Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:39

Zeker, ik hoop nog vrij te kunnen krijgen voor morgen, maar dan ga ik er zeker nog heen met [naam]. 8-)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:49

Ze voorspellen niet het beste weer... Hopelijk dat die storm ons misloopt! Paraplu maar mee haha :brr:

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:53

Als ik op buienradar kijk is het in de nacht tot 3 uur ongeveer 40% kans op regen en dan pas weer dinsdag middag.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:54

DonCamillo schreef:
Vandaag wordt langs alle balies hooi gespoten. Ik zal voorstellen om vanaf volgend jaar kuil te gaan gebruiken, omdat er meer paarden zijn die (luchtweg) problemen krijgen van eenmalig hooi, dan dat er paarden zijn die (darm)problemen krijgen van eenmalig kuil.

Je vergeet dat paarden die hooi gewend zijn (en dat is de meerderheid) vaak geenkuil willen eten en je zit ook nog met allergieen en bevangenheid, die kans is bij kuil weer veel groter.
Beter zou je dan voordroog nemen, of toch gewoon hooi.

Dat voerprobleem zou ik mensen gewoon over voorlichten en iets tegenoverstellen, boete als het dier niet regelmatig tijd krijgt te eten.
Want wat doe je met mensen die de hele dag op en neer lopen over de markt? Of mensen die met een gezadeld paard komen en daar urenlang jan en alleman op zetten?
Dat vind ik persoonlijk erger dan een paard wat aangebonden staat en geen beschikking heeft over hooi.

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:08

Beau_Myrthe schreef:
DjobliLover schreef:
Zijn we al een beetje in de stemming ? :+

Zeker! Heb het nog wel wat zwaar van gister en zaterdagnacht, maar we gaan er weer voor.. :)

Hahah, zo willen we het horen ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:36

anneliesdj schreef:
Je vergeet dat paarden die hooi gewend zijn (en dat is de meerderheid) vaak geenkuil willen eten en je zit ook nog met allergieen en bevangenheid, die kans is bij kuil weer veel groter.
Beter zou je dan voordroog nemen, of toch gewoon hooi.

Dat voerprobleem zou ik mensen gewoon over voorlichten en iets tegenoverstellen, boete als het dier niet regelmatig tijd krijgt te eten.
Want wat doe je met mensen die de hele dag op en neer lopen over de markt? Of mensen die met een gezadeld paard komen en daar urenlang jan en alleman op zetten?
Dat vind ik persoonlijk erger dan een paard wat aangebonden staat en geen beschikking heeft over hooi.

Kuil bevat niet meer suikers dan gras/hooi (zelf minder..).
Tegenwoordig bestaat het "echte" koeienkuil (zoals vroeger) eigenlijk niet meer.
Pakken kuil, is meestal toch mooi droog spul.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:37

Iemand nog een plekje over toevallig. Koosvriendloos namelijk want iederen moet naar school of werken maar ik ben per toeval wel vrij /3

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:40

Rest lees ik straks even bij, maar vwb hooi versus kuil; persoonlijk denk ik dat er meer paarden last krijgen van kuil dan van hooi.
maarja, wat dan ook een oplossing is, is een partij 'bijna hooi'. Dat krijgen ze hier bij mij ook allemaal. Dus wel in grote kuilbalen verpakt, maar is echt bíjna hooi, net 1 procentje vochtiger zeg maar. Mijn shetmerrie met lichte luchtweg problemen doet het er goed op, en mijn gevoelige shetruin en welsh merrie doen het ook super en krijgen geen diarree.

Wordt het natter en/of zuurder, dan heb ik ze alle3 aan de diarree. En echt hooi moet ook goed hooi zijn, anders is 't te stoffig en krijgt de shetmerrie last van kuchjes.

qua vastzetten; dat zal je helaas toch blijven houden ben ik bang. sommige paarden zijn niet handig om die wat langer te zetten. Mijn welsh a merrie moet ik ook altijd kort vastbinden, anders gaat ze hangen of heeft ze heel gemakkelijk het touw om haar nek gedraaid en gaat dán hangen en paniekeren.

Je kan idd als organisatie een hele hoop proberen te verbeteren (waarvoor alle lof!) maar de eigenaren/handelaren/verkopers ontslaat dat nog steeds niet van enkele eigen verantwoordelijkheden tov hun meegebrachte paarden.. Je bent al een heel eind door veel hooi/water aan te bieden, en indien mogelijk ook zelf aan te bieden. Maar uiteindelijk zijn het de eigenaren die ook een stuk verantwoordelijkheid kunnen en moeten nemen, door bijv. idd hun paarden niet té kort vast te binden zodat ze geen hooi krijgen.

Zelfde met het koud hebben; veel paarden redden warm blijven wel met hooi. Toch zijn er ook genoeg 'mietjes' die zelfs met hooi nog koud en doorweekt worden en zullen staan te bibberen. Als meedenkende verkoper gooi je dan een waterdicht (en geen zweet!!!) dekentje er op. Maar je kan als organisatie toch moeilijk op al die verkleumde paardjes dekens gaan gooien.....

het moet wel haalbaar zijn voor beide kanten. als organisatie kun je niet veel verder gaan dan zoveel mogelijk blijven aanbieden en daarnaast ook veel promoten. Maar uiteindelijk blijven het de verkopers/eigenaren/handelaren die daar ook echt wat mee moeten gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:43

@DonCamillo Leuk dat je suggesties vraagt en Bokt gebruikt als denktank!

Ben zelf redelijk nuchter in die dingen. Ik verwacht dat de een deel van de paarden het op de markt beter heeft dan in de periode ervoor en de dagen erna. Je wilt soms niet weten waar ze vandaan komen. En waar ze vervolgens weer terecht komen. Ik geloof bijvoorbeeld echt niet dat die paarden die naar slachthuizen in het buitenland getransporteerd worden allemaal onderweg een hooinetje en geregeld water krijgen onderweg. ;) En een dag kuil geven aan een hoestend paard heeft geen zin als hij straks gewoon weer hooi krijgt. Als het de eigenaar wat boeit, neemt hij wel kuil voor het paard mee naar de markt. En bij bepaalde handelaren wil je vaak ook niet weten hoe het er op het bedrijf uit ziet. :oo

En laten we niet vergeten: ik heb een paar maanden terug vijf dagen lang met mijn pony's bij de KNHS in Ermelo doorgebracht voor een pittige trainingsweek. Daar kregen we van de KNHS hun standaard-voerprogramma aangeboden: twee keer daags één plak hooi als ruwvoer. :? Je kon tegen extra bijbetaling een extra voerbeurt van één plak hooi krijgen. Dat was de max, meer kon niet. Tussentijds zelf bijvoeren mocht begrijpelijkerwijs niet, wegens onrust op stal. Maar goed: het doorsnee paard op de paardenmarkt heeft het qua ruwvoer onderhand beter dan een paard met standaard-voerprogramma van de KNHS. En bij de KNHS staan ze 5 dagen zo. 8)7

Ik lees hier op bokt soms dat mensen vinden dat paardenmarkten verboden moeten worden. Ik weet niet of dat wel zo'n goed idee is. Het werkelijke probleem zit hem niet in het bestaan van paardenmarkten, maar in:
- dat er meer gefokt wordt dan er vraag is,
- dat er een onderste segment qua kwaliteit is aan paarden waar minder interesse voor is (voor een klein beetje meer koop je tegenwoordig een goed gefokt paard),
- dat er een deel paarden is dat mensen door leeftijd en fysieke mankementen of gedragsproblemen niet meer wil hebben
- dat er mensen zijn die paarden houden op een dieronvriendelijke manier

Er zijn mensen die zeggen dat paardenmarkten deze problemen in stand houden, maar ik betwijfel of dat echt zo werkt. Ik ken nogal wat van die boeren die ieder jaar een veulen uit hun merrie willen hebben, ongeacht of de merrie goed fokmateriaal is en zonder er rekening mee te houden dat de vraag is teruggelopen. Ik ken er geen één die zal zeggen: "als ze paardenmarkten verbieden, dan fok ik niet meer." Ze vinden het gewoon zonde, geen veulen. Zo simpel is het. Er blijven altijd mensen die hun paard met mankementen liever aan een handelaar meegeven dan dat ze hem in de wei houden of de moed bijeen rapen om hem zelf naar de slager brengen. Ook daar verandert het afschaffen van de markt niets aan.
De handel van slachtpony's naar het buitenland zal ook gewoon blijven doorgaan. Ik heb me laten vertellen dat het hier in Nederland meer kost om een kleine pony te laten keuren en te slachten dan dat het aan vlees opbrengt. Zolang er een overschot is aan kleine pony's en slachten in het buitenland wel lucratief is, stopt dat echt niet. Die dingen gaan allemaal buiten de markt om. Je hebt tegenwoordig internet, een hele grote digitale markt. Men vindt elkaar daar wel!

Als er geen paardenmarkten zijn, zal dat soort problematiek waarschijnlijk niet afnemen. Het gaat gewoon door, maar dan onttrokken aan de blik van het publiek. In dat opzicht is het misschien niet zo gek dat er paardenmarkten zijn. Het brengt een wereld in beeld die we niet over het hoofd moeten zien. Bovendien hebben de controles van dierenartsen wellicht nog een enigszins educatieve / opvoedende functie richting de handelaren. Iets dat je mist als je de handel niet op centrale plekken laat plaatsvinden.

Wat ik als tip zou willen meegeven: hooi, water en kuilvoer zijn prachtig, maar de kans om echt verschil te maken zit vooral in controleren, handhaven en opvoeden van de handelaren die er komen. Het is heel lief dat je hooinetjes wilt ophangen als handelaren hun paard te kort aanbinden, maar het gaat erom dat iemand naar zo'n handelaar toe gaat en uitlegt dat er regels zijn die niet toegestaan dat paarden langdurig zonder ruwvoer staan. Omdat paarden ruwvoer nodig hebben. En kan zijn paard niet al te lang vast staan, dan koopt hij maar een hooinetje bij de eerste de beste kraam. En dat hij z'n boeltje kan pakken als hij daar anders over denkt en niet op deze markt thuishoort. Gewoon opvoeden die lui. :j

Ik denk: Focus vooral op punten waar écht winst te behalen is. Beding vooral dat er een strenge veterinaire controle is aan de poort. Terugsturen wat niet in orde is. En dat de veterinairen hun bevindingen duidelijk communiceren naar de handelaar. Ook bij paarden die ze wél toelaten op de markt, maar die niet in de beste conditie zijn. Laat ze handelaren er direct op aanspreken als paarden mager zijn, bekapt moeten worden etc. Desnoods een waarschuwing voor randgevallen: dit jaar een gele kaart, volgend jaar weer niet goed? Rode kaart en naar huis. En beding dat de AID ruim voldoende personeel vrijmaakt om de (buitenlandse) transporten te controleren. Ik verwacht dat daar meer winst te behalen is dan bij hooinetjes en kuil voor hoestende paarden eerlijk gezegd.

Ik hoop dat je wat aan mijn mening hebt. Heel veel succes de komende dagen! +:)+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:45

Weet iemand of je ook kunt bellen als je iets ziet wat écht niet door de beugel kan?

Vorig jaar nog een paardje aangeboden gekregen die niet gechipt was (kwam aanlopen via de andere kant).
Als je dan kunt bellen is het wel makkelijk, want dan kun je diegene in de gaten houden terwijl je doorbelt waar je je bevindt.

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:48

Wij gaan 5:00 weg (zeker omdat een kennis tegen mn vader heeft gezegd dat het 6:00 pas begint :roll: en zei gaat al 40 jaar ) ik ga niets kopen maar vind het wel heel jammer . voor mn gevoel mis je dan toch iets .

Heb er echt mega zin in .

Kan al dagen niet slapen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:50

@Safina
Handelaren worden (gelukkig) al aangesproken als ze (te) slechte paarden meenemen (zieke/zwakke dieren mogen niet de markt op, want ze moeten zich met paard aanmelden), en ook als hun paard te lang zonder/voer water staat.
Dat laatste is helaas moeilijker te controleren, maar ze lopen wel over de markt om te kijken hoe de paarden erbij staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:51

cherell0 schreef:
Wij gaan 5:00 weg (zeker omdat een kennis tegen mn vader heeft gezegd dat het 6:00 pas begint :roll: en zei gaat al 40 jaar ) ik ga niets kopen maar vind het wel heel jammer . voor mn gevoel mis je dan toch iets .

Als je niks koopt is het vanaf 8:00 uur ook leuk hoor.
Dan is het net (goed) licht en is er nog veel bedrijvigheid.
De meeste paarden staan er tot de middag.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:57

Ik twijfel om te gaan. Ben er nooit geweest maar is een best stuk rijden. In combinatie met het voorspelde weer kijk ik vanavond of ik ga of niet. Kom toch alleen om te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 11:59

Brainless schreef:
Weet iemand of je ook kunt bellen als je iets ziet wat écht niet door de beugel kan?

Vorig jaar nog een paardje aangeboden gekregen die niet gechipt was (kwam aanlopen via de andere kant).
Als je dan kunt bellen is het wel makkelijk, want dan kun je diegene in de gaten houden terwijl je doorbelt waar je je bevindt.

Ja! Dat lijkt me ook een mooi verbeterpunt: als voor bezoekers duidelijk is waar ze misstanden kunnen melden.

@DonCamillo Idee: Je zou publiek kunnen aanmoedigen op social media (Facebook, Twitter) zorgwekkende situaties te vermelden met een bepaalde hashtag (#paardenwelzijn bijvoorbeeld). Dan hebben controleurs ter plaatse er héél veel extra ogen bij, die hun helpen misstanden te signaleren. De controleurs kunnen zelf de schifting wel maken tussen wat leken op paardengebied soms onterecht zielig vinden en échte misstanden waar ze direct op af moeten (zoals paarden verhandelen zonder chip). +:)+

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:08

Brainless schreef:
cherell0 schreef:

Als je niks koopt is het vanaf 8:00 uur ook leuk hoor.
Dan is het net (goed) licht en is er nog veel bedrijvigheid.
De meeste paarden staan er tot de middag.

ja weet ik wel , maar voor mn gevoel mis je dan toch een stukje ervaring/beleving .

We moeten ong. 2uur rijden dus zal het geen jaarlijks evenement worden .
Dan is het gewoon jammer iets te missen .:o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:15

Brainless schreef:
@Safina
Handelaren worden (gelukkig) al aangesproken als ze (te) slechte paarden meenemen (zieke/zwakke dieren mogen niet de markt op, want ze moeten zich met paard aanmelden), en ook als hun paard te lang zonder/voer water staat.
Dat laatste is helaas moeilijker te controleren, maar ze lopen wel over de markt om te kijken hoe de paarden erbij staan.

Dat weet ik. Maar ik heb ook gezien op markten dat er genoeg toegelaten wordt waarvan de lichamelijke toestand nog behoorlijk te wensen over laat (al ben ik in Zuidlaren nog niet geweest, dus ik moet bekennen dat ik niet weet hoe de paarden zijn die daar worden toegelaten). Te mager, wormenbuik, te lang niet bekapt... En ik vind het een gemiste kans als de veterinaire controle die dieren doorlaat omdat het blijkbaar op het randje is, zonder daarbij een duidelijke statement te maken richting de handelaar over de staat van zijn paard. En zonder een waarschuwing uit te delen.

Of doen ze dat in Zuidlaren wel?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:23

De laatste jaren zie je de hele slechte er niet meer tussen staan.
Ook lopen er veterinaire mensen rond die kijken hoe de paarden er gedurende de dag erbij staan.
DonCamillo is hier 1 van!

Je houdt natuurlijk een grijs gebied, wat ik bv (net) vind kunnen, vindt jij misschien geeneens discussie waardig en zou van jou niet de markt op mogen komen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:26

Vanaf welke straat worden de meeste paarden aangevoerd, weet iemand dit? :)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:28

Ik kan niet per persoon antwoorden, maar:

-Er zijn paarden die met markt + transport heen en terug soms wel een hele dag geen eten of drinken krijgen. Weleens een dag niet gedronken? Bovendien zal een paard met ruwvoer het minder snel koud krijgen. Want: rillende paarden willen we niet en zullen van de markt verwijderd worden. Ik hoop dat dat goed gaat, deze regel is er dit jaar voor het eerst en als het echt beestenweer wordt...
-Ik ben het er helemaal mee eens dat de verkopers aangesproken moeten worden en dat gebeurt ook, maar het is een illusie om te denken dat het dan wel goed gaat. Volwassen mensen laten zich slecht opvoeden. Het blijkt vaak beter om de verantwoordelijkheid zelf te nemen.
-Het gaat er niet om dat bepaalde paarden het ergens anders nog slechter hebben (gehad), de markt wil geen slechte naam en tegenwoordig doen ze er van alles aan. Als iets beter kan en het is haalbaar, dan gebeurt dat. Daarom vraag ik ook om ideeen.
-Aan de inlaten staan dierenartsen de hele dag te controleren. Elk paard. Bijvoorbeeld: gecoupeerde staarten worden niet meer toegelaten, tenzij het paard van voor 1-9-2001 is (aan te tonen mbv paspoort, waarbij het chipnummer gecontroleerd wordt). Of er moet een veterinaire verklaring bij dat de staart om medische redenen gecoupeerd is. Natuurlijk valt er met een vervalste verklaring (of mbv een malafide dierenarts) mee te sjoemelen, maar dat gaat buiten het bestek van de markt.
-Paardenklinieken gebruiken standaard voordroog/kuil, tenzij. Dat is niet voor niets.
-Er staan borden met een semafoonnummer, te gebruiken voor meldingen.
-Over paarden die er slecht uitzien: aan de buitenkant is niet zomaar vast te stellen wat de oorzaak is. Zolang deze paarden geen (infectieus) risico vormen voor de andere, zullen ze al gauw doorgelaten worden. Als het dier de indruk wekt dat hij een dag op de markt redelijkerwijs niet aan kan, wordt hij geweigerd. Het is ook niet aan de paardenmarkt om de verzorging thuis aan te pakken, dat gaat helemaal buiten het bestek van een paardenmarkt. Waar het om gaat, is dat de markt zelf geen onnodige gezondheids- of welzijnsproblemen veroorzaakt.

Ik hoop dat ik nu iedereen gehad heb...

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:43

Pff hopelijk valt die storm morgen mee :( anders kan ik geen trailer mee nemen ..

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:48

natasha1996 schreef:
Pff hopelijk valt die storm morgen mee :( anders kan ik geen trailer mee nemen ..

Inderdaad en dat zou natuurlijk dood zonde zijn .. :=

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:51

Misschien dat ik ook nog even ga kijken, al een aantal jaar niet geweest. Sfeertje is gewoon bijzonder *D

Weet hier uit de buurt dat er ook een paar goed gefokte welsh NWR veulens van bekende fokkers naar de markt gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:51

Brainless schreef:
De laatste jaren zie je de hele slechte er niet meer tussen staan.
Ook lopen er veterinaire mensen rond die kijken hoe de paarden er gedurende de dag erbij staan.
DonCamillo is hier 1 van!

Je houdt natuurlijk een grijs gebied, wat ik bv (net) vind kunnen, vindt jij misschien geeneens discussie waardig en zou van jou niet de markt op mogen komen.

Maar als een veterinair het nét vind kunnen, vind jij dan dat die veterinair met paard door moet laten zonder iets te zeggen, of door moet laten en daarbij richting de handelaar een duidelijke opmerking plaatsen over de conditie van het paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 13:33

DonCamillo schreef:
Ik kan niet per persoon antwoorden, maar:

-Er zijn paarden die met markt + transport heen en terug soms wel een hele dag geen eten of drinken krijgen. Weleens een dag niet gedronken? Bovendien zal een paard met ruwvoer het minder snel koud krijgen. Want: rillende paarden willen we niet en zullen van de markt verwijderd worden. Ik hoop dat dat goed gaat, deze regel is er dit jaar voor het eerst en als het echt beestenweer wordt...
-Ik ben het er helemaal mee eens dat de verkopers aangesproken moeten worden en dat gebeurt ook, maar het is een illusie om te denken dat het dan wel goed gaat. Volwassen mensen laten zich slecht opvoeden. Het blijkt vaak beter om de verantwoordelijkheid zelf te nemen.
-Het gaat er niet om dat bepaalde paarden het ergens anders nog slechter hebben (gehad), de markt wil geen slechte naam en tegenwoordig doen ze er van alles aan. Als iets beter kan en het is haalbaar, dan gebeurt dat. Daarom vraag ik ook om ideeen.
-Aan de inlaten staan dierenartsen de hele dag te controleren. Elk paard. Bijvoorbeeld: gecoupeerde staarten worden niet meer toegelaten, tenzij het paard van voor 1-9-2001 is (aan te tonen mbv paspoort, waarbij het chipnummer gecontroleerd wordt). Of er moet een veterinaire verklaring bij dat de staart om medische redenen gecoupeerd is. Natuurlijk valt er met een vervalste verklaring (of mbv een malafide dierenarts) mee te sjoemelen, maar dat gaat buiten het bestek van de markt.
-Paardenklinieken gebruiken standaard voordroog/kuil, tenzij. Dat is niet voor niets.
-Er staan borden met een semafoonnummer, te gebruiken voor meldingen.
-Over paarden die er slecht uitzien: aan de buitenkant is niet zomaar vast te stellen wat de oorzaak is. Zolang deze paarden geen (infectieus) risico vormen voor de andere, zullen ze al gauw doorgelaten worden. Als het dier de indruk wekt dat hij een dag op de markt redelijkerwijs niet aan kan, wordt hij geweigerd. Het is ook niet aan de paardenmarkt om de verzorging thuis aan te pakken, dat gaat helemaal buiten het bestek van een paardenmarkt. Waar het om gaat, is dat de markt zelf geen onnodige gezondheids- of welzijnsproblemen veroorzaakt.

Ik hoop dat ik nu iedereen gehad heb...

Tsja, sorry, ben nou eenmaal niet zo van de cosmetische ingrepen om te zorgen dat een paardenmarkt van z'n slechte naam afkomt. En ook niet van mensen verantwoordelijkheden uit handen nemen in plaats van ze aan te spreken op hun verantwoordelijkheid. ;)
Bovendien denk ik dat het de naam van de markt vooral ten goede komt als ze niet alleen problemen ter plaatse proberen te voorkomen, maar daarnaast ook laten zien dat ze op een meer duurzame manier een bijdrage proberen te leveren aan paardenwelzijn.