Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 00:39

Het zal ook niet helpen dat het voor velen alweer even geleden is. Hoeveel mensen onderschatten zichzelf niet...

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 12:30

Ik ga dan ook 4 dagen op les, omdat je instructies krijgt en op elkaar moet wachten + langere pauzes, is het minder intensief dan vrij skiën voor mij.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:39

Toevallig zag ik vandaag ook een bericht voorbij komen van een 16-jarige jongen die te hard ging, controle verloor, werd gelanceerd over een bugel en aan zijn verwondingen is overleden Y;(

Altijd zorgen dat je de controle nog hebt…

En ik ben ook pro les in het begin daarom. Er zijn ondertussen zoveel toffe opties en mogelijkheden, daar zit voor iedereen wat tussen :) Heb zelf al even geen echt les meer gehad, maar heb een aantal vrienden die ook lesgeven en/of goed weten hoe het in elkaar zit. We beoordelen elkaar nog weleens of filmen en kijken het terug om techniek te beoordelen. Kan ik iedereen aanraden af en toe eens te doen :j

Veel beterschap Muurp :(:) Is de terugreis een beetje oké gegaan?

Gisteren een dag Winterberg geweest. De condities waren fantastisch en we hadden prachtig weer, was echt genieten! De bus was ook goed geregeld, zou het zo nog een keer doen :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:06

Dat was echt mooi weer in Winterberg zeg. Ik baal echt wel dat je met Janssen+booster daar gewoon niet zomaar naartoe kunt en dat er gewoon geen oplossing aangedragen wordt.
Zo goed als het nu is in Winterberg is het maar eens in de zoveel jaar.
Maar ik was de hele dag bezig met duiken, hoewel we maar 1 duik gemaakt hebben was het wel leuk om te doen. De rest van de dag is besteed aan theorie, lesgeeftechnieken en dat soort dingen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:31

Wauw Diel! Gelukje gehad zeg!
Ziet er top uit

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 22:51

Winterberg ziet er top uit. Goede sneeuw, een stuk beter dan vorig weekend met die sneeuwstormen en drap.

Muurp hoe is het?

Helaas die kamikaze idioten worden soms ook door hun ouders aangemoedigd zo te skieen. Helaas iets te vaak gezien. Een knul een keer, jochie van een jaar of 12 met zijn vader. Kon alleen maar rechtdoor, niet remmen geen bochten en papa maar roepen sneller je kunt het. Eerst skiede hij mij overhoop. Ik was woest, vervolgens ramt hij achterop een nog oudere dame die echt lelijk viel. Daarna kwakte hij goddank in de netten omdat hij de bocht niet kon nemen. Gewoon onverantwoord.

Maar het ergste was een keer willingen. Daar stond ik samen met best veel mensen in de rij bij de sleeplift. Met aan de rechterkant van de wachtrii een houten hek. We horen opeens keihard geschreeuw van omstanders en konden nog net optijd naar achter duiken of naar voren vallen,er kwam een kanonskogel aan die zonder te remmen dwars op de rij kwam aanstuiven. En zonder te remmen kwakt hij vol op het houten hek. Helaas zonder schade leek het. We waren goddank echt optijd uit zijn baan.en een lol dat hij had, lachen en stoer naar zijn vrienden omkijken wat hij gedaan had, -:(- %) _-:(

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 01:27

Ik heb vandaag een dag in Canada geskied (Sunshine Village, Banff)
Dinsdag ga ik ook nog een dag in Lake Louise skiën.

Goed te doen hier! Zelfs in de middag nog goed te skiën ondanks hogere temperaturen dan normaal.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 07:48

Onze eerste dag skiën in Saalbach zit er ook op. Perfecte condities en heel mooi weer! En ook wel fijn: ik kan het nog :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 10:26

Wat een heeeeerlijke foto's weer :D <3

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 11:00

Oehh genieten ook Nadja! Saalbach is nog steeds m’n favo gebied <3

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:05

Wat een heerlijke foto's komen er voorbij <3

Hier gaat het oké... Elleboog gelukkig niet gebroken maar wel een fikse botkneuzing en mijn pezen hebben ook een harde klap gehad. Ribben voelen ook nog steeds niet fijn en alles is blauw (geel/groen) :=
herstel gaat dus wel even duren helaas.. -O-

Wat betreft lessen;
Ik ben 100% voor lessen. Moet ook zeggen dat ik echt schrik van de mentaliteit van sommige mensen die denken dat ze zelf wel even van de berg af kunnen komen, of denken dat ze met 2 dagen les wel kunnen skiën.
Ik heb zelf van mijn 4e tot en met mijn 12e minimaal 7 dagen per jaar les gehad. Je bent nooit, maar dan ook nooit uitgeleerd. Zelf ook les gegeven 2 winters, zowel aan kinderen als volwassenen.

Het voorskiën gebeurt nu veel minder dan vroeger, en toch werd daar vaak wel de juiste keuze gemaakt qua niveau. Ook weleens gehad dat iemand na 1 dag toch werd overgeplaatst naar een andere groep omdat dat passender was.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:15

Het overmoedige doet me denken aan een akkefietje een paar jaar geleden. We waren in Westendorf en gingen met de lift naar boven. Bij ons in de kabine een 4tal Nederlanders, luidruchtig soort. Eén van hen verklaarde luidkeels dat de piste waar ze mee zouden beginnen "maar een blauwe was". Hij zou dat met 2 vingers in de neus doen. Lees: ze waren net aangekomen, dit werd hun eerste afdaling van het seizoen. Meneer stapt uit de lift, start op de blauwe piste en gaat me toch een partij onderuit in de eerste bocht!
Nu, jaren later kunnen wij er nog vreselijk om lachen. Sommige mensen moeten echt hun grote mond een beetje bij zich houden.

Muurp, fijn dat het niet gebroken is! Al is gekneusd ook niet fijn uiteraard. Sterkte met de pijn!

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:24

Het zijn ook wel vaak de Nederlanders heb ik het idee... -O-
Dat je jezelf aan flarden skiet is jammer maar helaas, maar er zijn vaak ook anderen bij betrokken (zoals bij mij)... En dat is gewoon niet tof.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:41

Vriendin is ook een keer onderuit geskiet, heeft zo’n smak gemaakt dat ze een soort whiplash heeft opgelopen dat ze er nu (6 jaar later) nog steeds last van heeft.

En ik moet zeggen dat ik zelf ook ooit op een ijzige piste te weinig controle had, en iemand onderuit heb geskiet. Een oudere man ook, ik heb er staan huilen zo rot voelde ik me. Achteraf had ik mssn gegevens uit moeten wisselen voor het geval dat, maar meneer verzekerde ons dat hij zich ok voelde.
Nu ik er over denk komt daar mijn huidige angst om te hard te gaan / controle te verliezen mssn wel vandaan.

Mssn zaterdag informeren of er voor mij ook nog ergens een lesje in te plannen is :o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:44

Gelukkig niet gebroken Muurp maar het klinkt wel pijnlijk.

Indy mouse dan doe je het niet opzettelijk. Het kan altijd gebeuren. Maar je merkt wel overmoed en onverantwoordelijk skigedrag of een echt ongeluk. -O-

Een van de redenen dat ik niet hard wil en liever ga lopen is de angst controle te verliezen en brokken te maken.

En ja dat idee hebben wij ook dat het vaker nederlanders, engelsen of russen (al dan niet onder invloed van alcoholische dranken) zijn die overmoedig zonder enige kennis van zaken zich naar beneden storten, ouders die hun kinderen wel even tot topskiers maken zelf. -O- of zelf denken dat doe ik wel. Bij voorkeur zonder helm oid. :x

Willingen heb je een gondel, die komt boven aan uit op een best pittige lange blauwe afdaling. Ik had toen al wat lessen achter de rug en ook goed les gehad van gv. Ik durfde hem niet aan nog en was daar te voet naar boven om te kijken.

Er kwam een nederlands echtpaar naar boven waarvan de vrouw 0 ski ervaring had duidelijk. En die zou wel even met partner daar naar beneden gaan. Affijn voor de eerste bocht was ze al zeker 10 keer gevallen. De 10 e keer belandde ze boven op een kindje.

Ik ben toen naar beneden gegaan weer met de gondel. Een half uur later kwam ze in een banaan naar beneden met een been in een luchtspalk. Ze had goddank alleen zichzelf goed bezeerd. Ik zou zelf na drie keer vallen bedacht hebben dat het misschien geen goed idee was het te doen daar. Maar nee skieen doe je even |o

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:47

In Winterberg twee Russen bovenaan dat korte stukje zwart wat langs de blauwe/rode ligt en daar ook weer uitkomt. Recht naar beneden kneiterhard, geen bochten, geen controle. Bij het opkomen van de andere piste bijna iemand omver geskiet.
En maar lachen. Die zeggen daarna tegen elkaar en hun vrienden ‘We gingen van de zwarte en het ging super. Zo moeilijk is dat allemaal niet.’ |o

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:50

Ja echt zo knap van ze :)) en niet verongelukken omdat anderen beter opletten. De langzame voorzichtige mensen zijn maar sukkelige watjes :evaw:

Ik denk dat het al best wat ongelukken zou schelen als er geen alcohol geschonken zou worden in de horeca op de pistes. Zeker later op de middag scheelt dat wel vermoed ik
Laatst bijgewerkt door karuna op 14-02-22 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:51

De zon schijnt waar ik naartoe ga. En dit is al de 2e zonnig dag binnen een week. Statistisch gezien zijn de zonnige dagen voor februari op, want dat zou er maar 1 zijn. Ik hoop toch echt dat het in ieder geval helder is als ik ben.
De oude ski's gaan mee. Latten van 20 jaar oud. Slechts 72mm onder de voet, maar wel een slalomtaillering (14m). Geen hele hoge carve platen, en wegens de smalte dus lastiger offpiste. Maar ik kon er 15j aar geleden ook prima op skien dus nu voor het gewicht gekozen en niet voor de fijnste ski's.

Indy_mouse heb je het over de kappe?

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:30

Germie, nee, niet de Kappe (leuke piste trouwens dat!).
Ik ken alle namen/nummers niet uit mijn hoofd, moest het even nakijken.
Het is zo'n kort stukje dat het niet eens op de kaart staat. Vanaf P6 naar boven, dan met de rode afdaling naar beneden. 3 jaar geleden was er een kleine zwarte aftakking aan die rode, onder de stoeltjeslift door. Nauwelijks 100 meter denk ik.

De pistekaart van Winterberg vind ik trouwens altijd erg verwarrend, in mijn hoofd ziet dat gebied er heel anders uit :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:35

Dat ding ja, die is meestal niet echt geprepareerd. Lijkt eerder een normale onder de lift baan. Maar boven staat dacht ik toch een mini zwart bordje. Is kort maar komt uit op een chaotische piste waar veel mensen te onervaren denken die blauwe wel te kunnen doen. Daar zat dat ik klats overal tegen op want mijn papa spoort me aan harder te gaan jochie ook. Om vervolgens een heel stuk verder naar beneden in de netten rechts terecht te komen.

Het is toch vanaf camping Sauerland de stoellift omhoog en dan rechts af naar beneden is blauw, stukje verder een korte rode en dan bij de stoel rechts dat ministukje zwart?

Herkenbaar het lijkt zo anders te lopen. :') Maar ik heb nog lang niet alles gehad daar. Alle blauwen wel, en twee keer een rood kreng, een met succes en een rode die wil nog niet echt in een keer (dat rode kreng waar de blauwe rode en zwarte samenkomen en dan links omhoog)

. Maar ja die moet je vanaf de camping wel hebben wil je verderop in het gebied komen en niet via de ijsbaan van de brabander en een stukje lopen.

Kijkt een van jullie trouwens de olympische spelen. De ski aerials dames is nu. Echt brrr die gaan gewoon vertikaal omhoog van de schans en komen best vaak niet zo tof neer. Ook de big air van de snowboarders, zo knap

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:54

Welke jullie bedoelen moet ik ook even over nadenken. Ik heb dat ongetwijfeld genomen, want ben er vaker geweest, en ik denk ook dat ik weet waar het is. Je komt dan inderdaad op een krioelstuk uit voordat je weer bij de lift bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:00

Onder de 2 persoons lift bij de springschans?

Ohnee ik weet hem, de 6 is bovenaan 3 opties: rood, blauw en zwart. Die zwarte waren veel ehm.. pannekoeken op twee jaar terug :+

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:04

Zelfs met les heb ik al een lelijke klap gemaakt.
Een stukje net voor de talabfarht. Al je die niet de hele weg wil “schaatsen” moet je een “aanloopje”nemen.
M’n vaste skicompagnon (vader) eerst, ik erna “ik haal je wel in joh”.
Ff aanzien, een twee drie en gaan, en als de echte natuurlijk kont in de lucht en stokken in de oksels.
Krijg ik onder mijn rechterski een los ijsblokje, ik denk dat het ongeveer €2 van diameter groot was. Ski omhoog, mevrouw ging als een kurkentrekker in het rond en ik was behoorlijk blij met mijn helm, want ik was er toch wel eventjes niet goed van.
Persoon achter me stopte, bracht me een van mijn stokken en “alles oké, niets gebroken” (enkel mijn ego) dus het moet er ook erg hebben uitgezien.

Heel veel geluk gehad met m’n helm en dat het m’n rechterski was en ik dus naar links gekatapulteerd ben, want naar rechts was het ravijn.

Mijn vaste compagnon stopt er mee dit jaar :( te veel artrose

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:06

Arme vader opti :(:) lijkt me zo moeilijk om iets wat je zo leuk vindt op te moeten geven

Ik heb dat ook gehad met les, in snowworld. Zo over de kop onderaan de 2 in landgraaf. Kuiltje gemist :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:15

Dat is ook een lastig stukje die rode piste vanaf de 6, want die moet je wel nemen als je verder het gebied in wilt vanaf die kant, dus staan daar heel veel klungelende mensen :+