Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Zuid Afrika 2013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 19:39

Wij vliegen met Emirates. Heb verder nog geen ervaring, dus kan er weinig over zeggen.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:00

Ik vlieg ook vanaf Dusseldorf met Emirates naar Johannesburg voor 970 euro (11 juli)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:16

Wij vliegen met KLM, zondag heen en zondag terug. :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:56

KLM rechtstreeks is wel veel sneller :j :j Vond het alleen te duur.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:34

Klopt, dat was ook mijn reden. Heb nu een lange overstap in dubai, maar ik zie het maar zo: 'zittend geld verdienen'. En dubai is een mooi vliegveld volgens mijn opa en oma

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:40

Hoe doen jullie dat eigenlijk met geld daar?
Ik wil eigenlijk 2 pasjes mee nemen. Eén is sowieso mijn ing pasje, maar daar zal ik weinig mee kunnen betalen in Zambia. Zelf zit ik dan nog aan een credit card te denken. Maar wat en welke is dan handig? Ik heb echt geen idee.
Heb gekeken naar een 3v card. Dit lijkt op zich wel heel handig, iemand ervaring misschien?
Hopelijk kunnen jullie me helpen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 23:42

Onze buren kwamen trouwens vorige week zelf gemaakte Koeksisters brengen...... Super lief!!! Zo komen we wel in vakantiesfeer :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 23:45

Mastercard is meest geaccepteerde creditcard.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:56

Mm volgens mijn coördinator wordt visa beter geaccepteerd in Zambia..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 07:18

Phylos schreef:
Mm volgens mijn coördinator wordt visa beter geaccepteerd in Zambia..

Oh dat is dan misschien afwijkend van de rest van de wereld. Zou kunnen.....

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 08:15

Wij nemen gewoon onze standaard pinpassen mee (2 eigen rekeningen en een gezamenlijke). En 2 creditcards. Meestal betalen we veel contant op vakantie.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:52

We moeten allemaal opletten wat handbagage betreft, de regels zijn aangescherpt.. Je mag echt maar één artikel per persoon mee nu..

Ik zit nu in de problemen want ik heb een grote cameratas die propvol zit. Maar hoe moet ik nou nog boekjes/eten/drinken/info meenemen? Ik wilde mijn schoudertas daarvoor meenemen maar dat mag nu dus echt niet meer. Vorig jaar nog wel.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:08

Kan je niet een soort trollie komen die groot genoeg is om ook je cameratas in te steken

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:11

Marit schreef:
We moeten allemaal opletten wat handbagage betreft, de regels zijn aangescherpt.. Je mag echt maar één artikel per persoon mee nu..

Ik zit nu in de problemen want ik heb een grote cameratas die propvol zit. Maar hoe moet ik nou nog boekjes/eten/drinken/info meenemen? Ik wilde mijn schoudertas daarvoor meenemen maar dat mag nu dus echt niet meer. Vorig jaar nog wel.

Dat is al jaren zo..... maar bedoel je dat ze dit nu ook echt handhaven??
Misschien je andere spullen bij medereiziger erin doen??

Ik ga denk ik al m'n fotozooi niet meeslepen. Vind het zo onhandig :o

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:27

Eten en drinken? Drinken krijg je sowieso niet door de douane, dus dat hoef je niet te proberen.
Bagageregels zijn bij sommige maatschappijen juist versoepeld, je mag meer in je koffer meenemen bij sommige. Handbagage is idd heel streng. De laptoptas is meestal mijn uitkomst.... ;) Klein Ipadje erin en allerlei andere spullen! Aanrader om in je handbagage een soort "noodpakketje" te maken voor als je bagage kwijtraakt (is in Afrika niet ongewoon). Ik neem bijv. altijd voor een paar dagen ondergoed mee en een extra legging en tshirt, weegt niet veel maar dan kun je toch afwisselen met de kleren die je aanhebt als je grote koffer later achterna komt.
Ook rekenen ze je handtas niet tot handbagage, dus een goede grote handtas is ook altijd handig voor wat zware spullen die niet groot zijn, heb nog nooit gehad dat die ook gewogen werd. Bij goedkopere maatschappijen wordt je handbagage wel standaard gewogen dus die MOET binnen de limiet zitten! Oh ja nog een tip, neem voor je handbagage zo'n kleine roller deodorant mee, spuitbussen worden ook niet toegestaan en dan heb je toch altijd een deo bij.

Neem niet veel contant geld mee (gevaarlijk) maar een VISA card. Die is in Afrika overal te gebruiken, itt andere creditcards. Met die VISA kun je altijd geld pinnen mocht je contant nodig hebben. Ik heb vantevoren de meeste (toegangs)tickets al gekocht, bijna alles is online vantevoren te boeken en dan kun je de tickets afprinten en in een mapje steken, daar is niemand in geïnteresseerd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:34

Oh das wel apart.......... mijn zwager zit veel in Afrika voor z'n werk en die raadde Mastercard aan :s

Nou ja, ik heb al jaren een mastercard en ga het niet voor een vakantie veranderen haha.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:41

Hmmm lees idd dat Visa ook veel wordt geaccepteerd. Ben ik dus verkeerd voorgelicht toen ik voor de keuze stond.

Grappig systeem die 3V-card. Kende ik niet. Voor een vakantie idd handig!!

Bij Emirates mogen we 30kg meenemen zag ik...... dat is wel fijn!!
Moet nog even goed bekijken wat ik wil als koffer ed. Gelukkig heb ik nog even :D

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 13:51

Klopt emirates 30 kg! MAar slechts 1 handbagage.
Echter mag ik op mijn vervolgvlucht van johannesburg naar Livingstone (met South Africa airways) 23 kg, en 2 tassen handbagage. Dat wordt dus een extra tasje in de koffer stoppen denk ik.

Goede tip van die deoroller! Ik heb nu een mini spuitbusje juist...
En een handtas dus niet als handbagage? Dat zou wel ideaal zijn voor wat te eten enzo.. Neem sowieso mijn laptoptas mee met laptop, e-reader, mobiel, opladers en dan nog een extra setje kleding + toiletspullen.

Wat een geregel zeg..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 13:56

Toch vaag he dat de regels overal zo verschillen. Ik vlieg al jaren met zo'n mini deo-spray en naar stuks handbagage werd niet gekeken ook al stond er in de voorschriften dat je er maar 1 mee mocht :s :s

Gevaar is dat je er zelf makkelijker van wordt en je op een gegeven moment een maatschappij treft die zich wel aan de eigen voorschriften houdt := :=

Ik vind het overigens wel goed hoor. Ik heb me soms groen geergerd aan mensen met 2 hutkoffers vol "hand"bagage, terwijl ik daar braaf met mijn ene tas zat.

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:00

Ja ik vind het ook heel lastig, want aan de ene kant durf ik het niet aan om een extra tas mee te nemen, maar aan de handere kant is het wel weer handig

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:08

Ik heb een handbagage koffer gekocht die de exacte afmetingen heeft die zijn toegestaan, let daar ook op en pak niet eender welke tas, want als ze te breed of te lang zijn kunnen je kg wel kloppen, maar mag je tas niet mee als handbagage! Je handtas kun je altijd onder de stoel voor je schuiven dus die telt niet mee (het gaat om de ruimte in de overhead compartments). Soms moet je bij de kleinere vliegtuigen alsnog je handbagage afgeven als je op het vliegtuig stapt en dan staat het weer klaar als je eruit komt, eigenlijk best handig want dan hoef je er ook niet mee door het gangpad te zeulen. Alleen altijd ervoor zorgen dat bijv. je boek of muziek wel in je handtas zit dan en niet in je handbagage!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:10

Jullie mogen per persoon 1 stuk bagage meenemen van maximum 23kg, als handbagage is 1 stuk van 8 kg toegelaten met maximum volgende afmetingen 56x36x23 cm

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:11

Ohja, als je een zwarte koffer hebt, die zijn er met bosjes, dus doe er een opvallend label aan of een riem eromheen in een opvallende kleur, zodat je hem goed herkent op de band!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:12

Daaphh schreef:
Jullie mogen per persoon 1 stuk bagage meenemen van maximum 23kg, als handbagage is 1 stuk van 8 kg toegelaten met maximum volgende afmetingen 56x36x23 cm

Weet niet wie je bedoelt met jullie maar dit hangt echt van de maatschappij af! Soms is handbagage 6, soms 7 en soms 8 of zelfs 10 kg, en de grote bagage is soms 20, soms 23 en soms zelfs 30 kg.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 14:17

Sorry, jullie is, ik ga samen met een vriendin.
En ik reis met south african airlines