[VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinka

Re: [VOLG] ons nieuwe leven in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-24 21:10

Ik was sowieso al van plan morgen even langs de apotheek te gaan. Huisarts duurt vaak minstens een week voordat je daar terecht kan.
Je kan ook een teleconsult doen bij de apotheek.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 09:42

Wat apart is dat toch dat je zo lang moet wachten voor een huisarts? Echt hoor, als ik vandaag bel, kan ik ook vandaag terecht. Ook in ons huis vlakbij jullie daar kon je gewoon in de wachtkamer gaan zitten en dan werd je vanzelf geholpen. Hoefde je geen eens een afspraak te maken.

Maar de pharmacie vind ik in Frankrijk zoveel fijner dan in NL. Het zijn gewoon dokters. Ze weten net zoveel, zo niet meer, hahaha. Je kunt er van alles laten doen. Paddenstoelen laten checken op eetbaarheid, je bloeddruk laten meten, cholesteroltestprikje, gewicht etc. En bijv met zo'n teek geven ze echt goed raad.

Hoe is het eigenlijk met je kies? Wanneer heb je nu die narcose behandeling?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 12:45

Ik ben vanmorgen bij de tandarts geweest omdat denk ik de noodvulling eruit was, zat een groot gat. Hij heeft er spul in gedaan als provesorische oplossing. Nou hopelijk dat dat even blijft zitten. 4 september ga ik onder narcose en wordt alles gedaan.
De apotheek zei dat ik een maand goed moest opletten voor een rode vlek, als die komt moet ik meteen naar de dokter.
Voor een spoedgeval kan je wel dezelfde dag bij de dokter terecht hoor. Of naar de dokter in Viane, die heeft open spreekuur, maar heb echt geen zin om daar uren te zitten wachten en dan niet bij mijn eigen dokter te zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:17

Tinka schreef:
Ik ben vanmorgen bij de tandarts geweest omdat denk ik de noodvulling eruit was, zat een groot gat. Hij heeft er spul in gedaan als provesorische oplossing. Nou hopelijk dat dat even blijft zitten. 4 september ga ik onder narcose en wordt alles gedaan.
De apotheek zei dat ik een maand goed moest opletten voor een rode vlek, als die komt moet ik meteen naar de dokter.
Voor een spoedgeval kan je wel dezelfde dag bij de dokter terecht hoor. Of naar de dokter in Viane, die heeft open spreekuur, maar heb echt geen zin om daar uren te zitten wachten en dan niet bij mijn eigen dokter te zijn.

O balen dat je je noodvulling kwijt was. Heb je er nog pijn aan?

In ieder geval heb je over je tekenbeet info, heb je het ook aan hun al laten zien?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-24 14:19

Ze hoefden het niet te zien, is ook maar een klein wondje, niets bijzonders.
Ik had nog elke dag kiespijn, alleen niet continu gelukkig. Ik hoop dat het nu een stuk beter gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 14:20

Ok, nou succes dan maar met alles! Sterkte!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:34

Oh prut die tekenbeet! Maak voor de zekerheid even een foto waarop de locatie duidelijk zichtbaar is, eventueel met ingezoomd een duidelijke foto van hoe de huid er nu uit ziet.

Zet dan op je agenda elke week een herinnering om even te vergelijken met de foto's.

(Als je een lastige plek hebt die meestal toch onder kleren valt; ik heb er wel eens een punt naast gezet met een zwarte permanente stift en die wekelijks bijgewerkt. Dat was makkelijker in mijn eentje qua locatie.)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 21:22

Milko ging de bron controleren, bleek dat het boompje wat ernaast stond was ongevallen op de deksel van de bron. Toen moest ie weer helemaal terug om gereedschap te halen. Toen ben ik mee gegaan. Gelukkig kon ie de boom er toch vanaf krijgen. Daarna het filter ed weer schoon kunnen maken en liep het water weer goed.
Toen ging het ook nog best hard regenen en konden we even schuilen onder de bomen. Toen de zon weer ging schijnen was er een regenboog te zien, op de foto bleek zelfs 2.
Nog een paar mooie foto's kunnen maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 21:31

Hihi lekker charmante foto ook, Milko met zijn spaarpot :=

Die bron met dat onderhoud iedere keer. Kan het ook dusdanig kapot gaan dat je flink zou moeten gaan graven ofzo....?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-24 21:47

Dit was nog de meest charmante foto, haha.
Het onderhoud bestaat vnl uit het schoonmaken van het filter, daar gaan planten enzo inzitten. Dus het valt wel mee. Hij heeft er al wat dingen aan veranderd waardoor het makkelijker gaat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:18

Dude, ik zat te eten!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 10:09

Blij dat wij gewoon een put voor de deur hebben :+

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 17:48

Drinken jullie dat water ook,of hebben jullie leidingwater?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 19:31

Wij hebben geen leidingwater. Ik drink altijd water uut flessen. Dat water uit de bron is natuurlijk niet super hygiënisch, gisteren zaten er bijvoorbeeld wel 8 salamanders in. Ik gebruik het wel om te koken en voor koffie en thee ed.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:34

Doe je dan wel regelmatig een watertest?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 20:00

lukka63 schreef:
Doe je dan wel regelmatig een watertest?

Nee want we drinken het dus niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:30

Nitraat en ijzer gehaltes bv zijn belangrijk om te weten als je er mee kookt, het drinkt als thee, koffie, etc.
Dus wat filtert je filter uit dat water?
En anders minimaal iets van een berkfeld waterfilter systeem inzetten voor al je keukenwater gebruik. Hier kun je bv complete filtersystemen krijgen :
https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/
en er zullen zat meer plekken zijn incl. lokaal die je kunnen vertellen wat je moet doen om veilig uit eigen bron te kunnen gebruiken / drinken. Koken, ook 3-5 minuten doet niet alles op dit punt.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:35

tamary schreef:
Nitraat en ijzer gehaltes bv zijn belangrijk om te weten als je er mee kookt, het drinkt als thee, koffie, etc.
Dus wat filtert je filter uit dat water?
En anders minimaal iets van een berkfeld waterfilter systeem inzetten voor al je keukenwater gebruik. Hier kun je bv complete filtersystemen krijgen :
https://www.prepshop.nl/drinkwater/waterfilters/
en er zullen zat meer plekken zijn incl. lokaal die je kunnen vertellen wat je moet doen om veilig uit eigen bron te kunnen gebruiken / drinken. Koken, ook 3-5 minuten doet niet alles op dit punt.

Nee dat denk ik ook je haalt echt niet alle schadelijke stoffen met koken er uit!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 20:40

Er zijn hier een aantal mineraalwater fabrieken in de omgeving. Buren drinken het water uit hun bron ook gewoon, evenals de vorige eigenaren die heel oud zijn geworden. En natuurlijk koeien en paarden ed. Ik denk dus dat het water wel gezond is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:48

Meten is weten. Zou niet de eerste zijn waar de buren geen probleem zien en toch of beide of jouw bron hoog nitraat gehalte heeft bv of nu pas ellende begint te krijgen omdat het decennia kan duren voordat die rommel vanuit oppervlakte gebruik naar beneden gesijpeld is. Testen dus en elke 6-12 maanden weer.
Ook in Nederland beginnen de drinkwater bedrijven nu pas de ellende van kunstmest en bestrijdingsmiddelen van 40 jaar geleden tegen te komen in hun vaak 2e of 3e grondwaterlagen die zij voor drinkwaterwinning gebruiken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:00

Er worden hier geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen in de buurt gebruikt. Ik zou ook niet weten waar ik het water zou moeten testen.
Wij koken misschien 2 keer in de week met water, en thee drinken we zelden, koffie nooit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:08

Vraag het bij de apotheek, die schijnen nogal veel te weten in Frankrijk.
Amazon heeft trouwens ook testkits, maar daar zou ik echt een lab baseline voor willen hebben om te weten hoe betrouwbaar je zelf de test uitvoert.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-24 21:11

Heb het al eens gevraagd bij de apotheek, die doen dat niet en konden ook niet zeggen waar wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:21

Ministerie van landbouw?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 21:44

Ieder departement heeft een departementaal laboratorium waar je alles kunt laten testen wat je maar wilt.

wij lieten ieder jaar testen. Helaas bevat ons putwater ondanks alle filters die we hebben en ook het nitraatfilter dat we hebben, toch te veel nitriet of andersom, Erwin doet dat altijd. Een investering om dat er met grote apparatuur uit te halen, is niet rendabel meer. Het komt van meststoffen ook al zijn alle buren hier bioboeren.

We gebruiken nu alleen leidingwater voor inwendig gebruik, dat is iets van 4 liter of zo per dag, hahaha, en de rest van het hele huishouden en dieren en tuin en vijver en zwembad is uit de put.

Ik denk overigens dat we het gewoon zouden kunnen drinken. De mensen voor ons hebben dat altijd gedaan en de mevrouw is 106 geworden, haar zonen zijn 89 en 99 geworden. Er waren zelfs mensen van een ander dorp dat hier flessen water uit de put kwamen halen. Maar goed, we doen maar netjes wat de bedoeling is.