Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
DonCamillo schreef:Vandaag wordt langs alle balies hooi gespoten. Ik zal voorstellen om vanaf volgend jaar kuil te gaan gebruiken, omdat er meer paarden zijn die (luchtweg) problemen krijgen van eenmalig hooi, dan dat er paarden zijn die (darm)problemen krijgen van eenmalig kuil.
anneliesdj schreef:Je vergeet dat paarden die hooi gewend zijn (en dat is de meerderheid) vaak geenkuil willen eten en je zit ook nog met allergieen en bevangenheid, die kans is bij kuil weer veel groter.
Beter zou je dan voordroog nemen, of toch gewoon hooi.
Dat voerprobleem zou ik mensen gewoon over voorlichten en iets tegenoverstellen, boete als het dier niet regelmatig tijd krijgt te eten.
Want wat doe je met mensen die de hele dag op en neer lopen over de markt? Of mensen die met een gezadeld paard komen en daar urenlang jan en alleman op zetten?
Dat vind ik persoonlijk erger dan een paard wat aangebonden staat en geen beschikking heeft over hooi.
cherell0 schreef:Wij gaan 5:00 weg (zeker omdat een kennis tegen mn vader heeft gezegd dat het 6:00 pas beginten zei gaat al 40 jaar ) ik ga niets kopen maar vind het wel heel jammer . voor mn gevoel mis je dan toch iets .
Heb er echt mega zin in .
Kan al dagen niet slapen
Brainless schreef:Weet iemand of je ook kunt bellen als je iets ziet wat écht niet door de beugel kan?
Vorig jaar nog een paardje aangeboden gekregen die niet gechipt was (kwam aanlopen via de andere kant).
Als je dan kunt bellen is het wel makkelijk, want dan kun je diegene in de gaten houden terwijl je doorbelt waar je je bevindt.
Brainless schreef:cherell0 schreef:Wij gaan 5:00 weg (zeker omdat een kennis tegen mn vader heeft gezegd dat het 6:00 pas beginten zei gaat al 40 jaar ) ik ga niets kopen maar vind het wel heel jammer . voor mn gevoel mis je dan toch iets .
Heb er echt mega zin in .
Kan al dagen niet slapen
Als je niks koopt is het vanaf 8:00 uur ook leuk hoor.
Dan is het net (goed) licht en is er nog veel bedrijvigheid.
De meeste paarden staan er tot de middag.
Brainless schreef:@Safina
Handelaren worden (gelukkig) al aangesproken als ze (te) slechte paarden meenemen (zieke/zwakke dieren mogen niet de markt op, want ze moeten zich met paard aanmelden), en ook als hun paard te lang zonder/voer water staat.
Dat laatste is helaas moeilijker te controleren, maar ze lopen wel over de markt om te kijken hoe de paarden erbij staan.
Brainless schreef:De laatste jaren zie je de hele slechte er niet meer tussen staan.
Ook lopen er veterinaire mensen rond die kijken hoe de paarden er gedurende de dag erbij staan.
DonCamillo is hier 1 van!
Je houdt natuurlijk een grijs gebied, wat ik bv (net) vind kunnen, vindt jij misschien geeneens discussie waardig en zou van jou niet de markt op mogen komen.
DonCamillo schreef:Ik kan niet per persoon antwoorden, maar:
-Er zijn paarden die met markt + transport heen en terug soms wel een hele dag geen eten of drinken krijgen. Weleens een dag niet gedronken? Bovendien zal een paard met ruwvoer het minder snel koud krijgen. Want: rillende paarden willen we niet en zullen van de markt verwijderd worden. Ik hoop dat dat goed gaat, deze regel is er dit jaar voor het eerst en als het echt beestenweer wordt...
-Ik ben het er helemaal mee eens dat de verkopers aangesproken moeten worden en dat gebeurt ook, maar het is een illusie om te denken dat het dan wel goed gaat. Volwassen mensen laten zich slecht opvoeden. Het blijkt vaak beter om de verantwoordelijkheid zelf te nemen.
-Het gaat er niet om dat bepaalde paarden het ergens anders nog slechter hebben (gehad), de markt wil geen slechte naam en tegenwoordig doen ze er van alles aan. Als iets beter kan en het is haalbaar, dan gebeurt dat. Daarom vraag ik ook om ideeen.
-Aan de inlaten staan dierenartsen de hele dag te controleren. Elk paard. Bijvoorbeeld: gecoupeerde staarten worden niet meer toegelaten, tenzij het paard van voor 1-9-2001 is (aan te tonen mbv paspoort, waarbij het chipnummer gecontroleerd wordt). Of er moet een veterinaire verklaring bij dat de staart om medische redenen gecoupeerd is. Natuurlijk valt er met een vervalste verklaring (of mbv een malafide dierenarts) mee te sjoemelen, maar dat gaat buiten het bestek van de markt.
-Paardenklinieken gebruiken standaard voordroog/kuil, tenzij. Dat is niet voor niets.
-Er staan borden met een semafoonnummer, te gebruiken voor meldingen.
-Over paarden die er slecht uitzien: aan de buitenkant is niet zomaar vast te stellen wat de oorzaak is. Zolang deze paarden geen (infectieus) risico vormen voor de andere, zullen ze al gauw doorgelaten worden. Als het dier de indruk wekt dat hij een dag op de markt redelijkerwijs niet aan kan, wordt hij geweigerd. Het is ook niet aan de paardenmarkt om de verzorging thuis aan te pakken, dat gaat helemaal buiten het bestek van een paardenmarkt. Waar het om gaat, is dat de markt zelf geen onnodige gezondheids- of welzijnsproblemen veroorzaakt.
Ik hoop dat ik nu iedereen gehad heb...