jamiroquai schreef:Dat houd ik inderdaad in gedachte: volgende generaties mogen er niet de dupe van zijn. Maar voor de oudjes van vandaag is dat toch wel moeilijk.
Mijn grootouders hebben best wel erge dingen meegemaakt, niet te vergelijken met een kamp gelukkig, maar we schuilkelders en nep- executies. Dat vergeten mijn ouders ook nooit meer en dat nemen ze duitsers ook nog steeds kwalijk.
toch vind ik dat je ook de generatie Duitsers die leefde in die periode het ook niet kwalijk kunt nemen. Ik geloof er niet in dat een hele bevolking "slecht" zou zijn. Een combinatie van omstandigheden hebben dit veroorzaakt. En er waren maar weinig mensen die echt wisten wat er gaande was, veel mensen wisten slechts onderdelen van wat er gebeurde.
Het grote kwaad zit hem in de gehoorzaamheid denk ik, de behoefte om autoriteit te gehoorzamen. En dat zit in elk mens, ongeacht van welk land. Google maar eens op Milgram's gehoorzaamtest, hij bewees dat mensen zo'n behoefte hebben om te gehoorzamen dat ze bereid zijn om een medemens onder stroom te zetten.