[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 10:54

Het gaat goed hier, maar regen regen regen en nog steeds forse koude wind. Niet grappig. Lekker dat je op je verjaardag een zonnetje hebt, mooi cadeau

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:03

Ze blijven de ene storm na de andere uit de mouw schudden, die weergoden !

Gelukkig is de schade beperkt gebleven tot dan vooral die losgekomen schrikdraad.
Wel zo spijtig dat dit nu net moest gebeuren tijdens jullie trip naar Nederland.

Gelukkige verjaardag, Jet !

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 15:27

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:20

Oh bah, hier vanmorgen ook veel regen en harde wind. Nu schijnt de zon. Milko heeft gisteren de omheining weer vrij gemaakt en gerepareerd.
Morgen weer regen, zucht.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 16:49

Net het filmpje gekeken, wat een geweld is er geweest en dan net als jullie op vakantie zijn gelukkig is alles te herstellen en zijn de paarden ok en poes ook.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 18:04

Waar die grondverschuiving is (goed te zien via de drone !), is dat ook nog jullie grond ?

Wat hebben jullie toch nog veel geluk gehad, al bij al !
Ergste probleem lijkt mij inderdaad die graafwerken ... Misschien dat ze het nog wel willen komen effenen, maar ik denk dat de final touch sowieso voor jullie gaat zijn. Gelukkig hebben jullie daar het geschikte materiaal voor (Pelle !).

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 18:08

Fijn dat de dieren en het huis er goed vanaf gekomen zijn.
Balen van de onnodige graafwerkzaamheden. Ik denk dat alleen aanschuiven niet gaat werken. De grond moet ook worden 'aangestampt' om weer stevig en begaanbaar te worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 19:04

Tinka schreef:
Oh bah, hier vanmorgen ook veel regen en harde wind. Nu schijnt de zon. Milko heeft gisteren de omheining weer vrij gemaakt en gerepareerd.
Morgen weer regen, zucht.

Hi Odette, we hebben hier een minizonnetje gehad en wat "broekjes" blauw, maar ik vrees dat er nog veel regen gaat vallen. Fijn dat jullie het hek hebben kunnen repareren. Vond Milko het een beetje te doen, werken met een kettingzaag?

lukka63 schreef:
Net het filmpje gekeken, wat een geweld is er geweest en dan net als jullie op vakantie zijn gelukkig is alles te herstellen en zijn de paarden ok en poes ook.

Hi Lukka, ja en dan moet je bedenken dat wij maar in de buitenkant van de storm zaten, als je de foto's ziet van waar de storm midden over is gegaan, poe heftig hoor. Odette bijv zit hoger meer in de storm en had ook veel scha.

Marilu schreef:
Waar die grondverschuiving is (goed te zien via de drone !), is dat ook nog jullie grond ?

Wat hebben jullie toch nog veel geluk gehad, al bij al !
Ergste probleem lijkt mij inderdaad die graafwerken ... Misschien dat ze het nog wel willen komen effenen, maar ik denk dat de final touch sowieso voor jullie gaat zijn. Gelukkig hebben jullie daar het geschikte materiaal voor (Pelle !).

Hi Marilu, ja we hebben echt veel geluk gehad. En ook gelukkig is de grond van de verschuiving niet van ons. Wie weet hadden we dan nog wel aansprakelijk geweest of zo. Ik vrees ook dat wij het grondverzetwerk zelf moeten gaan doen.

senna21 schreef:
Fijn dat de dieren en het huis er goed vanaf gekomen zijn.
Balen van de onnodige graafwerkzaamheden. Ik denk dat alleen aanschuiven niet gaat werken. De grond moet ook worden 'aangestampt' om weer stevig en begaanbaar te worden.

Hi Senna, ja idd het moet weer worden gewalst als het ware, want de structuur van de grond is daar nu vernietigd. Ik vrees ook dat ons hek niet meer open kan want ze hebben vlak bij de scharnierpaal gegraven en dus zal dat ook verzakken denk ik.

Maar goed, we gaan het zien wat de komende dagen gaan brengen qua herstelwerkzaamheden.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 21:42

Milko vond de kettingzaag nog wel eng, maar ook wel makkelijk.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:17

Mijne gutte wat een ellende. Maar vraagje sinds wanneer gebruik je een engelse voice over?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 10:57

Tinka schreef:
Milko vond de kettingzaag nog wel eng, maar ook wel makkelijk.

Ja het is wel wennen. Als hij vragen heeft, zei Erwin dat hij het wel aan hem kan stellen. Als ouwe rot in het vak zeg maar.

boyca schreef:
Mijne gutte wat een ellende. Maar vraagje sinds wanneer gebruik je een engelse voice over?

Ja, het is ellende, maar het valt nog mee! En cool een Engelse voice over. Ik wist niet dat dat er was? Het zal liggen aan je eigen YT instellingen denk ik? Bij het opladen van de filmpjes zitten vaak weer nieuwe features en ik klik altijd alles aan wat ik aan kan klikken, wie weet was het weer wat nieuws. En is het dan een mannenstem?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 12:58

Kettingzaag kan erg eng zijn (en enge dingen veroorzaken).

Voor niet al te veel geld kun je een zaagbroek kopen. Zaag laarzen zijn misschien een stap te ver maar een een hoofd ding met oordoppen en een gelaat scherm is erg fijn.

Hebben jullie er eentje op accu of brandstof?

Belangrijkste is: niet lopen ermee als hij aan staat en aanwennen om altijd gelijk de rem erop te zetten, ook voor het starten.

Choke aan voor het trekken, als je een ander geluidje hoort dat het lijkt alsof hij wil starten, choke eraf en trekken.

Heb je hem verzopen, geen choke erop maar gas ingerukt houden terwijl je trekt en dan tot hij het weer doet. Even goed gas geven om de overtollige benzine te verwijderen.

Start hij lastig, even goed het luchtfilter uitblazen (van binnen naar buiten als je hem eruit hebt gehaald, dus het stof terug blazen naar waar het vandaan kwam).

Op tijd vijlen, niet wachten tot hij bot wordt want dan heb je een grotere kans op ongelukken.

Mo fijn dat het relatief mee valt thuis.

Tinka fijn dat je ruit al zo snel gemaakt is, hopelijk gaat de rest ook zo soepel.

Het is in NL vandaag koud maar heerlijk zonnig, straks maar even buiten spelen.

Voice over is idd een instelling in iemand zijn YT account, niet van de uploader .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 14:07

Prairy schreef:
Kettingzaag kan erg eng zijn (en enge dingen veroorzaken).

Voor niet al te veel geld kun je een zaagbroek kopen. Zaag laarzen zijn misschien een stap te ver maar een een hoofd ding met oordoppen en een gelaat scherm is erg fijn.

Hebben jullie er eentje op accu of brandstof?

Belangrijkste is: niet lopen ermee als hij aan staat en aanwennen om altijd gelijk de rem erop te zetten, ook voor het starten.

Choke aan voor het trekken, als je een ander geluidje hoort dat het lijkt alsof hij wil starten, choke eraf en trekken.

Heb je hem verzopen, geen choke erop maar gas ingerukt houden terwijl je trekt en dan tot hij het weer doet. Even goed gas geven om de overtollige benzine te verwijderen.

Start hij lastig, even goed het luchtfilter uitblazen (van binnen naar buiten als je hem eruit hebt gehaald, dus het stof terug blazen naar waar het vandaan kwam).

Op tijd vijlen, niet wachten tot hij bot wordt want dan heb je een grotere kans op ongelukken.

Mo fijn dat het relatief mee valt thuis.

Tinka fijn dat je ruit al zo snel gemaakt is, hopelijk gaat de rest ook zo soepel.

Het is in NL vandaag koud maar heerlijk zonnig, straks maar even buiten spelen.

Voice over is idd een instelling in iemand zijn YT account, niet van de uploader .

Handig Prairy je kettingzaagcursus. Voor alles rondom het huis en dichtbij gebruiken wij een elektrische kettingzaag, ideaal, heel krachtig en zodra je je vinger van de trekker haalt, staat het stil, erg veilig. Erwin is er lyrisch over. Alleen in het bos gebruikt hij de thermische zaag.

Hier regent het alweer. De jonge tinker van mijn paardenoppas is erg in de groei en superoverbouwd en nu door de regen is er kennelijk water blijven staan op de plek van het zadel zeg maar (hij is nog niet ohz) en nu heeft hij een gigagrote rainrot plek. Erg besmettelijk natuurlijk, dus ik hoop dat ze de bacterie niet mee hier naar toe heeft gebracht.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 15:37

Milko heeft een zaagbroek en handschoenen. Hij is vooral bang geworden omdat een vriend het litteken liet zien die met een kettingzaag in zijn been had gezaagd. Andere vriend in zijn hand. We hebben een zaag op benzine en 1 op batterijen. Die laatste hebben we nog niet gebruikt.
Rainrot is niet zo erg besmettelijk hoor, een paard moet er gevoelig voor zijn. Rory heeft het 2 winters gehad, die heeft een extreem dikke vacht. De andere hadden nergens last van. Gaat ook vanzelf weer over, op een gegeven moment kan je al de korsten eraf krabben. Ik krab graag aan korstjes, haha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 21:52

Ik ben ook blij met onze elektrische kettingzaag, maar ook met onze mini kettingzaag op accu, zo makkelijk!

We hebben ook allebei onze eigen op brandstof. Dat is toch wel eens erg makkelijk als je al 2 zagen vast heb zitten in stormhout :x Vooral als het zeer onvoorspelbare dennen zijn.

Ben erg blij dat ik een cursus (met erkend diploma) heb gedaan en dat onze helaas overleden buurman boswachter was die het echt fantastisch vond om mij met de zaag te helpen en in de weer te zien :')

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 11:46

Tinka schreef:
Milko heeft een zaagbroek en handschoenen. Hij is vooral bang geworden omdat een vriend het litteken liet zien die met een kettingzaag in zijn been had gezaagd. Andere vriend in zijn hand. We hebben een zaag op benzine en 1 op batterijen. Die laatste hebben we nog niet gebruikt.
Rainrot is niet zo erg besmettelijk hoor, een paard moet er gevoelig voor zijn. Rory heeft het 2 winters gehad, die heeft een extreem dikke vacht. De andere hadden nergens last van. Gaat ook vanzelf weer over, op een gegeven moment kan je al de korsten eraf krabben. Ik krab graag aan korstjes, haha.

Ja, met machines kunnen de vreselijkste ongelukken gebeuren. We hebben ook zo'n houtsplijter achter de tractor en iemand die we kennen had er ook zo eentje en zijn mouw bleef hangen aan het blok en zijn arm ging mee naar beneden de splijter in, hij kon met zijn andere arm niet bij de stopknop. Erg akelig ook. Maar ja, auto-ongelukken kunnen ook erg akelig zijn. Ieder moet voor zich zijn verantwoordelijkheid nemen.

Qua rainrot, ik heb 1 winter in het vorige huis, de twee shetjes in rainrot op de kont gehad. Dat was toen nog Shadow dan, en Poupette. Het deed ze veel zeer en aanraken was bijna geen optie. De andere twee toen, kregen het niet, dus Callas toen en Bubbles. Bubbles was wel zwak en vatbaar, maar kreeg het toch niet, terwijl ze erg dik was met Shadow, maar ik heb ze toen apart gehouden voor de zekerheid.

Prairy schreef:
Ik ben ook blij met onze elektrische kettingzaag, maar ook met onze mini kettingzaag op accu, zo makkelijk!

We hebben ook allebei onze eigen op brandstof. Dat is toch wel eens erg makkelijk als je al 2 zagen vast heb zitten in stormhout :x Vooral als het zeer onvoorspelbare dennen zijn.

Ben erg blij dat ik een cursus (met erkend diploma) heb gedaan en dat onze helaas overleden buurman boswachter was die het echt fantastisch vond om mij met de zaag te helpen en in de weer te zien :')

Gaaf dat je een cursus met diploma hebt! En fijn dat je je tips met ons deelt. Erwin heeft het zichzelf aan moeten leren. We hebben 3 kettingzagen op benzine. Een kleintje die we gekocht hebben voor modellering omdat Erwin houten beelden maakte. Een superlange van bijna een meter om door die grote omgevallen boom hier te komen en een gewone. Daarnaast dan die elektrische, dat is eigenlijk mijn zaag. Maar nu ingepikt door Erwin, hahaha.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:16

Een oude vriendin had heel erg mazzel gehad met een ongeval met een kettingzaag (al een paar jaar voor ik er mee aan de slag ging), ze stond tegenover iemand die hout aan het afkorten was en die zaag schoot los, omhoog. Van haar oksel tot net niet haar oog. Ze heeft echt ongelofelijk mazzel gehad en er alleen littekens aan over gehouden.

Dat was voor mij de reden dat ik echt die cursus wilde doen toen we zelf een bos hadden en gingen zagen. Heb het toen gedaan met die regeling tijdens corona. Nog steeds heel blij mee.

Het is echt een vak apart, zeker om de bomen, ook de dunne, netjes te laten vallen. Stormhout is ook vaak linke soep, uiteraard liggen ze altijd op hekken en zo :P

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:38

Oeh dat is wel een rot ongeluk alsnog! Mijn ouders zagen voor hun hobby op natuurterreinen enzo en hebben dus ook hun cursussen op orde.

Bij ons nieuwe huis mogen we in principe niks met de bomen doen (beschermde natuur) maar het voordeel is dat de gemeente dan ook wel dingen wilt doen zoals onderhoud. Ze willen ook flink bijdragen aan de kosten van het aanleggen van ons weidehek voor de paarden, omdat paarden begrazing past in het natuurdoel van het gebied. Ook uitbreiding van de tuin wordt gesponsord :) maar alleen met native planten en bomen natuurlijk.

Het heeft voor en nadelen :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 16:46

Prairy schreef:
Een oude vriendin had heel erg mazzel gehad met een ongeval met een kettingzaag (al een paar jaar voor ik er mee aan de slag ging), ze stond tegenover iemand die hout aan het afkorten was en die zaag schoot los, omhoog. Van haar oksel tot net niet haar oog. Ze heeft echt ongelofelijk mazzel gehad en er alleen littekens aan over gehouden.

Dat was voor mij de reden dat ik echt die cursus wilde doen toen we zelf een bos hadden en gingen zagen. Heb het toen gedaan met die regeling tijdens corona. Nog steeds heel blij mee.

Het is echt een vak apart, zeker om de bomen, ook de dunne, netjes te laten vallen. Stormhout is ook vaak linke soep, uiteraard liggen ze altijd op hekken en zo :P

Oeh akelig ongeluk zeg. Ik sta sowieso nooit dichtbij, want al dat zaagsel is onhandig in mijn haar. Losschietende kettingen hebben wij ook wel gehad. Altijd met een dun takje of zo dat er tussen komt. Ik schrik me altijd wild, maar de bescherming van de handvatplaat vangt altijd alles op.

Ik vind met stormschade opruimen, dat je vaak weinig overzicht hebt en niet weet waar de boom eigenlijk ligt. We hebben toch wel een paar keer bomen gehad die nog geworteld waren en weer omhoog kwamen. Of gebarsten hout dat verspatttert. Of dat je een boom omhaalt, maar dat ie een tak van een andere boom in zijn val naar beneden stort en dat je die dan op je helm krijgt. Allemaal van die dingen.

Mijn tip, bezuinig nooit op een nieuw vizier. Na een seizoen zijn onze vizieren altijd alweer dusdanig bekrast dat het lastig kijken wordt. En dat is wel je veiligheid.

Sintara schreef:
Oeh dat is wel een rot ongeluk alsnog! Mijn ouders zagen voor hun hobby op natuurterreinen enzo en hebben dus ook hun cursussen op orde.

Bij ons nieuwe huis mogen we in principe niks met de bomen doen (beschermde natuur) maar het voordeel is dat de gemeente dan ook wel dingen wilt doen zoals onderhoud. Ze willen ook flink bijdragen aan de kosten van het aanleggen van ons weidehek voor de paarden, omdat paarden begrazing past in het natuurdoel van het gebied. Ook uitbreiding van de tuin wordt gesponsord :) maar alleen met native planten en bomen natuurlijk.

Het heeft voor en nadelen :j

LOL, ik las negatieve planten, haahhahhahahahhaaa. Sorry. Ik zag het al helemaal voor me, met allemaal hangende bloemhoofdjes, zo depressief.

Maar wel top dat de gemeente jullie project zo'n warm hart toedraagt! Super! Is er al belangstelling voor je oude huis en ik dacht dat je zei huizen? Of gaan jullie sowieso naar het nieuwe huis over?

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 18:14

Haha ik hoop dat ze juist wel vrolijk zullen zijn :D
Maar ja, fijn dat de gemeente blij met onze plannen is. Voor de huizen is interesse, maar nog niets serieus. Hopelijk komt dat nog

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 19:35

Sintara schreef:
Haha ik hoop dat ze juist wel vrolijk zullen zijn :D
Maar ja, fijn dat de gemeente blij met onze plannen is. Voor de huizen is interesse, maar nog niets serieus. Hopelijk komt dat nog

Zet je huizen ook hier op bokt te koop op de markt, wie weet is er iemand die al naar DK wilde en nu het licht ziet!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 19:54

Het is alleen niet een paard-aan-huis huis. Gewoon een doorsnee vrijstaand huis :=

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 10:47

Sintara schreef:
Het is alleen niet een paard-aan-huis huis. Gewoon een doorsnee vrijstaand huis :=

Maakt het uit, je weet nooit hoe een balletje kan rollen. Het kost niets dacht ik.

Zo weer thuis en weer in het ritme en weer wat geaard. Ik ben overnieuw begonnen met Diego. Was ik voor de vakantie in een mindset dat ik met de lente wil rijden, dat heb ik nu losgelaten. Ik werd daar gestrest van van mezelf dat dat moest en ik nam misschien toch te grote stappen met Diego. Zijn verlatingsangst is in de vakantie alleen maar groter geworden, dus ik heb video's van Warwick Schiller bekeken, mijn grote held en op internet veel gelezen en wat ik deed was op zich goed, maar ik kan het nog in kleinere stukken opbreken. Dus dat is nu mijn doel.

Wat ik ook uit het oog verloor, is dat het echt gewoon supertraumatisch voor Diego moet zijn geweest en dat het tijd kost. Met Quarbonne en Prisca duurde het ook een jaar zeker eer het helemaal goed was in de kudde. Maar ik ben wel na 2 maanden met Prisca gaan ritten maken. Dat zie ik me (helaas) nog niet met Diego doen. Ieder paard is verschillend, dus ik begin opnieuw.

Dit is mijn schema voor de komende tijd

Ga via het hoofd naar de voeten: eerst mentaal contact maken, niet zijn voeten laten bewegen om zo het hoofd te bereiken.

Kleine, consistente, consequente stappen leveren resultaat, oefen dagelijks, al is het maar kort.
Bouw een voorspelbare routine op (eten, poetsen, licht grondwerk).
Gebruik voer en positieve ervaringen als motivatie.
Hulpmiddelen zoals leadrope en stick met vlag
Maak scheiding van de kudde voorspelbaar en veilig.
Uiteindelijk wordt het paard zelfstandiger, rustiger en zelfverzekerder zonder de kudde.

Zorg dat het paard met zijn gedachten bij jou is — jij biedt veiligheid. Wees daarom bewust van je eigen lichaamstaal:

* Niet achteruit stappen of terugdeinzen.
* Knie licht gebogen = rust uitstralen.
* Kijk mee waar het paard naar kijkt, maar reageer niet op de prikkel, jij biedt veiligheid.
* Negeer zijn gevoel niet — erken het door mee te kijken.

Houd de achterblijvende paarden rustig zodat ze geen stress bevestigen:

Voer verstoppen in hooi
Eventueel radio aanzetten

Werk geleidelijk — houd de kudde eerst in zicht en vergroot langzaam de afstand.
Wordt hij onrustig → ga niet verder, maar ga terug naar een niveau waar beiden ontspannen zijn en bouw opnieuw op.

Stappenplan:

Het belonen hieronder mag ook grazen aan de hand zijn.

Stap 1: alleen halster omdoen → belonen → weer afdoen. Zowel in het weiland en bij stal
Stap 2: Paard pakken, Klein stukje meelopen, Belonen, Halster afdoen, Weer loslaten
Stap 3: Naar weilandhek lopen → weer loslaten.
Stap 4: Door weilandhek naar buiten → meteen terugzetten.
Stap 5: Door weilandhek→ even wachten → terugzetten.
Stap 6: Buiten weilandhek een heel klein stukje verder → terugzetten.
Stap 7: Buiten weilandhek stukje verder → 1 minuut wachten → terugzetten.
Stap 8: Vorige stap herhalen en geleidelijk uitbreiden met afstand vergroten
Stap 9: Vorige stap herhalen en geleidelijk uitbreiden met wachttijd vergroten
Stap 10: Vorige stap herhalen en geleidelijk uitbreiden met afstand vergroten en wachttijd vergroten
Stap 11: Buiten zicht van andere paarden voeren of laten grazen.
Stap 11: Afstand steeds iets vergroten.
Stap 11: Activiteiten uitbreiden met borstelen of ontspannen samen zijn.

Routine en mindset veranderen. Wissel routines af, Niet altijd “werken” wanneer hij van de kudde gescheiden is, zodat gescheiden zijn niet automatisch inspanning betekent. Laat ook de achterblijvers soms om hem heen werken zodat: in de kudde zijn niet automatisch rust betekent.

Dus vandaag begonnen met in de kudde staan bij de hooiruif binnen halster aandoen en weer afdoen. En ook hoofdstel indoen en weer afdoen. Met het halster omdoen, keek hij weg, dus lokgeluidjes gemaakt tot hij wel zijn hoofd aanbood en halster omgedaan.
Met bit indoen tegelijk met wortel omdat hij het bit niet wil aannemen. Dus nog niet eens een minuut ingehad, alleen maar om even te wennen. Veel kriebels en krauwen.

Van die dingen!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:09

Ik denk dat je het helemaal goed aanpakt op deze manier.
Ik denk dat we vaak vergeten hoeveel impact zo'n verhuizing heeft op een paard.
Stella heb ik nu een jaar, maar die heeft de eerste paar maanden bij haar oude eigenaar gestaan omdat ik haar niet 2x vlak achter elkaar wilde verhuizen. Dus sinds begin juni staat ze hier. Zij is erg gevoelig en onzeker. Van de zomer wilde ik beginnen met grondwerk met haar, maar dat was echt veel te vroeg. Ik kon haar gelijk weer een paar dagen niet pakken.
Tot nu toe heb ik haar alleen geborsteld en in de wei gewandeld en later ben ik af en toe hier op de weg gaan wandelen. Alleen heen en terug dezelfde weg. Misschien heel saai, maar voor Stella juist goed.
Ik ben nu zover dat ik haar deken op en af kan doen terwijl ze los staat :D

Ik merk dat ze steeds meer contact zoekt, ze volgt me overal in de wei. En sinds 2 weken kan mijn man haar aaien en kriebelen, terwijl ze los in de wei staat.
Bij alle paarden (en honden en katten) is mijn man favoriet omdat hij zo goed kan kriebelen. Stella kwam steeds dichterbij, maar durfde steeds niet zo goed. En ineens was ze om 2 weken geleden.

Ik denk dat ze er nu ook wel aan toe is om wat meer grondwerk te gaan doen. Maar nu is alles te nat, dus we wachten op droog weer en een droge wei.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 11:12

TinkerTreas schreef:
Ik denk dat je het helemaal goed aanpakt op deze manier.
Ik denk dat we vaak vergeten hoeveel impact zo'n verhuizing heeft op een paard.
Stella heb ik nu een jaar, maar die heeft de eerste paar maanden bij haar oude eigenaar gestaan omdat ik haar niet 2x vlak achter elkaar wilde verhuizen. Dus sinds begin juni staat ze hier. Zij is erg gevoelig en onzeker. Van de zomer wilde ik beginnen met grondwerk met haar, maar dat was echt veel te vroeg. Ik kon haar gelijk weer een paar dagen niet pakken.
Tot nu toe heb ik haar alleen geborsteld en in de wei gewandeld en later ben ik af en toe hier op de weg gaan wandelen. Alleen heen en terug dezelfde weg. Misschien heel saai, maar voor Stella juist goed.
Ik ben nu zover dat ik haar deken op en af kan doen terwijl ze los staat :D

Ik merk dat ze steeds meer contact zoekt, ze volgt me overal in de wei. En sinds 2 weken kan mijn man haar aaien en kriebelen, terwijl ze los in de wei staat.
Bij alle paarden (en honden en katten) is mijn man favoriet omdat hij zo goed kan kriebelen. Stella kwam steeds dichterbij, maar durfde steeds niet zo goed. En ineens was ze om 2 weken geleden.

Ik denk dat ze er nu ook wel aan toe is om wat meer grondwerk te gaan doen. Maar nu is alles te nat, dus we wachten op droog weer en een droge wei.

Ja, dat snap ik heel goed, en goed dat je het nu zo aanpakt. Mijn stresserige gevoel kwam ook een beetje, zo van ik ben al oud, ik wil nú nog kunnen rijden en ik wil niet een jaar verliezen aan trainen. Maar het is wat het is.