Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:45

Ik heb wat nieuws gevonden voor de bucketlist :Y) bedankt.

Wel een keer in Frankrijk met de laatste lift omhoog gegaan, daar ook in een restaurant gegeten en toen naar beneden met fakkels skiën/boarden. Was ook heel tof…totdat ze toch de groene piste namen ipv de blauwe zoals afgesproken :+ sta je dan met je fakkel en een stilstaand snowboard :')

Muurp

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:46

Rodelen is wel echt geniaal :))
Niet geheel zonder gevaren, maar zeker leuk om eens te doen!

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:53

Oehh! Ik meld me ook ookal ga ik pas in april :D Wij gaan naar Val Thorens, eerste keer wintersport dus zit nu al met kriebels xD Als jullie nog tips hebben voor kleding (niet al te duur) want ik weet niet of ik het leuk ga vinden dus om dan gelijk voor honderden euro’s aan te schaffen vind ik ook zonde.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:59

Lidl heeft prima skikleding. Aldi ook. Maar de Lidl heeft een online shop. Ik heb nu een broek van Bonprix er bij besteld, maar de pasvorm is maar zozo. Ook scapino heeft prima skikleding en de Decathlon ook. Voor onder de 20 euro moet je een skibroek kunnen vinden. Sokken voor onder de 5 euro voor een paar (neem wel 2 paar mee). Een skipully is onzin, gewoon een mooie handige trui. Handschoenen en muts kunnen ook overal gekocht worden. Wil je een helm, de goedkoopste volstaat en vind je voor nog geen 20 euro. Bij paardensport notdone, maar voor skien kun je kennelijk wel prima eentje tweedehands kopen of huren.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:01

Ja dat vroeg ik mij af idd! Of die helm voor 20/40 euro ook prima zijn maar wel dus! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:02

Rodelen.. ja het lijkt me leuk maar met mijn gewrichten is skieen denk ik het veiligste _O- god ik zie mezelf al aan mn sleetje hangen, schouder uit de kom, hoppa _O- _O- :') _O- _O-

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:03

Ik vind pully's juist heerlijk. Een trui is veel te heet. Daar ga ik onwijs van zweten. Zeker als je richting voorjaar pas gaat.

Handschoenen zou ik wel wat meer voor uitgeven. Die goedkopere zijn bij mij na een paar dagen al kapot en dan krijg je natte handen. De wat duurdere daar doe ik nu al jaren mee. Die hebben een soort siliconen laagje waar je het snowboard of de ski's vast pakt.

Mijn helm komt van de decatlon. Geloof dat hij 34 euro was toen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:07

Mettee schreef:
Ja dat vroeg ik mij af idd! Of die helm voor 20/40 euro ook prima zijn maar wel dus! :P

Ik heb nu voor het eerst eentje gekocht, weet nog steeds niet of ik hem ga gebruiken. De mijne was 17 euro, nieuw. Gewoon de allergoedkoopste besteld. Ze zijn toch verstelbaar en daarmee past het vrijwel altijd. Men adviseert om de maat zo te kiezen dat je ergens middenin valt met je hoofdomvang, maar dat gaat bij 55/56 niet. Je hebt dan of een kindermaat op z'n grootst en dan vallen de oorschelpen ook op maatje kind, of de maat S op z'n kleinst. Als ze bij Snowworld maar 1 model uitlenen, dan volstaat voor iemand die zelf wat wil kopen ook gewoon wat simpels. Alle helmen moeten net als voor paardrijden aan een minimum norm voldoen. Dus daarmee zijn ze allemaal even goed. Je kunt als je het leuk vindt altijd nog een luxere helm kopen immers.
Van 0 tot 10 euro kon ik ze in mijn omgeving gebruikt vinden. Maar die moet je dan eerst wassen en daar had ik geen zin in. Daarom dus gewoon bij de Lidl nieuw besteld.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:21

Scapino heeft prima skikleding

Ik vind een pully ook fijn, het is voor een beginner gauw warm. Ik heb bij de decathlon ook veel gekocht, handschoenen ed die functioneren na 3 jaar nog prima. Ook via de anwb kan je veel halen, heb daar mijn helm ook vandaan.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:23

Het belangrijkste van een helm is dat hij is goedgekeurd :) Kijk even of er een keurmerk in staat. Dan voldoet 'ie in ieder geval aan de minimale Europese eisen.
Natuurlijk zit er wel verschil in een goedkopere of een duurdere helm, met name in comfort en afwerking.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:26

Zijn er skihelmen zonder een keurmerk dan? Die mogen niet verkocht worden in Nederland.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:27

Je weet het nooit... ;) Er gaan ook nog oude caps rond uit het jaar 0, dus dat zal mij helmen ook zo kunnen zijn.
Ik raad wel aan een nieuwe te kopen en geen tweedehandse, dan weet je zeker dat er geen eerdere (onzichtbare) schade is.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 12:30

Ik was gister toch wel blij met mijn helm hoor. Klapte op me schouder en hoofd, nu een stijve nek maar denk dan toch altijd, je hebt maar 1 hoofd, weer daar zuinig op. Die paar euro moet je er dan maar voor over hebben :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:37

Mettee schreef:
Oehh! Ik meld me ook ookal ga ik pas in april :D Wij gaan naar Val Thorens, eerste keer wintersport dus zit nu al met kriebels xD Als jullie nog tips hebben voor kleding (niet al te duur) want ik weet niet of ik het leuk ga vinden dus om dan gelijk voor honderden euro’s aan te schaffen vind ik ook zonde.

Ik ben dit jaar voor het eerst een weekend naar winterberg geweest. Dus maar 2 dagen skiën en zat een beetje met hetzelfde. Uiteindelijk heb ik een broek + helm/bril kunnen lenen van iemand (dus vraag vooral even rond in je netwerk! Deze kwamen ook van de lidl beide) Wat ik heb aangeschaft is:
- handschoenen via vinted €3 (z.g.a.n. van protest)
- ski jas via vinted €5 (gebruikt van protest)
- ski pulli €20, maar die zijn er zeker ook voor €10 te vinden. Bij scapino, ANWB oid
- skibroeken hebben ze ook bij de scapino, lidl en decathlon
- een buffje voor om m'n nek geleend

Verder had ik al een thermoshirt en heb ik een gewone sportlegging gedragen onder mijn kleren. Skischoenen, stokken, latten (en helm kon ook) kan je huren.

Uiteindelijk stond ik zo op de latten:
Spoiler:
de grap was dat de jas + broek perfect matchten, dus full ski-leraar die in pizza naar beneden ging :')

Afbeelding

Ik had voor dit weekend 3 lessen op de rollerbaan gehad en in de twee dagen skiën kwam ik redelijk mee op blauwe en rode pistes. Nu denk ik niet dat die in winterberg erg spannend zijn, zeker gezien de lengte van de pistes ook. Erg blij met de lessen. Als we volgend jaar een hele week gaan wil ik in ieder geval elke ochtend les nemen op de berg en ook weer wat lessen vooraf!
Laatst bijgewerkt door Aight op 16-02-22 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:42

Mettee schreef:

Ga je boarden of skiën?
Als je pas in april gaat dan kan je nog kijken of in maart er wat uitverkoop is bij winkels, dat kan zomaar veel geld schelen.

Ik board, ik vind waterdichtheid van spullen dus heel belangrijk.
In april is het niet mega koud meer over het algemeen. Koop dus geen super dikke jas maar zorg dat je met koud weer een extra laagje aan kunt doen.
Voor helm/bril zijn vaak in winkels ook aanbiedingen, decathlon heeft daar ook fijn spul in. Ga naar een winkel met meerdere helmen en ga passen.
Hetzelfde als een cap met paardrijden moet hij echt lekker zitten, zeker als je hem toch al snel 6 uur per dag op hebt.

Action heeft fijne termokleding, vind ik perfect als onderlaag.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:12

Ik ga Skien! Heb ook les erbij, we gaan met UCPA dus alles is verder geregeld alleen je eigen kleding enzo moet je meenemen. Decathlon ga ik zeker eens heen dan inderdaad en vooral helmen passen lijkt me ook slim! :)

Vinted is ook wel een goeie voor een jas oid! Thanks!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:25

Weet niet welke maat je hebt maar ik heb ook nog wel een dunne zwarte skijas voor je en wat kleren. Je woont in de buurt dus je kan altijd passen

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 17:50

Valtho is echt fantastisch, over rodelen gesproken. We hebben op de tobogan van valtho 70km/u gehaald. Dat gaat serieus hard met je billen over de grond (dat zijn van de plastic sleetjes).

Rodelen in Fiss vind ik ook erg leuk, eerst moed indrinken in de hexenalm en daarna door het piratenbos naar beneden (niet perongeluk rechtdoor recht de rode piste af, dat gaat echt te hard :') ) Ik doe met rodelen wel altijd m'n snowboardboots aan, helm op en goggles op. Is volgens mij veel gevaarlijker dan gewoon skiën of snowboarden.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:17

Ja, voor mijn gevoel verongelukken daar meer mensen als op de pistes. Ik ging dat nog vragen maar volgens de mensen daar gebeurd er eigenlijk nooit een erg ongeluk. Ik heb deze vakantie meerdere helicopters gezien en de sneeuwscooters met bananen erachter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:22

Rodelen is geweldig. Ons appartement staat naast de rodelbaan en 2x per week is er verlicht rodelen. Wij maken er altijd een hele race van. Heel wat jaren terug probeerde m'n neefje ons te dwarsbomen door midden op de route te gaan staan. Toen ben ik wel even uit m'n stekker gegaan :') voor hetzelfde geld was hij of wij gewond geraakt. Want we hadden echt een behoorlijke vaart

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 18:38

Ik meld me ook weer even, was dit hele topic vergeten.
Wij gaan vrijdag naar Oostenrijk. Het was nog even spannend omdat mijn zoons onder de 18 zijn en Oostenrijk vast hield aan de booster, maar dat is nu opgelost. We hebben alleen afgelopen week allemaal corona gekregen en ik ben nog steeds niet opgeknapt. Hopelijk kan ik wel skien aankomende week.
Winterberg zijn we in januari geweest. Er was flink wat verse sneeuw gevallen en de condities waten top.
Rodelen vind ik ook echt geweldig, ik ga dan ook loeihard met zo'n slee. Helaas gaan we nu ergens heen waar niet een rodelbaan vlakbij t appartement zit.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 19:32

capopjekop schreef:
Rodelen is geweldig. Ons appartement staat naast de rodelbaan en 2x per week is er verlicht rodelen. Wij maken er altijd een hele race van. Heel wat jaren terug probeerde m'n neefje ons te dwarsbomen door midden op de route te gaan staan. Toen ben ik wel even uit m'n stekker gegaan :') voor hetzelfde geld was hij of wij gewond geraakt. Want we hadden echt een behoorlijke vaart

Ik las verplicht rodelen ipv verlicht rodelen :D maar idd, het kan goed hard gaan.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:08

Dat las ik ook :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 20:09

Nu jullie er over beginnen lees ik het terug en ja, dan kun je dat inderdaad eerst lezen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 20:26

Oke, worst kaas scenario stormt het morgen zo hard dat we zaterdag niet met de trein naar Oostenrijk kunnen. We gaan natuurlijk proberen dat dit wel kan, maar je weet maar nooit.
Hoe makkelijk kom je die kant op met de auto nu? Ik zie het niet zitten om in hele besneeuwde bergen te rijden. Sowieso moeten we dan morgen halsoverkop ergens sneeuwkettingen regelen, dat is ook al iets een probleem :+