Zuid Afrika

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 14:00

Ja dat dus..... Kennis van mij is ranger/guide daar en ook die kan geen werkvisum krijgen. Hij heeft nu een lange termijns vrijwilligersvisum.
Maar ook dat was super lastig. En je kan dus ook allerlei dingen in het land niet regelen omdat je dan ook weer niet de juiste papieren hebt.

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:26

Wat Marije zegt inderdaad. Ik heb je PB gezien maar nog even geen tijd gehad om te reageren.
Doe het even hier, dan hebben anderen er misschien ook wat aan.

Om een werkvergunning aan te vragen moet je eerst een werkgever en dus baan hebben daar. Om die vergunning goed gekeurd te krijgen heb je nodig:

- een stapel papierwerk, van doktersverklaring over TBC, tot je uittreksel geboorte register, verklaring goed gedrag and so on.
- er moet een advertentie voor de positie geplaatst worden en bij de aanvraag moet je alle reactie's op deze aanvraag indienen en weerleggen waarom deze persoon (zuid afrikaan dus) niet geschikt is voor de baan en waarom jij wel
- een opleiding waarmee je dus in zuid afrika een verschil kan maken. Of wel iets waar je in ZA geen kwalificatie/ diploma voor kan krijgen, of wel je moet zo uitblinken qua ervaring dat ze niet om je heen kunnen
- STALEN ZENUWEN want je krijgt ongelooflijk veel papierwerk om je oren en ze maken je het nooit makkelijk
- veel geduld want het kan maanden duren. Mijn visum voor ZA is goedgekeurd omdat ik paardenhouderij en management heb gestudeerd en veel ervaring had die weinig mensen in ZA kunnen krijgen. De aanvraag tot goedkeuring heeft me 7 maanden en meerdere trips naar de ambassade gekost (zie de posts van Laughterline die voor een vrijwilligersvisum 3x naar Den Haag is geweest...)
- Daarbij moet je je kunnen aanpassen aan de inkomsten die je in Kaapstad gaat krijgen. Iedereen in ZA heeft het ideaal wel om in Kaapstad te kunnen wonen, de banen daar liggen niet voor het oprapen dus je kunt in Kaapstad een laag salaris verwachten. Daar staat tegenover dat ook de kosten voor huren van je huis/appartment/kamer erg hoog zijn, dus je gaat inleveren op levensbehoeften die als luxe gezien worden.

Ik wil je niet ontmoedigen, Kaapstad is en blijft mij favoriete stad om te wonen en echt mijn thuis, maar je moet er veel voor opgeven en veel frustraties slikken en vooral blijven doorzetten om het te realiseren.

Als laatste; De situatie in ZA is op het moment niet goed. Er speelt (politiek) erg veel op het moment. Er is veel onrust. Er is veel verzet tegen buitenlanders die er willen wonen. Nu er gaan wonen brengt een zeer serieus risico met zich mee, dus wellicht is het even niet de goede timing. Naar mijn mening (en 99% van mijn ZA vrienden) Zal de situatie in ZA de komende jaren ernstig verslechteren voor het beter wordt. En dit is iets wat je in het dagelijks leven echt gaat merken.

Als je hierna nog steeds enthousiast bent kan ik je een aantal dingen aanraden;

- Doe marktonderzoek naar de branche waarin jij ervaring hebt. Hoeveel banen zijn hierin? Kan je een stage van 3 maanden ergens doen? Als dat mogelijk is, ga bedrijven mailen, bied jezelf aan als vrijwilliger zonder dus om vergoeding te vragen en maak jezelf onmisbaar voor hen.

- Van daar uit kijk of het bedrijf je wil aannemen helpen met een werkvergunning en neem contact op met een bedrijf als Intergate Immigration. Zij weten precies wat er voor nodig om je een werkvergunning te geven en zullen je helpen met al het papierwerk dat er nodig is. Ook hebben ze een realistische kijk op wat er speelt in Zuid Afrika en of het dus in jouw situatie ook realistisch is om een aanvraag voor een visum te doen

Verder wens ik je veel succes, ik hoop voor je dat je je droom kunt waarmaken. Je mag mij altijd PBen of even op FB een berichtje sturen, Iris Kriebel. Niet de Duitse dame met dezelfde naam :+ maar degene die nu dus in Windhoek Namibie woont!

edit; klein voorbehoud; in Afrika houden we van een glas wijn en ik heb er wellicht iets te veel op om nu fatsoenlijk te kunnen typen :+

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:46

Haha nou iris, die wijn is niet te merken en ook ik heb zeker nog wat aan je bericht :j

AfricanLady

Berichten: 8012
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:01

Bedankt voor je reactie :D
Ik ga het rustig allemaal bekijken.
Het zal pas vanaf 2020 mogelijk zijn dus tegen die tijd ben ik vast goed op de hoogte van alles.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 06:25

Onderweg naar het vliegveld.. afscheid nemen is zo poedersuiker he -O- heb maar gezegd tegen m’n hondje dat ik weer terug kom, wie weet verstaat ie t :P . Gelukkig woon ik nog thuis en blijft ie bij m’n ouders. Maar toch, niet leuk.

Vind t allemaal maar wat spannend. Alles ging ook echt mis :') zit over m’n kilo’s heen, twee koffers bij. Eentje helemaal vol met paardrijspullen, zelfs barebackpad mee haha. Daar ging de rits ineens van kapot en het slotje ook nog. Toen m’n andere koffer die niet dicht ging en te zwaar is. En dan gister ook nog ziek geworden haha. Zucht :') gisteravond 11u pas klaar met inpakken, oeps :o

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:50

Hele fijne reis! En ik ken het, afscheid nemen is zwaar maar dat ben je zo weer vergeten :D

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 07:43

Heeeerlijk wakker worden naast m’n vriend :D
En m’n koffer was op t vliegveld 22.9 _O- geluk haha

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 18:42

Welkom thuis :D See you soon!

xLoki

Berichten: 3501
Geregistreerd: 16-01-08

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 20:56

Wilke ik ben zo gruwelijk jaloers. :D
Zit je weer in Gansbaai? En waar ga je vrijwilligerswerk doen? :)

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:44

Jaaa iris zo dichtbij nu!! :D
Ik zit op dezelfde plek idd, bij m’n vriend. Ik ga weer bij Grootbos werken :) daar werkt hij als guide en ik ga bij de paarden werken en voor de foundation fotograferen.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:39

Groetjes uit Gansbaai <3
Afbeelding

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:32

Wauw wat een prachtige foto <3 Ik ben jaloers!!

Hier stapelen de visumproblemen zich alleen nog maar op, tot op het punt dat er een aanzienlijke kans is dat ik niet meer kan gaan. Ik heb mijn afspraak pas 12 januari terwijl ik 29 januari zou moeten vliegen en de ambassade blijft volhouden dat er een verwerkingstijd van 30 dagen nodig is terwijl ik van meerdere kanten hoor dat dat helemaal niet zo is. Daar komt nog eens bij dat ze een nieuwe eis in ons gezicht hebben gegooid die nergens beschreven staat, namelijk dat we een of ander contract moeten hebben van onze eigen school met de universiteit in ZA. Onze school wist natuurlijk van niets en dat moet nu allemaal nog uitgezocht worden. In de tussentijd weet ik nog steeds niet of ik mijn vluchten zelf moet aanpassen of dat de school daar iets voor me kan betekenen, omdat de school zomervakantie heeft en er waarschijnlijk voorlopig nog niemand aanwezig is om ons te helpen. Ik word helemaal gek ondertussen, heb er op deze manier al geen zin meer in eigenlijk :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:06

Oei Emma. Ik wil zelf ook in 2019 naar zuid Afrika voor een minor. Hopen dat het dan niet zo moeizaam gaat!!

Gracezellaa
Berichten: 1736
Geregistreerd: 19-08-06
Woonplaats: Baku, Azerbeidzjan

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:19

Wat vervelend Emma! Ik hoop dat het goed komt. Ik kon mijn visum binnen 2 weken ophalen geloof ik, maar ze waren vergeten te bellen. Daardoor duurde het iets langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:25

sureido schreef:
Oei [naam]. Ik wil zelf ook in 2019 naar zuid Afrika voor een minor. Hopen dat het dan niet zo moeizaam gaat!!

Het enige wat ik je kan aanraden is om super op tijd te beginnen. Wij kregen pas half november officiele goedkeuring van de universiteit daar en daardoor hadden we alledrie super erge haast om alle documenten bij elkaar te zoeken. Als je voor die officiele brief al even langsgaat bij de ambassade om de formulieren en eisenlijsten op te halen kan je alvast beginnen met wat dingen regelen, zoals je VOG aanvragen, medische verklaring huisarts en radiologisch rapport voor TBC. Dat zijn allemaal dingen die wat tijd en moeite kosten dus hoe eerder je die hebt hoe beter, en ze mogen maximaal 6 maanden oud zijn bij aanlevering dus dat is erg handig. Als je dat allemaal al geregeld hebt kan je gewoon gelijk vliegtickets boeken en de rest invullen als je de bevestiging binnen krijgt, en dan gelijk een afspraak maken bij de ambassade. Als je dat twee maanden voor vertrek ofzo alvast doet heb je in ieder geval genoeg speelruimte mocht er iets fout gaan en ze je nog een keer langs laten komen.

Verder een belangrijk puntje: ze eisen dat je kan aantonen dat je genoeg geld hebt, en dat moet je doen doormiddel van overzichten van je rekening van drie maanden oud. Zorg dus dat je op tijd genoeg geld op je rekening hebt, ik sta bijvoorbeeld rood op mijn studentenrekening en ik moest dus zorgen dat mijn ouders garant voor me konden staan. Dat is op zich geen probleem maar ze hebben liever dat je het zelf aan kan tonen. De laatste datum op het overzicht mag wel maximaal 3 dagen oud zijn als je je afspraak hebt, dus op tijd regelen dat je genoeg geld hebt maar wachten met uitprinten en downloaden tot je de afspraak hebt staan. Vergeet niet dat je daarbij een solvebiliteitsverklaring nodig hebt van je bank, om aan te tonen dat de afschriften die je mee hebt officieel zijn. Op de eisenlijst staat dat de afschriften een stempel of handtekening nodig hebben van de bank maar die geven ze niet meer uit bij de banken, dus een solvebiliteitsverklaring is wat ze graag willen zien.

Het is vooral een kwestie van rustig blijven en op tijd beginnen, dan is het best te doen. Het is niet de makkelijkste ambassade om dingen voor elkaar te krijgen want ze zijn lastig te bereiken en erg meewerkend zijn ze ook niet, maar de eisen zijn niet onmogelijk dus als je het op tijd regelt is het prima te doen. Houd er wel rekening mee dat je maximaal 48 uur voor het begin van de universiteit mag landen in ZA, en dat je 48 uur na de einddatum op je brief ook weer weg moet zijn. Dat is echt een harde eis, ze sturen je terug als je 3 ipv 2 dagen van tevoren wil vliegen en ze maken daar echt geen uitzonderingen in.

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:32

Ah, dankjewel voor je uitleg! Stel je wilt op vakantie mag dat dan ook niet, na afloop? Want ik ben afgelopen zomer 3.5 week geweest en dat mocht wel gewoon.

Nu heb je tijdens die minor natuurlijk ook wel wat vrije tijd dat scheelt.

Ik heb hier erg veel aan, het is nog een beetje een ver van mijn bedshow maar de tijd vliegt zo snel :=

Ik sla het even ergens op in een word bestandje! Ik heb een werkvisum voor Turkije moeten regelen ooit en dat was lang niet zoveel gedoe als dit haha.

Denk wel dat dit allemaal pas na de zomervakantie geregeld kan worden, moet natuurlijk eerst uberhaupt al toegelaten worden. Hoe heb jij dat gedaan?

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:40

Nee, blijven mag niet. Je mag ook niet naar een buurland gaan en vanuit daar weer op een toeristenvisum terugkomen, ze willen bij het aanvragen van je visum echt vliegtickets zien die je weer terug naar NL sturen (of in ieder geval ver weg). Het is ook heel krom, want op een toeristenvisum mag je in principe gewoon 3 maanden blijven en die mag je zelfs nog verlengen als je wat langer wil blijven, maar als je wil studeren moet je echt aan strenge eisen voldoen.

Bij mij was het hetzelfde hoor, het was echt een ver van m'n bed show, tot de tijd ineens begon te dringen en ik nog maar twee maanden had voor de volledige visumaanvraag met allerlei drukke instanties die eigenlijk geen tijd hadden om me ertussen te proppen.

Ik heb dus ook zitten wachten op de officiele toelating maar dat zou ik niet doen. Zodra je de eerste correspondentie van de universiteit ter plekke ontvangt (meestal is dat een bestandje met een paar formulieren die je moet opsturen met bijvoorbeeld de vakken die je graag wilt volgen) zou ik naar de ambassade racen om het papierwerk op te halen. Omdat je faculteit in Nederland als het goed is een eenzijdig uitwisselingsprogramma met de universiteit in Zuid Afrika heeft is de kans dat je niet wordt toegelaten echt nihil als je school al heeft toegezegd, dus dan kan je best beginnen met dingen regelen. In het ergste geval word je niet toegelaten of gaat het niet door, het enige geld wat je er dan in hebt moeten stoppen is een VOG en een radiologisch rapport, die allebei iets van 40 euro per stuk kosten. Vervelend, maar niet het einde van de wereld en het scheelt je heel veel stress haha.

Het zijn trouwens tegenwoordig allemaal eenzijdige uitwisselingsprogramma's, de Zuid Afrikaanse regering geeft geen fondsen meer voor Zuid Afrikaanse studenten om ook terug te komen naar Nederland waardoor wij daar alleen naartoe gaan. Op mijn school houdt dat in dat het geen collegegelduitwisseling is (waarbij je collegegeld betaalt aan je instituut thuis en verder alleen kosten hebt voor accommodatie en voedsel etc ter plekke) maar een volledige uitwisseling, waarbij ik dus ook nog collegegeld moet betalen aan de uni in Zuid Afrika. Ik zou daar wel even naar informeren bij je school want ik gok dat de HU niet de enige is die zo werkt. Dat maakt het wel een stuk duurder om naar ZA te gaan, dus misschien iets om rekening mee te houden.

En ja, visa voor ZA zijn echt heel lastig. Een klasgenootje van mij gaat naar Canada en die mag op een toeristenvisum studeren, een andere gaat naar de VS en die kon het grootste deel van haar visum online aanvragen, hoefde alleen een stempel op te halen. Ik heb het idee dat het komt omdat de ambassade van ZA behoorlijk achterloopt (je kan ze ook alleen telefonisch bereiken, mailformulier reageren ze gewoon niet op). Ze geven ook nog eens maar 15 visa per dag uit op dit moment, dus het is allemaal een beetje ingewikkeld.

Ik ben ondertussen een halve professional dus als je tegen die tijd hulp nodig hebt moet je maar een gil geven. Ik zou ook zeker op tijd aan de bel trekken voor hulp vanuit je eigen school, die kunnen je namelijk best assisteren maar dat moet je op tijd aan ze vragen want anders kunnen ze niets meer voor je doen :=

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:48

Ik zou het liefst naar usa gaan of naar australie, daar heeft mijn school beide programma’s mee dat je geen collegegeld hoeft te betalen (dacht ik, kan ook fout zitten) maar volgens mij is dat niet te doen kwa de rest in kosten (verblijf etc). Zuid Afrika is niet eens zo heel duur :=

Ik zal het als er meer bekend is even navragen hoe dat bij ons met collegegeld zit. Ik studeer op de Fontys dus zal idd niet heel veel verschillen met de HU. Is het veel collegegeld of minder dan hier?

Wat ga je er eigenlijk studeren? Ook voor je minor denk ik toch? Ik kan ook een buitenlandse stage doen maar denk dat ik met een minor veel meer mensen ontmoet. Zuid Afrika is zo leuk <3 Dus eigenlijk ook een hele goede keus tov usa of australie kwa kosten.

Ik dacht dat Fontys maar een bepaald aantal plekken daar heeft dus vandaar dat ik moet afwachten of ik toegelaten wordt. :=

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:53

Yes, ik ga voor een minor naar Rhodes in Grahamstown. Stellenbosch etc was voor ons geen optie, veel hogescholen hebben hun keuzes in ZA aangepast omdat er dus geen collegegelduitwisseling meer mogelijk is.

Bij ons zijn ook een beperkt aantal plekken hoor, drie maar. Die waren allemaal nog open toen ik me inschreef dus het liep niet echt storm. Denk voor een groot deel door de afstand (de meeste mensen die naar het buitenland gaan bij ons gaan naar Spanje of Engeland) en omdat er dus een pittig kostenplaatje aan vast hangt.

Wat betreft het collegegeld, het is geen onoverkoombaar bedrag ofzo. Ik betaal in totaal voor 5 maanden iets van 4000 euro omgerekend (ruim omgerekend wel) en dat is inclusief de internationale toeslag die je overal moet betalen en zelfs inclusief accommodatie op de campus. Die accommodatie houdt ook in dat ik drie maaltijden per dag krijg en een stukje veiligheid dat het met zich meebrengt. Goedkoper kan dus zeker als je lokaal gaat wonen, maar ik vond dat niet zo'n hele prettige keuze persoonlijk.

Australie is bij ons heel erg duur, de VS eigenlijk ook. Nou ja, je betaalt geen extra collegegeld maar de internationale toeslagen zijn bij de universiteiten daar een stuk duurder en daarnaast betaal je je gewoon suf voor je accommodatie als je op een fatsoenlijke plek wil zitten. Die 4000 euro die ik kwijt ben is overigens ongeveer even veel als een vriendinnetje van me dat in Londen heeft gezeten en daar op een leuke plek wou wonen, dus relatief gezien valt het eigenlijk reuze mee.

Ik heb gekozen voor een minor omdat internationale stages bij ons sowieso lastig zijn (studeer journalistiek en moet dus ergens Nederlandse journalistiek bedrijven, dat is in het buitenland moeilijk), en ik vond het een leukere uitdaging om andere vakken te volgen in een ander land.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:05

Voor het werk maak ik gebruik van CIBTvisas voor het regelen van de wat minder standaard visa's.
En dan is Zuid Afrika erg uitnodigend zeg maar...
Weet niet of dat nog een oplossing zou kunnen zijn voor een studie visa?
Heb het net voor de feestdagen zelf ook nog gebruikt voor een toeristenvisa voor een niet zo'n toeristisch land (gezien de visa eisen, begrijpelijk :roll: ) en dat hebben ze vlot voor elkaar gekregen en je hoeft zelf niet iedere keer heen en weer naar de ambasade.

Anoniem

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:59

In principe is het wel handig om een tussenorganisatie in te schakelen voor het regelen van je visum, weet dat laughterline dat ook gedaan heeft. Ik denk dat het in ieder geval fijn is om een contactpersoon te hebben waar je een beetje mee kan sparren als je er zelf niet uit komt. Voor mij was er alleen sowieso niet genoeg tijd om dat nog te doen, en ik vond het ook een iets te dure onderneming terwijl je uiteindelijk alles toch nog zelf moet doen. Het voordeel is wel dat ze meestal wat behulpzamer zijn bij de ambassade als het gaat om organisaties waar ze veel mee werken.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 21:05

Ik vind de kosten altijd erg meevallen, kan er zelf niet 2x voor heen en weer naar Den Haag en je verliest geen extra tijd als er nog iets mist. Oh en de ergernissen...

Heb zelf inmiddels wel m'n ZA tickets voor september/oktober geboekt *\o/*
De trip is nog 2 weken verschoven omdat sommige plekken al helemaal volgeboekt waren maar hey, 2 weken eerder is alleen maar minder lang wachten :D

manzano

Berichten: 24063
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 22:14

Heerlijk om weer terug te zijn in ZA Laughterline!!!

Wat een visumellende :(

Ik heb alleen heimwee-ellende :')

Iriscope

Berichten: 8611
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 18:33

Zijn er hier toevallig nog bokkers die in de komende maand of maanden naar Namibie komen?
Ik heb een gezellige NL vrijwilligster hier die wat rond wil reizen en gezelschap zoekt!
PB mag ook :)

Justme_Lisaa

Berichten: 2186
Geregistreerd: 27-07-07

Re: Zuid Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 14:07

Hai Bokkers die houden van ZA!

Sorry dat ik even binnen kom vallen, maar ik zit met een paar vragen. Over een paar maanden wil ik een rondreis door ZA en Swaziland doen. Het enige waar ik een beetje tegenop zit zijn de veiligheidsrisico’s rondom de grote steden (Kaapstad ed) en het vliegveld. Mede door de desbetreffende overval van Fox ene paar maanden geleden. In hoeverre merken jullie daar iets van? Of in hoeverre is het een goed idee om sowieso wel te gaan? Dat laatste is waar m’n moeder vooral bezig houdt. Angst voor gevaren in hotels of tijdens trips.
Ik hoop dat jullie mij (maar vooral m’n moeder) kunnen helpen :D