Emmaa_ schreef:Wij hebben ondertussen redelijk wat voorlichtingen gehad over veiligheid in ZA en de rode draad is dat het prima te doen is als je je verstand een beetje gebruikt. Amsterdam heeft ook buurten waar het 's avonds minder is, maar dat is denk ik niet te vergelijken met bepaalde delen van Kaapstad en Johannesburg, waar de criminaliteit toch wat hoger ligt dan in Amsterdam. In Ams ga ik zonder morren 's avonds nog over straat in eigenlijk alle buurten, in ZA ligt dat wat gevoeliger.
Wij hebben als tips gekregen om bij accommodatie goed te kijken naar de buurt, ervaringen te vragen aan locals en/of mensen die er verstand van hebben en als je 's avonds de deur uit wil vooral lekker Uberen. 's Avonds wandelen wordt ons afgeraden in de grote steden. Nou zit ik in Grahamstown en daar schijnt het allemaal reuze mee te vallen. Bang zou ik niet zijn maar vooral in je eentje als vrouw/met twee vrouwen is het wel belangrijk om op je hoede te zijn en wat beter na te denken over je doen en laten dan in Nederland.
Hier ben ik het mee eens. In Amsterdam liep ik na het stappen nog alleen naar huis om 3 uur 's nachts, in Kaapstad woonde ik in het centrum en daar ging in het donker niet meer over straat alleen. Alleen op de drukke stapavonden wilde ik het nog wel doen, maar verder NOOIT alleen.
Wees niet te nonchalant, ja CT is veiliger dan Joburg maar het is zeker NIET zo veilig als een andere grote stad. Het grote verschil is dat in bijv Barcelona je zakken gerold worden zonder dat je het door hebt, maar in ZA gaat een overval meestal met geweld gepaard.