Zuid Afrika

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 20:48

Gevaar? Dat is er zeker! Maar...

Ik was daar en ja je weet dat je geen gekke dingen moet doen maar ik heb niks raars meegemaakt en ook rondgelopen in het donker. Vooral in Kaapstad centrum is er niks aan de hand. Het voorval van fox is jammer, maar was volgens mij in Johannesburg dat wel crimineler bekend staat als Kaapstad.

Doe geen dingen die je in nl in Amsterdam ook niet zou doen en pak ‘a avonds een uber. Afrikanen zijn de vriendelijkste mensen ever! Heb echt een toptijd gehad en me geen een keer onveilig gevoeld. Hotels hebben meestal gewoon beveiliging.

Niet je autoraampje open doen bij kruispunten etc.. maar dat doe je in nl ook niet toch :D

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 20:52

Het is een totaal ander land dan in Nederland ja, maar ik zou je zeker niet laten tegenhouden.
De criminaliteit is groot en heb ik ook aan de lijve ondervonden. Geen leuke ervaring, maar ben nadien nog 2x terug geweest.
Je gaat waarschijnlijk ook zonder nadenken naar Amsterdam en daar worden ook dagelijks mensen beroofd. Daar hoor je alleen niet zo veel van.
Willen jullie met een groepsreis gaan of alleen?

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:11

manzano schreef:
Het is een totaal ander land dan in Nederland ja, maar ik zou je zeker niet laten tegenhouden.
De criminaliteit is groot en heb ik ook aan de lijve ondervonden. Geen leuke ervaring, maar ben nadien nog 2x terug geweest.
Je gaat waarschijnlijk ook zonder nadenken naar Amsterdam en daar worden ook dagelijks mensen beroofd. Daar hoor je alleen niet zo veel van.
Willen jullie met een groepsreis gaan of alleen?

Bedankt voor de reacties en pb's, heb niet veel tijd om te reageren, maar ik lees ze met veel dank.

Dan zouden we eventueel gaan met een groepsreis, savonds landen op Johannesburg en vertrekken vanuit Kaapstad.
Maar True, ik zou geen dingen doen die ik zeker niet in a'dam zou doen haha. Dus gewoon goed opletten en de omgeving in de gaten houden.
Wellicht maak ik me er toch drukker om na dat incident met fox. Ik blijf slechts 1.5 dag ik Johannesburg, dis misschien valt het allemaal wel mee.

Ik ga me er nog even in verdiepen, maar ik denk dat de reis er wel aan gaat komen :D

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 22:14

Ik heb een groepsreis met fox gedaan en heb me eerlijk gezegd geen moment onveilig gevoeld. Geen dingen doen die je in Nl ook niet doet en niet alleen op stap. Vliegveld van Johannesburg was uitgestorven toen wij daar ‘s avonds aankwamen, alle andere vluchten waren gecanceld.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-18 22:31

Met een groepsreis ben je sowieso veel met meer mensen dus dat scheelt. Komt wel goed hoor.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 02:21

Justme_Lisaa schreef:
Hai Bokkers die houden van ZA!

Sorry dat ik even binnen kom vallen, maar ik zit met een paar vragen. Over een paar maanden wil ik een rondreis door ZA en Swaziland doen. Het enige waar ik een beetje tegenop zit zijn de veiligheidsrisico’s rondom de grote steden (Kaapstad ed) en het vliegveld. Mede door de desbetreffende overval van Fox ene paar maanden geleden. In hoeverre merken jullie daar iets van? Of in hoeverre is het een goed idee om sowieso wel te gaan? Dat laatste is waar m’n moeder vooral bezig houdt. Angst voor gevaren in hotels of tijdens trips.
Ik hoop dat jullie mij (maar vooral m’n moeder) kunnen helpen :D

Tijdens mijn reis met foz niks gemerkt en mij volkomen veilig gevoelt ook toen ik alleen op weg ging

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 10:22

Fox heeft sowieso hun reizen aangepast na het incident. Wij zaten op het moment van de overval met onze Fox groep in Lesotho. Zijn toen gelijk geïnformeerd en reisleider heeft ook netjes uitleg gegeven. Probleem met de overval was dat het al erg laat was geworden door zaken die op het vliegveld geregeld moesten worden en er nog een stuk met de bus gereden moest worden naar het hotel. Dat is gewoon niet veilig in die regio met alle gevolgen van dien. Dat zouden ze gaan aanpassen. Wij hadden overigens altijd een veilig gevoel. Mensen zijn ook erg aardig.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 21:42

boeken jullie accomodaties op voorhand? Wij gaan dus in mei, en willen voornamelijk hostels- eenvoudige guestouses.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 22:01

poes schreef:
boeken jullie accomodaties op voorhand? Wij gaan dus in mei, en willen voornamelijk hostels- eenvoudige guestouses.

Ik heb het wel gedaan. Zijn zoveel te gave plekken die je via internet gewoon makkelijker kan vinden.
Wil daar ook niet in het donker op zoek naar iets dus als je x wat later bent is wel lekker dat je al wat geboekt hebt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:25

poes ( :') ) ik heb toen alles op voorhand geboekt. Scheelt een hoop stress.

Ik ben nu met een vriendin concrete ZA plannen aan het maken voor september/oktober 2018 <3
We willen vliegen op Jo’burg en eventueel dan gelijk doorvliegen naar Kaapstad.
De route en wat we willen zien ben ik nog niet over uit... we hebben ongeveer een maand de tijd, en ik wil eigenlijk ook graag het noorden zien. Dus garden route, maar ook graag st Lucia/Durban en misschien toch mog een keer Kruger, en dan ook het noorden. Hebben jullie tips voor gave routes/plaatsen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:28

wij hebben alleen Kaapstad en Kruger vanuit NL geboekt, en de rest meestal de avond ervoor, en ook dat niet altijd. Ik hecht aan mijn vrijheid :D

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 13:53

Hier zat alles op de openingsdag van het boeken (11 maanden van te voren) al vol en moesten we schuiven met de data van de vakantie om het passend te krijgen.
Dat was voor campings in Kgalagadi (zowel ZA als Botswana). Maar dat is daar altijd, vaak ook maar een heel beperkt aantal plaatsen op een camping waardoor het heel rustig is.

Houd bij Kruger ook rekening met de ZA vakanties. Dan hebben ze ook voor dagbezoeken een quota en moet je vaak van te voren al boeken.
Overnachtingen zou ik daar ook altijd (ruim!) van te voren boeken.

En over veiligheid, zelf heb ik ook wel het e.e.a. daar meegemaakt. Zowel met overval als lokale politie :+
Maar het houd mij niet tegen.
Collega van mij had de pech dat ie tot 2x achter elkaar een nieuwe auto vol kogelgaten had in Johannesburg waar hij woont...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 16:28

Wij hebben ondertussen redelijk wat voorlichtingen gehad over veiligheid in ZA en de rode draad is dat het prima te doen is als je je verstand een beetje gebruikt. Amsterdam heeft ook buurten waar het 's avonds minder is, maar dat is denk ik niet te vergelijken met bepaalde delen van Kaapstad en Johannesburg, waar de criminaliteit toch wat hoger ligt dan in Amsterdam. In Ams ga ik zonder morren 's avonds nog over straat in eigenlijk alle buurten, in ZA ligt dat wat gevoeliger.

Wij hebben als tips gekregen om bij accommodatie goed te kijken naar de buurt, ervaringen te vragen aan locals en/of mensen die er verstand van hebben en als je 's avonds de deur uit wil vooral lekker Uberen. 's Avonds wandelen wordt ons afgeraden in de grote steden. Nou zit ik in Grahamstown en daar schijnt het allemaal reuze mee te vallen. Bang zou ik niet zijn maar vooral in je eentje als vrouw/met twee vrouwen is het wel belangrijk om op je hoede te zijn en wat beter na te denken over je doen en laten dan in Nederland.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 19:55

Dank voor de tips allen! De parken gaan de sowieso de accommodatie op voorhand boeken. Maar tussendoor leek een beetje flexibiliteit wel fijn. Maar dan ben je er idd wel tijdens de reis tijd aan kwijt. Ik vind beide voor- en nadelen hebben. Nog even denken...

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:48

Wij hebben ook alleen de accomodaties rond de vluchten in de nationale parken op voorhand geboekt. Verder gewoon de avond voor we verder gingen via de booking.com app een kamer voor de volgende dag geboekt. Heb dit juist heel positief ervaren konden hierdoor een excursie die we heel graag wouden doen maar door het weer gecanceld was alsnog kunnen doen. Heb niet het gevoel gehad hier veel tijd aan kwijt te zijn geweest

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 20:54

Zira1994 schreef:
Wij hebben ook alleen de accomodaties rond de vluchten in de nationale parken op voorhand geboekt. Verder gewoon de avond voor we verder gingen via de booking.com app een kamer voor de volgende dag geboekt. Heb dit juist heel positief ervaren konden hierdoor een excursie die we heel graag wouden doen maar door het weer gecanceld was alsnog kunnen doen. Heb niet het gevoel gehad hier veel tijd aan kwijt te zijn geweest

Mijn telefoon was op dag 3 gejat dus heb hele vakantie geen internet gehad :=

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:55

Ja dat schiet dan niet op nee :(:)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:58

Ik zit vaak in gebieden waar we dagen geen telefoon hebben, laat staan internet :+

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-18 20:59

Ach ja, voor beide opties is wat te zeggen hoor.
Wij hebben wat pareltjes gevonden die we met booking nooit hadden gevonden, maar er is zoveel leuks, ook met booking. Dus kan nooit mis gaan wat dat betreft.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:11

Ik ga hier ook niet in mn eentje op t strand liggen in m’n bikini :+ ook als het begint te schemeren ga ik niet meer alleen over straat. Je moet denk ik gewoon een beetje weten wat je wel en niet moet doen, ik ben eigenlijk altijd met locals dus dat vind ik wel heel fijn. Het zal ook wel erg veel schelen waar je zit maar soms ben je helaas op de verkeerde plaats op de verkeerde tijd.

Gisteravond zijn we de duinen in geweest om vanaf daar de zonsondergang te kijken. Heerlijk! Wat hou ikvan de natuur :) vanmorgen ook eindelijk weer paardgereden op de plek waar ik werk. Lekker ritje gehad met wat medewerkers!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 21:19

Nou hier eindelijk wat positief nieuws... Mijn aanvraag is provisioneel goedgekeurd bij de ambassade. Volgens de man die het checkte (niet de meest vriendelijke overigens, maar goed) was er nog een kans dat er problemen zouden zijn omdat ik 50 uur voor aanvang van mijn school land ipv 48, maar het is in ieder geval door de eerste keuring heen dus ik hoop ergens dat de ambassadeur niet alles nog 8 keer naloopt maar gewoon een krabbel zet. Het was suuuuper druk bij de ambassade ook, niet te doen. Had gewoon een afspraak maar heb alsnog drie kwartier in de rij gestaan met een hoop gefrustreerde en huilende studenten en zelfs een ouder die heel boos werd. Ik ben in ieder geval weer een stapje dichterbij, wat fijn is want ik vlieg over twee weken :+ Als ik nu geweigerd was had ik ook een groot probleem, want de eerstvolgende mogelijkheid voor een afspraak was pas 1 februari en dat is na mijn vlucht. Nu dus nog maar even duimen.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 10:53

En ik weet ook precies welke man Emma :P maar yeeey!! Komt vast helemaal goed nu :)

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-18 11:03

Haha ik denk ook die man te kennen. Maar hoop dat je nu geluk hebt! Zou zo stom zijn als het niet door zou gaan door die vervelende ambassade...

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-18 18:33

Emmaa_ schreef:
Wij hebben ondertussen redelijk wat voorlichtingen gehad over veiligheid in ZA en de rode draad is dat het prima te doen is als je je verstand een beetje gebruikt. Amsterdam heeft ook buurten waar het 's avonds minder is, maar dat is denk ik niet te vergelijken met bepaalde delen van Kaapstad en Johannesburg, waar de criminaliteit toch wat hoger ligt dan in Amsterdam. In Ams ga ik zonder morren 's avonds nog over straat in eigenlijk alle buurten, in ZA ligt dat wat gevoeliger.

Wij hebben als tips gekregen om bij accommodatie goed te kijken naar de buurt, ervaringen te vragen aan locals en/of mensen die er verstand van hebben en als je 's avonds de deur uit wil vooral lekker Uberen. 's Avonds wandelen wordt ons afgeraden in de grote steden. Nou zit ik in Grahamstown en daar schijnt het allemaal reuze mee te vallen. Bang zou ik niet zijn maar vooral in je eentje als vrouw/met twee vrouwen is het wel belangrijk om op je hoede te zijn en wat beter na te denken over je doen en laten dan in Nederland.

Hier ben ik het mee eens. In Amsterdam liep ik na het stappen nog alleen naar huis om 3 uur 's nachts, in Kaapstad woonde ik in het centrum en daar ging in het donker niet meer over straat alleen. Alleen op de drukke stapavonden wilde ik het nog wel doen, maar verder NOOIT alleen.
Wees niet te nonchalant, ja CT is veiliger dan Joburg maar het is zeker NIET zo veilig als een andere grote stad. Het grote verschil is dat in bijv Barcelona je zakken gerold worden zonder dat je het door hebt, maar in ZA gaat een overval meestal met geweld gepaard.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-18 02:14

Daarom ook altijd je waardevolle spullen thuis leggen, geld pinnen en dat meenemen. En altijd meegeven!