Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:21

Er is een stukje waar ik de laatste keer (ruim twee jaar geleden) maar standaard een stukje loop. :+ skis uit, zitten op de kont en glijden maar. Dan zit er een vlakker stukje rechts en lukt het wel weer. :')

Daarna in risoul, flaine en levi veel bijgeleerd. Benieuwd of ik hem nu wel baas kan. :j in levi de laatste keer lukte ook een aantal piste stukjes wel die een jaar ervoor nog niet gingen

iirrssjjee

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:36

Ik las zojuist dit artikel; https://www.ad.nl/binnenland/nederlands ... ~af07ce86/

Is premium, maar kwam er op meer dat het vooral Nederlandse mannen van gemiddelde leeftijd zijn die net geen beginner meer zijn. Die worden overmoedig. Zo'n 90% (!) overschat zichzelf. Bij vrouwen uit dezelfde categorie 64%

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:40

Haha ik hoorde t net op de radio en moest gelijk aan iemand denken :+

Ik heb geen last van zelfoverschatting geloof ik, ik ga altijd vrij rustig naar beneden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 10:48

Ik blij dat ik geen Nederlandse man van gemiddelde leeftijd ben _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:07

Gelukkig ben ik dan ook geen man. En doe ik niet aan zelfoverschatting. Haha.
Ik vind het wel weer een gekleurd stuk. Natuurlijk hebben Belgen en Duitsers er geen last van en bestaat er niet zoiets als per ongeluk ergens belanden.
Wanneer ben je net geen beginner meer, maar ook niet ervaren? De 1 is sneller ervaren dan een ander? Of geldt echt alleen het aantal uren op de ski? Kijk je niet naar natuurlijke aanleg of gevoel? Kan iemand een natural zijn? Ik denk van wel. Hoe veel les zou je dan moeten nemen?
En wanneer mag je dan van rood of zwart af? Na zoveel uren les of zoveel uur ervaring? Of kan het individueel bepaald worden? Maakt de kwaliteit van de instructeur ook nog wat uit?
En hoe zit het met de kwaliteit van het gehuurde materiaal? Ook daar heb ik wel eens gezien dat de staalkanten helemaal niet geslepen werden voor de nieuwe huurder. En dat er niet goed of niet gewaxed werd. En hoe onderhoudt de gemiddelde vakantieskier zijn materiaal? Kan het daar ook nog aan liggen?

Allemaal dingen om mee te nemen voordat je iets benoemd wat eigenlijk niet echt toetsbaar is.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:00

Gemiddelde leeftijd = middelbare leeftijd :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:03

Doubtless schreef:
Gemiddelde leeftijd = middelbare leeftijd :D ?

Ja die bedoel ik _O-
Nog niet helemaal wakker :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:05

Ook genoeg vrouwen hebben last van zelfoverschatting... ik ken echt niemand die binnen een dag kan skiën, ook mensen met talent hebben skiën niet totaal onder de knie binnen een paar dagen. Het is toch een kwestie van ervaring. Gelukkig gaat het bij de een wel sneller dan bij de ander.

Ik onderhoud mijn materialen overigens niet zelf, heb geen idee hoe dat moet. Breng ze ieder jaar een keer weg en dan neem ik aan dat ze daar goed onderhouden worden. Geen idee hoe ze dat precies doen, ik betaal die lui in de veronderstelling dat het dan goed is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:25

Ik breng het spul ook altijd weg inderdaad. Ik vertrouw erop dat ze weten wat ze doen.
Maar inmiddels wonen we in een regio met skigebied op een uur rijden, dus vanaf volgend seizoen gaan we wel kijken naar wat we zelf kunnen doen. Eerst maar eens nieuwe ski's en voor mijn wederhelft ook schoenen ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:32

Ik wax wel zelf tussendoor. Koude was waarvan me door het ski onderhoud bedrijf is uitgelegd hoe te doen, dat is geen hogere wiskunde. Mijn schoenen zelf afstellen (de schoen dan niet op de skibinding) gaat nog wel. De rest is aan de deskundigen

Ellende van zelfoverschatting is dat je dat pas merkt na een ongeluk of als anderen je er op attent maken. Na een dag kun je gewoon niet veilig en fatsoenlijk van een eenvoudige niet te lange blauwe helling af. Dan zal met moeite de baby oefen helling lukken. Misschien na een week les en heel veel aanleg dat een blauwe zal lukken,

We hebben ze wel in Flaine gezien. Ik was toen met de gehandicapten skislee mee.lekker zitten warm ingepakt en laat een ander het skiwerk maar doen. Onderweg in een blauwe afdaling die lang en lastig is. Kwamen we een meisje in paniek huilend tegen met de skies in de hand.

Mijn skier/instructeur had haar die ochtend les gegeven voor de derde dag in een groepje. En gezegd tegen iedereen je mag de baby helling proberen en misschien die sleeplift maar die zal mogelijk al te lastig zijn. We zijn dus gestopt omdat ze dus op een veel te moeilijke met stoellift te bereiken blauwe helling dacht ik kan het wel.

Uiteindelijk is hij na mijn tijd met de stoellift omhoog gegaan om haar tegen betaling naar beneden te helpen. Dat heeft hem bijna een uur gekost om haar veilig en zonder brokken te laten afdalen. Ze zou anders niet de eerste zijn geweest die we het laatste stuk ipv via de piste rechtstandig via de rotswand hadden zien afdalen. %)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:33

Het enige wat ik zelf kan is mijn bindingen afstellen en inschatten of er enkel gewaxed dan wel ook nieuw beslag op moet.

Iets met in een grote Franse sportwinkel gewerkt te hebben

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:35

Goed skiën kan niet, maar blijven staan, bochtjes maken en zonder vallen en botsen beneden komen op een eenvoudige blauwe piste kan wel degelijk. na een week lukt velen al gewoon 'rood'. Wat is dan het argument dat iemand 'kan skien'? Je hebt immers ook verschillende niveaus in de paardensport. Maar tussen niet kunnen lichtrijden en voelen in welke galop je zit en een paard kunnen trainen zitten veel verschillende niveaus die je niet meteen tot vergevorderd maken, maar wel meer dan een beginner.
Wanneer kun je dan skien? Wat is daar het criterium voor? Uitgeleerd zal niemand zijn. Maar moet iedereen op Olympisch niveau iets kunnen?
Als je een zwarte piste af kunt, ben je dan gevorderd? Als je rood naar beneden komt, dan kom je niet meer in een beginnersklasje. Normaal zijn de beginnersklasjes echt alleen voor mensen die het nog nooit gedaan hebben.
Kan iemand in 3 dagen net zo veel leren als een ander in 6 dagen? Ja, dat kan. Dat hangt af van natuurlijke aanleg, de instructeur, maar ook de groepsgrootte.
Ik zie iemand als 'kunnen skien' als die gewoon plezier heeft en niets gevaarlijks doet. Of dat nu zelf geleerd is of middels les, dat maakt me niet uit. Mijn moeder ging alleen van groene hellingen af, die nam eigenlijk niet eens een blauwe piste. Maar ze vond het leuk. Mijn vader heeft het tot 'rood' geschopt, maar nooit zwart. Mijn ambitie lag hoger, en mijn nicht woont nu in een skigebied omdat ze het te leuk vond om niet werk in de bergen te zoeken (werkt niet in de skisector wegens slecht betalen, maar heeft wel een instructeurscursus gedaan). Allemaal zijn het geen beginners. Maar wel met een verschillend eindniveau.

Ik onderhoud mijn materiaal zelf. Jaren geleden mee begonnen en bevalt eigenlijk wel goed. Een enkele keer laat ik het doen. Maar heb helaas na het laten doen ook wel eens het materiaal achter moeten laten omdat het niet goed gedaan was. Dat is een keuze. Maar 'assumptions are the mother of all fiets ups' (zit boktcensuur op). Ik heb graag wel wat kennis zeg maar. En vroeger ging ik wel eens 2 of 3 keer per winter, en dan is het ook financieel aantrekkelijk om het zelf te leren.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:41

even tussendoor, er komen versoepelingen aan voor Duitsland.

in eerste instantie vanaf voor de detailhandel, vanaf 4 maart voor horeca etc geen 2g+/3g meer. vanaf 20 maart alle maatregelen eraf.

https://duitslandinstituut.nl/artikel/4 ... sgewijs-af

ik onderhoud zeer zeker mijn eigen materiaal niet zelf. naast t feit dat ik nu ga huren omdat mijn ski's niet al te best meer zijn, vind ik het prima als die gasten het doen. zeker in Oostenrijk weten ze echt wel waar ze mee bezig zijn.

germie, sorry maar niet iedereen kan in een dag bochtjes draaien etc. het is maar net of je de feeling ervoor hebt, net als na een week van rood af gaan. ja ze gaan er wel af, maar vraag me niet hoe.

vind het een beetje jammer dat je er zo makkelijk over doet en het wegwuift. beginners met zelfoverschatting en zonder begeleiding is gewoon een gevaar op de piste, voor zichzelf maar zeer zeker voor een ander. een ongeluk zit in een klein hoekje.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 15-02-22 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:43

Celiien schreef:
even tussendoor, er komen versoepelingen aan voor Duitsland.

in eerste instantie vanaf voor de detailhandel, vanaf 4 maart voor horeca etc geen 2g+/3g meer. vanaf 20 maart alle maatregelen eraf.

https://duitslandinstituut.nl/artikel/4 ... sgewijs-af

Dat wordt tijd, maar ondertussen is wel mijn weekend Winterberg me afgenomen. Maar ik ben er wel blij om dat ik geen 3e prik hoef te halen die ik dan weer niet kan registreren. Dus ik hoop dat het echt doorgaat. En nooit meer terugkomt die onzin.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 14:59

Ik volg niet meer echt alles mee, maar een vriendin is afgelopen weekend gewoon een weekendje Winterberg geweest en overal ingekomen met Janssen + booster :P

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:00

IK WIL SKIEN VERDIKKIE!

Nog anderhalve werkdag, 1 dag-met-kinderen, en 1 waarschijnlijk hectische ochtend spullen pakken / kat wegbrengen, en dan zitten we in de auto *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:04

Ik wil naar snowworld :')

Nog anderhalve week en dan Oostenrijk :#

Ik ga eens kijken of we inmiddels wel in Dld mogen overnachten _O-

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:09

Als het goed is sta ik over 4 dagen om deze tijd allang in de sneeuw. En ben me dan geestelijk aan het voorbereiden op ijsvissen. ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:14

nog 4.5 week -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:22

Niet -O- voor het tweede jaar op rij. Komend weekend winterberg geschrapt vanwege het slechte weer en teveel wind. Weekend daarop helaas geen kans. Weekend daarop ivm werk van gv niks en daarna is winterberg over vrees ik kwa sneeuw. -O- en de ene keer dat het kon kon ik niet skieen voor de zekerheid. Ach ja een borstelbaan buiten kan altijd nog :+

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:31

Ik zit 4 maanden in Portugal dus hier ook geen skiën. Volgend jaar weer :D

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:31

Ik word ondertussen wel nieuwsgierig naar een filmpje van Germies ski-kunsten :D

Maar idd, hoe snel je leert skiën hangt van een hoop factoren af. Hoe fit je bent, hoeveel controle je hebt over je lichaam, of je angstig bent etc. Vrienden van me zijn na jaren lang skiën gaan snowboarden en die kwamen op dag 2 een rode piste af. Ik heb zelf ook meteen een lange blauwe piste gedaan op ski's (als snowboarder).

Wat ik trouwens het moeilijkst vond aan leren snowboarden is het leren lezen van de berg en sneeuw. Inspelen op verschillende condities. Weten dat sneeuw op de zonzijde heel anders kan zijn dan aan de schaduwzijde. Leren lezen wat andere piste gebruikers doen. Alleen al hiervoor is het zo ontzettend prettig om achter een ervaren iemand aan te kunnen gaan. Daar leer je onbewust heel veel van.

Ik heb overigens nooit les gehad in een klasje maar zat elke week te klooien in Snowworld en ging altijd op vakantie met een groep zeer ervaren wintersporters. Ik had het wel sneller geleerd met les denk ik maar goed, alle snowboarders die veel les hebben gehad hebben zo'n gek zwevend achterste armpje, die heb ik dan weer niet :')

Onderhoud kan ik zelf maar het geeft een troep en kost tijd dus meestal breng ik het spul gewoon weg.

M'n man gaat volgende week naar Davos in Zwitserland, is dat gebied bekend bij iemand?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:44

Ik heb hier wat foto's om te beoordelen wat in jullie ogen een ervaren skiër is of niet. En of je het gevaarlijk vindt of niet. Ik heb ze even geanonimiseerd, al weet ik soms wel wie op de foto staat en soms is het een willekeurige foto. Zie je hier overschatting of zie je hier genoeg ervaring voor het type piste waarop men staat?
Dit is wat ik even snel kon vinden in mijn archief.

Foto 1, een ervaren skier of niet?
Afbeelding

Foto 2, er staan 4 skiers omcirkeld op. Ervaren of niet? Gevaarlijk of niet?
Afbeelding

Ervaren of niet? Gevaarlijk of niet?
Afbeelding

Ervaren of niet? Gevaarlijk of niet?
Afbeelding

2 skiers, ervaren of niet? Gevaarlijk of niet?
Afbeelding

Dee_Es schreef:
Maar idd, hoe snel je leert skiën hangt van een hoop factoren af. Hoe fit je bent, hoeveel controle je hebt over je lichaam, of je angstig bent etc. Vrienden van me zijn na jaren lang skiën gaan snowboarden en die kwamen op dag 2 een rode piste af. Ik heb zelf ook meteen een lange blauwe piste gedaan op ski's (als snowboarder).

Precies. Dat is dus wat ik bedoel. En dat zie je ook terug in andere sporten. Sommigen leren snel duiken of paardrijden, anderen niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:55

Bij deze weggehaald
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-02-22 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:02

En toch denk ik dat het niet zo lastig is als jij zegt Germie.
Het gaat niet om het aantal uren op de ski's maar om letterlijke vaardigheden. Hoe ver is iemand met remmen, controle, bochten, parallel skiën etc...

Heel eerlijk? Voor een beginnende skiër zal de staat van het materiaal weinig uitmaken. Zij zullen niet zoveel de kanten gebruiken en/of het uiterste vragen van hun materiaal als een meer ervaren skiër.

Omstandigheden maken wel verschil, maar ook daar valt of staat het met de technische vaardigheden. :)

En de een leert dit in 2 dagen, de ander heeft hier gerust 5 of 6 volle dagen voor nodig. Dat ligt geheel aan het leervermogen.
Laatst bijgewerkt door Muurp op 15-02-22 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt