[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:12

Voor nu dus wel de juiste keuze. Maar is er een kans dat jullie alsnog weer naar canada gaan als het financieel kan. Oftewel waar ligt jullie hart?

Off grid lijkt me wel wat maar, en daar is de maar liefst met back up voor het geval dat. Ik zou kunnen met meer zonnepanelen en mijn eigen waterput en grond voor voldoende voedsel alleen mijn septic tank kan niet losgekoppeld worden.

Ik ben wel voorzichtig aan het opbouwen.zo hoop ik mijn eigen olijfolie te kunnen gaan produceren uiteindelijk. Ben ik aan het uitvissen hoe ik suiker kan gaan telen/maken. En wil ik voor volgend jaar mosterd gaan zaaien. En kwa groente fruit en noten zou ik met 1 of 2 personen de winter door kunnen komen op termijn voordeel erg vruchtbare grond en laag genoeg gelegen om niet te droog te worden.

En hoewel ik rondom buren heb voelt het wel vrij genoeg en niet te eenzaam bij noodgevallen. Een beetje menselijke activiteiten kan ik wel waarderen zodat ik me niet verlaten voel. Anders krijg ik helemaal een kluizenaar gevoel

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 14:19

Dat huis wat we mooi vonden met zonnepanelen ed dat had buren dichtbij dus niets voor ons. We hebben nu ook geen buren dichtbij. Een ruïne op 150 m, dat gaat vast nooit meer bewoond worden, staat ook niet te koop. Op 500 meter een vakantiehuis, wat schuren en ook een ruïne. Die mensen van het 2e huis komen bijna nooit meer. En dan de volgende buren die er wel permanent wonen op 1,5 km. Het eerstvolgende bewoonde huis is schat ik op een km of 5. Dus wij zitten echt in de middle of nowhere, aan het einde van een doodlopende weg. Maar toch maar 10 minuten met de auto van een stadje met alle voorzieningen, ideaal dus.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 14:25

Ons hart zwerft nog. Met de verbouwing geeft het nog geen rust en hebben we niet de tijd om optimaal te genieten van wat de omgeving ons biedt. Sowieso zijn we altijd wel behoorlijk rusteloos dus om nou te zeggen dat het ooit tot rust gaat komen, durf ik niet. Ikzelf heb nog nooit ergens langer dan 5 jaar gewoond. Wie weet wordt dit de eerste keer ;)
Het grootste gemis op onze huidige stek is het niet hebben van een schuur en geen mogelijkheid om land bij te kopen. Het land wat we huren gaat absoluut niet aan ons verkocht worden. Nu haalt de verhuurster er goed geld uit via de verhuur en alle subsidies die erop zitten, bij verkoop is dat natuurlijk maar 1x een leuk bedrag en daarmee klaar. Maar goed, wie weet. We laten het regelmatig bij haar vallen en misschien kunnen we haar ooit overtuigen.

Wij zijn met ons twee, de rest van de wereld hebben wij niet nodig om gelukkig te zijn. Wel mag er van mij op termijn nog een hond bijkomen, voor de gezelligheid en omdat ik dat altijd al wil. Maar mensen, neuh dat hoeft niet. Hoe minder hoe beter, en het liefst zo ver mogelijk weg. Al geniet ik er wel enorm van als we familie of vrienden over de vloer hebben, maar dat is op jaarbasis maar een paar dagen.

Nu zitten wij ook super rustig hoor, met buren op 150 m en die daarna op 500 meter. Maar je woont in een vallei, wat galmt. Als er beneden tractors door het dal gaan dan hoor je dat. Als de buurman zijn honden buiten even aan het hek geknupt heeft dan blaffen die, en dat hoor je natuurlijk ook. Een slaafje wat eens in de week achter ons huis onderhoud komt doen aan de source (die is van de gemeente). Dat soort dingen.

Wij hebben nu ook water uit een eigen bron. Geen riolering en in de toekomst zonnepanelen voor stroom. Maar toch, het is niet wat ik bedoel met buren op minstens een km afstand en de wijdsheid.

Ik bedoel zoiets:
Afbeelding
Een perceel van 160 acres (ruim 60 hectare) met helemaal niks. Een smal paadje ernaartoe waar je alleen met een ATV kunt komen en in de winter met een snowmobile. De eerste buren op 1 mile afstand. En omringd door originele natuur. Niks anders dan wild, in eigendom van het land waardoor er ook nooit huizen gebouwd zullen worden. En het mooiste, op veel van deze percelen zit geen bestemmingsplan waardoor je gewoon mag bouwen wat je wilt.
Dát is waar we in Canada naar op zoek zouden gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 15:24

Buren te dichtbij zou ik ook niet willen, iets met me vrijer voelen om gewoon rond te rommelen (nu meer onder 1 kap huurhuis met tuin). Had wei voor veel daarvan, maar huur is opgezegd (te goed voor het gras gezorgd).
Helemaal niemand hoeft echt ook niet en te stijl idem, maar vrijstaand, dikke haag er tussen en wat mogelijkheid om vroeg of laat wat lawaai (stofzuiger, klein gereedschap) te maken is al heel fijn. Privacy? JA! half uur - uur naar stad en grote voorzieningen ook best, maar andere mensen graag wat dichterbij al wil ik er niks van.
Dat doodlopende weggetje achteraf het dorp uit waar je enkel komt als je de weg weet soort plekje idee.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:04

JudithO schreef:
dan zitten de eerste buren liefst op minimaal een kilometer afstand en ver van een weg af (minstens een paar 100 meter). Dat ga je in Frankrijk echt niet vinden.

Eh echt wel. Dat is best heel goed te vinden in Frankrijk, hoor. Ik kijk erg veel huisjes voor van allerlei partijen en afhankelijk van je verdere wensen is dat heel goed te vinden.

Wij zitten trouwens 617 meter van de weg af en de buren zitten hemelsbreed 500m weg, over de weg verder.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:06

Dat klinkt wel erg mooi in Canada. Misschien wel iets te afgelegen mocht er iets gebeuren , hartaanval, ongeluk oid.
Wij horen hier alleen vogels en het stroompje (niet in de zomer). En nu weer koeienbellen. En dan af en toe een boer die aan het werk is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:15

Tinka schreef:
Dat klinkt wel erg mooi in Canada. Misschien wel iets te afgelegen mocht er iets gebeuren , hartaanval, ongeluk oid.
Wij horen hier alleen vogels en het stroompje (niet in de zomer). En nu weer koeienbellen. En dan af en toe een boer die aan het werk is.

Ja precies jullie zitten ook heel ver van de doorgaande weg, nog veel verder dan wij en ook buren ver weg. Is echt wel te vinden in Frankrijk, juud, als je dat zou zoeken in fr.

Tinka

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 17:18

Wij zitten bijna 2 km van de departementale weg af, die overigens ook niet erg druk is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-24 17:49

Monique1963 schreef:
JudithO schreef:
dan zitten de eerste buren liefst op minimaal een kilometer afstand en ver van een weg af (minstens een paar 100 meter). Dat ga je in Frankrijk echt niet vinden.

Eh echt wel. Dat is best heel goed te vinden in Frankrijk, hoor. Ik kijk erg veel huisjes voor van allerlei partijen en afhankelijk van je verdere wensen is dat heel goed te vinden.

Wij zitten trouwens 617 meter van de weg af en de buren zitten hemelsbreed 500m weg, over de weg verder.

Maar is die 617 meter dan van de doorgaande weg of het weggetje waar jullie aan wonen? Ik heb het over welk soort weg dan ook.
Ik heb het inderdaad over hemelsbreed, de afstanden. Over de weg doet geluid ook niet aan ;)

We hebben destijds wel gezocht naar een locatie zoals ik beschreef, maar niet gevonden. Ja, 1 locatie wel, herinner ik me nu, daar zijn we ook wezen bezichtigen. Maar dat lag in een heel nauw dal waar je in de winter een paar maanden geen zonlicht kreeg. Niet erg praktisch voor zonnepanelen.
We willen ook niet in een bloedhete regio zitten waar het in de zomer 40 graden of warmer wordt. Als we die eis niet zouden hebben zou je inderdaad een stuk meer opties hebben.

Op de meeste dagen hoor je hier ook niks anders dan de natuur en natuurlijk de watervallen. Het is hier echt heel stil, veel te stil voor de meeste mensen. Wij zitten ook 2 km van de doorgaande weg, aan het eind van een doodstil weggetje waar alleen bestemmingsverkeer komt. En dat is niet veel voor alleen de buren en ons.

Je hebt stil en je hebt echt uitgestorven. Wij willen voor Canada dat allerlaatste.

Maar nogmaals, we zitten nu prima waar we zitten. We hebben onze eisen wat aangepast en daarmee eindigden we hier. Waar het dus ook stil is, maar niet uitgestorven.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 22:22

JudithO schreef:
Als we die eis niet zouden hebben zou je inderdaad een stuk meer opties hebben.

Dat zei ik idd, afhankelijk van wat je wensen zijn, is dat best te vinden in Frankrijk.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-24 20:19

Vandaag weer hard doorgewerkt. Het resultaat:
Afbeelding
Nu alleen de ramen in het stookhok nog, maar die zijn later aan de beurt.

Aan de achterkant mooi het verschil te zien tussen oud en nieuw:
Afbeelding

En ik had nog een foto beloofd van het dakraam van buiten gezien. Eigenlijk zie je niet veel, behalve dat er een dakraam in zit en er weer heel wat golfplaten bij zijn gekomen :D
Afbeelding

Verder staat één van mijn nieuwe appelboompjes in bloei
Afbeelding
Leuk, maar gaat niks opleveren want de andere doet het nog niet en deze heeft kruisbestuiving nodig. Geen andere appelbomen beschikbaar ook binnen een straal van veel.

En de brem bloeit super dit jaar! De berghellingen zijn helemaal geel en het ruikt zo vreselijk lekker...
Afbeelding

Vrijdag heb ik nog een nieuwe pallet cellenbeton opgehaald, zodat we weer verder kunnen met de voorzetwand nu de kozijnen erin zitten.
Afbeelding
Piest precas, ik heb deze keer wel 10 stenen minder besteld omdat de auto het de vorige keer niet zo leuk vond onze oprit omhoog. Toen kwam ik in de eerste versnelling bijna niet boven :D
Nu ging het beter, een goede 100 kg lichter scheelt een hoop!
Nog steeds in de eerste versnelling trouwens, maar nu redde hij het prima.

En nog even een mooi plaatje van het prachtige licht afgelopen vrijdagavond. Vanaf de paragliding start, achter het hobbeltje links ligt ons huis.
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 20:27

Mooie luchten idd! En fijn dat het zo lekker opschiet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 13:34

Prachtig!

Maar Canada kent dus een heel ander werkklimaat dan wij in NL begrijp ik? Weinig vrije dagen. En hoe zijn de mogelijkheden om daar als ZZP te werken?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 14:13

Oh ja, Canada en ook de US, hebben een heeeeeel ander werkklimaat dan wij hier in Europa gewend zijn. Hierarchie is super belangrijk (#ontslag van eerste baan in Canada), overwerken wordt vaak vereist maar niet uitbetaald (inclusief weekenden), 10 vakantiedagen per jaar (wat over de jaren wel meer wordt, maar nooit zoveel als in de EU). En de lonen zijn bizar laag, zeker in verhouding met de prijs van leven. Huizen zijn extreem duur, autoverzekeringen en telefoonkosten zijn ook heel erg duur, net als boodschappen (zeker als je gaat voor de kwaliteit die we in de EU gewend zijn).

Als ZZP'er kan wel, maar het is niet makkelijk. Mijn werk voor Instacart was overigens ook ZZP, dus an sich zijn er wel mogelijkheden. Echt freelancen heb ik verder nog niet achter de hand gehad, ik zou nu mijn huidige werk mee kunnen nemen dus dan hoef ik alleen mijn gegevens te wijzigen en klaar.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-24 17:38

Nou, als ik dat zo hoor, zou ik maar lekker in Frankrijk blijven!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-24 17:52

Daarom willen wij dus ook niet in loondienst, mochten we ooit besluiten om alsnog te gaan ;)
Want dat werkklimaat willen we niet. Emigreren deden we in de eerste plaats om minder te werken en meer leuke dingen te doen. Dat gaat in Canada in loondienst niet lukken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:51

Vanochtend zijn de pony's weer netjes geënt door mijn favoriete veearts :D
De jongens gedroegen zich weer alsof ze dood gingen, Punette gedroeg zich zoals meestal voorbeeldig.

Lekker in de regen wachten tot de veearts kwam. Oude Punette ziet er niet slecht uit moet ik zeggen voor een gepensioneerde dame van alweer 24 jaar oud!
Afbeelding

En Miracle gaat voor een nieuwe look. Hierbij introduceert hij de flapstaartflap, uitsluitend mogelijk in combinatie met een bepaald type eczeemdeken:
Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:27

Punette ziet er goed uit. Rory mijn 2 jarige vind prikjes ook vreselijk, de andere paarden geven er niet veel om. Gelukkig kan ik zelf enten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 13:11

Dat scheelt een hoop ja als je het zelf kunt!
De jongens zijn niet altijd lastig met enten hoor, het is net hoe de wind waait. De veearts is een goede en rustige, ik had hem ook al verteld over de aanstelleritis. Vorig jaar toen hij het deed draaiden ze nog geen oor namelijk, dus hij weet ook wel hoe het wel kan ;)
Overigens betekent het niet dat ze zich vreselijk misdroegen ofzo. Ze stonden gewoon een beetje extreem zielig te zijn, bang te kijken en een beetje te dribbelen op hun plek. Met flink hoofd gooien enzo, aanstellers :')

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:10

Rory gaat flink in haar achteruit, totdat ze klem staat in een hoek. Daarom doe ik het ook op stal, op de wei ging een stuk lastiger.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 14:12

Haha ja dat doet Miracle ook, alleen tot het eind van het touw. Hem had ik aan zijn halster vast en toen ging hij maar tegen mij aanhangen haha.
Dit was op de weg, omdat in de wei een beetje een uitdaging is om te komen. Door een beek en daarna een flink modderig stuk, dus om het voor de veearts doable te houden heb ik ze gepakt en ben ik op de weg staan wachten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 21:59

Bij ons kan Erwin enten. In het andere huis haalden we het bij de d.a. op en deed hij het. Niemand verzet een stap. Ik durf het zelf niet.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 00:02

Vaccins mogen uitsluitend door een dierenarts toegediend worden. Raar dat Erwin dat deed, tekende de dierenarts het dan wel af?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 08:36

Tinka schreef:
Vaccins mogen uitsluitend door een dierenarts toegediend worden. Raar dat Erwin dat deed, tekende de dierenarts het dan wel af?

O daar doen ze in frankrijk echt niet moeilijk over hoor. In het eerste huis had de d.a. ook geen zin om langs te komen. Moest ik het ook halen. Hij deed dan de stikkertjes etc. Hij had het veel te druk om te komen enten. Was te onbelangrijk kennelijk. Voor de verplichte brucelosetest voor de geiten kwam hij wel. Maar ik had 7 geitjes, ja echt, en dan nam hij van eentje bloed af en dan liet hij dat testen en hoera dan waren ze allemaal goed. jaja. Heerlijk land dat Frankrijk!

En in het 2e huis in fr was het ook zo. Alles wat onderhuids of intramusculair is moet je maar zelf doen. Zelfs een keer met een koliekaanval van Callas. Hij kon echt niet komen, maar hij liet een tekening achter waar Erwin dan moest prikken.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-24 08:40

Als ik zelf zou mogen prikken zou ik dat zo doen! Dat scheelt me dan ook letterlijk de helft in kosten.

Ik heb geen lakse DA, deze ken ik ook naast het DA-gebeuren want hij zit ook in de paragliding club.

Daarover gesproken, ik heb een maand geleden besloten te stoppen met vliegen. Ik blijf te bang en na 31 vluchten moet dat toch wel eens minder worden en dat deed het niet. Ik heb inmiddels alles al verkocht. Goed spul behoudt zijn waarde, dat scheelt!
Wilco gaat er uiteraard wel mee door, die is er echt voor geboren. Ik ga nog wel graag mee, want een extra wandeling in de bergen slaan we natuurlijk niet af ;)
Laatst bijgewerkt door JudithO op 01-06-24 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt