Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 17:31

Zeker maar een dergelijke lengte is rijbewijs BE en die hebben we allebei niet -O-

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 16:25

Vandaag een verrassing in mijn mailbox *\o/*

De meneer die laatst op bezoek was geweest heeft wat onderzoek gedaan en stuurde luchtfoto's. Ik vind dit toch zo leuk <3 Dat iemand die je totaal niet kent, van alles gaat uitzoeken.

Het gebouw was echt enórm := Het meest rechter gedeelte was dus groter als dat het nu nog is. En nu is het dus alsnog ongeveer 250m2 vloer oppervlak begane grond (plus nog 2 verdiepingen)

Afbeelding

Op de foto hierna is het meest rechter gedeelte wat er nu nog staat.

De zagerij links dus nog groter. Een deel van de spanten daarvan staat er nog en is ondertussen een flink bos aan het worden.

Afbeelding

Ik zie nu dat hij ze van een site heeft die ik ook al gevonden had, alleen had ik niet bij Download gekeken, daar zijn dus meer fotos te zien.

De topotijdreis van Frankrijk. Bij Télécharger kun je dus meer fotos zien.

https://remonterletemps.ign.fr/

Tinka

Re: Een nieuwe Homestead in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:42

Leuk die oude foto's en om zo meer te weten te komen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 17:39

Gaaf en wat een groot complex is het dan geweest! Enorm. Een hele zagerij dus. Dan moet er ook wel flink water hebben gestroomd, meestal was dat op water vroeger.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 17:43

Ja het stroompje is leuk, en stroomt nu ook nog (althans, paar weken geleden nog wel). We hebben een buis gevonden die naar de zagerij lijkt te lopen. En er zijn heel veel bakken van beton in de zagerij, dus zeker op water.

En goed dat je het zegt, ik moet even een speelgoed bootje gaan kopen voor de volgende keer, dan gaan we hem door het tunneltje sturen met een camera en licht erop :))

Kijken of er een afslag is naar de molen. Ik sta op de tunnel om de foto te nemen zeg maar.

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 21:02

We hebben tekeningen terug van de architect. Op zich heeft hij goed geluisterd.

Ik zit misschien te vast in mijn eigen gedachten waarom ik iets getekend heb, maar al zijn 3 tekeningen zijn het ook net niet :+

Anyway, denk vooral even mee als jullie willen. Ik gebruik deze post ook lekker even om voor mezelf later terug te kunnen lezen :P

Ten eerste de terrein layout. Hij heeft alles dicht bij elkaar gezet. Op zich logisch, ware het niet dat het midden van het terrein het voedselbos moet herbergen, en achter het huis en de grote kas (boven rechts) is voor mijn gevoel nu veel loze ruimte waar ik niets kan planten want schaduw.

Er is nu een bestaande strook met groen. Die hoeft niet helemaal weg maar iets smaller zou ik ok vinden als daardoor het huis en de kas wat naar achteren (rechts en rechts boven) gaan.

Ik denk ook dat ik de ingang van zowel de kas als de garage rechts bovenin de tekening wil, en dan het huis dus wat naar rechts en omhoog, wel dicht bij de grote kas.

Afbeelding

Mijn eigen indeling. Ik heb een grote keuken nodig en een grote pantry voor alle dingen die ik maak en de apparaten die ik daarvoor gebruik. De pantry wil ik met een geheime deur kunnen afsluiten (geinig en niet iedereen hoeft te zien wat ik op voorraad heb), mag wel een raampje hebben.
In de keuken een dubbele oven, een vaatwasser op hoogte, grote koelkast en vriezer, 2x2 pits inductie kookplaat, grote wasbak en werkruimte. Liefst ook een appliance garage zoals de Amerikanen dat mooi noemen, waar je bijv koffiezetapparaat, Tosti ijzer, mixer, toaster in zet.

We hebben tegen die tijd nog 4 katten verwacht ik, dus er moeten ook ergens kattenbakken en een krabpaal komen te staan.

Ik heb het liefst geen kasten in de slaapkamer en ik wil mijn bed naar buiten kunnen rijden _O- Dat heb ik ooit gezien en vond ik zo gaaf _O- Om rekening te houden met toekomst, moet je er met een rolstoel rond kunnen (niet dat ik daar nu op hoop maar liever mee nemen in het ontwerp). De kledingkasten heb ik daarom in de corridor gezet. Of dat de meest handige plek is, hmm.

Groot raam in de badkamer of een dakding om de lucht te zien. Iig licht en lucht.

Buitenkeuken met pizza/brood oven, binnen/buiten leven.

Mudroom bereikbaar vanuit de tuin. Architect had het over een raam in de wasruimte en dat vind ik wel een goed idee.

Afbeelding

Dan de tekeningen van de architect.

Eerst 4A.

De deur naar buiten tussen woonkamer en keuken kan handig zijn maar als er ook al 3 schuifpuien zijn is dat misschien een beetje veel, tenzij het de voordeur wordt. Keuken mist een hoge kast (in alle indelingen) voor mijn apparatuur.

Slaapkamer iets grotere schuifpui.

Badkamer een wat groter raam.

Pantry op zich ok als het een 'geheime' deur wordt en de deur naar de garage weg gaat.

De overstek is goed (streepjes rondom) tegen de zon in de zomer en laat de zon door in de winter. De carport ook.

Afbeelding

In alle tekeningen zitten er veel te veel deuren in de pantry waardoor er weinig effectief te benutten ruimte overblijft.

Dan 4B.
Leuk de glazen wand tussen wintertuin en corridor op zich. Toilet zo ook wel leuk bedacht.

Doorgang weet ik niet wat ik ervan moet vinden, door de pantry heen zo. Wel fijn raam in de wasruimte.

Afbeelding

4C.

Omgekeerde wereld. Idee is dat je dan meer verbonden bent met de tuin. Maar, als we het huis zetten waar ik het nu in gedachten heb, dan zit je te dicht tegen de kas aan. Plus dat je dan de zon op de slaapkamers hebt staan ipv op de woonkamer en keuken, dat vind ik niet zo logisch.

Slaapkamer heeft een blinde wand op het zuiden.

Pantry kan ik niks mee, veel te veel loze ruimte.

De entree vind ik wel leuk bedacht, ook handig met het toilet zo. Wel een extra gang (dus loze ruimte). Wasruimte ook goed met raam en garage meer naar achteren gelegen. Ruimte voor mudroom ook handig voor hele natte dingen (moet wel overdekt worden dan).

Afbeelding

Kom maar met jullie ideeën en opmerkingen!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 22:08

Ik ga mee kijken; hoofd loopt nu een beetje over maar ik ben er vluchtig doorheen gegaan en het is een groot(s) maar geweldig project zo. In stukjes hakken dan maar ;).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 22:10

We hebben zelf nog wat getweakt, ik ga morgen even een aangepaste tekening maken want de kriebels op de tekening werden steeds zwarter :+

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 23:08

Wat gaaf dat je al zoveel ideeën hebt en dat je zoveel ontwerpen hebt om mee te brainstormen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het moeilijk visualiseren vind wat je in gedachten hebt en om dat te projecteren op de tekeningen.

Ik lees dat je er goede en minder goede dingen in vind zitten, dus ik zou zeggen, probeer alle goede dingen te combineren in 1 tekening?

Verder lees ik dat je ergens niet kan planten omdat er te veel schaduw is. Twee dingen daarover. Ik zit natuurlijk veel zuidelijker dan jij, maar het wordt alleen maar heter. Ik heb deze zomer witte doeken over mijn moesplanten gehad om ze te beschermen. Aardbeien kunnen echt niet in deze franse zon overleven, moeten echt een groot deel van de dag schaduw hebben.
Zou schaduw juist niet welkom zijn, zeker als het klimaat maar blijft opwarmen?
2e gedachtenflits, als je die schaduw per se niet wilt, kun je dan niet omhakken wat schaduw geeft?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-25 23:32

Het zijn de gebouwen die schaduw geven, en de heuvel met bomen.

Er staan maar een paar (grote) sparren op het terrein die eventueel weg zouden kunnen.

Schaduw is niet erg op zich, maar de molen is een groot vlak dat veel schaduw geeft erachter. Als dan ook het huis schaduw gaat geven op de kas, neemt dat weg waar de kas juist voor bedoelt is.

En de bomen die hier (nl) (deels) in gefilterde schaduw staan doen het het beste, dus ik ben zeker met je eens dat schaduw ook belangrijk is.

Er zijn ook planten geschikt voor de schaduw.

Ik ga morgen inderdaad even een aangepaste tekening maken. Plaatje zegt meer dan duizend woorden is het gezegde, toch? :P

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 23:48

4C Spreekt mij het meeste aan. Met katten ben ik juist blij met een hal. Meer zekerheid over dat de katten niet naar buiten kunnen.

4b staat op de 2de plek.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 07:09

Is het een optie dat je bij 4C de garage doortrekt zodat je daar ruimte hebt voor te opslag? Eventueel dus met je geheime deur. Dan zou je eventueel het middenstuk bij de woonkamer kunnen betrekken zodat je keuken nog wat groter kan, je een mooie eettafel kwijt kunt en overal net wat meer ruimte hebt. Het is dan ook minder slepen met boodschappen denk ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 07:21

Marcella schreef:
4C Spreekt mij het meeste aan. Met katten ben ik juist blij met een hal. Meer zekerheid over dat de katten niet naar buiten kunnen.

4b staat op de 2de plek.

Het terrein wordt sowieso omheind, wellicht met een extra 'laag' voor de katten. Ik wil inderdaad niet dat ze naar buiten de tuin kunnen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 08:40

Ken je die kattenrollers? Boven je hek langs maak je een lijn met daaromheen stukken dunne pvc buis. Als ze erop willen klauwen om eroverheen te gaan dan rolt het en hebben ze geen gripp.

Niet zelf uitgeprobeerd, maar ooit gezien en vond ik zo handig!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-25 09:43

Ik heb echt de schurft aan Franse voicemails inspreken :')

Ik heb in ieder geval 1 succesvolle afspraak kunnen maken voor een offerte voor het vervangen van 1 of meer balken in de molen. Netjes gezegd dat mijn Frans zeker niet perfect is en de mevrouw hield daar gelijk rekening mee door wat langzamer te praten, heel fijn :)

Ga mijn buurman nog maar eens een berichtje sturen of hij zin en tijd heeft voor een Franse les :))

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 11:03

Als je er eenmaal woont, gaat het allemaal veel makkelijker, Fransen waren niet zo van bellen, nu met whatsapp gaat het een stuk makkelijker, maar nog steeds is zelf ergens naar toe gaan en op de man en face to face het beste om zaken voor elkaar te krijgen. Handen en voetenwerk is dan duidelijker en wijzen etc.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 09:51

En nog een tweede afspraak kunnen plannen, ik had eerder al een mail gestuurd naar een van de bedrijven en die komt ook langs. Beide bedrijven vind ik ook interessant om eventueel te helpen met de bouw van het huis.

Vanochtend afspraak gehad met de architect, wijzigingen doorgenomen en morgen of vrijdag krijgen we aangepaste versies. Als het goed is ook met 3D.

Deze week hopelijk ook reactie van de directeur van de Urbanisme over het onderbroken zadeldak (zadeldak met rode dakpannen is verplicht), of ze daar akkoord mee zouden gaan. Dat is wel een cruciaal onderdeel van het ontwerp namelijk. Diegene is nu op vakantie en zou vrijdag terug zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 11:11

Ben benieuwd wat ze zullen zeggen van het onderbroken dak. Je hebt natuurlijk wel meer ruimte als je het dak helemaal door laat lopen. Misschien is een balkon een leuk alternatief? Past wel bij het uiterlijk van je molen.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 12:38

Leuk, huis ontwerpen!
Ik lees dat je al probeert rekening te houden met rolstoelgebruik, misschien is het dan ook slim om in de badkamer er rekening mee te houden dat je ook daar meer ruimte hebt om te manoeuvreren, geen muurtje om de wc af te schermen bv. En dus ook ruimte voor thuiszorg om te helpen.
Ook ruime deuropeningen zijn dan fijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 13:40

mmajar schreef:
Leuk, huis ontwerpen!
Ik lees dat je al probeert rekening te houden met rolstoelgebruik, misschien is het dan ook slim om in de badkamer er rekening mee te houden dat je ook daar meer ruimte hebt om te manoeuvreren, geen muurtje om de wc af te schermen bv. En dus ook ruimte voor thuiszorg om te helpen.
Ook ruime deuropeningen zijn dan fijn.

De architect heeft daar idd wel rekening mee gehouden. We gaan het niet zo bouwen in eerste instantie, maar wel de afmetingen van de badkamer zo maken dat het zou kunnen indien nodig.

Ik heb nu deuren aangehouden van 1m breed, ik weet zo niet wat de architect in zijn tekeningen heeft staan, heb ik niet gecheckt. Maar dat kunnen we bij het echte ontwerp voor de bouw nog intekenen :)

Mo, we zullen zien wat het antwoord is en waar we op uit gaan komen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-25 20:49

En we hebben 3D tekeningen *\o/*

Het gaat zo lekker snel allemaal :=
We zijn echt heel blij met onze architect! Alles via videobellen en ook fotos, maar hij doet echt heel erg zijn best. Geld meer dan waard, want de DP voor het chalet die we ingediend hadden was nog steeds niet goed, nu vervalt die toch maar ik moet er niet aan denken dat ik de bouwvergunning voor het huis en de annexes zelf had moeten doen.

Afbeelding

Hier gaan we even op kauwen en nog wat kleine dingen wijzigen. We gaan proberen de nieuw te bouwen gebouwen uit te zetten op het terrein. We zullen nog wel een beetje extra moeten gaan sparen :$ _O- Maar ik ga niet nog een keer bouwen, dit is het huis waar ik verwacht te willen blijven. Dan liever meer uitgeven en dat het echt mijn droomhuis wordt dan kleiner/minder wat ik wil maar net 50-100k minder uitgeven.

Meneer voor de riolering geweest, het wordt een compact filter system, met iets natuurlijks en de uiteindelijke afvoer op de beek (of planten). 8-12k, dat is een fijner bedrag als de 15 die ik in mijn hoofd had. Onderhoud maar 1x per 4-5 jaar oud na 5 jaar nog wat er in gooien en pas na 10 jaar onderhoud nodig. Ik kon het niet helemaal volgen. Jammer is wel dat het systeem 8-12m2 wordt en dat we rondom ook nog 3 meter vrij moeten houden, terwijl het op een goede zonplek ligt, we mogen daar ook geen planten of bomen zetten.

Ook een mannetje voor de hele slechte balk in de molen en het terug leggen van een aantal dakpannen zodat het dak in ieder geval weer dicht is. Voor nu is het conserveren, al de rest van het geld gaat naar het nieuwe huis. Deze man had echt een super toffe camera die 360 graden 3D foto maakt. Helaas gaan we die waarschijnlijk niet krijgen :')

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 05:55

Het ontwerp is prachtig! Maar niet met de ‘tussenstraat’? Voorzag de architect problemen met een minder traditioneel ontwerp?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 06:01

Ja, en wij ook. Ook qua kosten. En de gevel zo heb ik ook altijd heel erg mooi gevonden bij andere huizen. Plus dat we dan boven een meer bruikbare ruimte hebben.

Daarnaast geeft dit minder schaduw op de kas die ernaast komt te staan.

Zijn eerste voorstel was om het dak 180 graden te draaien, toen heb ik hem dit gestuurd want ik wil echt die hoge ramen aan de voorkant, en dat vond hij ook een goed idee, dus dat is het geworden.

Het is dus echt ons huis want hij heeft wel wat goede dingen verbeterd en aangebracht, zoals het steen met het hout (hout hadden we zelf voorgesteld) maar dit is echt mijn/onze visie, heel gaaf om dat dan zo in 3D te zien.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 08:55

Wat gaaf zeg die 3D-ontwerpen, tof! En de dak"deuk" eruit zou ik ook logischer vinden, wat ik idd al zei, het geeft je erg veel meer ruimte. Fijn dat iedereen zo meedenkt en dat het lekkere grote stappen voorwaarts zijn! Ging je nu volgende week met je moeder erheen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-25 10:13

Nee nu :)