[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:41

Gewoon ff vragen aan de d.a.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 08:42

Dat ga ik zeker doen Monique. Voor volgend jaar :)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:29

Ik vind dat wel een slechte zaak dat een dierenarts vaccins zelf last prikken, ook in Frankrijk mag dat niet. Zo'n iemand zou ik dan niet meer serieus nemen.
Antibiotica mag je zelf prikken, maar vaccins ook niet. En dan bij 1 geitje bloed afnemen en daardan zogenaamd 7 van testen, ook heel kwalijk. Brucellose is een ernstige ziekte, ook gevaarlijk voor de volksgezondheid.
Met de varkenspest epidemie was ik ook mee met een Belgische dierenarts, die deed herzelfde, ook van 1 varken bloed en over meerdere buisjes verdelen.
Ik snap niet dat je je taak als dierenarts dan niet serieus neemt, kies dan een ander beroep, regels zijn regels.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 09:36

Tinka schreef:
Ik vind dat wel een slechte zaak dat een dierenarts vaccins zelf last prikken, ook in Frankrijk mag dat niet. Zo'n iemand zou ik dan niet meer serieus nemen.
Antibiotica mag je zelf prikken, maar vaccins ook niet. En dan bij 1 geitje bloed afnemen en daardan zogenaamd 7 van testen, ook heel kwalijk. Brucellose is een ernstige ziekte, ook gevaarlijk voor de volksgezondheid.
Met de varkenspest epidemie was ik ook mee met een Belgische dierenarts, die deed herzelfde, ook van 1 varken bloed en over meerdere buisjes verdelen.
Ik snap niet dat je je taak als dierenarts dan niet serieus neemt, kies dan een ander beroep, regels zijn regels.

Tja, Nederland regelland. Ik denk dat de d.a. hier en kennelijk ook in België, nuchter genoeg zijn om te bedenken wat echt kwaad kan en wat niet en wie ze kunnen vertrouwen in verantwoordelijkheden nemen en wie niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:09

In Nederland, zijn er ook dierenartsen die de regels overtreden, dat heb je overal helaas.
Maar frauderen met bloed afnemen voor besmettelijke ziektes dat vind ik niet nuchter zijn, maar ronduit gevaarlijk. Sommige ziektes zijn ook voor mensen gevaarlijk zoals brucellose. Varkenspest heeft grote gevolgen voor de varkenshouderij, heel veel varkens zijn er dood door gegaan. Als er door zoiets 1 geval gemist wordt, lukt het bestrijden natuurlijk niet. Ik weet nog dat meerdere dierenartsen de hele dag bezig geweest waren met bloedprikken om een gebied weer vrij te krijgen. Dan was er toch 1 positief geval en al het werk voor niets geweest.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:05

We zitten judith haar topic te vervuilen, maar zelfs in de MKZ van 2001 deden de Franse boeren veel minder opruimen dan in NL en zo ook mijn buren aldaar en ja er was een koe ziek, maar ze lieten hem gewoon uitzieken. En ze vonden dat de rest zo immuniteit opbouwde. Ik meen zelfs dat ik dat in mijn boek heb opgenomen. Het is maar net hoe je overal tegenaan kijkt en in NL zijn we echt regelneukers en bang bang bang voor alles en ik fr zijn ze gewoon anders, gelukkig, want ik ben niet voor niets uit NL weggegaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 14:27

Franse economie is meer autarkisch dan de Nederlandse en op voedsel gebied betekent dat nogal een verschil tussen zelf kunnen opeten of iemand anders moeten vinden die het kopen wil.
Neemt niet weg dat testen op besmettelijke ziektes een serieus iets is als dat ook bv voor mensen gevaarlijk is als Q-koorts (omgang met/buren) of het in de voedselketen terecht komt. Dat je ladieda omgaat met een enkel bij drinken melk voor mensen gevaarlijke ziekte van wat grasmaaier knuffelgeitjes die geen lammetjes krijgen en levenslang op dezelfde plek wonen is iets anders dan datzelfde doen bij een melkveehouder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 19:28

tamary schreef:
grasmaaier knuffelgeitjes die geen lammetjes krijgen en levenslang op dezelfde plek wonen is iets anders dan datzelfde doen bij een melkveehouder.

Inderdaad Tamary en pPrecies dat en daarom zei ik ook, de d.a. weten wel wat voor vlees ze in de kuip hebben. hahaha. letterlijk.

Nu on topic weer verder met Judith zelf in het topic.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 13:48

Wie heeft het voorjaar gejat/opgeëist? Het is gewoon zo koud dat we, volledig tegen onze principes in, de houtkachel maar weer hebben aangestoken na anderhalve week. Het is 16 graden in huis en als je achter je bureau zit te werken is dat niet erg aangenaam (ik zit al met een extra vest, een dekentje op schoot en oneindige koppen thee)...

Toch maar naar Zweden gaan, als ik de berichten van de Zweedse bokkers zo lees! :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 13:57

Geen idee maar ook hier zit ik al de hele tijd met een dekentje op de bank (vinden de katten erg fijn, dus extra verwarming). Houtkachel kan ik nog net vermijden al was ik gisteren wel zwaar in de verleiding om hem aan te steken... Denk dat het bij mij ongeveer net zo koel is als bij jou in huis.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:05

Het is prutje. Het is vandaag buiten wel heerlijk warm, maar in huis vind ik het kil. Geen zon echter. We steken nog regelmatig de kachel 's avonds aan. Bizar.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 14:51

Hier is het best lekker hoor, graad of 20, binnen ook zoiets. En zonnig, wel weer veel wind.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 15:12

Oh heerlijk, 20 graden buiten! Hier zitten we nu op 13 zie ik, maar het voelt echt guur met een flink koude wind. Geen zon ook vandaag helaas. Met zon krijgen we het met dit weer wel op 18/19 graden, maar zonder zon is dat onbegonnen werk. Dus maar even de kou eruit stoken!
Gisternacht was het trouwens maar 2,5 graden :oo Dat is wel behoorlijk frisjes voor half juni!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-24 15:29

Zo dat is echt koud, hier was het 7 graden in de nacht. Zondag wordt erg mooi weer voorspeld, hopelijk kan ik dan weer eens paardrijden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-24 17:28

Ja hier staat het zondag ook goed in de voorspelling. Misschien Wilco nog even van de berg schoppen (met paraglider, voor mensen rare gedachtes krijgen ;) ), voor mij een goed excuus om mijn cul even in het gras te parkeren :D
(En daar achteraf spijt van te krijgen, iets met hooikoorts...)

Boy, net weer wat. Ik was zoals 2-3 per week, brood aan het bakken. De broden stonden in de oven. Ik vond al dat het ding vrij lang nodig had om op te warmen. En na een kwartier vond ik de broodlucht toch al wel vrij sterk in huis. Ik kijken, zijn de broden aan de bovenkant gewoon al zwart :oo
Dus iets met die oven is niet in orde, de temperatuursensor denk ik. Want hij geeft wel gewoon 210 graden aan, maar dat was overduidelijk niet de daadwerkelijke temperatuur.
Nu maar even contact zoeken met de leverancier, dit valt gelukkig nog wel binnen de garantietermijn (die loopt nog t/m oktober dit jaar). Ja, we gebruiken die oven bovengemiddeld veel, maar het moet niet de bedoeling zijn dat die na een goede anderhalf jaar alweer afgeschreven is. Anders is dat brood bakken wel een dure hobby ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-24 18:16

Zo, we hebben weer een goed weekend achter de rug! Niet qua weer, maar wel qua werkzaamheden.

Afbeelding
Laatste stuk vloer eruit slopen!

Afbeelding
Silhouet van de boor, die was ik vergeten er onderuit te halen :')

Afbeelding
Goede reminder waarom we de vloer vervangen... dit was de gemiddelde staat van de vloerbalken.

Afbeelding
Oud vs nieuw (nieuw hebben we ook dit weekend geplaatst)

Afbeelding
En nog een latei boven het achterste raam gemaakt. Dat komt ook nog boven de deur en de andere ramen.

Afbeelding
En het gras groeit lekker! De pony's verdwijnen er bijna in :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 18:40

Schiet mooi op. Moet veel voldoening geven.

En pony's? Ik zie alleen maar zwarte stenen ;-)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-24 21:36

Schiet aardig op zo dat werk. Was hard nodig gezien de staat van de balken. Lekker veel gras voor de pony's, hier staat het gras ook al zo hoog

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 07:06

Het geeft enorm veel voldoening. Nu is in feite alles wat oud was, eruit.
Het nieuwe velux kozijn zou deze week geleverd moeten worden, als het dan komend weekend droog is kunnen we die ook plaatsen en aan de achterkant ook de dakplaten bijna afmaken. Erg prettig om dit soort grote klussen af te kunnen vinken op de lijst!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 09:17

Ha ja lekker afstrepen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 10:23

Het Velux kozijn is net geleverd, dus dat is mooi. Nu staat er alleen weer regen voor het weekend natuurlijk ;)
Oh well, dan komt het een andere keer wel weer. Het voordeel is dat deze aan de noordkant geplaatst wordt dus als het warm is buiten en de zon schijnt, worden de dakplaten niet bloedheet. Dat heb je aan de zuidkant wel, gelukkig zijn we daar bijna klaar. Eerst de achterkant dichtleggen, dan moeten we nog overstekken maken langs de dakrand. Daarna kunnen we de afwerkplaten daar plaatsen en dan de nokstukken. Oh en ergens tussendoor moeten er ook nog platen tegen de zijkant van het huis geplaatst worden haha. Genoeg dakwerk nog te doen! Maar daarna is het ook wel klaar, dat is fijn.
Ik heb echt een hekel aan werken op het dak. We zitten goed geankerd en kunnen met 2 tegelijk het dak op, maar toch. Niet mijn feestje. Al scheelt het al wel dat ik nu zeker weet dat ik er nergens meer doorheen ga zakken ;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 10:35

Wij zekeren ons ook op het dak. Je kunt je chute nog aantrekken ;-) En fijn dat het allemaal vordert.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-24 10:55

Ik heb mijn chute verkocht ;)
Ik ben gestopt met paragliden, een maand geleden.

Ongezekerd op een dak werken is je reinste zelfmoord... Zoveel mensen die dat doen, geen idee hoe überhaupt.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 15:42

O ben je gestopt? Wilco ook?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-24 19:05

Flinke klus weer. Ik ben zò blij dat jullie je allemaal ankeren. Ik heb ooit een oom verloren die zo’n smak gemaakt had. Maar dat is lang geleden, misschien deed niemand dat indertijd.