[SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:07

jamiroquai schreef:
Dat houd ik inderdaad in gedachte: volgende generaties mogen er niet de dupe van zijn. Maar voor de oudjes van vandaag is dat toch wel moeilijk.
Mijn grootouders hebben best wel erge dingen meegemaakt, niet te vergelijken met een kamp gelukkig, maar we schuilkelders en nep- executies. Dat vergeten mijn ouders ook nooit meer en dat nemen ze duitsers ook nog steeds kwalijk.

toch vind ik dat je ook de generatie Duitsers die leefde in die periode het ook niet kwalijk kunt nemen. Ik geloof er niet in dat een hele bevolking "slecht" zou zijn. Een combinatie van omstandigheden hebben dit veroorzaakt. En er waren maar weinig mensen die echt wisten wat er gaande was, veel mensen wisten slechts onderdelen van wat er gebeurde.
Het grote kwaad zit hem in de gehoorzaamheid denk ik, de behoefte om autoriteit te gehoorzamen. En dat zit in elk mens, ongeacht van welk land. Google maar eens op Milgram's gehoorzaamtest, hij bewees dat mensen zo'n behoefte hebben om te gehoorzamen dat ze bereid zijn om een medemens onder stroom te zetten.

saskia1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:21

Ik ben als jonge puber ooit "verplicht" mee geweest op excursie naar Auschwitz/Oświęcim. Sommige beelden zijn me altijd bijgebleven. Zoals bijvoorbeeld een hele berg mensenhaar en een lampenkap van menselijke huid...
Ik heb zo hard gehuild en voelde me zó vies... Dat mensen dit andere mensen aan kunnen doen! Dat mag nóóit meer!!!!

En toch gebeurt ook nu nog allerlei gruwelijks, worden er mensen afgeslacht voor geloof (of erger nog voor pure winst), volgen hele kuddes mensen de waanzinnige ideeën van mensen die maar hard genoeg schreeuwen of hard genoeg slaan...

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:28

Avalon_ schreef:
madelief88 schreef:
Wat een verslag zeg, ben er helemaal misselijk van geworden zo op de maandagmorgen. Het is zo verschrikkelijk wat daar gebeurd is... Heel goed dat je dit nog eens onder de aandacht hebt gebracht.

Ik snap die opmerking ook echt niet dat je een raar gevoel bij duitsers hebt hierom.. Ik kan mij dat ook echt niet voorstellen, de nationaliteit heeft er toch helemaal niks mee te maken? Het konden net zo goed de Nederlanders zijn geweest, of de Fransen of de Engelsen. De Amerikanen zijn ook lang niet altijd netjes geweest en Nederlanders zullen ook wel wat hebben uitgespookt in oorlogen. En je zegt dat ze vooral in deze tijd er niets aan konden doen, maar ook toen niet. De duitse joden hebben het net zo te verduren gehad als de nederlandse joden, Hitler was zelf half Joods (toch?).

Weet niet of je het algemeen bedoelde maar kreeg het idee dat je je tot mij richtte; ik heb nergens gezegd iets tegen Duitsers te hebben. Heb deze opmerking juist tegengesproken met het argument dat ik een paar jonge Duitsers had gesproken met een groot schuldgevoel...

Nee joh, was om die opmerking (van iemand anders) inderdaad tegen te spreken én ook in het algemeen, ik snap niet dat mensen decennialang (of überhaupt) een volk iets kunnen verwijten, zoals joopie7 hier boven ook nogmaals mooi uitlegt :j

jamiroquai

Re: [SCHOKKEND] Auschwitz, mijn verhalen en foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:52

Volgens mij was het mijn opmerkerking. Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik vanuit mijn ouders dat heb meegekregen omdat zij best veel hebben meegemaakt.
Ik probeer me daar niet (meer) door te laten beïnvloeden, maar mijn eigen weg te zoeken, en heb ook niets tegen Duitsers omdat ik zelf de onzin ervan in zie om de huidige Duitser nog altijd de schuld te geven.
Snappie?

Hitler was misschien half Joods, maar wel dubbelgestoord....

Natuurlijk kan je niet de hele bevolkingsgroep over 1 kam scheren, er waren ook foute Nederlanders, en onverschillige Nederlanders.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:03

Dat schijnt overigens niet waar te zijn, dat Hitler half-Joods was, hoor.
Er is sprake van geweest dat zijn vader een bastaard zou zijn, dat hij een buitenechtelijk kind van een Jood zou zijn, maar dat is onderzocht en niet waar gebleken. Zijn moeder was aan zijn vader verwant en was ook (dus) niet-Joods.

http://wiki.answers.com/Q/Was_Adolf_Hit ... ter_Jewish

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:11

erg mooi verslag

Ook ik heb familie in de oorlog verloren aan deze rotkampen, weet even niet of het alleen Auschwitz was. Mijn overgroot opa is praktisch bijna zijn hele familie kwijt geraakt (14 broers en zussen) door kampen en executies. Alleen degene die niet-joods getrouwd waren hadden het overleeft, zo ook mijn overgroot opa. Mijn oma heeft verder ook veel familie verloren en ook vriendinnen, gewoon onbeschrijfelijk wat een pijn iedereen in die tijd heeft moeten doorstaan die aan de kant van de joden stond |(

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:25

Ben er stil van .... indrukwekkend ....

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:29

ik ben er vorig jaar oktober geweest
het is niet voor te stellen wat er daar allemaal is gebeurd als je daar loopt

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:40

Bedankt voor het maken van dit verslag.. ben er stil van!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:11

Mooi verslag! Ik krijg er nu al een naar gevoel bij, laat staan als ik er heen ga := ... Bedankt!

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:55

Rillingen... Wat vreselijk..

Ik ben 2x in Westerbork geweest en ik was er zo van onder de indruk.. het gevoel, het besef dat op die plek iets is gebeurd wat niet is te bevatten..

De foto van de gaskamer, daar kan ik mijn gevoel niet eens over uiten.. de verhalen van de vreselijke onmenselijke 'dokter'...

Ik was juf van een basisschool en heb het wel eens met de kinderen er over gehad. Ik had gewild dat ik jou foto's had gehad.. Er waren zelfs moeders die bij me kwamen, de kinderen waren er toen erg onder de indruk van én er kwam een opa, die westerbork heeft overleeft die heeft toen nog zijn verhaal verteld.. dat het al járen terug was maar dat er geen dág voorbij ging dat hij er aan dacht, 's nachts nog geregeld wakker werd met beelden die hij als 13 jarige jongen opdeed.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:31

Ben er stil van, erg indrukwekkend verslag..

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:25

Wat ook een mooi boek is om te lezen is " de man die naar Auschwitz wilde" van Denis Avey.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:28

Die zocht ik al heel lang! Is daar niet ook een film van??

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:02

Hallo, ik ben afgelopen zomer naar Bergen-Belsen geweest, ook zeer indrukwekkend,
hier volgen enkele foto`s
Afbeelding
dit zijn de grafheuvels, voor de heuvel stond hoeveel doden er lagen varierend van 500 tot wel 3000
Afbeelding
Afbeelding
plattegrond van het......
Afbeelding
mooie tekst
Afbeelding

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:10

Avalon_ schreef:
De bedoeling van het topic was om het onderwerp nog eens onder de aandacht te brengen, te laten zien hoe ik kamp Auschwitz heb ervaren, en mensen nogmaals onder de neus te drukken dat dit nooit meer kan gebeuren.

het kán juist heel makkelijk weer gebeuren.. lees alleen al hier op bokt maar eens wat mensen anderen toewensen die er simpelweg andere ideeën op na houden.

PVV-stemmers, mensen die anders met dieren omgaan dan wij hier gewend zijn mensen die anders met kinderen omgaan dan wij hier gewend zijn... noem maar op. Er is niet zo veel voor nodig om 'anderen' te ontmenselijken hoor. Lees het boek "the lucifer effect" maar eens.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:17

In de jaren '70 hoorde ik als kind (per ongeluk) tot wat voor gruwelijke dingen mensen in Zuid-Amerika in staat waren. Ongelooflijk wreed en voor mij een duidelijk teken dat de hel altijd weer kan losbarsten.
Mijn vader heeft overigens in Buchenwald gezeten, hij is bijna doodgegaan van de honger en de koude. En voor de rest van zijn leven liep hij rond met een diep lidteken in zijn been, doordat ze een hond in zijn been lieten bijten. Het scheelde weinig, of hij was zijn been kwijt door de zware infectie die hij daardoor opliep...

Toch heeft mijn vader geen hekel gekregen aan Duitsers, hij was intelligent genoeg om te beseffen dat je niet iedereen over één kam kunt scheren. Overigens: als je ieder volk dat wel eens iets gruwelijks heeft uitgehaald moet haten, dan kun je de hele wereld wel haten...
Je moest eens weten wat Nederlanders uitvraten met onschuldige baby's van "Moffenhoeren" en NSB-ers na de 2e wereldoorlog... Alleen omdat kinderen de pech hadden een foute (groot)ouder te hebben.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:31

_/-\o_

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 16:24

Ik zag van de week een programme van ging over Congo.
In een bepaald gebied als de man niet hard genoeg werkt worden de handen van zijn vrouw en/of kind(eren) afgehakt.
Ziek!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:13

jamiroquai schreef:
Die zocht ik al heel lang! Is daar niet ook een film van??

zover ik weet niet, boek is nog niet zo lang uit (half jaartje ?)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:38

Ik ben afgelopen zondag en maandag in Auschwitz geweest. Ik neig er eigenlijk meer naar om bijna Oswiecim te zeggen, want Auschwitz is de Duitse naam die de Duitsers er aan gegeven hebben. Ik wil graag 1 van mijn foto's op Birkenau laten zien. Dit is op het punt waar het spoor op hield en de crematoria stonden.

Afbeelding
(Kwaliteit is crap door het uploaden!)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:41

Deze foto wil ik trouwens ook laten zien.. Binnen bij een aantal exposities was de gang behangen met foto's van slachtoffers, echt van voor tot achter. De angst in de ogen, de manier van fotograferen, het kippenvel zat me overal..

Afbeelding

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:51

Oh jeetje die laatste foto vind ik ook erg indrukwekkend..

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:30

Heel erg bedankt voor het indrukwekkende verslag. Opdat zoveel mogelijk mensen zich bewust zijn van de de gevaren en in het verzet mogen gaan indien ze -god beware- met dit soort onmenselijkheden geconfronteerd worden.

Goesju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:34

ZO deze laatste foto die geplaatst is, erg indrukwekkend.
Hetzelfde geldt voor jou verslag TS, erg mooi weergegeven, wil er zelf ook graag nog een keer heen om met eigen ogen te zien hoe het er daar uitziet.
Ben vorige zomer naar Westerbork geweest, daar was een mevrouw die rondleidingen gaf en die kon zo mooi vertellen, je zag echt alles voor je, ook al staat er niet zoveel meer overeind in Westerbork.

Ik denk dat iedereen eens in zijn leven naar zo'n kamp moet gaan, gewoon om zelf in te zien dat dit niet meer mag gebeuren.