De Waddeneilanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nimbletje

Re: De Waddeneilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:38

Altijd mooi op de waddeneilanden. Juist gaat op mijn lijstje. Ben ook op Rømø geweest. Strand was prachtig de rest vond ik niet zo. Schiermonnikoog zijn we ook nog noot geweest.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:09

Ik ga dit jaar met een vriendin en onze honden een weekend naar Vlieland en daarna midweekje Terschelling. Wij gaan naar huis als oerol begint, hopelijk missen we zo de grote drukte.
Beide nog nooit op deze eilanden geweest dus ben benieuwd.

Heb zelf de andere eilanden wel gezien. Al is Schiermonnikoog van dagjestochten.
Maar vind tot nu toe texel het mooiste. Dus ben benieuwd naar deze twee.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:59

Vlieland en Terschelling vind ik zelf echt veel fijner als Texel. Veel meer eiland gevoel.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 23:09

Ik ga morgen weer terug naar huis van een heerlijk weekendje vlieland samen met de hond. Veel gewandeld en weer nieuwe routes gelopen.
Afbeelding

Ik ben alleen nog niet op Ameland geweest en texel flinke tijd geleden.
Maar ik houd wel van dat kleinschalige van Schiermonnikoog en vooral vlieland heeft mijn hart wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:43

Wij vinden Ameland het leukst maar komen met kerst altijd op Texel terecht omdat daar een subtropisch zwemparadijs is :+

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 10:49

Ja op Ameland is die helaas al heeeeeeel lang weg...

Was laatst ook weer op Texel, maar dat eiland voelt zó anders dan de rest. Is leuk, maar ik mis toch het eilandgevoel wat ik bij bv Ameland wel heb.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:19

Ik vond juist helemaal niets aan ameland.
Heb er een midweek gezeten met hondje en was blij dat het over was. Terwijl ik een hele mooie stacaravan had. En ook geen drukte er rondom.

Wel leuk om te lezen dat het voor iedereen zo verschillend is.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:30

Grappig inderdaad! Wat is jouw favoriete dan, en waarom?

Ameland was ook niet echt een bewuste keus, ik kom er gewoon al mijn hele leven. Mijn hele familie eigenlijk. We hadden er een caravan vroeger.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:35

Wij vinden Texel niks aan :+ geen eilandgevoel

Ameland is leuk :D
Dit jaar maar weer eens kijken of we er heen kunnen... ook al willen de kinderen niet meer want straks moet mem weer met de ambulance mee _O-

Mijn vriend is inmiddels al zover dat ie wel op terschelling wil wonen _O-

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:48

Sheran schreef:
Ja op Ameland is die helaas al heeeeeeel lang weg...

Was laatst ook weer op Texel, maar dat eiland voelt zó anders dan de rest. Is leuk, maar ik mis toch het eilandgevoel wat ik bij bv Ameland wel heb.

Dat zwembad is inderdaad al ongeveer 24 jaar weg

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:01

Als ik moet kiezen tussen texel en Ameland wint texel. Vind de natuur vanaf de koog naar de Vuurtoren van de cocksdorp zo mooi. En de slufter <3
Maar het bosgebied vond ik ook mooi.
Heb daar nog zoveel plekjes waar ik langs fietste dat ik dacht die wil ik nog ontdekken.

Op ameland had ik wel dat het mooi fietsen door de duinen was. Maar dat was het ook wel. Voor mijn gevoel heb ik in die midweek het eiland 3x gezien van links naar rechts zeg maar.

Schiermonnikoog ben ik 2x een dagje geweest dus dat wil ik ooit nog wel eens ervaren als ik er een midweek zit.

En Vlieland en Terschelling wordt dit jaar voor het eerst dat ik er kom.
Van wat ik zie van Terschelling ziet het er mooi uit. Ben naar beide eilanden zeer benieuwd.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 17:18

Van de Nederlandse eilanden is Schiermonnikoog met stip mijn nummer 1.
Maar aan Juist heeft Schier er wel een geduchte concurrent bij gekregen. En volgens de Duitsers die we op Juist spraken zouden we dan ik meen Spiekeroog (of Lange oog) ook fantastisch gaan vinden.
Daar komen we vanzelf, een voor een willen we ze bezoeken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 19:20

tinker_sally schreef:
Als ik moet kiezen tussen texel en Ameland wint texel. Vind de natuur vanaf de koog naar de Vuurtoren van de cocksdorp zo mooi. En de slufter <3
Maar het bosgebied vond ik ook mooi.
Heb daar nog zoveel plekjes waar ik langs fietste dat ik dacht die wil ik nog ontdekken.

Op ameland had ik wel dat het mooi fietsen door de duinen was. Maar dat was het ook wel. Voor mijn gevoel heb ik in die midweek het eiland 3x gezien van links naar rechts zeg maar.

Schiermonnikoog ben ik 2x een dagje geweest dus dat wil ik ooit nog wel eens ervaren als ik er een midweek zit.

En Vlieland en Terschelling wordt dit jaar voor het eerst dat ik er kom.
Van wat ik zie van Terschelling ziet het er mooi uit. Ben naar beide eilanden zeer benieuwd.

Precies dit vind ik ook. Ik was een keer 4 dagen op Ameland en dat was wel mooi, maar ik had het hele eiland toen echt wel gezien, meerdere keren. Texel vind ik echt fantastisch! Nu al een paar jaren niet geweest dus ik mis het best wel!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:57

Ik ga ook niet naar de eilanden om te sightseeen, ik kom dus al vanaf mijn geboorte op Ameland en heb alles al 100x gezien en gedaan. Nouja, bijna alles. Ik ga echt voor de natuur en de rust, even terug in de tijd gaan. Dat er ergens weinig te doen is of te zien vind ik zelf dus wel een voordeel. Ameland vind ik een mooi midden, in de dorpen is best wel wat te beleven qua winkels, er zijn leuke musea, je kunt heerlijk paardrijden...
Texel voelde voor mij niet zo ver weg van het dagelijks leven :). Minder rustig.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 09-03-26 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:03

Ik ga ook voor rust en even vertragen. Ik vind vlieland heerlijk overzichtelijk met 1 dorpje, 1 winkelstraat en 1 grote doorgaande weg. Weinig verkeer en dus weinig prikkels. Met daarbovenop positieve prikkels door de natuur en dat het niet te groot is en je lopend ook vlot van a naar b bent. Top <3

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 23:23

Ik vind het jammer dat je bij de overige eilanden de auto niet mee mag, dat weerhoudt mij om erheen te gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:05

Dat vind ik zelf de grote plus aan Schiermonnikoog (en Vlieland) dat het autoluw is. Ik mis daar ook echt onze auto niet.

Wij hebben de laatste keer zelfs geen fietsen meegenomen of gehuurd, we hebben alles lopend gedaan en toen hebben we voor ons nieuwe wandelpaadjes belopen, waar we anders letterlijk aan voorbij fietsten.

En die ervaring helemaal zonder auto's op Juist, waarbij zelfs de vuilnis met paard en wagen wordt opgehaald, en de "busverbinding" bestond uit huifkarren, was echt een grote sprong naar nog meer rust.

Anderzijds zijn we zowel naar Texel, als Terschelling en Ameland met onze kampeerbus geweest en dat gaat we nu naar Norderney ook doen.
Op Schier kamperen moet met de tent en wij gaan vaak buiten het hoogseizoen en dan is kamperen in een tent niet altijd even leuk. Ik zie voor komende week ook nog rond de 4 graden in de nacht en 2 dagen windkracht 5, dat is in onze kampeerbus prima, maar met een tent valt dat toch tegen.

Maar ergens is voor ons het eilandgevoel juist het vertragen en zonder auto helpt daar bij.
We zetten onze bus dan ook neer bij aankomst en rijden pas weer weg bij vertrek, daartussen gaat alsnog alles op de fiets en lopend.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:59

Ik vind dat alleen maar lastig, met alle spullen die mee moeten. Zeker als je langer dan één nachtje wilt. Dus dan heb ik al zoiets van laat maar.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:20

Ik vind dat juist wel wat hebben.
Zie het als een uitdaging om alles op de fiets en fietskarretje mee te krijgen.
Voor dit jaar heb ik een grote hondenfietskar op de kop kunnen tikken die volgestouwd gaat worden en een grote rugzak op de rug voor mijn kleding en dan nog 2 fietstassen.
Vriendin moest nog even kijken hoe ze het ging doen. Op Terschelling heeft de fietsverhuur een bagageservice dus die wilt ze gebruiken en op vlieland is het nog geen km van de boot naar het huisje.

We gaan dan mee met de vliehorse express, iemand hier dat wel eens gedaan?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:25

Vliehors is leuk, even als de Balgexpres op Schier :j

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

Texas02 schreef:
Ik vind dat alleen maar lastig, met alle spullen die mee moeten. Zeker als je langer dan één nachtje wilt. Dus dan heb ik al zoiets van laat maar.

Nou dat…
Inmiddels is vakantie met twee kinderen een halve volksverhuizing en zie dat echt niet zitten zonder auto.
Zie mezelf eerst al alles op de boot slepen, weer ervan af en dan in een bus of taxi…
Weg vakantie gevoel :+

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Je sleept het niet de boot op, maar je legt de bagage in de bagagewagens.
Die worden de boot op- en afgereden.
Bij aankomst pak je de spullen weer uit de wagens.
Dan loop je (eventueel paar keer) naar de plek van de bagagevervoerder

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Wij gaan over een paar weken weer naar Vlie toe. Daarna nog 2x in de zomer en waarschijnlijk nog wel paar keer een weekendje.

Vorig jaar had ik als doel om op lek eiland 10km te lopen in wedstrijdvorm. Helaas heb ik Terschelling en Ameland moeten laten schieten vanwege een blessure. Texel vind ik wel echt de minste van alle eilanden. Voor mij is het eiland te groot en te veel weiland :Y)

Toevallig nog bokkers die op Vlieland meedoen met de vuurtorenloop en/of Halve marathon (of andere afstand tijdens de halve)?

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Marie111 schreef:
Je sleept het niet de boot op, maar je legt de bagage in de bagagewagens.
Die worden de boot op- en afgereden.
Bij aankomst pak je de spullen weer uit de wagens.
Dan loop je (eventueel paar keer) naar de plek van de bagagevervoerder

Je hebt helemaal gelijk :)
Maar het heeft niet mijn voorkeur….