Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Woogy

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:14

Ik denk dat het nog een jaar of 100 duurt voor we wo2 krijgen op school. ik heb voornamelijk geleerd over napoleon, alexander de groote, de friezen en de saksen, de gouden eeuw dat soort dingen...wellicht dat het niet als geschiedenis wordt gezien nog op veel scholen? Al weet ik natuurlijk ook niet hoe het nu gaat, ben immers al 12 jaar van de middelbare af.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:20

Ik heb zeker op school wo2 geschiedenisgehad, alleen niet zo heel uitgebreid... Net zoals Vietnamoorlog etc. Zou wel mogen veranderen naar meer :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 09:29

btw Escape from Sobibor staat volledig op Youtube.

Alhoewel het een oude film is nog steeds aangrijpend. Ik ben op de helft en ga vanavond verder kijken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:31

Ik heb zaterdag monuments men gezien. Totaal ander onderwerp uit wo2, maar desalniettemin vond ik het indrukwekkend. Gaat over de grote hoeveelheden kunst die hitler roofde tijdens wo2 en hoe men besloot de bende allemaal in de fik te steken toen hij de oorlog begon te verliezen.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 11:33

Unsere Mütter, unsere Väter is ook erg inrukwekkend, laat je meer zien over hoe het er bij de Duitsers aan toe ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 12:26

lieveli schreef:
Ik heb trouwens veel over de WW2 op de basisschool geleerd en bijna niets op de middelbare school. Maar het hangt echt af van de docenten en leraren die je hebt, waar hun passie ligt. Dat geldt voor elk vak natuurlijk.

Ik kan me zo voorstellen dat je op de basisschool niet zo uitgebreid ingaat op wat er gebeurt is als in de bovenbouw op een middelbare school. Sommige afbeeldingen, informatie en foto's kan je gewoon niet delen met basisschool leeftijd kinderen.
Ik heb op de basisschool ook een project gehad over WW2, maar we kregen niets te horen over WW1, ik snapte nooit zo goed wat ze met elkaar te maken hadden als kind. Met Engels hebben we een heel groot project gehad over de WW1 op de middelbare school en met Duits hebben we het ook gehad over WW1 en WW2 en de periode daarna. Zo kregen de mensen die geen geschiedenis hadden gekozen, ook nog het één en ander mee. Vond ik heel goed.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:27

Rebeccaa schreef:
lieveli schreef:
Ik heb trouwens veel over de WW2 op de basisschool geleerd en bijna niets op de middelbare school. Maar het hangt echt af van de docenten en leraren die je hebt, waar hun passie ligt. Dat geldt voor elk vak natuurlijk.

Ik kan me zo voorstellen dat je op de basisschool niet zo uitgebreid ingaat op wat er gebeurt is als in de bovenbouw op een middelbare school. Sommige afbeeldingen, informatie en foto's kan je gewoon niet delen met basisschool leeftijd kinderen.
Ik heb op de basisschool ook een project gehad over WW2, maar we kregen niets te horen over WW1, ik snapte nooit zo goed wat ze met elkaar te maken hadden als kind. Met Engels hebben we een heel groot project gehad over de WW1 op de middelbare school en met Duits hebben we het ook gehad over WW1 en WW2 en de periode daarna. Zo kregen de mensen die geen geschiedenis hadden gekozen, ook nog het één en ander mee. Vond ik heel goed.

Dat verschilt echt, wij zijn er echt diep op ingegaan, zeker voor een lagere school. Ik kreeg dus echt nachtmerries, ik heb er flink last van gehad. Op de middelbare school begonnen we bij jagers en verzamelaars. :') De 2e WW zijn we nooit aan toe gekomen :=

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 13:30

Wij hebben het er in de tweede erg veel over gehad met een leraar. In totaal denk ik een halfjaar alleen over die oorlogen lessen en daarbij ook films gekeken zoals the boy in the striped pyama en films over hitler et cetera.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:45

Interessant topic...... lees zo af en toe wat mee.
Maar voor wie graag naar docu's hierover kijkt ed zou ik aanraden om regelmatig National Geographic Channel op te zoeken. Die zenden echt énorm veel uit over WO2 op het moment. Ik heb de laatste tijd echt van alles gekeken. Heel interessant. Ook omdat het vaak specifiekere onderwerpen zijn die verder worden uitgediept.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:25

manzano schreef:
Interessant topic...... lees zo af en toe wat mee.
Maar voor wie graag naar docu's hierover kijkt ed zou ik aanraden om regelmatig National Geographic Channel op te zoeken. Die zenden echt énorm veel uit over WO2 op het moment. Ik heb de laatste tijd echt van alles gekeken. Heel interessant. Ook omdat het vaak specifiekere onderwerpen zijn die verder worden uitgediept.

Klopt ja, en Discovery heeft ook vaak super interessante documentaires hierover.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:39

Op de Nederlandse Netflix staan trouwens ook een behoorlijk aantal documentaires over de Tweede Wereldoorlog. Kijk er momenteel eentje waarin ze echt alles omtrent WO II behandelen. Zelfs de Italiaans-Abessijnse Oorlog komt aan bod, terwijl ik voor het kijken van deze documentaire nog nooit van deze oorlog had gehoord. (World War II in color voor de geïnteresseerde.) :)

En wat betreft WO II in de geschiedenislessen; op de basisschool ging het voornamelijk over Anne Frank en de hongerwinter. Op het VMBO werd het in een paar lessen heel globaal behandeld (Duitsland was slecht, Nederland werd bezet en later zijn 'we' weer bevrijd en daarom vieren we Bevrijdingsdag) en later op de Havo en het VWO gingen we daar echt veel dieper op in.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 17:46

Ik heb hele uitgebreide geschiedenislessen over WOI en WOII gehad. En zou best nog een keer naar Auschwitz willen. Al had ik bij Westerbork en bij het lezen van TS' haar verslag al de kriebels. Heel indrukwekkend.

Dagele

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:00

Een hele tijd een stille lezer geweest en vind het nu maar eens tijd om te reageren.
Echt hele indrukwekkende foto's en interessante verhalen.
Ik ben een beetje sprakeloos over wat zich daar allemaal heeft afgespeeld vroeger.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 20:14

Woogy schreef:
Ik denk dat het nog een jaar of 100 duurt voor we wo2 krijgen op school. ik heb voornamelijk geleerd over napoleon, alexander de groote, de friezen en de saksen, de gouden eeuw dat soort dingen...wellicht dat het niet als geschiedenis wordt gezien nog op veel scholen? Al weet ik natuurlijk ook niet hoe het nu gaat, ben immers al 12 jaar van de middelbare af.

WO II MOET onderwezen worden op het middelbaar, is een apart onderdeel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschieden ... (Nederland)

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:07

in Praag zit trouwens ook een vrij groot kamp. met school heen geweest(agrarische opleiding). de jongens met de grootste mond waren na afloop ineens doodstil.
we gingen o.a naar de gaskamers en 2 km onder de grond door naar de executieplaats: daar werden de gevangenen aan de galg opgehangen of doodgeschoten.
verder naar de barakken en de gaskamers geweest.
blijft op je netvlies gebrand.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:24

Ik ben maandag teruggekomen uit Krakau. Samen met mijn vader heb ik zaterdag Auschwitz I en Auschwitz II - Birkenau bezocht. Het was ontzettend indrukwekkend, het gevoel dat je bekruipt zodra je de kampen betreed is onbeschrijfelijk. Wat moet het daar afschuwelijk zijn geweest. We hebben er bewust voor gekozen om geen tour te doen omdat we het prettig vinden om zelf rustig te kunnen kijken en desnoods ergens weer terug naar toe te lopen, samen zijn we zo'n 6 uur daar geweest. Maandag zijn we ook nog naar de fabriek van Oskar Schindler geweest, dat is ook een echte aanrader! Het is omgetoverd tot een prachtig museum over Krakau onder nazi bezetting.

Voor de mensen die nog willen gaan: wij zaten in Hotel Ester in het Joodse gedeelte van de stad, een heel erg leuk hotel in een heel schattig gedeelte van de stad.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:57

Ik heb net het boek, ik ontsnapte uit Auschwitz, gelezen. Een aanrader!!!!
Zeker als je er geweest bent.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:15

Ik ontsnapte uit Auschwitz ben ik nu ook aan het lezen, erg interessant!

En EvaC, bedankt voor de tip van 't museum. Waar zit die precies?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:48

Poess91, ul. Lipowa 4 Krakau. Als je zoekt op Schindler Factory vindt je er ook van alles over op internet. Wij zijn gegaan n.a.v. de film. We zijn in zijn kantoor geweest en het kantoortje van zijn boekhouder. Dat is eigenlijk nog het enige dat ze origineel hebben gelaten, de rest is nu een heel mooi modern en interactief museum. Ik wist eerst ook niet dat het nog bestond en kwam het toevallig tegen toen ik ging zoeken wat je allemaal kan doen in Krakau.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:51

Super!! Die komt dus op ons lijstje, gaan we zeker bezoeken

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:28

Absoluut doen! Wanneer gaan jullie?

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 01:01

Ik heb niet alle pagina's hier gelezen, maar ik zag dat het hier ergens over wat gewone mensen wisten van de Holocaust en waarom ze niet in verzet kwamen. Voor wie daar in geïnteresseerd is: ik studeer geschiedenis aan de universiteit en wij hebben een boek moeten lezen dat daarover handelde. Het is geschreven door een Nederlander, Bart van der Boom en het gaat over wat Nederlanders wisten over het lot van de joden. Hij schreef het omdat in vergelijking met andere landen zo weinig Nederlandse joden de oorlog hebben overleefd. Hij gaat in op wat mensen in Nederland en in Duitsland wisten van de oorlog. Heel interessant boek. Het heeft me doen inzien dat het ook voor de gewone Duitsers niet efficiënt was om in opstand te komen. Het boek heet Ordinary Dutchmen (and the Holocaust). Er bestaat ook een samenvatting van van 30 pagina's.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 07:48

EvaC schreef:
Absoluut doen! Wanneer gaan jullie?

24 april, hoe ben jij gegaan?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:07

We zijn met het vliegtuig gegaan en hebben een auto gehuurd bij Budget. Dat was echt ideaal! Het openbaar vervoer zag er trouwens ook goed uit, maar wij wilden graag wat meer vrijheid zodat we niet aan tijden verbonden zaten.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:48

Aaah lekker, dan zit je er zo. Wij gaan namelijk met de auto