leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:10

Dat mag je vergezocht vinden Sizzle. Ik heb het er niet over of een eenmalige vakantie schadelijk is (dat is het niet over het algemeen tenzij je een vliegtuigongeluk krijgt ;) )
Maar wel dat je voor ruimte om flexibel verzuim op te nemen landelijke kaders moet scheppen. Om, zoals Eleeke mooi omschrijft, misbruik en afglijden van kinderen te voorkomen. Want dat afglijden en misbruik is schadelijk.

En die kaders kunnen prima bestaan uit de criteria die jij benoemt bijvoorbeeld.
X-weken, slechts 1x per schoolcarrière, met goede onderbouwing, zoiets. En scholen moeten handvatten krijgen om kinderen weer bij te trekken daarna als dat nodig is.

Een zoontje van een vriendin van me kreeg verlof om een week oid mee te gaan naar alpe d'huzes. Daarvoor moest hij bij thuiskomst een spreekbeurt er over houden. Mooi als school zo maatwerk kan leveren. En ook belangrijk, maar wel op een veilige manier.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:13

denice schreef:
Vanwege werk van mijn partner kunnen we niet een maand achter elkaar wegblijven in de zomervakantie. We hebben het al geprobeerd met zijn werkgeversverklaring maar die hebben ze afgewezen.

Ik denk toch echt nog steeds dat hier de oplossing
ligt. Je schrijft dat wat je man doet niet terzake doet. Maar dat doet het wel. Want dat is de reden dat jullie nu dus serieus van plan zijn om bewust de wet te gaan overtreden. Te gek voor woorden. Het leven is niet maakbaar hè. Kinderen worden door die wet beschermd en dat is een groot goed. Wat dacht je van de oplossing “nou, dan jammer, we hebben de opties bekeken, maar dan kan het dus niet, en we gaan nu andere (kortere) mooie reis bedenken”?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:14

Misschien helpt het om te weten dat een groot deel van de kinderen nooit hun snipperdagen opmaken.
Doorgaans willen ouders hun kinderen gewoon op school hebben. Kijk maar eens naar de 4 jarigen die theoretisch geen schoolplicht hebben. De meeste zitten daar toch heus gewoon.
Ouders die hun kinderen bewust thuis houden voor slechte/schadelijke redenen zijn doorgaan niet bepaald moelijk te spotten of zo.
Idem met zwakke leerlingen waar een week het verschil kan maken tussen over gaan of niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:48

Janneke2 schreef:
Maar als je gebruik maakt van gemeenschappelijke voorzieningen, gaat deze vlieger niet op.
Kies dan voor thuisonderwijs, dat kan ook.

Citaat:
Thuisonderwijs is niet zomaar een optie, en wat mij betreft houden we dat ook zo - maar waarom zouden we als gemeenschappelijk systeem niet iets kunnen bedenken dat een beetje flexibeler is en een beetje meer mengvormen kent dan hoe het nu is?

Citaat:
Dat is mijn punt dus ook. Ik bega geen doodzonde, vind ik. Het is ons leven, onze keuzes. Dat er wetten en regels zijn, hartstikke mooi. Maar deze vind ik gewoon te stroef en star en zonde van alle gemiste kansen.

Ik weet dat thuisonderwijs niet zo maar eventjes iets is

Maar voor wie de nadruk legt op 'mijn leven, mijn kinderen, mijn geld, mijn keuze'
vind ik dat thuisonderwijs beter past dan gebruik maken (en ondermijnen) van een gemeenschappelijke voorziening.

Mungbean

Re: leerplicht vanwege reis onder schooltijd, wat kunnen we verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 22:54

Thuisonderwijs vanwege het missen van 9 dagen op 14 jaar school?

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 23:49

Ik zou echt voorstander zijn van een aantal flexibele vrije dagen. Die vaste vakanties voor iedereen vind ik niet helemaal meer van deze tijd. En een aantal flexibele dagen is natuurlijk iets heel anders dan volledige vrijheid of geen toezicht meer.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 00:50

Esplendido schreef:
Ik zou echt voorstander zijn van een aantal flexibele vrije dagen. Die vaste vakanties voor iedereen vind ik niet helemaal meer van deze tijd. En een aantal flexibele dagen is natuurlijk iets heel anders dan volledige vrijheid of geen toezicht meer.

Daar ben ik ook voorstander van. Vooral als je leest hoeveel kinderen en tieners kampen met psychische problemen is het toch fijn om een break te kunnen nemen wanneer je het nodig hebt om bij te tanken.

Mijn dochter zit op het mbo, is al een paar weken vrij. Mijn zoon zit nu op een andere middelbare school dan vorig jaar, waar ze een week voor officiële vakantie al vrij waren. Ik heb deze school gevraagd hoe zij de laatste week invullen zodat we er even uit kunnen. Krijg ik als reactie dat er geen onderwijs of activiteiten zijn maar dat dit geen akkoord geeft om eerder dan de officiële vakantie al op vakantie te gaan.

Dat snap ik dus echt niet. Je boeken zijn ingeleverd, de school is dicht, je hebt geen schoolverplichtingen maar mag niet eerder op vakantie gaan..

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 01:27

Wauw, TS opent een topic met één simpele vraag en dezelfde dag nog zijn er 12 pagina's bijgekomen met vooral heel veel meningen (waar niet om gevraagd werd) en weinig antwoorden. Chapeau hoor +:)+

Voor wie de vraag gemist had:
denice schreef:
Is er iemand die ervaring heeft met op reis gaan met schoolplichtige kinderen onder schooltijd?

Ik heb er zelf geen ervaring mee. Wel een vriendin die met haar jonge kinderen nu veel aan het reizen is, maar zij weet het net zo te plannen dat de vakanties optimaal worden benut (zzp'er, dus is flexibeler qua werk).

Gelukkig zit er hier ook een leerplichtambtenaar in het topic. TS, ik hoop dat je voldoende informatie kunt vinden om goed voorbereid je vakantie (verder) te kunnen plannen en ben benieuwd of je ons nog op de hoogte wilt houden als het zover is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 01:40

Ik heb geen ervaring met reizen en kinderen.

Maar ik ben zelf kind geweest en voor mijn zieke broertje was het prima dat ik 2 jaar elke vrijdag miste van school. En tijdens de kritieke momenten was ik er wel eens weken niet.

Ik kreeg geen thuis onderwijs en vanwege dat ik echt heel veel gemist heb en heel veel stress heb gehad heb ik 1 jaartje over gedaan.
Maar dat ging dus om veel meer dan 9 dagen. Zeg maar gerust 100 dagen per jaar.

Ik ben er zeker niet minder om geworden.

Familie is ontzettend belangrijk en genieten ook.
Als het om 900 euro gaat en ik kon het missen zou ik er geen 2x over nadenken.

Een mooie reis met gezin is ook een levensles en onbetaalbare herinnering.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 05:37

Janneke2 schreef:
Maar voor wie de nadruk legt op 'mijn leven, mijn kinderen, mijn geld, mijn keuze'
vind ik dat thuisonderwijs beter past dan gebruik maken (en ondermijnen) van een gemeenschappelijke voorziening.

Vast, maar het is praktisch onmogelijk om thuisonderwijs te mogen geven als je kinderen niet zijn uitgevallen of vanwege religieuze redenen. Daarom vertrekken veel 'unschoolers' naar Portugal en het lijkt me nogal drastisch om naar Portugal te verhuizen voor 9 dagen vrij.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 06:25

De basisschool waar ik als administratief medewerker werk doet mee aan het experiment flexibele onderwijstijden. Ouders mogen bij ons zelf hun vakanties inplannen. De ouders die buiten de reguliere school vakanties gaan vliegen krijgen een brief mee waar uit blijkt dat de school toestemming geeft dat de kinderen buiten de reguliere vakanties naar het buitenland gaan. Het komt niet vaak voor, maar het kan zijn dat je bij de douane net diegene treft die de toestemming wil zien. In dat geval kom je het land dus niet uit zonder toestemming(sbrief) van de school.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:16

_kajo_ schreef:
De basisschool waar ik als administratief medewerker werk doet mee aan het experiment flexibele onderwijstijden. Ouders mogen bij ons zelf hun vakanties inplannen. De ouders die buiten de reguliere school vakanties gaan vliegen krijgen een brief mee waar uit blijkt dat de school toestemming geeft dat de kinderen buiten de reguliere vakanties naar het buitenland gaan. Het komt niet vaak voor, maar het kan zijn dat je bij de douane net diegene treft die de toestemming wil zien. In dat geval kom je het land dus niet uit zonder toestemming(sbrief) van de school.

De marreschausee doet de paspoort controle, niet de douane :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 08:52

Majabeestje schreef:
Bij verzuim kijken we altijd naar de achterliggende oorzaak. En dan of het verzuim verwijtbaar is of niet. Voor 2016 werd er vanit de Strafrechtelijke Aanpak Schoolverzuim gewerkt, was er meer gericht op handhaven. Tegenwoordig werken we vanuit de Maatschappelijke Aanpak en is zorg bijna altijd voorliggend.

Fijn om te horen! Ik hoop dat de gemeenten die dat nog niet op die manier uitvoeren, dit gauw over gaan nemen.

Lotteettol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 13:50

TS

Ik heb alleen je openingspost gelezen.

Als jij niet weg kan in de zomer wegens het werk van je man, dan zouden ze je verlof moeten verlenen buiten de regulier vakanties om.

Ik ben heel benieuwd welke reden ze hebben aangegeven voor je kinderen? Je kan bezwaar aantekenen tegen de beslissing.
Een school hoort tot 10 dagen (2 weken) te verlenen. Dus als dat tegen de kerstvakantie valt, zou dan goed uit moeten komen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... lvakanties

Wat je verder kan doen is je kinderen dan ziek melden. Natuurlijk gaat school dan vragen stellen, maar zij hebben dan zelf een plicht om het eea aan te tonen. Zij moeten er dan leerplicht opzetten en dat is een behoorlijke klus om dat allemaal aan te tonen vanuit hun. In principe mag school namelijk helemaal niet naar de gezondheid van je kinderen vragen bij een ziekmelding.

Als je bovenstaande overweegt en je maakt nu best veel bezwaar, dan houden ze het natuurlijk meer in de gaten dan dat je het hierbij laat en uiteindelijk in alle stilte vertrekt.

Wat je ook nog kan overwegen is om met de directeur in gesprek te gaan en de toezegging te doen dat je ze zelf gaat onderwijzen die tijd. Met jouw achtergrond zou dat moeten lukken.

De weerstand van een school kan er ook in zitten dat zij genoodzaakt zijn om de wet hierin te volgen. Anders hebben zij problemen met de inspectie etc en dat zijn geen leuke dingen. Tevens willen ze ook niet de naam dat ze bekend staan als de school “waar je makkelijk vrij krijgt”

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 14:45

Tip: Meld je kinderen niet ziek. Je hebt al verlof aangevraagd wat is afgekeurd. Grote kans dat je controle krijgt. En ook dat gaat mee als aantekening op het PV richting het OM.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 15:11

Shadow0 schreef:
Majabeestje schreef:
Bij verzuim kijken we altijd naar de achterliggende oorzaak. En dan of het verzuim verwijtbaar is of niet. Voor 2016 werd er vanit de Strafrechtelijke Aanpak Schoolverzuim gewerkt, was er meer gericht op handhaven. Tegenwoordig werken we vanuit de Maatschappelijke Aanpak en is zorg bijna altijd voorliggend.

Fijn om te horen! Ik hoop dat de gemeenten die dat nog niet op die manier uitvoeren, dit gauw over gaan nemen.

Het is een landelijke aanpak, in principe werken alle gemeentes zo. Is veel aandacht voor vanuit de brancheorganisatie.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:31

Of ik heb er over heen gelezen.

Maar in welke tak werkt je man? En wat maakt dat ze vinden dat hij echt geen verlof op kan nemen?

Zijn ze heel tegendraads? Wat heeft je man al geprobeerd?

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:46

Ik geloof niet dat ts gaat melden wat voor baan haar man heeft of zelfs in welke tak het is.
Als ze dat had willen doen had ze dat al gedaan.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 19:49

Ik denk dat heel veel bedrijven niet akkoord gaan met 4 weken. Bij ons (luchthaven) mag je ook niet langer dan 3 weken vrij zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:00

Bij ons is 4 weken geen enkel probleem. 6 weken ook niet. 4 maanden ook niet.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:13

TS heeft niet genoemd dat hij geen verlof kan opnemen in de zomervakantie, alleen dat dat geen 4 weken kan.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:42

_San87_ schreef:
Bij ons is 4 weken geen enkel probleem. 6 weken ook niet. 4 maanden ook niet.

Misschien omdat het bij jullie dan rustiger is of het werk opgevangen kan worden door anderen?

Bij ons is een chronisch personeelstekort en gaat iedereen vliegen, dus is er mega veel werk.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:49

Als het werk gewoon doorgaat en je werkt in een klein team, je collega’s hebben ook kinderen die naar school gaan en willen daarom in de vakantie 2-3 weken vrij. Ja dan kan ik mij voorstellen dat 4 weken lastig is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:53

Mijn vriend heeft ergens gewerkt waar hij maar 2 weken aaneengesloten kreeg. Dat is dan ook het wettelijke minimum.

4 weken kan echt niet overal.

Daarnaast willen veel mensen dat ook niet betreft hoogseizoen.
Dan is ergens najaar interessanter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-24 20:59

carika schreef:
Als het werk gewoon doorgaat en je werkt in een klein team, je collega’s hebben ook kinderen die naar school gaan en willen daarom in de vakantie 2-3 weken vrij. Ja dan kan ik mij voorstellen dat 4 weken lastig is.

Maar de grap is dat mensen vanzelf weggaan als je dit een paar keer doet. En dan is je kleine team nog kleiner geworden, en de werkdruk groter. Goed personeelsbeleid kan de chaos ook verminderen.