[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:22

Ik herken dat wel. Ik heb ook vaak een idee in mijn hoofd, van dan en dan wil ik daarheen kunnen rijden. En dat geeft me ook een stresserig gevoel.
Ik ben blij dat ik dat een beetje los heb kunnen laten, want van stress wordt niemand beter ik zelf niet, en het paard zeker niet.

Ik denk dat als je Diego nu de tijd geeft om te settelen. En ondertussen gewoon rustig met hem aan de gang blijft gaan, dat je van de zomer prima een ritje met hem kunt gaan maken.
Diego is volgens mij een heel ander type paard als mijn Stella (draver, onzeker, veel verschillende handelaren gezien). Maar hij heeft natuurlijk heel lang op dezelfde vertrouwde plek gestaan. En het leven is nu heel erg anders dan dat hij gewend is.
Blijf consequent naar hem, neem kleine stapjes. En blijf op zijn emmertje letten. Als die over loopt, doe je teveel en moet je een paar stappen terug. En dat wil je voorkomen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:29

Volgens mij pak je het wel goed aan zo. Misschien kan je de eerste keren rijden in de wei, terwijl de rest in zicht blijft, bijvoorbeeld in jullie rijveld. En buiten kan misschien Erwin meelopen met een vriendje ter ondersteuning.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 11:35

TinkerTreas schreef:
Ik herken dat wel. Ik heb ook vaak een idee in mijn hoofd, van dan en dan wil ik daarheen kunnen rijden. En dat geeft me ook een stresserig gevoel.
Ik ben blij dat ik dat een beetje los heb kunnen laten, want van stress wordt niemand beter ik zelf niet, en het paard zeker niet.

Ik denk dat als je Diego nu de tijd geeft om te settelen. En ondertussen gewoon rustig met hem aan de gang blijft gaan, dat je van de zomer prima een ritje met hem kunt gaan maken.
Diego is volgens mij een heel ander type paard als mijn Stella (draver, onzeker, veel verschillende handelaren gezien). Maar hij heeft natuurlijk heel lang op dezelfde vertrouwde plek gestaan. En het leven is nu heel erg anders dan dat hij gewend is.
Blijf consequent naar hem, neem kleine stapjes. En blijf op zijn emmertje letten. Als die over loopt, doe je teveel en moet je een paar stappen terug. En dat wil je voorkomen.

Ja, dat is herkenbaar, het zijn de verwachtingen en aannames. Ik ga gewoon door op de voet die ik deed, maar ik breek het toch op in kleinere stukjes. En een vlagje ipv een stick vind ik ook een fijn plan en ik las weer allemaal dingen die ik toch weer al vergeten was. Ik weet het wel, maar het even weer lezen brengt weer kennis naar boven.

Tinka schreef:
Volgens mij pak je het wel goed aan zo. Misschien kan je de eerste keren rijden in de wei, terwijl de rest in zicht blijft, bijvoorbeeld in jullie rijveld. En buiten kan misschien Erwin meelopen met een vriendje ter ondersteuning.

Ja, inderdaad alles wat je zegt heb ik in mijn hoofd. Het schema wat ik opschreef is alleen nog met wat lopen op het erf rond de boxen, nog niets met echt gaan werken of longeren.
Als Erwin of een ander paard meeloopt, is er overigens niets aan de hand, maar ja, ik heb in de toekomst niet iemand die meegaat, dus dat zal toch alleen moeten. Maar dat is nog erg ver weg heb ik het gevoel.
Eerst deze kleine stappen.

Ik heb dan nu vanmorgen het halster/hoofdstel gedaan. Dat gaat dan een dagelijkse routine worden die ik ga uitbreiden.

Straks bij de weilandcheck ga ik dan ook hetzelfde doen. En zo verder uitbreiden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 18:00

Mijn 5 minuten met Diego deze middag, ik had vanmorgen dus in de stallen zo ongeveer hetzelfde gedaan.

Maar het valt niet mee te "trainen" met een nieuwsgierige Callas in de kudde, die vertelt dat zij echt wel weet wat er moet, hoor. Zij kan alles al. Wat een heerlijk dier is het toch. Zo'n grote will to please. Ho is ho, back up ook meteen, fantastisch.
Maar oeh, wat moet ze piepen als Diego goedmoedig in haar billen bijt. Ze is helemaal verliefd op hem.

En dit ging prima zo vanmiddag en vanmorgen. Kijk zelf maar.

https://youtu.be/Zm0EHIgq_2w

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:12

Ziet er fijn relaxed uit.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:21

Mooi dat je jezelf toelaat om voor alles wat meer tijd te laten.
Dat geeft Diego ook weer meer respijt om te wennen en te aarden.

Warwick Schiller vind ik ook heel interessant om te volgen !
Van sommige van die trainers zou je toch willen dat ze vlakbij woonden, hé, zodat ze even 'on the spot' zouden kunnen komen helpen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 19:25

uxgranta schreef:
Ziet er fijn relaxed uit.

Dank je, ik vraag hier in feite ook nog niets, natuurlijk. Maar zelfs niets vragen zou belastend kunnen zijn, dus beter maar zo opbouwen.

Marilu schreef:
Mooi dat je jezelf toelaat om voor alles wat meer tijd te laten.
Dat geeft Diego ook weer meer respijt om te wennen en te aarden.

Warwick Schiller vind ik ook heel interessant om te volgen !
Van sommige van die trainers zou je toch willen dat ze vlakbij woonden, hé, zodat ze even 'on the spot' zouden kunnen komen helpen.

Dank je, ja Warwick Schiller heb ik heel lang gevolgd met al zijn filmpjes. Wat ik mooi van hem vond is dat hij op een gegeven moment andere inzichten kreeg en gewoon daarop durfde over te gaan en te integreren in wat hij al deed.

En tegen betaling kun je online hulp van ze krijgen, maar zover hoef ik nog niet te gaan. Ik heb nu genoeg info verzameld om mee aan de slag te gaan.

Ik ben vooral blij met kleine dingen als dat hij naar me toe komt.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 23:31

Fijn dat het goed gaat Monique. Tis een beetje introvert paard, niet zo makkelijk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 23:57

balance schreef:
Fijn dat het goed gaat Monique. Tis een beetje introvert paard, niet zo makkelijk.

Ja ik geloof wel dat comtois binnenvetters zijn. Dat zie ik ook aan Prisca. Heel stoïcijns is zij, maar zodra we gingen rijden, ging ze aan de dunne. Diego gaat dan niet aan de dunne, maar zodra we uit zicht van de andere waren, moest hij mesten en plassen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:14

Wat ik een hele mooie aanvulling vindt vanuit Tristan Tucker, is dat een paard zich ook bewust moet zijn van zichzelf in het contact met mensen. Dus niet alleen letten op onze signalen, maar ook vooral zijn eigen proces.
(ik heb geen paard om mee te oefenen, maar vind dit o zo interessant... zou ook iets voor mensen zijn )

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 00:18

Zeker, senna21. Tristan is ook erg interessant en veel dingen komen juist uit de mensenwereld is mijn ervaring.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 00:47

senna21 schreef:
Wat ik een hele mooie aanvulling vindt vanuit Tristan Tucker, is dat een paard zich ook bewust moet zijn van zichzelf in het contact met mensen. Dus niet alleen letten op onze signalen, maar ook vooral zijn eigen proces.
(ik heb geen paard om mee te oefenen, maar vind dit o zo interessant... zou ook iets voor mensen zijn )

balance schreef:
Zeker, senna21. Tristan is ook erg interessant en veel dingen komen juist uit de mensenwereld is mijn ervaring.

Ik heb een online-cursus met videohulp gekocht voor het leven bij TT toen met Callas, maar al na een half jaar of zo kon ik er niet meer op de site, gevraagd, ging het weer even goed, en weer niet meer, toen waren de voorwaarden weer veranderd en ging het met een soort puntensysteem en toen beantwoordden zij geen vragen meer, maar iedere cursist kon een andere vooruit helpen in een soort forum, bokt 2 zeg maar, nah, toen was het hek van de dam, mensen die net begonnen waren, gingen een ander dingen uitleggen, kan best goed zijn, maar de dingen die er vaak stonden, waren echt slecht advies.

Dus ik heb van hem veel gedaan toentertijd met Callas, maar ik had er toch minder aan dan ik ooit met Emiel Voest had. Daar heb ik een aantal dagen met Thor indertijd geweest op een cursus. Dat was echt erg vroeg in het Nederlandse NH nog, ergens rond 1991 misschien 92. En het grappige is dat ik vaak automatisch daar nog op teruggrijp. Zoals hij het in het begin deed dan, zonder bit, zonder zadel rijden, later paste hij het veel meer toe op klassiek Engels rijden. Maar de beginselen die ik daar leerde vind ik nog steeds fijn.

Ik zie trouwens toch dat NH-trainers die lang in het vak zitten, vaak andere stromingen aannemen en verweven in hun eigen methodes.

Ik denk ook dat het best kan om uit div theorieën te kiezen wat het best bij je paard, jou en je situatie past op dat moment.

Hebben jullie de bekende Callas piep nog gehoord in de video, hij was er weer! Hahahaha, tutje.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 05:54

Yep, je hebt gelijk. Eigenlijk doen we dat allemaal, ons eigen smeltpotje samenstellen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 18:04

balance schreef:
Yep, je hebt gelijk. Eigenlijk doen we dat allemaal, ons eigen smeltpotje samenstellen.

Ja klopt, je zoekt wat het beste bij jou en je paard en situatie past en ook waar jij je het best bij voelt.

Vandaag weer wat in het weiland met ze gedaan, nog steeds relaxed en leuk. Morgen komt er weer een storm, Pedro genaamd dit keer, dus dan zal er waarschijnlijk minder van komen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:20

Ik had vandaag ook wat met de paarden willen doen, maar het waaide al best hard. En ik heb denk ik mijn ribben gekneusd, ben zaterdag van het trapje bij de voordeur gevallen, heb best veel pijn nog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 19:21

o balen van je ribben, ik ben een maand of 3 geleden van de steiger gegleden op mijn ribben ook, gelukkig precies onder mijn borsten anders had ik blauw geweest, maar ik voel dat nog steeds. Kneuzen duurt zo lang!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:25

Ja, weet er alles van helaas. Dit is denk ik iets van de 5e keer dat ik mijn ribben heb gekneusd. En ik heb altijd al pijn aan mijn ribben door de fibromyalgie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 19:36

Nou waardeloos voor je, pijnstillers?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:56

Ik heb al paracetamol en ibuprofen op. Misschien neem ik straks nog tramadol.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 20:43

Nou sterkte maar weer!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 16:49

Niet leuk, ribben kneuzen.

Ik weet nog dat mijn vader een keer met skiën was gevallen en zijn ribben had gekneusd, die werd helemaal blauw omdat hij geen adem wou halen. En mijn moeder dan heel droog schreeuwen: nou, doe toch maar! :+
Vergeet je ook nooit zoiets

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 17:04

Sintara schreef:
Niet leuk, ribben kneuzen.

Ik weet nog dat mijn vader een keer met skiën was gevallen en zijn ribben had gekneusd, die werd helemaal blauw omdat hij geen adem wou halen. En mijn moeder dan heel droog schreeuwen: nou, doe toch maar! :+
Vergeet je ook nooit zoiets

hahaha, mannen zijn watjes ;-)

Ik heb net immuniteit en tegen hoesten gekocht bij Agradi. Prisca hoest wat. En de andere geef ik dan ook van die immuniteit, want Diego bijv heeft toch wel prutoogjes regelmatig.

Ze hebben de inloopstal opgezocht om te ontsnappen aan Pedro, het is vies goor weer. Dit is (niet de hele tijd bij ons, maar bijna wel) de 35e dag dat het achter elkaar regent in Frankrijk. Sinds dat ze het bijhouden, dat is een jaar of 70, heeft het nog niet zo lang achter elkaar geregend. En ik denk dat Prisca door haar Lyme of Pyro, ik weet niet wat ze heeft, maar wel dat ze iets heeft door teken, dat was geconstateerd bij de vorige eigenaar, dus vatbaarder is.

Verder ben ik Diego aan het leren wat vlotter te bewegen als het gevraagd wordt. Dus nu alleen nog met het poetsen (dat overigens totaal geen zin heeft) met omgaan en achterwaarts. Nu ze in de inloop zijn gaan staan is het lekker makkelijk er regelmatig even heen te gaan en halster om te doen en wat te oefenen.

Callas heeft hem gebombardeerd tot háár man en Poupette mag niet eens naar hem kijken. Hoewel ik dat gedrag niet leuk vind, is het wel prachtig om te zien hoe dat dan gaat. Bijv Prisca die boeit helemaal niets. Dus zij gaat gewoon staan eten waar ze wil. Als dat toevallig zo uitkomt gaat ze naast Diego staan eten. En omdat zij erg dominant gedrag altijd vertoond, hebben de andere (niet Diego en Quarbonne) maar weg te gaan. Callas is altijd erg extreem in haar uitingen, dus als zij naast Diego stond, dan wil ze dus weg van Prisca en dan is ze gefrustreerd en dat reageert ze af op Poupette, met een charge en oren plat.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:33

Dat over die regen kwam ik vanochtend op Nu.nl ook al tegen: https://www.nu.nl/buitenland/6386575/fr ... dagen.html . Niet zo gek dus dat het nu bij jou een modderboel is geworden.

En dus ook niet vreemd dat de paarden last krijgen met dit vieze weer. Goed om ze te ondersteunen hoor.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 18:47

Jet schreef:
Dat over die regen kwam ik vanochtend op Nu.nl ook al tegen: https://www.nu.nl/buitenland/6386575/fr ... dagen.html . Niet zo gek dus dat het nu bij jou een modderboel is geworden.

En dus ook niet vreemd dat de paarden last krijgen met dit vieze weer. Goed om ze te ondersteunen hoor.

Klopt Jet, het is echt meer dan vreselijk. Ik ben blij dat ze óf op de noordhelling staan óf zelf naar binnen komen. Ik heb het gefilmd wat de blub is, zal er binnenkort een filmpje van maken.

Ik heb de hele tijd op fb en yt filmpjes aan staan van het leed dat regen heet. Echt vreselijk voor die mensen, bij ons valt het dan zoooo mee en mag ik eigenlijk niet klagen.

Bijv dit, hier zie je foto's van droog en nat pffff, heftig hoor! https://www.facebook.com/reel/1614859693110279

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-26 19:02