Komend voorjaar ben ik in Toronto, en wil dan natuurlijk ook graag de Niagara Falls zien als ik toch in de buurt ben. Kennissen van mij raden de busservice van Greyhound aan, en ik moet zeggen dat het er qua tijd/prijs goed uitziet om daarmee naar de watervallen te rijden.
Heeft iemand van jullie ervaringen met Greyhound? Of andere tips omtrent een bezoekje aan de watervallen?
Anoniem
Geplaatst: 28-12-13 11:29
Ik ben 3 keer met de Greyhound geweest. Een keer een reis van 10 uur en daarna nog 2 reizen van 5 uur of zo. Beviel goed
Gadverdamme dit weer. Was blij dat het eindelijk boven 0 was met zon, nu ligt er weer overal sneeuw en waar wij wonen word er niks aan gedaan.
yarrah
oliebol,... Anthea en het duurt nog 3 maanden grapje hoor. Nog bedankt voor de tips. We moeten nog even zien hoe alles loopt die dinsdag. Als het mooi weer wordt gaan we waarschijnlijk nog even naar Canmore of Cochrane of als het slecht is naar de Zoo. We overnachten in Days inn bij de universiteit. Deze ligt vlak bij een park and ride zodat we met openbaar vervoer naar de Saddledome gaan.
@ szan: ook ik heb goede ervaringen met de greyhound. Als je een beetje wil rondtouren is http://www.moosenetwork.com/ ook een optie, veel jongeren. Zelf nooit mee geweest, maar heb van reizigers gehoord die met die organisatie geweest zijn.
Afgelopen week inderdaad eindelijk eens rond de 0 graden...helaas maar een paar dagen, nu weer -22C. Je hebt gelijk yarrah, normaal gesproken komt het strengste van de winter pas in jan/feb. Dit jaar is het ook meestal bijv -20C en bewolkt...normaal gesproken heb je hier bij die temperaturen een mooie strakblauwe lucht en volop zon. De winter is vroeg begonnen, wie weet krijgen we wel een vroege lente...droomt verder.. .
SpikkelFire
Geplaatst: 28-12-13 17:46
Anthea schreef:
Gadverdamme dit weer. Was blij dat het eindelijk boven 0 was met zon, nu ligt er weer overal sneeuw en waar wij wonen word er niks aan gedaan.
@Anthea: weet jij of downtown morgen open is? Gister hebben we niets gedaan en vandaag gaan we alleen naar de bioscoop. Verveel me dood maar broer en schoonzus vinden het te koud om iets te ondernemen. Ik dacht anders ga ik morgen zelf even kijken als de winkels enzo open zijn.
Anoniem
Geplaatst: 30-12-13 00:28
Morgen? Voor zover ik weet wel. Waarom niet? Mis ik een belangrijke dag? Ken je chinook mall? Grootste winkelcentrum van Calgary met Victoria's Secret, Tiffany's, American Eagle.. Ik kan me er altijd heel goed vermaken, mijn creditcard alleen wat minder
Ik weet niet, in Nederland zijn alle winkels dicht op maandag
Ja Chinook zijn we vrijdag geweest, was leuk! Vandaag zijn we gelukkig nog gaan wandelen in Bragg Creek.
Anoniem
Geplaatst: 30-12-13 04:06
Ooooh ja zo. Nee alle winkels zijn hier 7 dagen pw open. Ben je al naar Spruce Meadows geweest? Ik vond dat echt een van de leukste dingen toen ik de eerste keer in Canada was.
Ja donderdagavond, toen hadden ze nog die kerstlichtjes maar daar was weinig aan. Kon ook weinig zien van het terrein in het donker natuurlijk, maar misschien gaan we idd nog bij daglicht kijken! Alhoewel alles nu wit ziet.
Balen nog nooit gehoord dat je apart een paardrijdverzekering moet afsluiten. Vaak wel gezien dat ze apart vragen voor wintersport verzekering, parachute springen, duiken e.d.
De paarden waarvan ik de contactgegevens heb gegeven moet je overigens je best doen om eraf te vallen .
Ok, de paarden zullen wel los gelaten zijn, dus dan haal ze niet "even" terug op stal en het is in een valley met steile paden op en af. Dus met veel sneeuw/ijs etc zal het te onverantwoord zijn.
Waarschijnlijk ben ik de zoveelste met deze vraag, maar omdat iedere vraag toch persoonsgebonden is, stel ik hem toch.
Komende zomer wil ik 5 weken rondreizen in Canada. Ik weet dat ik daar, als toerist, geen visum voor nodig heb. Nu zou ik van die 5 weken ook 2 tot 2,5 week willen werken tegen kost en inwoning op een ranch (bijv. via Workaway).
Mijn vragen zijn: * is voor zo'n korte periode van (onbetaald/in natura betaald) werk sowieso wel een working visum nodig? Ik kan hier niks concreets op de site van CIC over vinden. * is het verstandig om bij binnenkomst in Canada gewoon alleen te vermelden dat ik rond ga reizen? Ik kan aantonen dat ik binnen 5 weken vertrek (retourticket), heb voldoende geld en op zich is het heel aannemelijk dat ik in die 5 weken alleen ga reizen en geen werk zal verrichten, toch? Of zijn ze echt zo streng en moet ik heel sterk in m'n schoenen staan om dat verhaal geloofwaardig te laten lijken? * wat zijn andere opties?
Zoals jullie merken gaat mijn voorkeur uit naar het niet aanvragen van een working visum, aangezien ik maar zo kort gebruik hiervan maak en het niet om betaald werk gaat
1) geen whp oid nodig, een helper die wij gehad hebben is door de immigration verteld dat je tot max 4 weken op 1 plek mag helpen voor kost en inwoning zonder werkvergunning.
2) maakt waarschijnlijk niet zoveel uit..
Het belangrijkste is dat je een retourticket hebt, en kunt laten zien dat je voldoende geld op zak hebt om jezelf te onderhouden voor 5 weken, en als het kan dat je werk of school in NL hebt om naar terug te gaan en verder bij aankomst moet je wel een adresje hebben waar je heen gaan (bijv. hostel) en een beetje kunnen vertellen wat je komt doen wat je wilt gaan zien etc.
Ik zou niet voor een WHP gaan, zonder om die voor die paar weken te verbruiken, mocht je ooit besluiten terug te gaan.
Alle keren dat ik door immigratie ben geweest hebben ze nooit moeilijk gedaan. Vriendin van mij is voor 6 weken voor stage geweest maar die heeft ook gezegd dat ze als toerist kwam (was de eerste week ook wel waar, alleen de weken erna niet ) sterker nog, zij heeft de ambassade oid gebeld en die zeiden zelfs "alhoewel ik het eigenlijk niet mag zeggen zou ik voor die 6 weken geen vergunning aanvragen en gewoon als toerist gaan en dus ook niks aangeven bij de douane, naast dat je gaat reizen dan" En ik dacht idd ook zoiets gehoord te hebben dat het voor zo'n korte periode niet nodig is.. Voor de rest wat Linda al zegt, zolang je maar niet extreem zenuwachtig gaat doen bij douane, is namelijk nergens voor nodig .
Ik heb zojuist m'n ticket geboekt, ruim 5 weken komende zomer Heen Rotterdam-Vancouver, terug Calgary-Rotterdam. Nog geen plan, alleen maar wat 'wensen', maar vind het fijne van zoveel tijd hebben dat je wat vrijer bent om keuzes te maken en te zien hoe het loopt. In ieder geval staan op de wishlist: - walvis spotten - werken op een ranch - nationale parken bezoeken
Ben dus alvast op zoek naar een (cattle) ranch in Alberta of British Columbia om 2 tot 2,5 week te helpen tegen kost en inwoning. Heb op workaway al een aantal leuke ranches gezien, maar tips uit de eerste hand zijn ook altijd fijn natuurlijk
Mijn idee achter het werken op een ranch is voornamelijk het meedraaien in zo'n bedrijf/familie. Hard werken vind ik absoluut geen probleem, mits daar ook de warmte en gezelligheid tegenover staat om echt iets van hun leven en cultuur mee te krijgen. Ik heb ruime (western)ervaring en vind het werken met/te paard erg leuk, maar ook bijv. meehelpen met koken, evt. kinderen verzorgen, klusjes rondom de ranch ook prima, als je maar een beetje het gevoel krijgt 'erbij' te horen en niet als goedkope hulpkracht ingezet te worden.
Probleem is vaak dat 2/3 weken erg kort is... ben je amper ingewerkt moet je alweer gaan. Succes met je zoektocht!
Anoniem
Geplaatst: 04-01-14 15:31
February, ik weet niet of ze nog adverteren op workaway, maar er is een ranch in Kelowna die echt verschrikkelijk is om te werken. Denk aan werken van 7-8 uur s'ochtends tot in de avond, zonder pauze terwijl het 30-40c is. Ik ben er geweest en ik had in 2 weken 1 vrije dag. Het is een toeristen 'ranch' die gerund word door 2 Duitsers, de man drinkt nogal wat en vindt het eerlijk om je voor l.ul te zetten door tegen je te schreeuwen waar alle toeristen bij staan.
Ik wil niet rond gooien met namen oid of mensen zwart maken, maar ik vond het daar echt verschrikkelijk. Hard werken is niet erg, maar als je dan geen vrije tijd hebt en ook nog eens afgezeikt word, no thank you.
tweety_be
Geplaatst: 04-01-14 15:56
@february, klinkt erg leuk! Precies wat ik wil doen, alleen ga ik voor een langere periode wat het ook wat makkelijker maakt om werk te vinden op een ranch. En ik hoop ergens along the way ook betaald werk te vinden (hoeft niet per sé op een ranch dan), om toch mijn tussentijdse reizen wat te kunnen bekostigen.
Heb nu mijn WHP aangevraagd, over 2 weken zou ik moeten weten of die goedgekeurd is en dan kan ik beginnen plannen! Op 1 ranch in Saskatchewan ben ik alvast welkom deze zomer, dus dat is wel fijn om weten. Alleen is het een guest ranch en ben toch eerder op zoek naar een working ranch, dus ik zoek nog even verder. Ook de omgeving is niet meteen wat ik zoek, maar goed, als ik nog ga reizen nadien, dan maakt dat wel al veel goed natuurlijk.
Ik zie alleen een beetje op tegen de winter periode ^^ haha. Ik heb het niet zo met de koude, heel snel last van winterhanden en -tenen. Maar goed, we zien wel wat het geeft. Tips daarvoor zijn ook altijd welkom Hoe overleef ik de winter in Canada? *lol*
Verder wil ik bijna exact hetzelfde: - walvis spotten - wildlife ontdekken - werken op een ranch - nationale parken bezoeken - als het even kan het noorderlicht zien (op goed geluk) - zoveel mogelijk van Canada bezichtigen - kennis maken met de cultuur
Tips zijn altijd welkom! Ik wil het beste maken van mijn periode in Canada! Ben nog aan het twijfelen hoe lang ik zou gaan, maar als alles goed gaat, vertrek ik eind juni. Ik heb er alvast zin in!
Anoniem
Geplaatst: 04-01-14 16:40
Ik heb een goose down jas van the north face en moonboots, alleen mijn bovenbenen en handen zijn nog koud. Doe vaak mijn yoga broek onder mijn jeans aan, dat helpt wel.
De kou is anders dan NL koud, tot -15 / -20 graden is het prima te doen, zeker als het zonnig is en weinig wind (wat dit jaar helaas niet veel voorkomt). Verder hangt het af van waar je zit in de winter, de prairies hebben meestal een veel strengere winter.
Als je veel buiten werkt, wen je ook wel in een mate aan de kou, en zolang je maar bezig blijft is het goed te doen. Winterkleren hier kopen en niet mee gaan slepen. Muckboots of bogs oid zijn een must in de winter met wollen sokken. Verder altijd thermogoed dragen en als het heel koud is heb ik van die gevoerde broeken of trek ik m'n gevoerde coverall aan. En handschoen trek ik van die dikke wanten (met vingers erin) aan, en anders gevoerde leren werkhandschoenen (zijn minder bulky). Sommige mensen gebruiken ook altijd van die heatpacks. Verder heb ik een dikke canvas werkjas, waar heel wat laagjes kleding onder kunnen. En dan natuurlijk een warme muts, en bij -30 / -40C draag ik er een gevoerde bivakmuts onder (en verder probeer je enkel buiten te zijn voor de dingen die moeten gebeuren ).
@ february, 2-3 weken is inderdaad kort. Maar er zijn families die je voor die paar weken nemen. Ik weet er zo geen in AB of BC, maar www.helpx.net kun je wss wel iets vinden.