Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:16

Wat leuker: wij hebben net weer een reisplan avondje achter de rug. Aangezien we vreselijke chaoten zijn, is er concreet niets gepland :D maar ik heb nu wel een schets van het dagschema en een goede kostenraming. Volgende week ga ik dit uitwerken en accomodaties opzoeken en enkele al boeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 14:31

Leuk topic! Ik heb Zuid Afrika geboekt voor september dit jaar. Ik doe de Singlereis met Fox, 17 dagen. Eerste 13 dagen is Krugerpark, Lesotho en omgeving, daarna met binnenlandse vlucht naar Kaapstad.
In 2009 ben ik al in Kaapstad eo geweest (mijn oom woont in Kaapstad) dus dat ken ik op zich wel. Wil eigenlijk voor 1 van de laatste dagen een walvis excursie boeken in Hermanus. Verder nog weinig plannen, aangezien het toch georganiseerd is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:38

Oh jongens, het is gelukt met m'n visum :+ Tenminste, moet morgen nog een keer terug naar de ambassade om hem op te halen maar dat neem ik maar even voor lief. Heb gister bijna in tranen opgebeld want ik vlieg maandag al en had nog niets gehoord. Ze wou me eerst afwimpelen maar heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ik vanmorgen even langs mocht komen om te checken hoe het nou zat. Blijkbaar hebben ze op het voorblad van mijn aanvraag gezet dat er een document mist en dat hij daardoor afgewezen zou worden, terwijl dat document er gewoon in bleek te zitten (wist ik ook zeker). Vind het zo bizar dat ze me niet gebeld hebben met de mededeling dat er iets mistte, maar dat ik er zelf vier dagen voor mijn vlucht nog achteraan moest... Maar goed. Met wat aandringen heeft de ambassadeur beloofd dat hij morgen om 11 uur ondertekend klaar zou liggen :=

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-18 16:58

Relaxed schreef:
Leuk topic! Ik heb Zuid Afrika geboekt voor september dit jaar. Ik doe de Singlereis met Fox, 17 dagen. Eerste 13 dagen is Krugerpark, Lesotho en omgeving, daarna met binnenlandse vlucht naar Kaapstad.
In 2009 ben ik al in Kaapstad eo geweest (mijn oom woont in Kaapstad) dus dat ken ik op zich wel. Wil eigenlijk voor 1 van de laatste dagen een walvis excursie boeken in Hermanus. Verder nog weinig plannen, aangezien het toch georganiseerd is ;)

Leuk die reis heb ik vorig jaar gedaan :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 01:30

Pfjoew das echt heel last minute!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 16:42

Inmiddels alles gelukt Emmaa?

Hier aftellen naar april, voornamelijk in Botswana, maar vertrek en terugkomst vanuit Zuid Afrika.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 02:01

Net de accomodaties in/rond Kruger geboekt. We doen aankomst vanuit Swaziland overnachten in Malelane (enige accomodatie met uitzicht), Skukuza, en Satara. O dit voorbereiden is wel heel leuk zeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:08

Sakura789 schreef:
Inmiddels alles gelukt Emmaa?

Hier aftellen naar april, voornamelijk in Botswana, maar vertrek en terugkomst vanuit Zuid Afrika.

Ik ben inmiddels al sinds maandag in zuid Afrika, dus dat is helemaal goedgekomen :)) Zit nu op een game Lodge vlakbij Grahamstown, vandaag op hun grounds oa impala's en een giraffe gespot <3 Was echt zo onwijs vet. Morgen gaan we naar Addo Elephant Park en daar hopelijk de big 5 spotten. Gaan vroeg weg zodat we misschien de leeuwen nog kunnen zien voordat ze zich verstoppen in de schaduw.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-18 20:15

Super dat alles gelukt is! Veel plezier in Addo!!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 01:11

Super om te lezen dat alles toch nog gelukt is Emma! Je hebt het vast al een paar keer verteld maar je ging voor een stage toch? Wat ga je er precies doen? :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 02:41

Hoe is het met het water in Kaapstad? Wij gaan er twee dagen zijn eind april, op het dieptepunt dus. Ben er niet bang voor wel nieuwsgierig.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:07

In April verwachten ze day zero idd dus dat lijkt me niet de fijnste tijd om daar te zijn. Het is nu al erg heftig en mensen staan in de rij om water te kopen etc.

Afbeelding

Verder heb ik leuk nieuws want m’n ouders komen me twee weken opzoeken rond m’n verjaardag in maart :D kunnen ze m’n vriend ontmoeten en kan ik ze hier alles laten zien waarom ik zo verliefd werd op dit land. Ik ga ze meenemen naar de garden route en ook naar addo :) heel veel plezier bij addo Emma! Ben benieuwd wat je allemaal gaat spotten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 09:44

poes schreef:
Hoe is het met het water in Kaapstad? Wij gaan er twee dagen zijn eind april, op het dieptepunt dus. Ben er niet bang voor wel nieuwsgierig.

Op dit moment is het al vrij pittig. Er zitten geen officiele limieten op maar ze vragen je niet langer dan 2 minuten te douchen, de kraan niet te laten lopen tijdens dingen als tanden poetsen en je mag niet meer dan 5 kleine flesjes water per persoon kopen. In hotels worden zwembaden enzo maar deels ververst (met grondwater) en de planten krijgen amper water. Daar merk je niet heel erg veel van als toerist, maar het water is nu ook nog niet 'op', dus weet niet hoe het in de toekomst gaat zijn. Ik wil wel heel goed geloven dat locals er veeeeeel meer last van hebben.

Ik heb een tijdje met een local zitten praten en die gaf ook al aan (zie je ook veel langs de weg) dat het niet alleen een probleem is in Kaapstad, bijna heel Zuid-Afrika is ongelofelijk droog en er is bijna overal een serieus tekort aan water. Je ziet heel veel rivieren droog staan en bij de Lodge waar ik nu zit gaven ze ook al aan dat de rivier die over het terrein loopt al vier jaar droog staat. Als toerist is het dus imo vooral een kwestie van er een beetje respectvol mee omgaan en niet twintig minuten onder de douche gaan staan. Als ik m'n haar was laat ik de douche ondertussen niet lopen maar zet ik hem uit tijdens het soppen en dat soort dingen. Uiteindelijk zal je altijd meer water gebruiken dan een local die op een strak schema zit maar rekening ermee houden is nooit verkeerd.

Aaaah Wilke wat chill :D Mijn vriend komt ook in maart, echt super fijn. Addo was super mooi en het is heel leuk dat het een self drive park is, dus dat je zelf rond mag rijden op de routes. Vooral bij de waterputten echt enorm veel olifanten gezien, denk dat we er in totaal wel zo'n 100 gespot hebben en dat is alleen wat naast de route loopt want het park zelf is echt gigantisch. Waterbuffels ook flink wat van gespot, hele grote kudde. Op het reserve waar we slapen hebben ze giraffes en een hele hoop field game dus heb al mijn fair share aan dieren kunnen zien :)) Op Addo hebben we geen leeuwen, luipaarden of hyena's gezien maar daar waren we al voor gewaarschuwd. Het is hier erg heet op het moment en die beesten verstoppen zich gewoon de hele dag, komen alleen rond zonsopgang en na zonsondergang wat water drinken en eventueel wat jagen. Ik ga er in maart nog een keer naartoe en wil dan wel een guided tour doen denk ik, ze gaven hier bij het reserve aan dat de Rangers prima weten waar ze verstopt liggen maar dat ze dat niet aan het selfdriving publiek vertellen om te voorkomen dat er een dikke file komt te staan of dat de dieren wegtrekken van de wegen.

Casperzazoe, ik studeer hier een semester! Echt school volgen dus, geen stage. Als alles gaat zoals ik hoop en mijn rooster geen overlap heeft volg ik vakken van politicologie, antropologie en sociologie :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:13

Klinkt gaaf Emma!! Ik wil denk ik met m’n ouders een tour doen met zonsopkomst en daarna zelf rondrijden :)

(Maar wel een limiet in Kaapstad, per dag max 50L per persoon en/of 200L per huishouden. )

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 11:39

Oef begin april in Kaapstad zijn lijkt me wel spannend, ik was er twee weken geleden nog en toen was het al een gedoe om flink wat water in te kunnen slaan voor hikes en voor onderweg. Wij hadden op de heenweg nog ruimte over in de koffers en hadden dus gewoon een tray water ingecheckt. ;-) Hoeveel water je verbruikt wordt overigens nergens bijgehouden, maar je wordt er elke seconde van de dag aan herinnerd dat Day Zero eraan komt. Het geldt trouwens voor heel de West Kaap (zo'n beetje tot aan Port Elisabeth), maar in zo'n grote stad is het natuurlijk ook veel sneller een probleem voor veel mensen.

Ik geniet overigens nu al 2,5 week van dit prachtige land, nu vanuit Kruger. Vanavond nog een nachtsafari en dan morgen via Pretoria naar Johannesburg, en dan is woensdag het feest al weer afgelopen. :-(

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 15:31

Klinkt toch pittig ja. Ik kan in mijn backpack mss 4l water steken. Is het kraantjeswater drinkbaar in Kaapstad? Ik ben wel gewend om minstens 2 tot 2,5 l per dag te drinken. Rest boeit me niet zo. Dan maar minder douchen :D ik vind het wel verschrikkelijk voor de bevolking.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:03

Kraanwater is te drinken, al verschilt de smaak wel per plek. Mijn eerste gedachte vorig jaar was alsof ik een zwembad aan het drinken was. Maar je went er wel aan. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 16:34

Ook de oostkaap is droog, ik ben eindelijk aangekomen op de uni en ook hier gelden waterrestricties en is het kurkdroog. Kraanwater is idd drinkbaar maar of het lekker te noemen is zou ik een tweede noemen :+

En ja Wilke lijkt me slim! Wij waren er wat later dan verwacht, helaas. Maar komt nog wel een keer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 18:38

Ma goed, drinkwater is voor mij even het belangrijkste. Wat een ellende.

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-18 19:00

De droogte is inderdaad een groot probleem wist mijn vader te vertellen. Hij woont in Gordons bay op een half uurtje van Kaapstad en hij hangt ook vast aan de voorzorgsmaatregelen. Hij heeft op zijn woning allemaal grote vaten geïnstalleerd om het weinige water dat er valt ook op te vangen, ze hopen dat het midden volgende week gaat regenen, maar dat zal dus weinig effect hebben op de stand van de dammen. Daarnaast haalt hij met een machine water uit de lucht, goed voor 50l extra per dag. Ik vertrek volgende maandag naar daar en ben ook héél benieuwd hoe alles daar gaat lopen. Ik verblijf 6 dagen bij mijn papa en erna nog 2 nachten in Stellenbosh en nog een nacht in een hotel bij het waterfront. Mijn papa zijn zwembad is nog redelijk goed gevuld, maar dat van de hotels vrees ik wat voor... Ik was er in oktober ook al, en toen waren de dammen al rampzalig laag. Het zou blijkbaar 4 natte winters nodig hebben vooraleer de dammen terug goed gevuld zijn...

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 13:39

laughterline schreef:
Kraanwater is te drinken, al verschilt de smaak wel per plek. Mijn eerste gedachte vorig jaar was alsof ik een zwembad aan het drinken was. Maar je went er wel aan. :P

Haha ja dat was precies mijn gedachte! Echt zo'n chloorsmaak.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:31

De smaak van het water varieert een beetje van chloorachtig tot een beetje muf, maar is prima te drinken. Het hotel dat we in Capetown hadden mocht het zwembad ook niet meer bijvullen, dus het water was helaas maar kniediep.

In de Oost Kaap is het overigens nu erg nat. We zijn net aangekomen vlakbij Pretoria en het stortregent en ontweert hier. Vijf dagen geleden toen we aankwamen in Kruger trouwens precies hetzelfde! :+

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 17:43

Dan zit je niet in de oost kaap, maar in Gauteng ;) die kant is sws een stuk natter. Andere klimaatzone.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 18:02

O ja klopt, sorry! :o

Maar hier water genoeg dus... :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-18 18:58

Lees net dat ze regen voorspellen voor CT en dat DayZero dan "verschuift" naar mei. Duimen voor de regen.