[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoRiNa1983

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 10:24

Ik heb mij van het begin af afgevraagd waarom je juist net halster gaat wandelen met een paard wat inprincipe altijd gewerkt heeft voor de man i.p.v. achter de man.

Ik had er zeker voor gekozen om hem te gaan lange lijnen met het verkennen voor de afwisseling en ik zou ook niet te lang gaan wachten om er op te gaan als het rijveld weer wat droog is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 12:00

CoRiNa1983 schreef:
Ik heb mij van het begin af afgevraagd waarom je juist net halster gaat wandelen met een paard wat inprincipe altijd gewerkt heeft voor de man i.p.v. achter de man.

Ik had er zeker voor gekozen om hem te gaan lange lijnen met het verkennen voor de afwisseling en ik zou ook niet te lang gaan wachten om er op te gaan als het rijveld weer wat droog is.

Omdat ik begon met gewoon meelopen aan het halster dat is toch een stuk vanzelfsprekender voor mij, dan "mennen". Vandaar.

We slaan weer een nieuwe bladzijde open.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:14

Ik vraag mij af of lange lijnen op dit moment verstandig is. Hij heeft, begreep ik, altijd in een tweespan gelopen. Hij lijkt nogal gefocust op de kudde.
Ik zou dat alleen doen in een afgesloten ruimte. Als hij aanleert om er tussen uit te naaien met lange leidsels ben je verder van huis.
Hij zet onbewust zijn massa in. Het is gewoon een heel sterk paard

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 12:51

senna21 schreef:
Ik vraag mij af of lange lijnen op dit moment verstandig is. Hij heeft, begreep ik, altijd in een tweespan gelopen. Hij lijkt nogal gefocust op de kudde.
Ik zou dat alleen doen in een afgesloten ruimte. Als hij aanleert om er tussen uit te naaien met lange leidsels ben je verder van huis.
Hij zet onbewust zijn massa in. Het is gewoon een heel sterk paard

Sterk argument! Ik kan wel lange lijnen in het veld op het hoogste deel dat is al wat droger. Ik ga het uiteraard wel met zijn bit doen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:13

Ik zou, als ik jou was, voorlopig niet gaan lange lijnen of alleen met zijn tweeën ( maar beter om te wachten).
Hij is er nog maar net en de omstandigheden zijn alles behalve ideaal met zo'n slechte ondergrond.
Als je naast hem loopt, is hij niet 'alleen'.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 13:28

senna21 schreef:
Ik zou, als ik jou was, voorlopig niet gaan lange lijnen of alleen met zijn tweeën ( maar beter om te wachten).
Hij is er nog maar net en de omstandigheden zijn alles behalve ideaal met zo'n slechte ondergrond.
Als je naast hem loopt, is hij niet 'alleen'.

Erwin vond net ook al dat ik het moet uitstellen tot na de vakantie en de komende week die nog rest alleen poetsen en verweiden aan de hand.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:33

Lijkt mij beter, anders wordt het misschien skieen achter het paard. Of je moet dat graag willen natuurlijk :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 13:34

Tinka schreef:
Lijkt mij beter, anders wordt het misschien skieen achter het paard. Of je moet dat graag willen natuurlijk :+

hahaha skijoring, ja ook leuk!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:37

Ja precies, denk dat dat maar zo kan nu. Ik doe nu even niets met de paarden, behalve dan voeren en uitmesten. Ze komen de stal alleen nog uit voor water drinken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 13:42

Tinka schreef:
Ja precies, denk dat dat maar zo kan nu. Ik doe nu even niets met de paarden, behalve dan voeren en uitmesten. Ze komen de stal alleen nog uit voor water drinken.

O, ze willen bij mij nu niet naar de inloopstal. Ze staan in het Nederland dat is ruim 2 hectare en dat is schuin en dus redelijk droog voor de voeten en voldoende gras. Daar kunnen ze nog een week knagen en dan gaat dat dicht als wij naar NL zijn en staan ze op een andere 3 hectare met minder gras maar wel hooi, maar bij het hooi dan weer blub. Het is het een of het ander.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:45

Ja dat is fijn zoveel land en schuin blijft inderdaad droger.
Het nieuw ingezaaid land wil ik ze hier niet opzetten, denk dat ze dat helemaal aan gort lopen. Is nog geen mooie grasmat, je ziet echt nog rijen grasplantjes.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 13:46

Tinka schreef:
Ja dat is fijn zoveel land en schuin blijft inderdaad droger.
Het nieuw ingezaaid land wil ik ze hier niet opzetten, denk dat ze dat helemaal aan gort lopen. Is nog geen mooie grasmat, je ziet echt nog rijen grasplantjes.

Nee snap ik dat is zonde. Heb je weilandmengsel gezaaid?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:47

Het Nederland _O-

Zoals ik zei valt de modder hier wel mee. Maar het bovenste laag van het gras is ook echt spiegel glad.
Dat ben ik ook niet echt gewend, want in Nederland hadden we zandgrond.

Hoe lang gaan jullie naar Nederland? Of heb ik daar overheen gelezen?
Ik ben benieuwd hoe je het daar nu vindt, het is al best even geleden toch? En Nederland is alleen maar drukker en voller geworden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 13:52

TinkerTreas schreef:
Het Nederland _O-

Zoals ik zei valt de modder hier wel mee. Maar het bovenste laag van het gras is ook echt spiegel glad.
Dat ben ik ook niet echt gewend, want in Nederland hadden we zandgrond.

Hoe lang gaan jullie naar Nederland? Of heb ik daar overheen gelezen?
Ik ben benieuwd hoe je het daar nu vindt, het is al best even geleden toch? En Nederland is alleen maar drukker en voller geworden.

Hahaha, ja we hebben het zo genoemd omdat het ons benedenland is. Dus woordspelinkje.

We gaan een week. Voor mij wel al langer gelee, voor Erwin niet, die is vorig jaar nog geweest.

Ik vind NL altijd erg netjes. En de wegen erg smal. En de mensen praten raar Nederlands. Toen wij 26 jaar geleden ongeveer weggingen was ABN heel wat anders dan nu. Je had toen dat liedje met zo van, ik heb die R niet, of zoiets, dat is toen ongeveer begonnen dat die jonge mensen voor mijn gevoel allemaal hetzelfde nepNLs praten. Maar het zal wel aan mij liggen.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 14:44

De buurman heeft een speciaal mengsel van 4 soorten gras gehaald wat geschikt is voor het klimaat hier. Afgelopen jaar hebben ze er al opgestaan, ging prima. Alleen nu met al die regen is dat niet handig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 15:37

Nog even en jullie hebben ongetwijfeld weer prachtig weer daar in Frankrijk !

Monique, word je niet gek van al die verschillende adviezen en meningen ;) ? Mij zou het onzeker maken, maar jij bent wel een zelfzekerder persoon, meen ik.
Ik wil niemand affronteren (bruuskeren, zeggen jullie, denk ik), hoor, want ik weet dat alle raad goed bedoeld is !

Dat de gesproken taal veranderd is, ondervinden wij ook in Vlaanderen, Monique.
De jeugd spreekt allemaal een beetje op dezelfde manier, en in mijn oren klinkt dat soms echt bekakt.
Vroeger spraken wij ook allemaal dialect. Dat lijkt er wel uit te zijn gegaan bij de jeugd. Of het is zo'n pseudo-dialect, dat nog wel.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 15:46

@Marilu, aha, dus jullie valt dat ook op. Ik vind het zó raar het Nederlands nu. Ik hoor maar zelden NL, alleen bijv op YouTube of zo, of als ik moet bellen naar een instantie in NL ook zeer zeer zeldzaam, maar ik vind het bizar. Ook mede daarom is NL mijn land niet meer.

@Odette, O ja dat is slim om een streekgebonden mengsel te nemen.

@Marilu, ik vind het erg fijn dat iedereen meedenkt. Zo had ik weer niet bedacht dat ik kon "mennen" ín het rijveld. En ook dat er gezegd werd hij gaat je nu een beetje uitproberen, is ook goed om dat te horen omdat mijn hersens dat nog niet bedacht hadden, hahaha, ik dacht meer dat het nog angst of zo was.

Dus het is altijd goed dat iedereen meedenkt en ik pik eruit wat ik fijn vind. En daarbij ben ik denk ik erg eigenwijs want het is schitterend weer hier en ik kon het een uurtje geleden toch niet laten.

Ik ben alle paarden gaan halen, naar boven gebracht, Diego gaan poetsen en toen oefenen met hoofdstel indoen, want bit indoen is niet makkelijk bij hem, hij is daar niet happig op, hahaha. Ik heb Callas geleerd het zelf aan te nemen, dus dat ben ik nu bij hem ook aan het doen.

Toen heb ik hem op het erf genomen, de kudde in zicht, dan is hij superbraaf. Met een takje voor het eerst de achterhand om gevraagd. Eerst deed ik dat met lijf en stem bij het poetsen bijv, nu dan met dat takje. Hij reageerde erg netjes en veel braaf en gekrauweld om te belonen.

Ik let er nu heel erg op dat bij het stilstaan hij zijn aandacht bij mij houdt. Als hij met zijn kont naar de andere staat, wil hij omkijken, onzin, gewoon gaan gehoorzamen. Vond ik ook erg succesvol.

Nog even uit het zicht van de andere gegaan, dan moet ik duidelijk nog wat consequenter zijn, maar ook dat was erg goed. Ik denk dat ik 10 minuutjes of zo bezig ben geweest en erg goed afgesloten.

Dus happy.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 17:46

Het valt mij op dat de jeugd in Nederland veel Engelse woorden gebruikt, vind ik heel irritant. En praten ook met Marokkaanse en Antilliaanse wijze, zoals bro en doekoe.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 18:22

Engelse woorden snap ik nog wel onze taal is doorspekt van anglicismen, maar Marokkaans en Antilliaans ken ik nog niet. Ik ken heel weinig jeugd. Ik denk dat ik ze niet meer zou begrijpen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:26

De samenstelling van de maatschappij is ook zienderogen aan het veranderen.
Ik denk dat we hoe langer, hoe minder 'typische' Nederlandse en Belgische/Vlaamse dingen gaan horen en zien.
Dat is dan het nadeel, of is het het voordeel, van al wat ouder te zijn : je ziet alles alsmaar veranderen, zelfs als je het liever zou houden zoals het was.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 18:30

Taal en cultuur verandert altijd.
De Franzosen zullen ook vertellen dat er steeds meer Nederlanders en Engelsen wonen.
In goed Nederlands:
'The only thing that stays the same is Change'.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 21:01

Marilu schreef:
De samenstelling van de maatschappij is ook zienderogen aan het veranderen.
Ik denk dat we hoe langer, hoe minder 'typische' Nederlandse en Belgische/Vlaamse dingen gaan horen en zien.
Dat is dan het nadeel, of is het het voordeel, van al wat ouder te zijn : je ziet alles alsmaar veranderen, zelfs als je het liever zou houden zoals het was.

Ja, en ik maar denken waar mijn ouders vroeger toch over zeurden, over hun goede ouwe tijd ;-)

senna21 schreef:
Taal en cultuur verandert altijd.
De Franzosen zullen ook vertellen dat er steeds meer Nederlanders en Engelsen wonen.
In goed Nederlands:
'The only thing that stays the same is Change'.

Heel mooi Senna

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 23:29

https://youtu.be/5j5ussUu_Eo

Weer eens een filmpje van Diego, gewoon omdat ik het zo mooi vind om te zien hoe hij dingen nog vreemd vindt, zoals het nieuwe land en de nieuwe routines. Enjoy!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Mooi, hoor ! En ze zijn alle vijf vriendjes geworden. Al zie ik Quarbonne nog wel even 'uitdagen' richting Diego, daar aan die schuilstal :D

Die versnelde stukjes film zijn wel erg grappig altijd :D

En weer heel mooi beeld van jullie prachtige omgeving en dat in een mooie avondzon.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:07

Hi Marilu, dank je, ja ze gaan idd vind ik erg goed samen in zo'n korte tijd al. Ik herinner me dat het met de komst van Quarbonne na een half jaar nog niet fijn was en ik op het punt stond hem door te geven.

Quarbonne is vaak rond Diego en hij doet minder vaak onderdanig met zijn mond open kauwen, maar ik vind het prima zo. Ze communiceren op een nette met elkaar en dat vind ik al heel fijn.