Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:09

Iemand ooit bij Skijuwel geweest?

Alpbachtall / Wildschonau?

wij vertrekken over 2.5 week weer (met de kerst al in Frankrijk geweest..)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:13

germie schreef:
Waarom moet je andere wax gebruiken voor Snowworld?
Wax mag je nooit te heet er op laten smelten en dan strijken. Er zijn speciale waxijzers te koop tegenwoordig. Maar de wolstand van een ouderwets niet stoomstijkijzer werkt ook goed.

Als het goed is worden ski's bij aanschaf gewaxed geleverd, of vanaf de fabriek al, of de verkopende winkel doet het.

Nee de fabriekslaag is voor vervoer.
Een sintered base neemt wax op, die wax pas je aan aan de temperaturen.
Nep sneeuw is harder dan buiten sneeuw, dat zijn een soort kristallen die veel hardere wrijving geven.
Als je daar je nieuwe ongewaxte belag op los laat verbrand je de bovenlaag en kan je belag de wax niet meer opnemen.
Dat kan je laten repareren door bovenste laagje eraf te laten slijpen maar niet meer zelf doen.

Tevens is een halve graad hangend slijpen ook fijn voor iedere skiër en boarder die geen wedstrijden hoeft te doen.

germie

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:34

Ik heb nog nooit problemen gehad met nepsneeuw. Dat heb je immers tegenwoordig ook in skigebieden veelal. Dat voelt inderdaad even anders.
Maar als je laat waxen krijg je ook een standaard wax.
Ik heb nu ook universele wax gebruikt, kon geen koude wax vinden hier in de buurt voor Finland. Ach, het doet het vast goed genoeg.

En inderdaad, wax opnemen is iets wat ook niet meer kan na reparatie van het belang zonder dat je gaat slijpen. Ik repareer belag wel zelf en dan zit ik inderdaad met het slijpen.

De kanten slijp ik wel weer zelf, die zijn standaard meestal op 90 graden geslepen. Bij de meeste toko's kun je hierin ook geen wens opgeven als je het laat doen. En als je er niet zelf bijstaat zijn ze er toe in staat om de kanten niet eens goed te slijpen is mijn ervaring. Ik ben echt kritisch als het om resterende bramen in mijn staalkanten gaat.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:22

Meestal kan je wel vragen om ze op 88 en 0.5 te slijpen, dat kan machinaal namelijk ook.

Dat je er geen problemen mee ervaren hebt betekend niet dat je belag er niet van kapot gaat := . Als je wil dat het echt lang mee gaat en goed blijft kun je het het beste zo goed mogelijk verzorgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:29

Ik kan ze straks ophalen :j ze worden vanmiddag nog gewaxt!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 16:54

Heerlijke dag hier :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:00

smurffie schreef:
Meestal kan je wel vragen om ze op 88 en 0.5 te slijpen, dat kan machinaal namelijk ook.

Dat je er geen problemen mee ervaren hebt betekend niet dat je belag er niet van kapot gaat := . Als je wil dat het echt lang mee gaat en goed blijft kun je het het beste zo goed mogelijk verzorgen.

Dat is mij nog nooit gevraagd welke hoek ik wil hebben. Verschilt dus per winkel dan.

Pas vanaf 19 februari zijn alle liften open in het gebied waar ik naartoe ga. Dat zal wel met de daglengte te maken hebben. Je zit dan op 8.5 uur daglicht per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 18:50

Wat een schitterend weer Jester!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:12

Ja dat maakt het toch wel compleet he. Het warm hebben in je pully op het terras. Morgen hebben ze minder weer voorspeld, dus elke dag is mooi meegenomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 19:16

Ja heerlijk :+:

Hopelijk over twee weken ook goede sneeuw en zon in Hinterglemm :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:06

Ik moet nog 8 nachtjes slapen. :):) voel me net een kind dat wacht op haar verjaardag. Kleding is compleet, ski’s zijn gehuurd, lessen zijn geboekt. Ik ga ongetwijfeld iets vergeten, maar ik heb er zo veel zin in. We gaan 4 hele dagen op les, en hebben dan nog 1 dag om voor onszelf te skiën. Ergens ben ik bang dat ik het jammer ga vinden dat we niet vaker alleen kunnen, aar het is ook geen bal aan als je het niet kan denk ik.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:41

Ga je maar 5 dagen prugelpiet? Dat ga je waarschijnlijk te kort vinden ;)
Hoewel ik ook wel eens 3 keer een weekend ski deed in 1 winter. Maar dan stond ik in totaal wel 9 dagen op de ski's.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 08:49

Ik ga vannacht richting Saalbach <3 Ik heb er echt onwijs veel zin in, lekker een weekje op de piste!

@Prugelpiet: ik ben echt een grote voorstander van les. Skiën (en snowboarden vast ook, maar dat weet ik niet) is echt vele malen leuker als je het een beetje kunt. Dus ik denk dat jullie wat dat betreft een hele goede beslissing hebben gemaakt! :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:31

Grappig, ik heb juist zeer slechte ervaringen met les. Nu moet ik toegeven dat het ook al heel lang geleden is, ik was 17 en ben nu 43. Maar voor mij zou les totaal niet meer trekken.
Ik heb mezelf dus leren skien en doe het zeker niet slecht.
Wat ik wel leerzaam vond was een keer een dag een gids inhuren voor een 1 op 1 dag offpiste. En dan ook echt offpiste.

Maar mijn 2 uur skiles in een groep was 2 uur weggegooide tijd. Het begon al met aanmelden. We konden om 12 uur les krijgen, maar de liften gingen al om 9 uur open. Nou, dan heb ik 3 uur om het zelf te proberen immers. En eigenlijk kwam ik vrij snel de groene babyhellingen naar beneden. Sterker nog, ik had al een paar echte pistes gehad toen. En dan begint je les. Men verwacht dat je omhoog gaat lopen, terwijl er een lift waarvoor je een skipas hebt naast loopt. Dus ik zei na 10 minuten, doei, ik ga met de lift omhoog en ik kom wel weer bij jullie beneden voor de oefening. Dus dat deed ik. Tja, dat werkte natuurlijk niet zo goed. Maar dat lopen op ski's heb ik altijd iets gevonden wat je niet hoeft te leren, dat kon ik gewoon. Ook kon ik het meteen parallel en de rest niet. Dus mijn snelheid lag ook meteen veel hoger en ik was niet van het 20m glijden, ik deed steeds de hele piste. Ik voelde een ergernis in de groep en de instructeur kon ook niets met mij. Ik heb na 2 uur gezegd van sorry, maar ik ga zelf wel verder. Hij heeft nog net gezegd dat de volgende dag de les zou beginnen om 9 uur onderaan een rode piste (op een vlak stuk) en ik ben wel daar naartoe gegaan, maar dan om meteen rood te doen. Dat was best lastig, maar de les heb ik niet meer gedaan. Ik heb heb direct gezegd als je niet met de lift naar boven wilt, dan doe ik niet mee. Het plan was inderdaad weer lopen en dan glijden in pflug.
Netjes gedag gezegd, en ik heb uiteindelijk alleen voor 2 uur betaald en niet voor de hele week.
Ik had ook geweigerd te betalen voor de hele week als ze vonden dat dat moest, want er was dus geen passend klasje, ze gaven op dat moment echt alleen de gehele beginnerslessen en ik moest in een gevorderdenklasje. Dat hebben ze niet zo gezegd, maar het was wel heel duidelijk. Alleen kijken naar aantal uren op ski's en niet naar daadwerkelijke niveau.
Het jaar er op maar niet meer met les begonnen.

Ik denk dus dat je ook geluk moet hebben met je klasje. Ik heb dat niet gehad en vond het echt zo'n afknapper.
Ik denk wel dat het skigebied wat uitmaakt, want ik ging naar Tsjechië en dat was toen nog echt Oostblok.
Volgens mij kun je in Frankrijk je gewoon aanmelden voor de meest ervaren groepen en dan kom je ook gewoon in zo'n groep. Mocht je dan willen wisselen naar lager, dan kan dat ook. Hoger schijnen ze wel moeilijker over te doen geloof ik. Maar goed, voor mij is het gewoon de meest ervaren groep dan en anders kom ik in een wedstrijdgroep voor bijvoorbeeld reuzenslalom en dat soort dingen. MAar toen ik eens informeerde naar de meest ervaren groep in Les Sybelles was het niet zeker of die er die week wel zou zijn. Tja en voor minder heb ik geen les nodig natuurlijk.
Maar je hebt wel meer mogelijkheden om tussen beginners en supergevorderd les te krijgen. Ook privelessen kunnen tegenwoordig (maar ja, lifttijd tellen ze als lestijd, dus dan moet je een rustig moment zoeken zonder wachtrijen).
Mijn dag met een berggids offpiste vond ik wel heel leuk. Die man deed echt zijn best om er een leuke dag voor mij van te maken. Ik zou daar nog best meer over willen leren, maar een week zo'n offpiste cursus is er gewoon nog niet van gekomen.

Ik denk dat het inderdaad verstandig is om lessen van te voren in Nederland te bespreken. Dat heb ik met die gids ook gedaan. En hopelijk heb je dan wel gewoon een leuke groep en goed les. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 11-02-22 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:35

Priveles is dan een uitkomst, een op een aangepast aan wat je kan. Ik heb op die manier les gehad. Een groep zou gewoon niet passend zijn. Ik zou iedereen juist ophouden. Wel iets duurder maar ook erg leerzaam en er wordt rekening gehouden met wat je kan of juist niet.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:47

Lijkt mij ook een verstandige keuze Prugelpiet!

Wij hebben toen we meer gevorderd waren en de kinderen er nog niet waren vaak voor vier personen een privé leraar genomen inderdaad. Elk jaar dezelfde mail gestuurd en elk jaar totaal verschillend les gehad :') maar altijd leuk.
Het laatste jaar met twee skiërs en 1 zeer ervaren snowboarder. Beste lesdagen ooit!
Die juf hebben we toen ook gestrikt om met ons de Tunnel (in Alpe d’Huez) af te gaan. De mannen wilden graag maar ik twijfelde. De juf heeft gezegd dat we het konden, smorgens geïnformeerd bij de pistedienst hoe de Tunnel er bij lag, en is eind vd ochtend met ons omhoog gegaan. Alleen had ik het niet gedaan :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:55

Ik denk niet dat een ervaring van 26 jaar geleden uit Tsjechië vergelijkbaar is met nu lessen in een wat groter skiland. Er is een hoop veranderd sinds 1996.

Ik ben ook voorstander van les. Ik en mijn broer gingen vroeger ieder jaar op les samen. Skiën is inderdaad veel leuker als je het een beetje kan. En het is ook veiliger voor de rest op de piste, je ziet veel te vaak mensen met een rotgang naar beneden komen die geen controle hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:06

prugelpiet schreef:
Ik moet nog 8 nachtjes slapen. :):) voel me net een kind dat wacht op haar verjaardag. Kleding is compleet, ski’s zijn gehuurd, lessen zijn geboekt. Ik ga ongetwijfeld iets vergeten, maar ik heb er zo veel zin in. We gaan 4 hele dagen op les, en hebben dan nog 1 dag om voor onszelf te skiën. Ergens ben ik bang dat ik het jammer ga vinden dat we niet vaker alleen kunnen, aar het is ook geen bal aan als je het niet kan denk ik.

Jij gaat alleen met je vriend weg toch? Dan is het wel een goede keus. Het is minder leuk, maar beter nu in een goede basis investeren. Als beginner is het fijn dat je achter iemand aankan en als je geen ervaren skiërs mee hebt dan is het wel slim om lekker les te pakken. In het begin is het toch meters pakken en het gevoel te krijgen en het kan best overweldigend zijn. Rekening houden met anderen, je lijnen uitzoeken, je techniek verbeteren. Dan is het fijn als je gewoon iemand achterna kan gaan en mensen houden vaker meer rekening met klasjes.

Wij hebben zelf maar een jaar les gehad met skiën. Maar wij gingen met een grote groep ervaren skiërs. Ik ging toen altijd achter m'n achternicht aan. Die was op jonge leeftijd wedstrijdskier en daar heb ik veel van geleerd.

Later met boarden heb ik 3 dagen in een klas gezeten en verder nog 2x een uurtje privéles. Het is toch vooral gevoel dat je moet krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:38

Ik neem ook les :j priveles ook, vind ik toch zeer fijn :D

Nadja, vertel Saalbach even dat er over 2 weken nog genoeg sneeuw moet liggen en deel vooral fotos! :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:45

Wij hebben vroeger (als kind) ook elke vakantie wel een paar uur/dagen les gehad :j Zeker een aanrader!
Ik ga in maart nog een paar lessen op de rollerband nemen om aan m'n techniek te werken.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 10:53

Ik ga vanmiddag even op de borstelbaan!
Zoontje heeft een half uurtje priveles, en ik mag even aansluiten *\o/* Denk dat ik zorg dat ik er een afdaling of 2 op heb zitten voor hij klaar is. En ik zie vast kans om om te vallen in het sleepliftje :')

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:07

Hier ook groot fan van les. Op mijn 16e een week les gehad in een klein gebied in Zwitserland. Daarna jarenlang niet geskied en in mijn begin 20-er jaren weer begonnen met een lessenreeks in Snowworld, ter voorbereiding van de wintersport later dat seizoen. Daarna een keer op wintersport geweest met een groep, waar we ook een aantal ervaren personen bij hadden.
De laatste keer dat we geweest zijn hebben we nog een halve dag les geboekt, even techniek bijschaven en weer even werken aan de details. Wat een verademing! Daar heb je echt de hele week plezier van.
Nu is het alweer 3 jaar geleden dat ik voor het laatst op de latten heb gestaan, en deze winter gaat het er ook niet van komen. Volgend jaar zeker wel weer. Ook omdat er zoveel tijd tussen zit gaan we dan zeker wel weer een les pakken. Je kunt er nooit dommer van worden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 11:43

Hier is mijn vakantie vroegtijdig geëindigd…

Helaas gisteren van mijn sokken geskied door een of andere randdebiel die met hoge snelheid haaks op me in geklapt is…
25 jaar ski ervaring deed in dit geval dus weinig :=
Flinke smak gemaakt… elleboog waarschijnlijk gebroken (arts kon geen goede foto maken door de zwelling) en verder helemaal bont en blauw. We vertrekken dus ook al naar huis vandaag.

;( ;(

#egopoststop

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:01

Wat ontzettend zuur zeg. Hopelijk is de rit naar huis enigszins te doen. Toch al een lange zit als je fit bent. Beterschap

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 12:21

Muurp ;( :knuffel: getverderrie. Wat een narigheid. Hopelijk niet veel te veel pijn. Zal geen leuke terugreis worden vrees ik. In Nederland verder onderzoek nu?

Mijn grootste angst dergelijke idioten. %) die maken veel kapot voor anderen. En je kunt er geen barst tegen doen. Heeft deze je wel geholpen daarna? Geen idee hoe dat zit met verzekerwerk bij bv werkuitval hierdoor.