Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ann

Re: Ook ik vertrek naar Frankrijk, grote sprong in het onbekende

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:01

Leuk hoor al die boeken, ze geven altijd een fijne sfeer aan een kamer, vind ik. Balen inderdaad van het weer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:03

Ik ben er ook blij mee dat ze weer in de kamer staan. *\o/* Even een kookboek pakken of een tuin ontwerp boek lezen, mijn snoeien en leiden boek weer beschikbaar :D een stripje tussendoor lezen. Mijn doorzon en toon van driel stapel is best groot. En veel asterix en obelix. Leest lekker weg bij vermoeidheid.

Zo de suskes en wiskes hebben een plekje. Nu de lege dozen wegbrengen. Ik ben er blij mee. Het ziet er ook netjes gestructureerd uit. En de bak met kleding heb ik leeg kunnen krijgen, ik vond nog een kastplankje keeg :D

Afbeelding

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:36

Ziet er netjes en georganiseerd uit.
Laatst bijgewerkt door Tinka op 15-10-24 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 19:45

Ziet er heel goed uit!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-24 19:53

Ik ben er blij mee, ik kijk er toch steeds tegenaan. De echte boekenkasten moet ik achter de deuren nog een keer aanpakken. Van groot formaat naar klein en daarin van dik naar dun, maar wel per auteur en eventueel per deel. En als dat ook nog gelijk is graag ook nog per kleur gesorteerd. Hoewel ik een enorme chaoot en rommelkont ben door de adhd heb ik daar graag wel een soort logica in. :') dat geeft net even iets meer rust in de wanorde. Zo ook dingen op een vaste plek hebben. Dan vind ik het in ieder geval terug

Het is zowaar droog maar precies op het westen zitten de laatste regenwolken, morgenavond een nieuwe poging,

Tv casten gaat weer eens mis, ik heb het idee dat steeds tussen pakweg 1930/2130 kpn het zo druk heeft dat het mis gaat, gelukkig kamp van koningsbrugge die via de chromecast te kijken is. Scheelt weer een extra handeling.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:27

Na wat extra heen en weer schuiven en zowaar nog een vitrineplank kunnen vrijmaken, maar alle boeken hebben hun plekje gevonden. Een paar boeken waren kennelijk in de verkeerde doos terecht gekomen. Die gaan naar nederland in een openbare boekenkast voor een volgend rondje lezen. en alle vitrinekast spulletjes ook weer gevonden. Hopelijk ben ik eind van de dag daármee klaar en zijn eindelijk mijn tastbare herinneringen weer zichtbaar. *\o/*

En ik vond mijn oudste tuinboek terug, ik weet niet hoe ik eraan kom maar hij is me dierbaar. Zoveel soms verloren gegane kennis staat er in <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alleen mijn meest kwetsbare boeken staan nog in Nederland, die durfde ik niet in de trapkast te bewaren. Er zit een tweede druk Arthur Connan Doyle bij met alle verzamelde verhalen van Sherlock Holmes op flinterdun vloeipapier.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:37

1961 :+: wat een oud pareltje!
En ik snap heel goed dat je je meest kwetsbare boeken nog niet mee hebt :j

Ik ben een hele stille volger maar wat vind ik het onwijs leuk om te zien hoe je franse huis zich steeds meer en meer ontwikkelt tot een waar paradijs :+: en retestoer hoe je het allemaal weet te bolwerken met je gezondheid!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:38

Het boek is ouder dan ik en letterlijk en figuurlijk mijn oudste tuinboek. Ik heb dit boek al in mijn bezit sinds mijn 12 e of zo :D

Dank voor de complimenten, :o ik zie het zelf niet als een prestatie maar noodzaak. Ik moest toch ergens gaan wonen betaalbaar en dat kon niet in Nederland. En iemand moet het doen :+ en aangezien ik er het meeste ben zal ik diegene moeten zijn. In een veel te tergend langzaam tempo soms. Ik wil zoveel maar nu na de boeken is mijn lijf er wel weer even klaar mee. Dan wil het koppie wel door maar moet ik zinloos op de bank gaan zitten.

Beetje bij beetje kom ik er wel. Wat mijn papa altijd zegt, takje voor takje bouwt de vogel zijn nestje. <3
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-10-24 12:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:39

karuna schreef:
Het boek is ouder dan ik en letterlijk en figuurlijk mijn oudste tuinboek. Ik heb dit boek al in mijn bezit sinds mijn 12 e of zo :D

Ja supergaaf :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 12:46

Er staat zoveel goed beschreven basiskennis in. Bijvoorbeeld de diverse methodes van spitten en grondbewerking. Hoe je onkruid op een makkelijkere manier kan voorkomen of bestrijden zonder chemie. Niet dat dat altijd zo simpel werkt maar hee :+ proberen kan altijd toch,

Een ander veel gebruikt boek is snoeien en leiden. Daarin staat eigenlijk van elke struik en boom die ik ken en zoveel meer de tips tekeningen uitleg hoe en wanneer te snoeien, hoe je ze het beste kan leiden in een bepaalde richting. En of je in de winterse kou nog maatregelen moet nemen. Heel erg informatief en soms een ok ze zeggen dat het zo moet en dan knip en duimen. Soms hanteer ik de twee jaarssnoei omdat ik niet altijd aandurf rigoreus tekortwieken uit angst dat de plant het niet red. Daar blader ik graag doorheen om weer verder te leren.

En mijn jaarboekje. Waarin per maand staat wat kan en wat niet. En de boeken van ground force <3 een engels tuinprogramma voor wie het niet kent. Waarin heel duidelijk mooie tips en trucs en ideen in staan voor bv verstopte hoekjes in een tuin. Ik heb afgelopen jaar twee boeken gevonden kruiden en specerijen kweken en een boekje met oude volksgeneeskunde op kruiden basis (al ben ik daar heel voorzichtig in maar bv darm ondersteuning of betere weerstand kan nooit kwaad). En ik kwam erachter dat mijn overbuurvrouw (die van de vide maison) haar beroep daarvan aan het maken is kwa voedselkruiden maar ook geneeskrachtig.

Ik ben ook gek op bezoeken van die oude kruiden tuinen die bij kastelen en landgoederen horen soms, ik kan daar uren alle bordjes lezen en leren

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 14:48

Zon en heerlijk weer eindelijk buiten bezig en zitten

Afbeelding

Vlier gekortwiekt en brandnetels verwijderd. Een hoekje waar ik niet veel mee kan ivm puin en stenen en in een droge hoek. Geen idee hoe ik daar iets mee kan doen.

Afbeelding
Afbeelding

En de bonen weggehaald en wat rabarberblad verwijderd en ook het tomaten gaas is weer opgeruimd

Afbeelding

Afbeelding

En mijn slak weer gespot gelukkig. *\o/* Weer ietsje groter

Afbeelding

.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 15:55

En nog een allerlaatst test klusje waar ik al 1.5 jaar tegenaan hik. Nog een beetje energie over en hoorde kettingzaag achter me. Met kleine minizaagje 6 stukken hout ingekort en gekloofd en binnen opgestapeld om te testen hoe snel het stookbaar is
Een kruiwagen vol. Het inkorten ging snel. Het kloven op zich ook nog wel.

Voor
Afbeelding

Tijdens
Afbeelding

Na
Afbeelding

Er is nu ook geen enkel restje energie en fut in me. Alleen nog eten (gelukkig zag ik nog een hap in de vriezer, stukje vlees uit de oven erbij en appelmoes en dan is het wel best) en afwassen vanavond en de was ophangen van de vieze stinkkleren van vandaag.

Maar ik voel me trots en opgelucht dat ik er aan begonnen ben. Nu afwachten hoe snel dit stookbaar is. Als dat rap gaat kan ik zo een of twee keer per weer een paar lengtes doen en misschien met twee weken al opstoken. Het ligt er al een beste tijd buiten en voelt droog. Met de vochtmeter blijven meten tot het onder de 12% zit.

En er is weer wat zichtbaars gebeurd *\o/* moe maar voldaan heet dat toch, en het houdt mijn hoofd even bezig. Die knaagt wat veel op dit moment -O- en morgen de laatste virtrinekast inruimen en dan zijn alle klusjes die moesten gedaan en nog veel meer dan dat zelfs :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 10:52

Een beetje een kalm aan dagje vandaag. Mijn lijf piept en kraakt en werkt niet echt soepel mee. Vanmorgen wat vitrine kast spulletjes geplaatst. Daar ga ik vandaag rustig mee verder.

Ik kwam er ook achter dat ik twee leuke fotos van mijn papa van het laatste bezoek was vergeten te plaatsen. Ruim 90,5 jaar he :D en achter het stuur van mijn bus onderweg naar hier. Gv vond het weer vertrouwd dat hij een stukje snelweg reed. Eerder ging het mis in januari en dat was een paar dagen voor de gruwelijke nachtrit naar nederland. Gespierde armen nu en een stuk beter op gewicht. De beweging doet hem goed

Afbeelding

En het was kkkkkkkkoud op de grand ballon.

Afbeelding

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 13:47

Je vader ziet er goed uit, kleurtje op zijn gezicht, top!

Staat de kachel alweer aangesloten of moet dat nog?

Wat heb je met die spullen gedaan die ik toen heb opgehaald? Heb ze nog niet echt voorbij zien komen. Kast was toen door zn pootjes gezakt, oeps! ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 14:00

Pijp helaas nog niet aangesloten de beste man ook nog niet voorbij zien komen met zijn bus. Misschien ziek? Gv komt dadelijk deze kant op. Desnoods doen we het zelf.

De luie stoel staat bij gv in de woonkamer. De andere stoel in mijn slaaphuisje en de ladekast van mijn tante zit vol puzzels knutselmateriaal en lego in de schuur. En deze heeft geen pootjes meer. Twee van de vier waren stuk. Die tafel staat toch gewoon in de woonkamer :P maar wat verstopt tussen de twee banken. En het kleine deco spul staat nog bij gv tot ik echt klaar ben. En wat spulletjes in de vitrine kast sinds vanmorgen en er is een fotoboek bij mijn papa

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:09

Toch alles in gebruik, fijn!
Ja die kast.... mijn neus heeft nog een poosje zeer gedaan toen die kast daarop lande :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 14:15

Gv schrok zich ook kapot. Die dacht dat je neus in tweeen was. :knuffel: ja alles is in gebruik. Ook de daisyspeler van mijn tante luister ik boeken mee. Mijn eigen in Nederland en die van haar hier. En ook de daglicht lampen zijn verdeeld over de twee adressen. Heel handig met knutselen en de ventilator staat bij gv en die van hem bij mij. Alles is echt in gebruik anders had ik het ook niet willen hebben

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:16

Wat een leuke fotos van paps :)

En dat tuin boek, geweldig.

De vlier had je ook in de grond kunnen steken voor extra planten :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 16:18

Een is genoeg nu even en voor nu nog geen plek voor een extra vlier. Op termijn wel, ik zal hem op die plek toch jaarlijks moeten snoeien vermoed ik. Een onhandige plek met takken voor de achterdeur en schuurdeur. Ik hoop dat ik nu hem met een stammetje hoger kan krijgen waardoor ook de takken hoger komen dan is het niet zo erg

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:43

Mijn neus staat nog recht dus niks ad hand! :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-24 17:33

Gelukkig.
En ik zit nu weer met tranen in de ogen, ik hoorde de bekende zachte lieve geluiden weer, ik stuif naar buiten en ja hoor, de eersten van de kraanvogeltrek komen voorbij. <3

maar zo mooi, ik raak altijd emotioneel als ik ze zie en hoor <3

https://youtu.be/iccQtDpx5JM?feature=shared

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:11

Nou het zit, *\o/* maar zelf gedaan en dat was maar goed ook. nu test stoken om meerdere redenen. Het zit aan de binnenkant van de kachel nogal eh niet stevig. Dat zat altijd zo kennelijk maar wist ik het niet. -O- maar volgens de installatie tekeningen moet het wel zo. Die hebben we er maar bij gepakt.

Maar begonnen om 1030 en net een half uurtje klaar even voor 1500. :+ %) Wat een kl ote prutklus. En we hebben het ongeveer 9 keer in en uit elkaar moeten doen als het niet meer is. Eerst test passen. Toen van buiten uit erdoor. Sjit gat net te klein. Alles eruit, gat groter, eerst met een klein figuurzaagje rondom een cm inzagen, toen een schroevendraaier als beitel en stukje voor stukje eraf tikken.

De pijp weer van buitenuit erin. Mooi kachel net zo lang heen en weer wurmen tot de onderbuis erin kon. Sjit dat kan alleen eerst de onderbuis erin. Weer alles eruit. Toen zat alles, mmm de lucht aanvoer slang past met geen mogelijkheid erop. Weer alles uit elkaar. Eerst een kant van de slang. Alles vast sjit past nog niet. Toen schoot het boven weer los. Affijn weer alles eruit via de buitenkant, weer daar alles bevestigen. Alles van buiten erin, de slang aan twee kanten vastmaken en dan de onderste pijp in de kachel. Daarna alle vastmaak ringen vastschroeven. Schoonmaken, korrels erin.

Nu staat hij proef te draaien op 19 graden (heet) met de deur open en rondom koolmonoxide meters, dadelijk gaat de deur dicht en blijven we nog even stoken, als dan na een uur de meters nog steeds niet gillen verklaren we het goed en gaan binnen en buiten de twee afdekringen erom en vast.

Nu is de energie wel aardig zoek. Nog de bus verder leeghalen, en morgen ochtend de aanhangwagen leegmaken en dan is alles gedaan wat moest.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door karuna op 18-10-24 15:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 15:22

jemig wat een klus, maarrrrrrrrrrr je hebt wel een prachtig werkende kachel <3

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 15:29

Ik ben nu benieuwd of A: de meters niet gaan gillen, anders moet alles weer maar dan haal ik er een expert bij :+

En of ik ga merken dat de isolatie de warmte beter vasthoudt en de kachel bijvoorbeeld tegen 2000 al uit kan en de warmte dan genoeg is om het zo te houden tot slapen gaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 17:56

Ziet er sowieso gezellig uit!