[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:28

On-ge-loof-lijk bijna. Wat een ellende als je je dieren zo in de nattigheid moet zien staan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:32

balance schreef:
On-ge-loof-lijk bijna. Wat een ellende als je je dieren zo in de nattigheid moet zien staan.

ja, ik vind het al erg de blub bij ons, maar dit is helemaal k*ote. En wij kunnen ze ook nog ophokken, maar veel paardeneigenaren in de buurt hebben terreinen in de uiterwaarden van rivieren. Triest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:34

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:12

Nee niet bij ons, wij zitten dichterbij de Garonne, Marmande staat bijvoorbeeld ook al een tijd onder water en bruggen en wegen afgesloten. Sommige huizen tot het dak onder water.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 20:52

Het ziet ernaar uit, dat extreme weersomstandigheden meer en meer zullen voorvallen.
Het gaat meestal om plaatselijke fenomenen, maar je zal maar de pech hebben er een keer middenin te zitten. Vroeg of laat komt iedereen wel eens aan de beurt, denk ik.
Spanje is de laatste maanden niet gespaard gebleven en nu is Frankrijk ook aan de beurt.

Ik hoop dat ze overal gaan inzetten op waterbeheer, zodat er voorraad is bij waternood en opvangmogelijkheden bij watersnood.

Monique, wel geweldig dat je altijd zo met de paarden in de weer kunt zijn, ook tijdens de dag.
Vooral in de winterperiode zie ik ze hier enkel 's morgens en 's avonds om te voederen en om uit te mesten. Rest van de dag op het werk en 's avonds is het donker en kan ik buiten toch niks met hen doen. Niet in het minst op dat punt, zal ik blij zijn medio volgend jaar met pensioen te kunnen gaan : eindelijk meer quality time met de dieren !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:02

Tinka schreef:
Nee niet bij ons, wij zitten dichterbij de Garonne, Marmande staat bijvoorbeeld ook al een tijd onder water en bruggen en wegen afgesloten. Sommige huizen tot het dak onder water.

Ja Marmande zie ik ook erg veel over voorbijkomen, wat een water.

Marilu schreef:
Het ziet ernaar uit, dat extreme weersomstandigheden meer en meer zullen voorvallen.
Het gaat meestal om plaatselijke fenomenen, maar je zal maar de pech hebben er een keer middenin te zitten. Vroeg of laat komt iedereen wel eens aan de beurt, denk ik.
Spanje is de laatste maanden niet gespaard gebleven en nu is Frankrijk ook aan de beurt.

Ik hoop dat ze overal gaan inzetten op waterbeheer, zodat er voorraad is bij waternood en opvangmogelijkheden bij watersnood.

Monique, wel geweldig dat je altijd zo met de paarden in de weer kunt zijn, ook tijdens de dag.
Vooral in de winterperiode zie ik ze hier enkel 's morgens en 's avonds om te voederen en om uit te mesten. Rest van de dag op het werk en 's avonds is het donker en kan ik buiten toch niks met hen doen. Niet in het minst op dat punt, zal ik blij zijn medio volgend jaar met pensioen te kunnen gaan : eindelijk meer quality time met de dieren !

Ja, het wordt steeds erger en inderdaad hoor ik in de getroffen gebieden ook dat mensen zeggen dat ze geen schoon drinkwater meer hebben uit de kraan. Dat zou idd in een modern land als fr toch niet meer mogen gebeuren.

Ja, het is erg fijn de dieren zo fijn bij huis te hebben. Ik deel mijn tijd zelf in en kan bij ze zijn wanneer ik wil. Op dit moment is dat veel en vaak omdat ik het zo sneu vind dat rotweer voor ze. Ben ze aan het verwennen ;-)

Maar er zijn ook mensen die het juist helemaal niet fijn vinden paarden aan huis, omdat het juist zoveel afleidt en zoveel tijd kost.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:31

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 21:36

Tinka schreef:
Ik weet niet of dit zo werkt, maar hier staan beelden van de overstroming van de Garonne.
https://www.facebook.com/share/1YHN5uHzf2/

Ja werkt, het is op alle fronten heel veel groter en erger dan ik dacht. Hele gebieden met kassen zijn overstroomd, miljoenen groenten zijn verloren. En bijv in de hérault vlakbij waar jij en ik woonden, zijn hele bossen gewoon afgeknapt https://www.facebook.com/reel/2151296755706243

En ik dacht dat het alleen vanaf de atlantische kust was gekomen, maar ook Narbonne en Perpignan aan de midd zee zijn getroffen.

Waar je ook kijkt overal is wel schade in Frankrijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 21:58

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 22:27

tamary schreef:
Of hier stromend water in de kelder : https://www.youtube.com/watch?v=IxZm_0fZSjQ
En dan zijn watermolens logischerwijs al makkelijk vochtig, maar dit

o sjemig wat een ellende joh. En die mensen zijn volgens mij op tv geweest, het zijn engelsen en ze hebben eerst een kasteeltje opgeknapt en daarna deze molen gekocht. Ze zijn met allebei de panden op tv geweest in zo'n opknapprogramma, ik volgde dat, vandaar dat ik denk dit gebouw te herkennen, maar misschien heb ik het mis. Drama voor ze.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 22:45

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-26 22:18

https://youtu.be/MTNC2AywQVE

Ons wekelijke filmpje, beetje vroeg dit keer, met nieuws over de paal, kampvuren en natuurlijk de modder en de paarden. Have fun!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 15:17

Hopelijk ondertussen al beterschap met het weer ginds ?

Heb je filmpje nog niet bekeken, Monique, maar kom even terug op de post over Warwick Schiller. Ik wou toen ook nog een andere persoon vernoemen, maar kwam toen niet op zijn naam (ouderdom/menopauze ??).
Komt ie net voorbij op Facebook, dus ik weet het terug :D Het gaat om Michael Peace, een Engelsman (of moet ik zeggen 'Brit' ... weet nog altijd niet hoe het juist zit ;) )

Dat ziet er mij een zeer aangenaam persoon uit en ik houd ervan hem bezig te zien op de filmpjes die verschijnen op Facebook (waar ik overigens niet zelf op zit, maar mijn man wel :D ). Je ziet zo echt de liefde voor het paard die hij uitstraalt, in alle rust (Peace, what's in a name) :

https://www.facebook.com/profile.php?id=100063517755280

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 17:54

LOL Marilu ik gooi het altijd op Alzheimer light ;-) Inderdaad mooie naam en ik heb wat dingen bekeken op fb. Zitten ook weer interessante dingen tussen, dank je!

We hebben een prachtig weekend, waarna het weer zou moeten gaan regenen een paar dagen en dan weer zon.

Engeland is een deel van Groot-Brittanië waar dus Engelsmannen en Engelsen wonen.
Het Verenigd Koninkrijk/Groot-Brittanië is dus een vereniging van 4 provincies: Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland. Mensen daarvandaan zijn dus idd Britten.

Bijv Ik ben een Gersoise (ik woon in de provincie Gers) vergelijkbaar met Engelse en (als ik genationaliseerd zou zijn) ook ben ik een Française vergelijkbaar met Brit.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 23:20

Filmpje gezien, wat een chaos zo. Gelukkig kunnen ze zonder schermutselingen samen op het droge staan, dat is nu echt heel belangrijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 08:49

balance schreef:
Filmpje gezien, wat een chaos zo. Gelukkig kunnen ze zonder schermutselingen samen op het droge staan, dat is nu echt heel belangrijk.

Dank je, Balance, ja ik ben ook erg blij dat ze zo goed met elkaar kunnen. Misschien wel té goed, want Callas claimt Diego nu voor zichzelf. En dat is lastig want ze laat hem niet uit het zicht, net nu ik wil oefenen met hem van de kudde weghalen. Ze komt er telkens tussen, letterlijk, en blokkeert zijn weg. Dus daar heb ik nu ook weer een uitdaging om haar te managen, zodat ik Diego dingen kan leren.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:44

Filmpje nu bekeken. Het lijkt wel alsof je gewoon ergens in België of Nederland woont met al die nattigheid ;)

De stal doet weer even volop dienst !
Komt binnenkort weer helemaal goed, de lente zal zich binnenkort wel laten zien !

Ja, een verliefde Callas ... je zal zomaar een knappe, stoere jongeman in je midden krijgen ... De hormonen zijn terecht heropgeleefd, denk ik, bij Callas :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 21:14

ja nat hoor, maar goed, we moeten nu plannen gaan maken om dit te verbeteren. Het moet echt beterder dan dit.

Ik denk dat ik vanaf dinsdag een vlakje aan een stickje ga doen en dan Callas wegleiden van Diego. Het wordt nog een uitdaging.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 11:35

Net iets frappants meegemaakt. Ik kom terug van de tandarts, ik krijg 2 kronen nadat voor kerst mijn kies afbrak en de ander beschadigde, en ben een beetje suf van de verdoving eigenlijk. Dus ik ga de paarden naar beneden lopen. Vroegah pakte ik Prisca en de rest volgde. Nu Callas een stelletje aan het worden is met Diego, volgt ze Prisca niet meer zo hard en houdt Diego wat weg bij de kudde. Dus ik doe ook Diego een halster om.

Maar Prisca vindt Diego eng. Ze komt niet graag in zijn buurt en houdt een respectvolle afstand van hem sinds ze telkens ruzie met elkaar hadden in het begin. Dus het is een ware uitdaging om twee paarden in de hand te hebben die elkaar niet mogen. Prisca wil veel afstand van hem houden, wat in de hand niet makkelijk kan. De spekgladde blubber maakt het voor mij gevaarlijk en je ziet dat de paarden er eigenlijk niet door willen. (ik overweeg om zolang het nog niet minder glad is, een andere opening te maken en een andere weg te lopen, maar dat was vandaag nog niet zo)

Maar Prisca was vandaag wel heul erg bang voor Diego en daardoor superdwars. En als ik haar niet meeneem, komt de rest ook niet. Moet je voorstellen, dat je laarzen telkens vast blijven zuigen en dat je die dreigt te verliezen, dat je giga staat te glibberen, dat paarden geen controle over hun voeten hebben, dat niemand de kant op wil die jij wilt, en dat je geduld om een truttig bange Prisca die alle kanten op draait, maar niet de goede, opraakt, en dat je moppert op Diego die zo lelijk zijn oren in zijn nek heeft.

En dan zie je dat het halster niet over zijn oren is gegaan...

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:23

Hallo cliffhanger. Waar is de rest van het verhaal? Je leeft nog want anders kon je niet typen, maar ben je plat op je gezicht in de modder gevallen? Of op je kont? Of is Diego over Prisca heen gestampt? Of is hij netjes zonder jou verder gelopen en is de rest hem gevolgd?

Details vrouw, details! Zucht.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:24

Is het gefilmd?????

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 13:34

To be continued……….

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 14:03

Hahahaa, o ik dacht dat het duidelijk was. Het halster was niet helemaal over zijn oren gegaan, en dus zaten zijn oren klem onder het halster en dus waren zijn oren plat in de beleving van Prisca en dus was ze zo superbang en irritant, terwijl toen ik dat doorhad eindelijk, en zijn oren goed door het haltster deed, hij gewoon zijn oren naar voren had. En men goed kon meelopen. Althans ik heb ze voor me uit gedreven. Ja uiteraard vol in de modder gegleden, maar omdat ik achter ben gaan lopen, is er gelukkig niemand over me heengegaan.

Het frappante vond ik dus dat alle lichaamssignalen van Diego positief waren tov Prisca, ogen ontspannen, mond niet gerimpeld, staart normaal, geen aanstalten maken tot een voetje geven, maar dat zij alleen maar naar zijn oren keek en dát voor haar dus voldoende was om bang(er dan anders) voor hem te zijn. Ik dacht altijd dat paarden het hele plaatje lazen, maar oren zijn dus het belangrijkst.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 17:48

Hello, nou schrik net, zitten we rustig bij een kampvuur, horen we ineens een razend gedonder achter ons. Rennen natuurlijk naar wat, is de zolder in de oude schuur ingestort. Was te verwachten, maar het had nog niet nu gehoeven eigenlijk. Moet te maken hebben met die stormen, onderdruk geweest of zo en oude balken die verrot zijn, waarschijnlijk gebroken en nu opgegeven. Ook een stuk binnenmuur daardoor ingestort. Ook geen drama, maar had ook van ons nog niet gehoeven.

Afijn, ik heb de schade gefilmd, zal het in het volgende filmpje laten zien.

Met Diego vandaag een superfijne training gehad, echt wel een stuk van de kudde weggelopen, ook even uit het zicht geweest.
Gisteren ging ik dat ook oefenen en had ik een stick met vlag gemaakt om Callas weg te houden, maar dat mislukte dramatisch. Diego was er superbang voor, Callas ook, maar dat was dan wel weer handig, maar er valt dus nog wel wat te desensibiliseren.

Dat wordt de volgende stap. Eerst dit stappenplan verder afwerken met Diego kunnen scheiden van de kudde.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-26 10:19

Trainen met Diego zit er vandaag en ik denk de rest van de week niet in. We moeten erg aan de bak met het opruimen van het ingestorte zolderdeel van de schuur. We zijn vanmorgen vroeg begonnen, zitten nu ff uit te blazen. Geen schade tot zover aan machines of materieel. Ja krassen misschien, maar geen deuken of defecten. Tractor is nog goed, motormaaier is oké, noodstroomgenerator is ook oké, elektra niet, is kapot en water waarschijnlijk ook, maar zover hebben we nog niet kunnen graven.