[VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Re: [VOLG] Leven als Callas in Frankrijk! Mo & Co in: Het tij keren deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 11:15

Ja dat laatste zijn ze erg goed in. Ik dacht idd ook al zware klei, niet fijn voor pezen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 18:25

Het gaat goed met haar, hij lijkt alweer een stuk beter. Ik heb vandaag een kwartiertje gewandeld en in de middag een kwartiertje gepoetst. Dat is het langste tot nu op de poetsplaats en de andere kwamen niet mee, dus hij is geen leider. Prisca wordt wel gevolgd. Dus hij was alleen met mij op de poetsplaats en hij stond zich op te vreten en kreeg het er erg warm van, letterlijk bedoel ik. Zijn vacht werd warm vochtig.

Dus ik ga het echt langzaam opbouwen. Hij moet er toch aan gaan wennen. Telkens een paar minuten meer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 19:02

Vandaag was ze niet meer kreupel. Smid geweest, het was een hele logistiek, maar iedereen is weer bekapt, Diego had hij natuurlijk 2 weken geleden al gedaan, alles goed. hoeven gebrokkeld, moeten wennen aan geen ijzers meer.

Ze waren allemaal zoooo superbraaf, ben zo trots op ze. Dát is nou echt genieten. Hij vertelde nog dat hij een onbehandelbare shire heeft, waarvoor de d.a. altijd moet komen voor een roesje, daar rekent hij, houd je vast, 250 euro voor. Oef. Hij zegt, ik ga geen k-paarden doen, tenzij ik er voor betaald wordt. En dat paard haalt continu uit, zelfs met roesje. Levenslink. En er wil niemand anders komen bij dat paard.

Wat ben ik dan blij dat die van mij allemaal zo verschrikkelijk braaf zijn. Alleen Prisca heeft pijn met haar artrose, misschien dat ik de volgende keer toch duivelsklauw geef, maar ja dat is weer zo slecht voor haar maag.

En ik was nog (onterecht) bezorgd dat ze al 3 maanden niet bekapt waren omdat ik strikt om de 2 maanden doen, maar alleen Prisca was hard gegroeid en de rest was keurig eigenlijk.

En wat mijn hartje ook goed deed, was dat hij vond dat ik een goede koop met Diego had gedaan. Hij is niet éteint vindt hij, dus niet uitgedoofd, wat vaak bij werkpaarden zo is.

En vandaag hebben ze dus met zijn alleen bij de boxen en inloop gestaan en het is erg goed gegaan. Ik zal eens kijken of ik nog wat op video kan zetten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 19:56

Dat is altijd fijn, iedereen weer netjes op de hoeven. En het klinkt alsof de paarden wat beginnen te settelen in de nieuwe kudde formatie

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-26 21:06

https://youtu.be/e94euy4RTcU

@Sintara, ja ik vind het echt goed gaan. Ben ik blij mee. In het filmpje zijn escape en hun schrik van vandaag. Erg mooi om te zien, hoe Prisca nog steeds leider is en denk ik ook wel zal blijven.

Ze is niet meer kreupel gelukkig.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:33

Wat fijn dat het ondanks dat het even heftig was tussen Prisca en Diego het nu goed gaat, nu kunnen ze hun plekje gaan zoeken in de kudde zodat het weer een stabiele kudde gaat zijn.

Fijn ook dat ze niet meer kreupel is.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:51

CoRiNa1983 schreef:
Wat fijn dat het ondanks dat het even heftig was tussen Prisca en Diego het nu goed gaat, nu kunnen ze hun plekje gaan zoeken in de kudde zodat het weer een stabiele kudde gaat zijn.

Fijn ook dat ze niet meer kreupel is.

Hi Corina, ja ik ben erg tevreden zoals het nu gaat. Daarnet stonden ze met de 4 grootste naast elkaar te eten van het hooi. En jammer dat ik Prisca niet heb gefilmd toen ze kreupel liep, vind ik altijd wel interessant om te zien hoe een paard dan belast. Iemand anders had misschien kunnen zien of het een belastings- of bewegingskreupelheid was bijvoorbeeld. Altijd weer leerzaam, maar gelukkig is ze weer goed.

Ik hoop dat Diego morgen ook goed is. Hij is daarnet gevallen. We hadden een nieuw stukje aan de wandeling geknoopt en Erwin was mee. Toen ik hem terugbracht naar de wei, stonden de andere niet in het zicht. Dus hij wilde heel erg graag naar hun toen. Gisteren knetterde hij namelijk ook op dat punt keihard in galop naar de andere.

Dus hij moest van mij even stil blijven staan en niet meteen wegsjezen. Dat stilstaan dat lukte eigenlijk niet tot eindelijk een paar seconden en toen liet ik hem gaan, maar toen gleed hij uit op de matten van de hooiklok. Het zag er zo akelig uit zo'n grote reus down. Ik zie gelijk allerlei spieren die zich verdraaien.

Misschien valt het mee. Zo niet dan laat ik morgen gelijk de osteo komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 17:03

ik kijk nu het filmpje terug en hij was niet helemaal down, hij gleed uit met zijn achterhand wegslippend onder hem, dus als er iets is morgen dan is het linksachter en eventueel zijn rug. Brrr.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 22:12

Brr.. dat is flink schrikken. En het vervelende is dat ze er meestal niets van leren en de volgende keer gerust weer zo'n sprint trekken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 09:43

balance schreef:
Brr.. dat is flink schrikken. En het vervelende is dat ze er meestal niets van leren en de volgende keer gerust weer zo'n sprint trekken.

Hij heeft er gelukkig niets aan overgehouden, althans niets zichtbaars. Ik zal vandaag even kijken of ik het op film heb.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 18:52

https://youtu.be/i8fYS_jSVjA

Ik heb het idd op film. Maar de wandeling was erg goed.

Itt vandaag, toen was hij mega-irritant en heb ik echt heel boos tegen hem gepraat. Ik ga nu morgen zijn hoofdstel eens indoen wat ik bij hem gekregen heb. En dan daarmee wandelen. Het is het stilstaan wat hij aan het einde van een traning niet meer wil.

EDIT

Het is dat het zo glad is, anders zou ik doen wat ik met Callas ook toentertijd heb gedaan. Als hij niet wil stilstaan juist laten bewegen. Jij wilt toch zo graag bewegen? Dan ga je maar bewegen, tot ik zie dat je dat eigenlijk ook niet wilt en dan mag je stil staan als beloning. Dat had Callas in een paar keer door en heeft bij het opstijgen nooit meer bewogen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:15

Dat doe ik ook altijd. Wil je niet stilstaan, dan ga je achteruit. Dat zijn ze meestal zo zat :D

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 19:31

Nu het filmpje gekeken, ik vind dat jullie het allebei super goed doen.
Je wilde hem in het filmpje gras laten eten als beloning/ontspanning, maar dat was nog erg spannend voor hem.
Ik heb ooit als tip gekregen van een oude instructrice van me, om te belonen met kleine handjes grasmix ofzo, of lucerne als ze dat mogen.
Daar kauwen ze langer op als op een snoepje, dus dat is beter voor de ontspanning tussendoor en het verwerken. En ze vinden het vaak lekker, maar niet zo lekker dat ze vervelend gaan lopen drammen om de beloning (dat was met mijn kleine zwarte Jente een dingetje :o )

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 22:15

TinkerTreas schreef:
Dat doe ik ook altijd. Wil je niet stilstaan, dan ga je achteruit. Dat zijn ze meestal zo zat :D

ja een befaamde NH methode die ik in '90 nog van Peter Simons leerde, pfff dát is lang geleden.

TinkerTreas schreef:
Nu het filmpje gekeken, ik vind dat jullie het allebei super goed doen.
Je wilde hem in het filmpje gras laten eten als beloning/ontspanning, maar dat was nog erg spannend voor hem.
Ik heb ooit als tip gekregen van een oude instructrice van me, om te belonen met kleine handjes grasmix ofzo, of lucerne als ze dat mogen.
Daar kauwen ze langer op als op een snoepje, dus dat is beter voor de ontspanning tussendoor en het verwerken. En ze vinden het vaak lekker, maar niet zo lekker dat ze vervelend gaan lopen drammen om de beloning (dat was met mijn kleine zwarte Jente een dingetje :o )

Dank je voor de bevestiging dat we op de goede weg zitten. Ben van plan mijn tijd te nemen itt toen met Callas. Ik ga op mijn gevoel af, wanneer ik voel dat het verder kan ga ik een stapje verder. Maar voor nu denk ik dat ik even een stap terug moet doen, want zo goed als het op het filmpje ging, zo matig ging het vanmorgen.

Klinkt goed dat grasmix of luzerne, Maar geef je dat dan toch uit de hand? Of leg je dat op de grond neer?

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 22:23

Ja, ik geef het wel uit de hand inderdaad. Ik heb een soort grote heuptas, die ik open kan klappen (officieel voor honden training). Maar omdat hij zo groot is passen er aardig wat handen mix in :D

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-26 22:25

TinkerTreas schreef:
Ja, ik geef het wel uit de hand inderdaad. Ik heb een soort grote heuptas, die ik open kan klappen (officieel voor honden training). Maar omdat hij zo groot is passen er aardig wat handen mix in :D

O dat snap ik idd wat je bedoelt. ik zit gelijk te bedenken dat ik het juist op de grond moet leggen, dan is het zoeken naar de hand ook minder. Maar ik vind het een goede tip. Ik ga eens peinzen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 15:04

En zojuist echt een perfecte wandeling met Diego gemaakt. Alles was gewoon top. Zo'n beetje rond de boerderij, 10 minuutjes en het grote verschil met andere keren, ik heb hem nu helemaal terug weer gebracht naar de kudde ipv hem zelf naar ze toe te laten gaan. Dat bracht echt veel meer rust. Blij!

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:09

Hopelijk kan je snel een keer gaan rijden. Mercy is ook super relaxed, maar maakt wel van die snorkel geluiden als ze iets eng vind. Betekent niet dat ze er vandoor gaat ofzo. Sowieso gaat ze eerder stil staan alsze iets eng vind. Of ze springt een gat in de lucht en komt keihard weer neer.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 15:18

Tinka schreef:
Hopelijk kan je snel een keer gaan rijden. Mercy is ook super relaxed, maar maakt wel van die snorkel geluiden als ze iets eng vind. Betekent niet dat ze er vandoor gaat ofzo. Sowieso gaat ze eerder stil staan alsze iets eng vind. Of ze springt een gat in de lucht en komt keihard weer neer.

Hahahaha dat laatste lijkt wel een tekenfilmpje als je het voor je ziet. Rocky's zijn natuurlijk bekend om hun coole reacties. Flight kan niet bij een Rocky, dan kun je van de berg af vallen. Dus ze moeten schrikken zonder te rennen.

Gnorken is op zich ook prima hoor. Hij uit zich en kropt het niet op en voor mij een heel duidelijke aanduiding van hoe hij gestemd is. Het leukst had geweest als het hem allemaal geen bal geïnteresseerd had, maar hij reageert nog steeds keurig. Dit wandelingetje van daarnet moest hij 1x gnorken en een grote plas doen, mogelijk van de zenuwen. Hij mest wandelend, daar merk ik eigenlijk niets van, maar ik kom het dan tegen en dan denk ik, yep, Diego was here, en mesten herken ik wel van Prisca als ze het spannend vindt.

Maar ik had nu zelfs even een knuffelmomentje! Dat is de eerste keer. Meestal moet hij eten en heeft hij echt geen belangstelling voor mij. Als ik dan knuffel is het meer dat hij het ondergaat, maar hij geniet er niet van. En nu terug na het wandelingetje kon hij even helemaal stil staan en waarderen dat ik hem bij zijn ogen krauwelde. That's a first. Dus weer een stukje verder. En de wandeling toch met alleen het halster gedaan, ik wilde met hoofdstel doen, maar het was eigenlijk gewoon goed zo.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:23

Pathos kan zich wel erg druk maken soms, vooral bij koeien en tractoren. Dan wordt ie 2 keer zo groot en gaat verder in passage en piaffe, het liefst zet ie het dan op een rennen. Dat houd ik dan tegen, maar dan is ie erg explosief. Maar hij is ook geen volle rocky. Maar ik hoor van meer rockies die niet zo heel relaxed zijn. Over het algemeen zijn ze wel koel in het hoofd en hebben veel looplust. Een beetje als ijslanders met ijslands vuur.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 15:26

Tinka schreef:
Pathos kan zich wel erg druk maken soms, vooral bij koeien en tractoren. Dan wordt ie 2 keer zo groot en gaat verder in passage en piaffe, het liefst zet ie het dan op een rennen. Dat houd ik dan tegen, maar dan is ie erg explosief. Maar hij is ook geen volle rocky. Maar ik hoor van meer rockies die niet zo heel relaxed zijn. Over het algemeen zijn ze wel koel in het hoofd en hebben veel looplust. Een beetje als ijslanders met ijslands vuur.

Dat is een mooie vergelijking. Net als de meeste Quarters die staan ook bekend om hoe cool ze zijn, maar er zijn er net zo goed bij die heel heet zijn.

Comtois heb ik gekozen, met Prisca natuurlijk al, om hun supercoole karakter waarom ze bekend staan. Echt trekpaard koudbloed. Vooralsnog ben ik tevree.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 15:30

Ik weet nog dat Apollo (of het was Pathoszelf, weet ik niet meer), zoon van Pathos met zijn been vastzat in de hooizak. Meeste paarden zouden de hele boel in paniek aan gort hebben getrokken. Hij bleef heel appelig staan kijken, help baasje, ik zit vast. Geen idee hoe lang ie al zo stond.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-26 16:03

Ja precies dát!!! Dat heb ik met Callas gehad. Exact hetzelfde. Brave dieren.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 12:47

Het is vandaag prachtig weer, zonnig, maar winderig. Ik ga zo nog lopen met Diego. weer een nieuw stukje.

Net heel erg gelachen. Ik zit met een mevrouw van de paardenverzekering aan de lijn. Ik moet het betalen en ze zegt ik stuur je een code, die moet ik in een scherm intikken. Ik hoor mijn telefoon ergens in de verte en dus ga ik zoeken naar die telefoon. Voel je hem aankomen? Paniek, die code is maar kort geldig en ik zie nergens mijn foon, Erwin ook zoeken, zegt die mevrouw aan de telefoon, is het niet de foon waar je nu mij mee belt....

Ik ging dood echt! _O-

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 13:46

Van dat genieten, dat begint écht te komen. Zojuist weer een wandelingetje van een kwartiertje hooguit denk ik gemaakt en wat een fijne man is Diego! Het was fris weer, zonnig en erg veel wind, dus ik was een beetje afwachtend of ik dat frisse in hem terug zou zien, maar dat viel 100% mee.

De helft van de wandeling was bekend, de andere helft nieuw. Ik wilde hem het volgende weiland laten zien. En we wilden kijken of hij daar in de schuilstal kan om water te drinken en we wilden kijken of het schriklint daar hoog genoeg voor hem zit.

We hebben daar dus een tijdje staan praten op dat voor hem nieuwe stuk en hij bleef gewoon netjes ook staan luisteren. De waterbak die daar staat wil ik naar buiten, ik vind het hokje echt veel te laag voor hem, het is een ezelstalletje. Dat betekent wel algen door de zon, maar beter dat dan dat hij zijn hoofd stoot. Het schriklint zit op zich hoog genoeg voor hem.

Daarna het voor hem nieuwe stuk gelopen en hem laten ruiken aan de al daar liggen de mesthoopjes, heel weinig gnorken, wel een paar keer hinniken, maar keurig meelopen. De terugweg wel wat fanatieker, maar toch heel top en erg goed beheersbaar.

Nog steeds op het halster en ik merk dat als ik even iets druk op het halster geef, dat hij meteen terugkomt in tempo. Ook halthouden op ho, zo keurig! Ben ik superblij mee, dat geeft hoop voor de toekomst op een sidepull oid. Ook bij passages met schrikdraad, moet hij op me wachten en draaien en ook dat doet hij supergoed.

En zowel op de heenweg als terugweg naast het opstapblok gezet, hij snapt nog niet dat hij erop moet aansluiten, maar dat komt wel, dat ga ik hem wel leren, en ook daar staat hij netjes stil. Op de terugweg nog een lief snuffelmomentje aan mijn gezicht, mijn dag is weer helemaal goed!