[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 05:39

En nu net dan idd wat je zegt Odette, de stroom is ook nu net om 5u in de ochtend uitgevallen. Wij krijgen een signaal via domotica als de stroom uitvalt. En dat is dus nu gebeurd. Heb net de oppas gewhatsappt dat ze de paarden moet gaan ophokken, althans ervoor zorgen dat ze in bepaalde weilanden niet meer mogen lopen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 06:01

We denken er sterk over om toch vandaag al terug te gaan. 4 dagen eerder dan gepland dus. Moeten we veel afspraken afzeggen maar goed.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 06:38

Wat een ellende zeg komt er nog meer slecht weer aan ?
Of is het ergste achter de rug nu?
Je kan nu dus ook de paarden niet meer zien?
Wat ontzettend ruk dat dit juist nu moet gebeuren.
Zou heel jammer zijn als jullie terug moeten,wellicht als jullie van oppas horen dat alles ok is je toch kan blijven.
Sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 06:59

Kan de oppas niet in je huis blijven tot het ergste over is. Nu gaan rijden terwijl je misschien je huis niet kunt halen kwa sjit lijkt me ook niet echt tof. Ongelukkige situatie zo

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 07:09

Als je nu vanuit NL in de auto stapt ben je thuis in Gers ergens diep na middernacht en dat is met verwachte stormschade van vandaag nu niet handig.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:11

Wat balen dat juist nu zo'n heftige storm is. Ik las net al dat in Frankrijk 850.000 huishoudens zonder stroom zitten en dat voor Zuidwest Frankrijk code rood is afgegeven, voor de rest van Frankrijk code geel. Het is heel dubbel om nu al terug te gaan, maar ik snap het wel. Geen idee hoe de wegen daar momenteel zijn en of jullie inderdaad thuis kunnen komen zoals het er nu voorstaat. Erg jammer als jullie de geplande bezoeken niet kunnen doen, maar voor je paarden en huis snap ik zeker wel dat jullie toch terug willen. Sterkte met de beslissing hoor!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:19

Ik snap helemaal dat je nu niet lekker zit. Echt stom dat dit net moet gebeuren als je in Nederland zit. Je bent ook niet zomaar thuis.
Kan de oppas nog wel makkelijk naar jullie huis toe?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 09:31

lukka63 schreef:
Wat een ellende zeg komt er nog meer slecht weer aan ?
Of is het ergste achter de rug nu?
Je kan nu dus ook de paarden niet meer zien?
Wat ontzettend ruk dat dit juist nu moet gebeuren.
Zou heel jammer zijn als jullie terug moeten,wellicht als jullie van oppas horen dat alles ok is je toch kan blijven.
Sterkte!

Hi Lukka, ja ellende. Vanmiddag is het hoogtepunt van de storm. Nee, geen elektriciteit is idd geen cams en kan ik niet de paarden zien.

karuna schreef:
Kan de oppas niet in je huis blijven tot het ergste over is. Nu gaan rijden terwijl je misschien je huis niet kunt halen kwa sjit lijkt me ook niet echt tof. Ongelukkige situatie zo

Hi Karuna, ja dat zou het fijnst zijn, maar ze heeft zelf stormschade op dit moment aan heiningen, er is een boom bij haar omgegaan en moet met haar eigen paarden daarmee aan de gang en ze heeft samen met iemand anders een manege/pensionstalling en daar hebben ze 12 paarden staan die ook allemaal aandacht moeten op dit moment.

tamary schreef:
Als je nu vanuit NL in de auto stapt ben je thuis in Gers ergens diep na middernacht en dat is met verwachte stormschade van vandaag nu niet handig.

Dat is idd de afweging van wel of niet, Tamary. We komen na het heftigste thuis, maar kunnen dan wel div evt schades gaan repareren.

Jet schreef:
Wat balen dat juist nu zo'n heftige storm is. Ik las net al dat in Frankrijk 850.000 huishoudens zonder stroom zitten en dat voor Zuidwest Frankrijk code rood is afgegeven, voor de rest van Frankrijk code geel. Het is heel dubbel om nu al terug te gaan, maar ik snap het wel. Geen idee hoe de wegen daar momenteel zijn en of jullie inderdaad thuis kunnen komen zoals het er nu voorstaat. Erg jammer als jullie de geplande bezoeken niet kunnen doen, maar voor je paarden en huis snap ik zeker wel dat jullie toch terug willen. Sterkte met de beslissing hoor!

Ik zie alleen nog code oranje bij ons, maar dat is ook al erg idd Jet. Ik ben erg ongerust.

TinkerTreas schreef:
Ik snap helemaal dat je nu niet lekker zit. Echt stom dat dit net moet gebeuren als je in Nederland zit. Je bent ook niet zomaar thuis.
Kan de oppas nog wel makkelijk naar jullie huis toe?

Nee, het is 18 uur rijden zonder pauzes, idd TT, dus erg onhandig. Op dit moment as we speak, kan zij nog wel onze weg op, maar je kunt niet meer doorrijden naar de buren.

Goed, wat is de situatie nu, als ik me alleen concentreer op de paarden. Stroom uitgevallen en dat komt door die omgewaaide paal en de EDF zegt dat ze het gaan repareren, maar dat kan lang duren natuurlijk want er zijn veel meer palen omgegaan die heel veel huishoudens bevoorraden, dus dan is 1 huisje zonder stroom geen priori. Het ergste is dat de paarden dan over een dag geen water meer hebben.

Er zijn daarbij enorm veel complicaties dus we gaan naar huis.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:46

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 09:51

Rij voorzichtig!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 11:25

Hi Jet en Lukka, dank je, ja we rijden om beurten en via Parijs, dat is het snelst, doen we normaal nooit, maar dan kunnen we morgenochtend vroeg thuis zijn.

De oppas is net geweest, update, de hooiklok is verdwenen en ze weet niet waar hij is. Loodzwaar ding, foetsie. We zullen hem wel ergens uit het bos moeten vissen.
Ze moet het weiland waar nog goed gras staat afsluiten, want als het schriklint is daar uit de ogen gewaaid als het al niet gebroken is.
De weg naar links is onbereikbaar door omgevallen elektrapaal en een aardverschuiving(kje).
En voor zover zij kan zien is er 1 klein boompje bij ons omgegaan.
Er zijn nu mensen van de waterleiding op de weg bezig omdat de waterleiding ook dood is, en de buren, oude mensen van richting 80 geen water en elektra hebben. Ook voor hun gaan we terug want het zijn wel gekke mensen maar nu hebben ze ook geen telefoon en moeten ze de hele weg aflopen naar waar ze met de gsm bereik hebben, want zij hebben geen bereik beneden in het dal.
Dus het is goed dat we teruggaan. Ik zal zo haar foto's even hier neerzetten.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 11:35

Omgezakte paal, volgens Megane door aardverschuivinkje

Afbeelding

schrikdraadspaghettie of moderne kunst?

Afbeelding

klein boompje, meer een tak, omgewaaid

Afbeelding

en d paardjes nu in de abri

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:54

Daar staan ze lekker droog,gelukkig weinig schade.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 11:55

Wat een pech voor jullie dat dit noodweer juist nu is. Zeer begrijpelijk dat jullie terug gaan naar huis. Gelukkig lijken de paarden oké en valt de schade hopelijk mee. Een veilige terugreis voor jullie.

manja39

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:00

Heftig Mo!
Snap dat jullie weer snel richting huus willen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:10

Dat is een heftige storm (geweest)! Pfoe

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:17

Boompje lijkt dood. De aardberschuiving lijkt een duiker onder de weg door. Weg is echt eg zo te zien een stukje.

Gelukkig gaan ze zonder problemen bij elkaar nu op dat kleinere stukje. Flinke ravage. Wel bizar zoveel nattigheid maar water te kort.

Daarom ben ik des te blijer met het waterfilter dat alle soorten water kan schoonkrijgen en agregaat en ik me kan redden zonder stroom. En geen beestjes meer. Alleen de vriezer leegeten moet wat sneller. Dergelijke narigheid kan altijd.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 12:28

lukka63 schreef:
Daar staan ze lekker droog,gelukkig weinig schade.

Ja dat boompje is niet noemenswaardig, dat is geen ramp.

Fleuribelle schreef:
Wat een pech voor jullie dat dit noodweer juist nu is. Zeer begrijpelijk dat jullie terug gaan naar huis. Gelukkig lijken de paarden oké en valt de schade hopelijk mee. Een veilige terugreis voor jullie.

Ja dat is het belangrijkst dat mijn dieren veilig zijn.

manja39 schreef:
Heftig Mo!
Snap dat jullie weer snel richting huus willen.

Gelukkig krijgen we veel begrip van vrienden, fam en zakelijk van alle afspraken die we af hebben moeten zeggen.

Sintara schreef:
Dat is een heftige storm (geweest)! Pfoe

Ze hebben hem Nils genoemd. En idd hij is nog bezig, hij bereikt vanmiddag iets ten noordelijk van ons zijn hoogtepunt.

karuna schreef:
Boompje lijkt dood. De aardberschuiving lijkt een duiker onder de weg door. Weg is echt eg zo te zien een stukje.

Gelukkig gaan ze zonder problemen bij elkaar nu op dat kleinere stukje. Flinke ravage. Wel bizar zoveel nattigheid maar water te kort.

Daarom ben ik des te blijer met het waterfilter dat alle soorten water kan schoonkrijgen en agregaat en ik me kan redden zonder stroom. En geen beestjes meer. Alleen de vriezer leegeten moet wat sneller. Dergelijke narigheid kan altijd.

hahaha, ja bizar ja, zoveel water en dan geen water.

Wij hebben ook een noodstroomagregaat en een dieselopslag, maar dat kan ik aan de oppas niet vragen dat te gaan doen, te veel haken en ogen. Vriezer leegeten gaan wij ook snel doen, maar aangezien we geen vlees of vis eten, ligt er ook niet zo heel veel belangrijks in. Meestal krijgen we bij stroomuitval zonder te claimen een schadevergoeding van de EDF, meestal iets van 25 euro of zo. Is aardig, maar hoef niet.

We hopen ook dat de rest van de schade meevalt.

Ik zie op fb van mijn vrienden de meest bizarre foto's van overstromingen. Gelukkig wonen we dan op een terp, dus het huis zal beneden wel droog blijven. Ik hoop alleen dat er geen stiekeme lekkages zijn van een kapotte dakpan of zo, dan heb je gelijk schade aan de nieuwe gipsplaten, dat zou jammer zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe mensen dat nu doen met hun elektrische auto's. opladen kan nu niet. Naar de supermarkt kan ook niet want alles is dicht door geen elektra, dus mensen willen nu waterflessen kopen maar de supermarkten zijn dicht. Heel bijzonder.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:31

Om die reden ben ik ook niet zo happig op stroom autos en zorg ik voor een volgeladen voertuig kwa brandstof. En mijn waterfilter waardoor ik geen fleswater hoef te kopen. En voedsel op voorraad.

Geen vlees en vis in de vriezer scheelt. De mijne ligt daar juist vol van. Koken kan ik op een houtkachel gelukkig en eventueel wecken kan dan ook

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 12:38

karuna schreef:
Om die reden ben ik ook niet zo happig op stroom autos en zorg ik voor een volgeladen voertuig kwa brandstof. En mijn waterfilter waardoor ik geen fleswater hoef te kopen. En voedsel op voorraad.

Geen vlees en vis in de vriezer scheelt. De mijne ligt daar juist vol van. Koken kan ik op een houtkachel gelukkig en eventueel wecken kan dan ook

Wij hebben vroegah altijd geprept. Dat is op alle mogelijke manieren voorbereiden op wanneer de oliebol hits the fan ;-) Uit die tijd hebben we idd ook nog waterfilters en zuiveringstabletten voor als het écht moet. Maar er is gelukkig ook genoeg houdbaar in huis, ook sapjes, we redden het wel.

Als wij echt geen electra meer hebben, dus als de noodstroomgenerator het niet doet want diesel op of zo, dan kunnen we water akeren en het door de filters gieten die er nu ook hangen. Koken kunnen we idd ook op hout doen. En we hebben vier voertuigen vol met diesel staan waarmee we nog kunnen blijven vervoeren.

Internet en telefonie is ook beroerd op dit moment, ik kon de oppas eigenlijk niet bellen het verbrak telkens, dus hebben we telkens met whatsapp spraakberichten gestuurd om met elkaar te praten, is makkelijker dan tikken. Maar dát zou wel onhandig zijn als dát het niet meer deed bij thuiskomst. Daar heb ik geen oplossing voor. Dus als jullie me ineens niet meer zien hier dan heb ik geen bereik meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 12:46

:evaw: Alvast dan maar :+

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 14:07

Ik hoorde het al van Milko dat jullie terug gaan. Ook al aardig wat schade zo te zien bij jullie.
Hier was het echt verschrikkelijk vannacht, code rood recht boven, ging vreselijk tekeer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 14:30

Goed dat jullie terug gaan, veilige reis gewenst en hopelijk valt de schade verder mee!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:07

Veilige reis terug gewenst, worden ellende. Ik hoop dat het een beetje meevalt.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 15:36

Goede reis Mo, snap helemaal dat je terug naar huis wilt nu.