Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Tinka schreef:Oh bah, hier vanmorgen ook veel regen en harde wind. Nu schijnt de zon. Milko heeft gisteren de omheining weer vrij gemaakt en gerepareerd.
Morgen weer regen, zucht.
lukka63 schreef:Net het filmpje gekeken, wat een geweld is er geweest en dan net als jullie op vakantie zijn gelukkig is alles te herstellen en zijn de paarden ok en poes ook.
Marilu schreef:Waar die grondverschuiving is (goed te zien via de drone !), is dat ook nog jullie grond ?
Wat hebben jullie toch nog veel geluk gehad, al bij al !
Ergste probleem lijkt mij inderdaad die graafwerken ... Misschien dat ze het nog wel willen komen effenen, maar ik denk dat de final touch sowieso voor jullie gaat zijn. Gelukkig hebben jullie daar het geschikte materiaal voor (Pelle !).
senna21 schreef:Fijn dat de dieren en het huis er goed vanaf gekomen zijn.
Balen van de onnodige graafwerkzaamheden. Ik denk dat alleen aanschuiven niet gaat werken. De grond moet ook worden 'aangestampt' om weer stevig en begaanbaar te worden.
Tinka schreef:Milko vond de kettingzaag nog wel eng, maar ook wel makkelijk.
boyca schreef:Mijne gutte wat een ellende. Maar vraagje sinds wanneer gebruik je een engelse voice over?
Prairy schreef:Kettingzaag kan erg eng zijn (en enge dingen veroorzaken).
Voor niet al te veel geld kun je een zaagbroek kopen. Zaag laarzen zijn misschien een stap te ver maar een een hoofd ding met oordoppen en een gelaat scherm is erg fijn.
Hebben jullie er eentje op accu of brandstof?
Belangrijkste is: niet lopen ermee als hij aan staat en aanwennen om altijd gelijk de rem erop te zetten, ook voor het starten.
Choke aan voor het trekken, als je een ander geluidje hoort dat het lijkt alsof hij wil starten, choke eraf en trekken.
Heb je hem verzopen, geen choke erop maar gas ingerukt houden terwijl je trekt en dan tot hij het weer doet. Even goed gas geven om de overtollige benzine te verwijderen.
Start hij lastig, even goed het luchtfilter uitblazen (van binnen naar buiten als je hem eruit hebt gehaald, dus het stof terug blazen naar waar het vandaan kwam).
Op tijd vijlen, niet wachten tot hij bot wordt want dan heb je een grotere kans op ongelukken.
Mo fijn dat het relatief mee valt thuis.
Tinka fijn dat je ruit al zo snel gemaakt is, hopelijk gaat de rest ook zo soepel.
Het is in NL vandaag koud maar heerlijk zonnig, straks maar even buiten spelen.
Voice over is idd een instelling in iemand zijn YT account, niet van de uploader .
Vooral als het zeer onvoorspelbare dennen zijn.
Tinka schreef:Milko heeft een zaagbroek en handschoenen. Hij is vooral bang geworden omdat een vriend het litteken liet zien die met een kettingzaag in zijn been had gezaagd. Andere vriend in zijn hand. We hebben een zaag op benzine en 1 op batterijen. Die laatste hebben we nog niet gebruikt.
Rainrot is niet zo erg besmettelijk hoor, een paard moet er gevoelig voor zijn. Rory heeft het 2 winters gehad, die heeft een extreem dikke vacht. De andere hadden nergens last van. Gaat ook vanzelf weer over, op een gegeven moment kan je al de korsten eraf krabben. Ik krab graag aan korstjes, haha.
Prairy schreef:Ik ben ook blij met onze elektrische kettingzaag, maar ook met onze mini kettingzaag op accu, zo makkelijk!
We hebben ook allebei onze eigen op brandstof. Dat is toch wel eens erg makkelijk als je al 2 zagen vast heb zitten in stormhoutVooral als het zeer onvoorspelbare dennen zijn.
Ben erg blij dat ik een cursus (met erkend diploma) heb gedaan en dat onze helaas overleden buurman boswachter was die het echt fantastisch vond om mij met de zaag te helpen en in de weer te zien
maar alleen met native planten en bomen natuurlijk.
Prairy schreef:Een oude vriendin had heel erg mazzel gehad met een ongeval met een kettingzaag (al een paar jaar voor ik er mee aan de slag ging), ze stond tegenover iemand die hout aan het afkorten was en die zaag schoot los, omhoog. Van haar oksel tot net niet haar oog. Ze heeft echt ongelofelijk mazzel gehad en er alleen littekens aan over gehouden.
Dat was voor mij de reden dat ik echt die cursus wilde doen toen we zelf een bos hadden en gingen zagen. Heb het toen gedaan met die regeling tijdens corona. Nog steeds heel blij mee.
Het is echt een vak apart, zeker om de bomen, ook de dunne, netjes te laten vallen. Stormhout is ook vaak linke soep, uiteraard liggen ze altijd op hekken en zo
Sintara schreef:Oeh dat is wel een rot ongeluk alsnog! Mijn ouders zagen voor hun hobby op natuurterreinen enzo en hebben dus ook hun cursussen op orde.
Bij ons nieuwe huis mogen we in principe niks met de bomen doen (beschermde natuur) maar het voordeel is dat de gemeente dan ook wel dingen wilt doen zoals onderhoud. Ze willen ook flink bijdragen aan de kosten van het aanleggen van ons weidehek voor de paarden, omdat paarden begrazing past in het natuurdoel van het gebied. Ook uitbreiding van de tuin wordt gesponsordmaar alleen met native planten en bomen natuurlijk.
Het heeft voor en nadelen
Sintara schreef:Haha ik hoop dat ze juist wel vrolijk zullen zijn![]()
Maar ja, fijn dat de gemeente blij met onze plannen is. Voor de huizen is interesse, maar nog niets serieus. Hopelijk komt dat nog
Sintara schreef:Het is alleen niet een paard-aan-huis huis. Gewoon een doorsnee vrijstaand huis
TinkerTreas schreef:Ik denk dat je het helemaal goed aanpakt op deze manier.
Ik denk dat we vaak vergeten hoeveel impact zo'n verhuizing heeft op een paard.
Stella heb ik nu een jaar, maar die heeft de eerste paar maanden bij haar oude eigenaar gestaan omdat ik haar niet 2x vlak achter elkaar wilde verhuizen. Dus sinds begin juni staat ze hier. Zij is erg gevoelig en onzeker. Van de zomer wilde ik beginnen met grondwerk met haar, maar dat was echt veel te vroeg. Ik kon haar gelijk weer een paar dagen niet pakken.
Tot nu toe heb ik haar alleen geborsteld en in de wei gewandeld en later ben ik af en toe hier op de weg gaan wandelen. Alleen heen en terug dezelfde weg. Misschien heel saai, maar voor Stella juist goed.
Ik ben nu zover dat ik haar deken op en af kan doen terwijl ze los staat![]()
Ik merk dat ze steeds meer contact zoekt, ze volgt me overal in de wei. En sinds 2 weken kan mijn man haar aaien en kriebelen, terwijl ze los in de wei staat.
Bij alle paarden (en honden en katten) is mijn man favoriet omdat hij zo goed kan kriebelen. Stella kwam steeds dichterbij, maar durfde steeds niet zo goed. En ineens was ze om 2 weken geleden.
Ik denk dat ze er nu ook wel aan toe is om wat meer grondwerk te gaan doen. Maar nu is alles te nat, dus we wachten op droog weer en een droge wei.