USA

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:08

4th of July is leuk!! *\o/* Wij vertrekken over een paar uur naar DC; eerst smullen bij Matchbox en dan vuurwerk kijken bij de Mall. Jij ook veel plezier vanavond!

Ben benieuwd wat je van NL vindt wanneer je terug gaat.

purny

Re: USA 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:22

Ik ben het reisbureau ingestapt omdat ik daar alles geboekt heb. Het is geen probleem ik kan gewoon met dit huidige ticket vliegen.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:53

Quebelle schreef:
Weet iemand hoe het met de tips zit? Ik weet dat er in America verwacht word dat je je waitress tipt maar ik zou echt niet weten hoeveel gepast is en of het nu daadwerkelijk gebeurd.

Ik vertrek over 12 dagen :j

Ik doe altijd het double the tax regeltje. Op je bonnetje staat altijd de tax apart vermeld, dat verdubbel ik en dan zit je rond de 15%. En dan doe ik er nog een klein beetje extra bij.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:37

Yasmine schreef:
Ik doe altijd het double the tax regeltje. Op je bonnetje staat altijd de tax apart vermeld, dat verdubbel ik en dan zit je rond de 15%. En dan doe ik er nog een klein beetje extra bij.

Dat klinkt inderdaad wel handig. Ik werd een paar jaar geleden toch enigzins terecht gewezen door een vriendin toen ik gewoon wilde afronden naar een mooi bedrag; in mijn herinnering was het niet meer dan 10 % tip in restaurants, en daar kwam ik dan wel aardig in de buurt.

Oef! Nee hoor, het was crisistijd, dus tegenwoordig was het in die regionen (duurdere segment westkust, zeg maar) echt "not done" om minder dan 20% te tippen als je happy was, en echt 15 % absoluut minimum. Times change! :o

In Oregon gaat dat tax regeltje helaas niet op, maar 15 of 20 % kan ik ook nog wel uit het hoofd berekenen als het echt moet. ;-)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 19:57

Sorry, maar daar neem ik echt maling aan die hele tip cultuur.
Ja ik geef een schamele 15% weg, soms is het misschien 12 soms 18.

Ik ben een paar keer zo slecht bediend dat ik helemaal geen tip geef. Voor mij is het ook al duur genoeg. Het is misschien anders als je er bent als toerist.

Wij gaan straks ook naar DC. Nouja, we blijven aan de Arlington kant en gaan kijken bij het Pentagon. We gaan daar chillen in het park met eten/drank.
Ga niet naar de Mall, veeeel te druk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:00

Bij mij stond het toen dertijd op de bon hoeveel je bij moest leggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:04

Die hele tipcultuur is wel een ding daar inderdaad. In NL geef ik alleen fooi als ik echt goed bediend ben. Even inprenten dat het in Amerika dus net even anders werkt. Maar dan nog vind ik 20% wel echt heel erg veel hoor :oo Ik zat ook meer te denken aan 10-15%, en dat vind ik al best een bedrag. Ik snap dat ze daar een ander salarissysteem hebben dan hier maar 20%?! Pfoeh.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:10

15 % is niets mis mee. :-) Maar het is inderdaad wel een hele andere cultuur daar dan hier.

purny: soms zetten ze inderdaad zelf al de gratuity erbij in het bedrag dat je moet betalen, vaak als je met grotere groepen in een restaurant bent, maar ik zie het ook vaak erop, ook als ik alleen ben of met z'n tweeën. Vroeger dacht ik dat je dan nog extra een tip erbij moest doen, gelukkig ben ik tegenwoordig wat wijzer. Tja, wist ik veel dat gratuity en tipping hetzelfde is. ;-)

Lara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 20:20

Ik geef eigenlijk altijd tussen de 18 en 20% tenzij het echt heel erg slecht is. Minder als 15% vind ik eigenlijk echt niet kunnen. Tip geven hoort bij de cultuur hier. Als ik Nederlandse vrienden op bezoek heb zeg ik het er ook altijd bij. Als ze het er niet voor over hebben gaan we wel fastfood halen of koken.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 22:38

Ik geef ook standaard tussen de 15 a 20% afhankelijk van hoe ik de bediening vond. Matig is 15% en goed is voor mij 20%. Is het echt dusdanig slecht geef ik niets

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 23:12

In NL is het idd anders, maar ik vind dat je dat daar echt niet kan maken om minder dan 15% te geven. Het klinkt misschien veel, maar het eten is nou ook weer niet zo heel duur. Als de bediening echt slecht was danis het idd anders, dan kun je dat idd laten blijken aan je fooi.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 01:57

Inderdaad, het is een systeem dat daar zo is en als een toerist heb je je imo maar aan te passen. Die mensen werken voor zo'n belachelijk laag loon dat ze zonder hun tips amper genoeg zouden verdienen. En dat merk je ook in de bediening (in de meeste gevallen dan), waiters zijn stukken vriendelijker, attenter en sneller daar omdat ze ook echt voor de tips werken.

En zoals Nadir zegt, zo duur is het eten ook niet, en de taxen zijn sowieso al een stuk lager dan hier in Europa dus daar "bespaar" je ook al geld op.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 05:06

Het vervelende is, omdat het personeel dus zijn best moet doen om die hoge tips te 'verdienen', je soms gewoon niet met rust gelaten wordt als je bijv aan het diner zit.

Ik kan er nu beter tegen, maar vroeger werd ik kriegel van al die, naar mijn idee uitermate overdreven, beleefdheid en bijna opdringerigheid in restaurants. Als ik drinken wil, wenk ik wel even naar een waiter, ipv dat ik elke vijf minuten gestoord wordt met de vraag of ik nog wat wil drinken. Of gewoon of alles naar wens is. Laat me in alle rust kunnen eten! ;-)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:17

Yes! Mijn terugvlucht van LA is een kwartier verlaat :D Betekend dus nog langer in LA :D :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:19

Edit: Mijn LA planning is helemaal klaar, van moment van landen tot vertrek. Bedankt Lara voor de tips, ik heb het in de planning meegenomen.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:38

Wauw, wauw, wauw... Wat een gave ervaring is het om hier live Independence Day mee te maken!

Gisteren eerst naar een Amerikaanse collega van mijn man geweest om te kletsen en te bbq'en... Daarna verzameld en in de auto naar een park gegaan om daar te genieten van live muziek met als afsluiter vuurwerk! Allebei de honden hadden we meegenomen (12 en 5,5 maand oud) en ons "oudje" kende al vuurwerk, veel andere mensen en kinderen maar de jonge kende dat nog geen van alle...

Hadden dus lichtelijk verwacht dat er gedurende de dag wel eens wat mis zou gaan, niets van dit alles is er gebeurd... De jonge was uberbraaf, megalief en heeft het hart van menige Amerikaan (zowel kids als volwassene, bekend en onbekend) verovert! Toen op naar het park met de muziek en het vuurwerk (en ook onderweg naar het park kregen we vaak de vraag of ze onze honden mochten aaien, wat wij prima vonden en dan naderhand nog netjes ons bedanken omdat ze ze mochten aaien van ons :? ): Prima, onze jonge was zo moe (en wilde niet toegeven) dat ze na een half uurtje toch echt knock-out was tot n uurtje voordat het vuurwerk afgestoken werd.... Toen het vuurwerk afgestoken werd trilde ze wel wat maar ze heeft ook hele stukken naar boven zitten kijken en aan haar hele houding te zien vond ze het toch wel mooi.

We hebben van menigeen hier de vraag gekregen of we de honden wel mee zouden nemen aangezien hier veel honden toch wel schrik schijnen te hebben.... Wij antwoorden dus met een volmondig JA hoor! Nadat t vuurwerk klaar was kregen we dus erg veel complimenten over hoe onze honden zich hebben gedragen en dat ze toch wel eens wilde weten hoe ik dit allemaal voor elkaar kreeg. Tja, misschien komt t deels door mijn ervaringen met het trainen van honden en deels doordat ik gedragstherapeut ben maar aan het eind van het verhaal heb ik dus waarschijnlijk wat te doen... Ze willen nu graag een doggy party gaan organiseren zodat ik hun kan helpen met hun honden :D

Al met al hebben we een hele gave dag gehad en zijn we een hele ervaring rijker! Nu wakker aan het worden en dan op naar een paarden show die hier een uurtje verderop is.

Fijn weekend nog allemaal!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:36

Leuk verslag Cuba!

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 10:35

Wat gaaf CubaLibre! En ook leuk je topic van je les :)

Fooi doe ik ook 15%, wel fijn dat het meestal ook op de bon staat. Zo goed ben ik niet in hoofdrekenen :o
In Nederland geef ik niet altijd fooi, ze krijgen minimumloon en in sommige restaurants kom ik al vaak zat.

Over 9 weekjes mag ik weer :):)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 15:02

Thanks!

Hier dus echt een top weekend gehad! Zaterdag naar een paardenshow/wedstrijd geweest (weer een ervaring rijker EN te horen gekregen dat ik als alles goed gaat op wedstrijd mag met mn lespaardje :D) en gisteren bbq'en bij een andere collega van mijn man met als klap op de vuurpijl een prive vuurwerkshow bij vrienden van hem (pak en beet waren daar 20 man). Tjee, dit vuurwerk was nog mooier dan het vuurwerk van 4 Juli :=

Fooi.... hier zitten we gemiddeld op de 18% maar we hebben ook wel eens meer dan 20% gegeven.... Ligt echt een beetje aan de bediening...

Waar ga je heen Darah3?

Wij nog 5 weken te gaan voordat onze eerste logee arriveert.... dan 2 weken daarna haar op het vliegtuig zetten en mn schoonmoeder & co ophalen en dan weer 2 weken later schoonmoeder & co + mezelf op het vliegtuig terug naar Nederland zetten. Worden 3 weken Nederland voor mij en ben heel erg benieuwd hoe me die gaan bevallen.

Zo, ik ga maar eens aan de poets in mn huisje (vorige week rare week gehad waarbij alles zo'n beetje anders is gelopen als mijn bedoeling was dus nu even wat dingen inhalen), morgen weer lekker lessen *heb er zin in*
Fijne dag nog allemaal!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 00:23

Weet iemand waar ik goeie info kan vinden over prepaid simkaarten? Reisgenootje wil er een met 2gb internet.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 01:52

Lycamobile

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 03:55

Wij ronden altijd af op een beetje een logisch bedrag dan ongeveer bij de richtlijnen ligt. 15% indien gewoon oke, 20+ indien heel oke, en we zijn ook heel cru en geven gewoon niks als we niet tevreden zijn. Prima dat het normaal is om een hoop fooi te krijgen, maar dan wil ik wel graag zien dat ze op zn minst een beetje moeite doen. En de meeste mensen doen dat ook echt, wauw, wat een bediening!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:12

Geen fooi geven is eigenlijk not done in Amerika. Als je ergens ontevreden bent laat dat dan weten bij voorkeur aan de manager en dan wordt er in de regel wel iets met de rekening gedaan en kun je gewoon fooi geven.
Bij 10% fooi straf je iemand al heel erg. De serveerster moet haar fooien delen met de keuken en het schoonmaakpersoneel en bij 10% legt ze al toe dus moet ze eigenlijk betalen om jullie te bedienen.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:17

Dat begrijp ik niet helemaal, ze moeten toch niet betalen om te mogen werken?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:28

Per rekening krijgt de keuken en overig personeel een bepaald percentage van dat bedrag en in de regel is dat rond de 10%. Dus als jij geen fooi achter laat dan moet degene die jou bediend heeft toch dat bedrag aan haar collega's betalen en kost het dus geld.
Daarom altijd een manager op de hoogte stellen. Die kan wat doen met de rekening en dat scheelt in de regel een hoop meer geld.

Wij hadden tijdens onze laatste trip naar Amerika een dramatisch ontbijtbuffet in het hotel waar we sliepen. Ook hele slechte bediening. Maar toch een paar dollar achtergelaten en vervolgens bij het afrekenen en de manager erbij gehaald die keurig de rekening naar 0 zette.