[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

uxgranta

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 17:04

Fijn dat het zo goed gaat met Diego en dat de klik er al aardig aan begint te komen. Zoiets heeft toch zijn tijd nodig.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 18:08

Goed te lezen, dat de evoluties nog steeds positief zijn !
Het is nu alweer een goeie veertien dagen dat hij bij jullie is en het aarden lijkt goed te lukken voor Diego :j

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 18:44

https://youtu.be/u7O63mWsh4Q

Hi Uxgranta en Marilu en iedereen, dank jullie, ja inderdaad ben erg tevreden, hier het filmpje over hem van vandaag, dat laatste momentje op het opstapblok was voor mij goud.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 22:45

Hi all, ik vond het leuk om het stukje geschiedenis van Diego ook in een filmpje te gieten, dit is het filmpje dat je misschien al eerder gezien hebt via MaquÉden, maar nu met tekst: https://youtu.be/YGLLUXm2hfo

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 13:03

Heb net het filmpje bekeken dat je op 21/1 geplaatst hebt.
Ziet er gezellig uit, samen op pad. Hij volgt je zo te zien braafjes en netjes.

Dat opstapblok is wel écht een blok ;) Dat ziet er stevig uit !

En dan heb je eindelijk een kusje gekregen van je GVR <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 13:07

Marilu schreef:
Heb net het filmpje bekeken dat je op 21/1 geplaatst hebt.
Ziet er gezellig uit, samen op pad. Hij volgt je zo te zien braafjes en netjes.

Dat opstapblok is wel écht een blok ;) Dat ziet er stevig uit !

En dan heb je eindelijk een kusje gekregen van je GVR <3

Hey Marilu, Dank je, ja het opstapblok is een oude molensteen. Maar echt ideaal om op te stijgen. Ik kwam op het idee omdat ik ergens op een manege een opstapplatform zag. Wauw, dat was echt ideaal. Zeker een meter hoog en zo fijn voor de ruggen van paarden, en wij hadden dat grote ding, dus 1+1=opstapblok.

Hij volgt keurig ja. Vandaag hebben we hem dan met de rest van de kudde naar het Nederland gebracht en dat ging helemaal perfect. Dat was nieuw voor hem, hij was nog niet zo ver in het land geweest daar dus weer een stapje verder in zijn gewenningsproces.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-26 18:46

Zo nog 1 oud filmpje van Diego dat de hele serie compleet maakt en dan ben ik helemaal up to date met filmpje van Diego t/m gisteren.

https://youtu.be/Estd9tw0rr8

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 15:52

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:36

Leuk filmpje, vooral Zozo (wat een scheetje). Diego die de benen nam was komisch om te zien, alleen voor jou wat minder.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-26 19:01

uxgranta schreef:
Leuk filmpje, vooral Zozo (wat een scheetje). Diego die de benen nam was komisch om te zien, alleen voor jou wat minder.

Hi Uxgranta, ja Zozo kan zo adorable zijn. Met zijn oortjes helemaal lief en die oogjes, hij weet het zo goed, hoe hij me moet verleiden en om zijn pootje te winden ;-)

Ja die escape van Diego was ondeugend een dag of 10 terug, hij heeft dat niet meer gedaan, maar ik ben er nu meer op berekend.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 19:45

De rust is neergedaald bij jullie, denk ik. Toch veel beelden van rustige paarden, zag ik op het filmpje.

De katten zijn inderdaad erg leuk. Zeker die rosse (jullie zeggen 'rooie').

Zijn die vriestemperaturen standaard bij jullie ?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-26 20:16

Hi Marilu, nee de vorst is enorm uitzonderlijk. Het is de 1e keer sinds we hier wonen dat we -5 hebben gehad. We waren er niet op voorbereid en dus zijn de cactussen en de mandarijnenboom zelfs bevroren. We hebben eigenlijk nooit vorst. Soms rond het nulpunt, maar dat is het dan ook wel.

Ja de rust is in de kudde gekomen. Heel mooi om te zien.

Ik heb vandaag met Poupette en Diego samen gewandeld, dat ging ook superleuk. Poupette voorop, die zou wel even vertellen waar we heen moesten, zo schattig. En na afloop moest ze zo flirten met hem.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 16:10

Hello, Ik zal eens even updaten over de paarden. De regenval is echt enorm heftig geweest, vooral in de nachten. Maar dat is niet het ergste de blub is verschrikkelijk. Het is nog nooit zó erg geweest. Dat zorgt ervoor dat ik weinig kan doen op gras en iets anders heb ik niet. Dus ik kan Diego niet longeren of zo. Ik kan alleen poetsen, op het erf wat grondwerk doen en wandelen.

Dat gaat met wisselend resultaat. Vandaag naaide hij me er voor een tweede keer bij. Hij peerde hem dus weer. Nu zag ik het wel aankomen, maar ik kon hem niet houden en hij nam de benen. Ik was een steile helling aan het aflopen en ipv dat hij remt, ging hij steeds harder en dat beviel hem wel en ik gleed uit en hop, hij galoppeerde zo terug naar huis. Daar vond ik het lekker grazend voor de stallen waar de andere ook stonden.

Toen meteen gedaan wat ik al een paar keer had willen doen, zijn hoofdstel met bit in en daarmee wandelen. Hetzelfde stukje weer gelopen en op dezelfde route een paar keer gekeerd en weer gekeerd dus dat hij dacht dat we naar huis gingen en toch weer niet. En ik heb een takje afgebroken en dat voor zijn boeg en wanneer nodig voor zijn gezicht gehouden als hij me te snel ging of voorbij wilde komen. Dat werkt.

Dus jammer dat het bit in zicht is gekomen en een stickje, maar meneer neemt me anders in de maling en dat moeten we niet hebben.

De rust in de kudde is geweldig. Ben ik heel blij mee. Er zijn regelmatig koppeltjes van allerlei mogelijkheden en alleen Poupette blijft zoals altijd wat vaker alleen.
Callas is erg verliefd op Diego trouwens en Poupette ook. Maar Poupette krijgt niet vaak de kans bij hem te komen. Prisca is nog steeds leider en vindt Diego niet zo boeiend meer. Quarbonne is drukker met zijn meiden, maar hééél ongemerkt. Niet in paardentaal natuurlijk, maar voor het kennersoog is het ook duidelijk, hij claimt toch telkens een meisje. Diego zelf kan heel solitair ver weg van de andere 4 staan eten. Geen probleem. Maar als hij daar niet zelf voor kiest en dat zij weg gaan van hem of ik hem meeneem weg van hen, dan moet hij erg veel hinikken.

Diego moet nog 1 stuk terrein/weiland verkennen en dan kent hij alles. Omdat het ook zo goed gaat, ga ik toch naar NL binnenkort, ik durf ze nu wel aan een oppas over te laten. Nadat ik uit NL terugkom, hoop ik dat de grond wat ingedroogd is en dat ik wat meer kan gaan doen, het risico op blessures is nu wel erg groot. Als je platte grond hebt, glijd je gewoon weg, maar bij ons met overal wat schuin verloop glijd je echt met gemak een meter uit met je voeten als je een paard bent. Het lijkt hier wel een western ranch overal sliding stop sporen ;-) overdreven hoor, maar te link om bijv zelfs aan de hand te draven.

Ik zal nog eens kijken of ik wat filmmateriaal van ze heb.

uxgranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 17:26

Oh jee Monique, dan zijn paarden sterk hè. Zeker als ze weer naar hun vriendjes toe willen. Misschien is het raadzaam om voorlopig nog alleen met hem te gaan wandelen. Pas als hij volledig relaxt is als hij van de kudde af moet een ander paard meenemen. Gelukkig heb je met een bit in veel meer te vertellen.
Wel super dat het met de kudde zo goed gaat dat je mee naar Nederland kan, is voor Edwin ook veel gezelliger.
Kijk uit naar het filmpje.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:31

Verstandig om even niet zo veel met hem te doen nog, het is niet anders.
Ik heb al helemaal zoiets van, zijn we naar het verkeerde deel van Frankrijk verhuisd, want dit is niet normaal. Gisteren en vanmorgen droog, vanmiddag ging het weer helemaal los, nu nog steeds. Het komt echt met bakken uit de hemel. Alles wat een beetje opgedroogd was is weer zeik en zeik nat. Ben het zoooooo zat.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 18:45

uxgranta schreef:
Oh jee Monique, dan zijn paarden sterk hè. Zeker als ze weer naar hun vriendjes toe willen. Misschien is het raadzaam om voorlopig nog alleen met hem te gaan wandelen. Pas als hij volledig relaxt is als hij van de kudde af moet een ander paard meenemen. Gelukkig heb je met een bit in veel meer te vertellen.
Wel super dat het met de kudde zo goed gaat dat je mee naar Nederland kan, is voor Edwin ook veel gezelliger.
Kijk uit naar het filmpje.

Klopt Uxgranta, ik ben idd weer alleen met hem gaan oefenen, ik wandel alleen nog maar, of moet ik zeggen, we glijden lekker een eind weg. Maar ik moet echt meer te vertellen hebben, dus bitje in en stickje of takje mee.

Ja wel fijn dat ik mee kan naar NL, dan kunnen we met zijn tweetje afwisselend rijden.

Tinka schreef:
Verstandig om even niet zo veel met hem te doen nog, het is niet anders.
Ik heb al helemaal zoiets van, zijn we naar het verkeerde deel van Frankrijk verhuisd, want dit is niet normaal. Gisteren en vanmorgen droog, vanmiddag ging het weer helemaal los, nu nog steeds. Het komt echt met bakken uit de hemel. Alles wat een beetje opgedroogd was is weer zeik en zeik nat. Ben het zoooooo zat.

Inderdaad Odette, het is wat het is. En ik heb zelf met glijden, zonder paard overigens, mijn lies dijbeen spier verrekt. Pfff, ik wist niet dat je daar ook pijn kan hebben.
En ja hier is het ook extreem extreem. Het is nog niet eerder zoooo erg geweest. Het is echt vreselijk bizar, le merde zeggen ze hier. Er staan hele weilanden blank en we hebben in alle 3 de drinkplekken voor herten, soort bassins die ze gegraven hadden, echt tot aan de rand water. De boeren kunnen niet eens ploegen zo nat is het. En qua deel van Frankrijk, ik geloof niet dat er nu een deel van fr is dat droger is dan wat jij en ik hebben.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:01

Sorry Monique, maar wij hebben juist weinig regen gehad de afgelopen weken. Vanmorgen wat miezer en gisteren wat regen. Maar onze modder is juist aardig opgedroogd. En hier zijn de boeren allemaal aan het ploegen (Ik durf het bijna niet te zeggen). Maar goed, wij krijgen ook vast onze portie regen wel weer.

Ik denk inderdaad dat het verstandig is om even niet te veel met hem te doen. Als het glad is, heb je minder te vertellen. En wat hij nu aanleert, is niet zo makkelijk meer af te leren. Buiten de kans op blessures inderdaad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 20:31

hahaha, hoef je geen sorry voor te zeggen! Geniet er maar van! En ja blessures zijn zo gebeurd. En wat je zegt, wat hij nu in deze 'inprent'periode leert of zich aanleert, is moeilijk weer af te leren.
Dus ik doe het gewoon rustig aan en blijf nu wel verder met het hoofdstel wandelen. Eh, met Diego in dat hoofdstel natuurlijk, alleen met een hoofdstel wandelen is ook weer zo raar ;-)

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:47

Haha, ik zie je al rondstappen met het hoofdstel :D

Mijn man zit nu in Spanje en daar is het ook raar weer. Heel hevige wind, enkele dagen terug echt hevige storm. Ook weer best wat regen gehad. Ook niet echt het typische weer voor die streek, denk ik (provincie Almería). De ene storm lijkt de andere gewoon op te volgen. Was het even terug storm Harry, nu is het alweer storm Joseph. Dus, er heeft nog een storm tussenin gezeten, nl. Ingrid ;)

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 20:52

Misschien wel handiger nu, alleen met het hoofdstel wandelen :D
Er komt nog veel meer regen deze kant op.
Het schijnt door het koude weer in Amerika te komen. Daardoor worden al die depressies heel snel onze kant op geblazen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 22:02

Marilu schreef:
Haha, ik zie je al rondstappen met het hoofdstel :D

Mijn man zit nu in Spanje en daar is het ook raar weer. Heel hevige wind, enkele dagen terug echt hevige storm. Ook weer best wat regen gehad. Ook niet echt het typische weer voor die streek, denk ik (provincie Almería). De ene storm lijkt de andere gewoon op te volgen. Was het even terug storm Harry, nu is het alweer storm Joseph. Dus, er heeft nog een storm tussenin gezeten, nl. Ingrid ;)

Ja wat een raar weer hè, ik hoop niet dat jullie schade aan je huis daar hebben gekregen. Ik zal wel reddingsacties van honden uit de overstroming in Spanje.

Tinka schreef:
Misschien wel handiger nu, alleen met het hoofdstel wandelen :D
Er komt nog veel meer regen deze kant op.
Het schijnt door het koude weer in Amerika te komen. Daardoor worden al die depressies heel snel onze kant op geblazen.

hahaha, ja grapjas. Het is gewoon Trumps schuld!!!!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 23:55

Ik denk dat ze daar ook genoeg last van depressies hebben met Trump :x

Verstandig om te wachten met verder gaan met Diego.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 09:01

Prairy schreef:
Ik denk dat ze daar ook genoeg last van depressies hebben met Trump :x

Verstandig om te wachten met verder gaan met Diego.

hahahaha, you made my day.

Ik wacht met verder gaan als in verdere stappen met rijden, maar ik blijf wel elke dag met hem wandelen, ik denk wel dat dat moet omdat ie anders niet verder komt in zijn gewenningsproces buiten de kudde.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 09:48

Vermoed ook dat voor Diego geldt : bit = werk en dus bij de kudde weg en op mens letten. Hij kan braaf zijn en ook bij jouw, maar stap van je ideaal af van bitloos, enz. zeker het eerste jaar. Werk eerst via wat hij al kent en automatisch doet aan de gewoonte dat braaf zijn bij mens ook voor jouw geldt. En zeker nu na de eerste 2-3 weken hij wat is gaan settelen in de nieuwe situatie en dus net als eigenlijk elk nieuw aangekocht paard jouw begint te vragen of de regels van vorig mens ook echt echt echt hier gelden. De witte broodsweken zijn voorbij, nu is het dus aan jouw om de fijne manieren die je daar zag bij proefrijden te bevestigen als nog steeds hoe het hoort.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 09:51

Mooi gezegd, Tamary, de witte broodsweken. Dat denk ik ook, dat hij nu gaat testen. Ik ben nog aan het overwegen of ik hem met bit en lange lijnen zal gaan wandelen, dus achter hem als mennen omdat hij dat het meest gedaan heeft. Ik heb een paard ook liever voor of onder me dan achter me.