wel dingen die ik graag van te voren uitgezocht heb, ik wil niet een dag daar verspillen aan uitzoeken hoe ik ergens kom.

Ik ben op dit moment in gesprek met 2 personen die mogelijk ook naar de Kili willen, maar net als ik tegen de prijs aanhikken. Of nog twijfelen of ze fit genoeg zijn. Ook hier is EBC ter sprake gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 08:58

Vanuit Kathmandu kan je met het vliegtuig naar Pokhara, of zoals wij gedaan hebben per auto met chauffeur. Wij hadden wel een georganiseerde reis, maar kan je de gegevens van de lokale aanbieder wel bezorgen. Is een dame die de boel runt, zijn goed Engelstalig en je kan in principe alles naar eigen wens laten regelen. De sherpa's die wij mee hadden voor onze 3-daagse hike in de Annapurna Range doen zowel basic hikes, EBC als ABC en ik geloof dat nog andere opties ook bespreekbaar zijn.
Ze is misschien niet de goedkoopste maar wel zeer correct, zowel naar de klant als haar personeel. Voor Chitwan kan ik je eveneens een hotel met gidsen aanbevelen. De gids die wij hadden is als 1 van de weinige nog opgegroeid in het reservaat (en daar wonen nog steeds mensen) en had daarmee ook toegang tot aparte delen waar je niet zomaar komt.
Het enige wat voor mij niet gehoeven had was de achtervolging door een neushoorn :+
Tijger en beer hebben we niet gezien, wilde olifant ook niet, maar als die even prikkelbaar waren geweest heb ik er geen spijt van eerlijk gezegd. Ben daar op een kwartier een paar jaar van mijn leven kwijt geraakt.

Mijn reistip: check vluchten vanop meerdere luchthavens. Naar Lapland was via Schiphol goedkoopste, naar Nepal was dat via Parijs (Charles De Gaulle). Scheelde bij de eerste €400, bij de tweede reis zelfs €700/persoon!

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:26

Eventueel kun je ook gewoon met de bus. Ja is wel een lange hobbelige weg, maar kost niks en zo zie je ook veel van het land. Dit soort landen in Azië zijn erg makkelijk om vervoer te regelen. Ieder hostel weet waar je moet zijn en soms verkopen ze zelfs tickets.
Dag verspillen gebeurd niet. Sws moet je even een dag bijkomen van de reis en de andere geuren/warmte en dat soort dingen. Dus dan loop je 1 van de 100en kantoortjes binnen en je kunt boeken.

Chitwan kun je safari gewoon in je hotel regelen. Iedereeen die daar komt, komt voor een safari.

Ik denk wel dat de safari's inderdaad anders zijn, omdat Tanzania meer uitgestrekt is en kaler terwijl Chitwan veel dichterbegroeid.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:16

Je kunt alle bussen vanuit Kathmandu naar Pokhara, Syabru Besi, Chitwan etc. gewoon ter plekke bij een van de 5000 kantoortjes langs grote winkelstraten boeken :) Of op het busstation waar ze dagelijks vertrekken. En trekking is weinig voor nodig behalve goede kaart en basis uitrusting.

Wat safari in Chitwan betreft kan ik van harte deze partij aanraden, echt geweldige mensen! Wildlife Adventure Ze weten zo'n beetje alles over het park en de dieren, nemen je ook mee in hoe je de dieren kunt opsporen, waar je op moet letten in de jungle, en mocht je op zoek zijn naar een specifiek dier (tijger) dan houden ze rekening met je wensen. Overnachten tijdens zo'n safari was in een homestay in een lokaal dorpje, hele authentieke ervaring vergeleken met je standaard lodge in Afrika :)

Die lange busreizen vind ik overigens ook een beetje tijdverspilling, een keer is het leuk maar na zoveelste keer ben ik het altijd een beetje zat. Als je geen vliegschaamte hebt kan vliegen naar Chitwan en Pokhara ook gewoon.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:23

Vliegschaamte? Wat is dat? Ik vind dat echt zo'n onzin. Dus nee, geen last van ;) Vliegen is alleen behoorlijk prijzig volgens mij. En ik zie dat ze zelfs nog safaris op de rug van een olifant aanbieden, ook daar schaam ik me niet voor, maar ik vraag me wel af hoe veel wild je dan nog gaat zien omdat die olifant best wel hobbelt. En niet blijft staan als jij wilt blijven staan, iets wat een auto wel kan.

Afrika wordt geen lodge hoor, maar een tent. Dus ook basic (vooral prijstechnisch het beste, ik kan die lodges niet betalen).

Maar goed, de Kili blijft zeker trekken, vooral wegens de hoogte. Als die Stok Kangri ooit weer kan, dan komt die ook op de lijst, al kan ik er nu geen prijzen van vinden. Want zelfs als ik het zou kunnen qua lichamelijke inspanning, dan kan ik de top van de Everest financieel nog niet betalen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:30

Zeg je nou dat je je niet zou schamen als je een tour op een olifant zou doen? Je weet wat er met die arme dieren gebeurt om ze zo ver te krijgen? -O- Onvoorstelbaar :n

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 14:47

Wat een grap is dit topic. Ongelooflijk.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:02

Ik ga hier ook weg, moet op mijn handen zitten om niet heeeel onaardig te worden over dit soort acties....