Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lucifertje

Re: Wintersport 2017/2018.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 10:19

Ik ben een onwijze koukleum. Heb een thermobroek met snowboardbroek aan. Dan een thermoshirt met lange mouwen, skipoelie, vest en jas. Vest is optioneel en afhankelijk van hoe warm/koud het is :o

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:02

Ik draag altijd alleen mn skibroek. Krijg altijd zweetknieholtes, dus ga er geen extra legging onder doen :p.

Wij waren 3 weken geleden, toen was het ook zo'n koude week. Ik had toen thermoshirt met lange mouwen, sportshirtje, trui of vest en dan mijn jas.

In de weken met wat normalere temperaturen sla ik het vest of de trui vaak over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:03

Oja anwb adviseert voor komend weekend. Neem eten drinken en dekens mee onderweg. Als je in de file komt te staan blijf je warm

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 11:41

Vorig jaar had ik bijna alles aan wat ik bij had (rond de -10/-12 overdag en wind).
(Thermo)legging, thermosokken, kniebeschermers, crash pants, snowboardbroek en hemd (zo'n anti zweet stofje), thermo, dunne fleece trui, dikke fleece trui, snowboardjas. Oh ja en dan nog een buff om m'n nek en ik heb altijd een muts onder m'n helm (lekker zacht). En ik had het helaas nog steeds koud maar dat kwam ook omdat ik met een beginner op pad was dus ik zat heel veel stil te wachten.

Met -1/-2 en een beetje tempo maken kan ik ook met alleen een hemdje en thermo af.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:23

Hee allemaal! Voor mij geen wintersport in 2018 helaas. Maar februari/maart 2019 (precies over 1 jaar) ga ik wel, naar Oostenrijk (ski gebied nog niet uitgekozen).

Nu ben ik nieuwsgierig... wat jullie zoal uitgeven aan wintersport :o

Lijstje qua spullen:
- Skikleding
- Skimasker, handschoenen
- Thermokleding
- Skibril
- Ski schoenen
- Helm

Lijstje qua 'benodigdheden' verder:
- Skipas
- Huren van skies en skistokken
- Eten
- Slapen
- Drinken
- Eventueel een paar ski-lessen

Ik heb bij mn bank een digitale spaarpot aangemaakt "Wintersport 2019". Welk bedrag zal daar minimaal op moeten komen te staan denken jullie? :$

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:43

Moet je alles nog kopen? Dan zet er maar een flink bedrag op.

Hoe lang wil je gaan?

Verder heb ik voor 5 dagen busreis, drie dagen vol skien - terwijl ik de spullen al had behalve ski's en schoenen - 450 voor de reis en 300 daar opgemaakt. Wel veel wezen apres skien.

Sowieso kost een skipas al de hoofdprijs, maar als je bij bijvoorbeeld Sunweb boekt zit het er al in. Ligt er ook aan welk gebied, wil je druk en gezellig met veel keuzemogelijkheden en kilometers piste pakt kost het een paar honderd meer dan wanneer je afgelegen met weinig kilometers pakt.

Ski pak zou ik nu gaan kopen, overal sale! Denk aan genoeg sokken en shirtjes.

Eventueel ski-lessen? Heb je al ooit geskied? of alleen indoor? Als je alleen indoor of nog nooit geskied hebt is het niet eventueel maar sowieso les.

Eten en drinken ligt eraan wat voor hotel je hebt. Wij hadden all-in (alsnog 300 opgemaakt maar toch scheelt het).

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:45

Sabini schreef:
Hee allemaal! Voor mij geen wintersport in 2018 helaas. Maar februari/maart 2019 (precies over 1 jaar) ga ik wel, naar Oostenrijk (ski gebied nog niet uitgekozen).

Nu ben ik nieuwsgierig... wat jullie zoal uitgeven aan wintersport :o

Lijstje qua spullen:
- Skikleding
- Skimasker, handschoenen
- Thermokleding
- Skibril
- Ski schoenen
- Helm

Lijstje qua 'benodigdheden' verder:
- Skipas
- Huren van skies en skistokken
- Eten
- Slapen
- Drinken
- Eventueel een paar ski-lessen

Ik heb bij mn bank een digitale spaarpot aangemaakt "Wintersport 2019". Welk bedrag zal daar minimaal op moeten komen te staan denken jullie? :$

Skikleding zou je wel kunnen lenen evt? Of ben je van plan om altijd te gaan? Bij de Lidl heb je daar elk jaar skikleding namelijkj. €20,- voor een broek, €20,- voor een jas. En nog sokken, thermokleding, handschoenen voor max €10,- p.s. Dus daar kun je onder de €100,- voor klaar zijn. Helm is maar net wat je wilt, die van mij komt van de Lidl ook, voor €20,-.

Voor de wintersport zou ik rond de €1.000,- reserveren voor je verblijf, eten, skibenodigdheden en de lessen. Daar heb je voldoende aan!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:46

1000??? Daar hebben wij het nooit mee gered hoor. Je moet er ook nog naar toe!

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:50

Met 1000 euro red je het inderdaad echt niet. Wintersport is een dure vakantie...

Ik heb altijd een thermo lange mouw en daarover een vest (bij de h&m hebben ze heel fijne sport vesten). Als het heel erg koud is doe ik nog een poelie ertussen.
En altijd een lange thermo broek.

Las iemand die zweet in de knieholtes. Een thermo is dan juist fijn denk ik.

Ik heb wel eens 20 graden gehad, lagen meerdere mensen in bikini en zwembroek in de sneeuw te zonnen. :+

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:00

sureido schreef:
1000??? Daar hebben wij het nooit mee gered hoor. Je moet er ook nog naar toe!

Voor 1 persoon is €1.000,- echt goed te doen hoor! Wij waren met zijn 2en €1.400,- kwijt voor 8 dagen incl alles (Reis, skipas, skihuur, eten, overnachting.

Fee_ schreef:
Met 1000 euro red je het inderdaad echt niet. Wintersport is een dure vakantie...

Ik heb altijd een thermo lange mouw en daarover een vest (bij de h&m hebben ze heel fijne sport vesten). Als het heel erg koud is doe ik nog een poelie ertussen.
En altijd een lange thermo broek.

Las iemand die zweet in de knieholtes. Een thermo is dan juist fijn denk ik.

Ik heb wel eens 20 graden gehad, lagen meerdere mensen in bikini en zwembroek in de sneeuw te zonnen. :+

Dat was ik, maar dan ga ik echt overal zweten met een extra thermo :+

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:04

Vorig jaar heb ik ruim 1600€ uitgegeven voor 5 dagen. Incl aankoop kledij, 2 skilessen op voorhand genomen, péage, skipas,.... Mijn vriend heeft toen wel eens getrakteerd op avondeten :)

Dit jaar al 800€ aan hotel met ontbijt en avondeten (5 nachten). Zitten wel in een duur skigebied in het centrum. Ik gok dat ik aan hetzelfde bedrag ga zitten alles in. Ik moet nu geen grief meer kopen, behalve skihelm wel gekocht nu en geen péage meer betalen. Wel zitten we met dure skiverhuur dit jaar (150€ voor beginnerski's + stokken)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:11

Qua kosten ligt het er ook heel erg aan in welke week je gaat. Ben je gebonden aan de schoolvakanties, dan is het vaak een stuk duurder dan als je in een week buiten de schoolvakanties kunt gaan. Ligt er verder ook aan welk gebied en hoe luxe je het hebben wilt.

Ik heb even uitgezocht wat het bij ons ongeveer kost:

Skihuur: 160 euro voor een week
Skipas: 225 euro voor 6 dagen
Verblijf: ca 400 voor een week? (p.p.)
Eten/drinken: geheel afhankelijk van wat je zelf wilt: Uit eten / zelf koken / apres ski / lunchen op de piste of broodjes mee. Je kunt dit zo gek maken als je zelf wilt. Als je uit lunchen/dineren wilt toch ook zo wel 50 euro per dag.
Reis: 160 euro (afhankelijk van je vervoersmiddel natuurlijk)
Les: 4 dagen kost 243 euro

Skikleding kun je goed bij scapino of lidl kopen. Aanbiedingen in de gaten houden kan een hoop schelen.

Je kunt ook reizen incl skipas boeken, bij bijvoorbeeld Sunweb. Misschien is dat nog wel interessant.

(Als ik dit zo optel schrik ik best haha, gelukkig is mijn skivakantie alleen de kosten van reis en skipas, kom ik daar even mooi weg :+ )

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:15

Skireis kan je net zo duur of goedkoop maken als je het zelf wilt ;).
Tuurlijk is het duurder dan normaal maar luxe en gebied scheelt heel veel.
Ga jij bvb naar een klein gebied in Tsjechië, dan is dat heel anders dan een groot gebied in Zwitserland ;).
Ga je buiten het seizoen dan valt het allemaal heel erg mee qua prijs, maar ga je in hoofdseizoen en voor wat luxe dan ben je al vrij vlot veel geld kwijt.
Voor één persoon 1000e vind ik ook goed te doen. Waren wij ook kwijt, incl 8 dagen skiën (en eten en alles eigenlijk geloof ik).

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:25

Maar als ik ga skiën ga ik niet elke euro omdraaien en als een zuinige 's middags ergens buiten op de piste zitten met mijn half bevroren broodje en flesje water, in een verlept ski gebied met 10 km piste. Wij hebben ontbeten en avond gegeten in het hotel. Verder lekker geluncht in een hut en flink wat biertjes gepakt. Als je niet van apres skiën houd hoeft dat natuurlijk niet, maar ik zou geen leuke vakantie hebben als ik overal op moet bezuinigen. Periode scheelt ook niet alles, wij waren in de voorjaarsvakantie goedkoper uit als 3 weken later (zelfde reisperiode - vervoer - hotel).

Edit: Maar dit is dus voor iedereen eigen keuze hoe ze de vakantie willen indelen. Als je dit prima kan, kan je misschien wel voor onder de 1000 weg. Je hebt nog een jaar om te sparen en niet alles hoeft tegelijk aangeschaft te worden dus ik zou zeggen doe het in stapjes!

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 17:46

sureido schreef:
Maar als ik ga skiën ga ik niet elke euro omdraaien en als een zuinige 's middags ergens buiten op de piste zitten met mijn half bevroren broodje en flesje water, in een verlept ski gebied met 10 km piste. Wij hebben ontbeten en avond gegeten in het hotel. Verder lekker geluncht in een hut en flink wat biertjes gepakt. Als je niet van apres skiën houd hoeft dat natuurlijk niet, maar ik zou geen leuke vakantie hebben als ik overal op moet bezuinigen. Periode scheelt ook niet alles, wij waren in de voorjaarsvakantie goedkoper uit als 3 weken later (zelfde reisperiode - vervoer - hotel).

Edit: Maar dit is dus voor iedereen eigen keuze hoe ze de vakantie willen indelen. Als je dit prima kan, kan je misschien wel voor onder de 1000 weg. Je hebt nog een jaar om te sparen en niet alles hoeft tegelijk aangeschaft te worden dus ik zou zeggen doe het in stapjes!

Hmmm ik vind dat je nu alles een beetje over 1 kam scheert.... Wij zaten in een All-Inclusive hotel, dus ontbijt, lunch diner en drinken in het hotel in een skigebied met meer dan 300km aan pistes. Het hotel was helemaal super en we zaten 200m van de piste vandaan. Wij hebben zeker niet bezuinigd, en hebben gewoon een heerlijke vakantie gehad! In een prachtig mooi, groot en enorm goed skigebied. Wij zijn 3 weken geleden vertrokken, dus buiten de vakanties. En hebben een half jaar van te voren geboekt.

Gewoon goed zoeken en dealtjes bekijken, met vroegboekkorting en pakketprijzen bij aanbieders als sunweb of bizztravel kun je gewoon een goede luxe vakantie beleven voor een zeer goed prijsje ;).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:39

Op zich kwa kosten. De eerste keer waren we ruim 1000 euro per persoon kwijt maar met kerst en oud en nieuw en volpension en alles erop en eraan. Maart vorig jaar was 700 euro pp inclusief busreis en eten, dit keer inclusief appartement en skipas waren we 650 euro pp kwijt voor een week. Nemen wel zelf snackjes mee voor onderweg en hebben half half gekookt uit eten.

Skihuur voor eerste week in zell am see was 75 euro ex schoenen. Heb de skis toen voor dat geld kunnen overkopen ook. Maar kleine niet standaard skis

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:54

Ja maar ze moet ook nog les en ski kleding, les is al ontzettend duur! Kleding bij Lidl tja..... ga liever voor iets meer kwaliteit maar dat ben ik.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 18:56

Les ah ja. Kleding kun je bij scapino of decathlon terecht, dan kun je met helm jas en broek voor 100 euro klaar zijn. Les ik was 40 euro kwijt voor uur priveles maar dat is natuurlijk veel duurder naar verhouding.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:35

Qua tips kom ik niet veel verder dan spullen kopen bij de Lidl... en zelf koken scheelt ook een boel.
Skiën is nou eenmaal heel duur :D

Ik ben net terug van 2 dagen Winterberg, is me super bevallen! Het was totaal anders dan verwacht, had het veel kleiner en drukker verwacht maar het viel me alles mee. :) twee volle dagen op de latten gestaan en alle rode en zwarte pistes gepakt en nog wat offpiste gedaan!

Enige wat me zwaar tegenviel was de skiverhuur (we hadden bij P1/der Brabander gehuurd) wat een oude prutzooi kreeg je mee zeg... heb ontzettend last van mijn voeten gekregen van de schoenen. En nadat dat de zoveelste keer is dat ik skischoenen meekrijg die niet lekker passen mijn vraag aan jullie: waar kan je voor weinig geld (aka uitverkoop) fijne skischoenen kopen? Salomon vind ik bijvoorbeeld een fijn merk, maar is nieuw niet te betalen... Omgeving Amersfoort/Hilversum/Amsterdam.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:38

Decathlon amsterdam? Materiaalhuur in winterberg is idd even zoeken, maar bij de brabander juist niet, oa bij p2 zit een fijne verhuurder en een onder aan de piste 10. En bij de nordhang ook trouwens.

Ik heb echt mazzel gehad, ik heb de oude schoenen van gv die hem net te krap waren, fijne bijna niet gebruikte salomon schoenen,

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 19:59

xLoki schreef:
Enige wat me zwaar tegenviel was de skiverhuur (we hadden bij P1/der Brabander gehuurd) wat een oude prutzooi kreeg je mee zeg... heb ontzettend last van mijn voeten gekregen van de schoenen. En nadat dat de zoveelste keer is dat ik skischoenen meekrijg die niet lekker passen mijn vraag aan jullie: waar kan je voor weinig geld (aka uitverkoop) fijne skischoenen kopen? Salomon vind ik bijvoorbeeld een fijn merk, maar is nieuw niet te betalen... Omgeving Amersfoort/Hilversum/Amsterdam.

Daka in Amersfoort heeft sale! Net paar mooie Salomons van 500 voor 279 op de kop getikt *\o/*

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:07

sureido schreef:
Ja maar ze moet ook nog les en ski kleding, les is al ontzettend duur! Kleding bij Lidl tja..... ga liever voor iets meer kwaliteit maar dat ben ik.

De Lidl skibroek van mijn vriend gaat langer mee dan mijn snowboard broek van Outdoor XL :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:13

Ik heb ski schoenen van Salomon met bijpassende ski's thuis staan maar ik vind die juist helemaal niet fijn zitten, heb ze expres niet meegenomen kreeg ik bij de skihuur bij Intersport op de piste weer Salomon schoenen mee. Was even balen :+ Maar opzich ook wel logisch want had die schoenen ook bij intersport gekocht. Denk dat die schoenen gewoon niet voor mijn voet gemaakt is. Krijg er slapende poten van. :+

Tja ik hoef mijn ski broek en jas etc niet zelf te halen dus vandaar, maar ik heb Protest en vind dat heel fijn. Gaat al super lang mee!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:19

Heb laatst 2 uur bij Daka gezeten, best veel soorten (qua hardheid van de binnenschoen) en pasvorm aan gehad. Zit echt zoveel verschil in! Bij mij zat Salomon lekker, bij de jongen die naast me zat helemaal niet. Gewoon kwestie van passen :P

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 20:50

Ja, mijn scheen is in de loop van de jaren ook veranderd natuurlijk. Had ze al even niet meer aangehad :=. Wel jammer want waren dure schoen!