Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 18:42

Ha daar is ze weer, hai Yvje86 ! Leuk ook weer de foto's . Bewijs dat jullie alledrie op de noordkaap zijn geweest is geleverd. Wat een steile kliffen daar zeg. Echt indrukwekkend mooi.
Nou rendieren heb je inmiddels dus al in een groter aantal gezien ! En die vogels dat zijn ....... ( ik weet het niet ) ? De stroompjes zijn al een stuk "ruiger" als in Zweden he ?
En nu idd vanaf morgen al dichter naar het zuiden toe.

Yv_

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:05

Gaaf hoor!! Puffins <3 <3. En wat een hoop rendieren <3.

Die "steenmannetjes" zijn overigens geen toeristending, ook al denken toetisten van wel en zetten ze die er ook neer. Die torentjes zijn om de looproute/weg te wijzen naar een bepaalde bezienswaardigheid :-).

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:10

Puffins ??? Ik ga nu googlen ! :+

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:12

Ja, die met die feloranje "papegaaien"snaveltjes <3. Wilde die zoooo graag zien in IJsland, maar we waren helaas te laat in het seizoen. Dat was ongeveer dezelffe periode als nu, dus wat gaaf en bijzonder dat je ze nog hebt gezien Yvje86! Ik vind ze zooooo leuk <3

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 19:21

Weer wat geleerd !

Zijn ze nu in Noorwegen ook al weer de lange paaltjes langs de weg aan het zetten voor het sneeuwseisoen ?

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:01

Wij zijn er her en der wel wat tegengekomen en vroegen ons al af waar het voor was. Enige wat wij konden bedenken was dat ze reflectoren hadden om de weg aan te duiden in het donker zodat niemand de weg per ongeluk rechtdoor zou nemen haha. Maar zijn dus voor de sneeuw? In Jotumheimen was bij a de gehele weg ermee afgezet.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 20:31

Ho ho... die puffins zijn opgezet en zagen we in het noordkaapmuseum.
Of had ik gewoon niets moeten zeggen en jullie moeten laten geloven dat ze echt waren? :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:37

Oooooh echt!! Wat jammer _O-.
Ik zit op mijn telefoon te kijken en kan niet inzoomen op de foto's, dus voor mij waren ze gewoon echt haha! Vond het al zo uniek en bijzonder dat je ze nu nog had gezien :D!

Die rendieren zijn wel echt toch :P _O- ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:43

Yv_ schreef:
Wij zijn er her en der wel wat tegengekomen en vroegen ons al af waar het voor was. Enige wat wij konden bedenken was dat ze reflectoren hadden om de weg aan te duiden in het donker zodat niemand de weg per ongeluk rechtdoor zou nemen haha. Maar zijn dus voor de sneeuw? In Jotumheimen was bij a de gehele weg ermee afgezet.

Die paaltjes zijn inderdaad om de weg terug te vinden als t gesneeuwd heeft. :))
Want als alles wit is en er heeft nog niemand op de weg gereden, heb je geen idee waar de weg, sloot of wat dan ook is. Bij een vangrail staan ook altijd twee paaltjes, zodat de sneeuwschuiver weet waar de vangrail begint.

Wat balen van je heimwee TS. Vroeger had ik t ook, nu gelukkig niet meer.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:28

Maris schreef:
Ha daar is ze weer, hai Yvje86 ! Leuk ook weer de foto's . Bewijs dat jullie alledrie op de noordkaap zijn geweest is geleverd. Wat een steile kliffen daar zeg. Echt indrukwekkend mooi.
Nou rendieren heb je inmiddels dus al in een groter aantal gezien ! En die vogels dat zijn ....... ( ik weet het niet ) ? De stroompjes zijn al een stuk "ruiger" als in Zweden he ?
En nu idd vanaf morgen al dichter naar het zuiden toe.

Ja die kliffen zijn erg stijl soms.
Ik heb al vaak gehoord dat de noordkaap niet echt de moeite is en ontzettend tegen valt.
Maar ik vond de reis er naar toe echt schitterend en het gevoel om op de noordkaap te zijn ook super.
We zijn er nu wel geweest, soort overwinningsgevoel ofzo.

Goed of het het geld waard is geweest dat vind ik niet. Je bent zo 100 euro kwijt voor 2 personen incl. Wat te drinken en een souvenir.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:29

Maris schreef:
Weer wat geleerd !

Zijn ze nu in Noorwegen ook al weer de lange paaltjes langs de weg aan het zetten voor het sneeuwseisoen ?

Die heb ik in Noorwegen nog niet gezien, in zweden wel overal al zo'n beetje.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:31

Yv_ schreef:
Gaaf hoor!! Puffins <3 <3. En wat een hoop rendieren <3.

Die "steenmannetjes" zijn overigens geen toeristending, ook al denken toetisten van wel en zetten ze die er ook neer. Die torentjes zijn om de looproute/weg te wijzen naar een bepaalde bezienswaardigheid :-).

Daar heb jij helmaal gelijk in.
Ik weet dat het ook de weg wijst naar de werkelijke 'noordkaap'.
Maar het is wel een toeristending om te maken denk ik haha.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:32

Yv_ schreef:
Oooooh echt!! Wat jammer _O-.
Ik zit op mijn telefoon te kijken en kan niet inzoomen op de foto's, dus voor mij waren ze gewoon echt haha! Vond het al zo uniek en bijzonder dat je ze nu nog had gezien :D!

Die rendieren zijn wel echt toch :P _O- ?

Hahaha! Ja die zijn wel echt ;)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:34

Quir schreef:
Yv_ schreef:

Die paaltjes zijn inderdaad om de weg terug te vinden als t gesneeuwd heeft. :))
Want als alles wit is en er heeft nog niemand op de weg gereden, heb je geen idee waar de weg, sloot of wat dan ook is. Bij een vangrail staan ook altijd twee paaltjes, zodat de sneeuwschuiver weet waar de vangrail begint.

Wat balen van je heimwee TS. Vroeger had ik t ook, nu gelukkig niet meer.

Ja dat van die paaltjes hadden we zelf ook zo bedacht dat het voor de sneeuw was. En idd 2 voor een vangrail.

Vandaag gelukkig geen last van heimwee gehad.
En het geeft een goed gevoel dat we nu weer richting huis gaan.
Ook al is dat een beetje dubbel.
Echt? Ben je eroverheen gegroeid oid?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 21:55

Ik weet eigenlijk niet... wellicht doordat ik overal en nergens gewoond heb. Zat intern op school (Deurne), heb op verschillende paarden bedrijven intern gezeten, internationaal op concoursen voor langere periode, geëmigreerd, weer terug naar Nederland, weer terug naar Zweden, laatste drie jaar was het ziekenhuis mijn thuis, enz enz. Nu is daar waar mijn jas hangt thuis, haha.

Waarschijnlijk overheen gegroeid door juist alles op te zoeken. In ieder geval nu echt geen last meer van. :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 21:58

Oh dat is wel heel fijn dat je er geen last meer van hebt Quir.
Ik denk dat ik eigenlijk best een huismus ben.
Ben best avontuurlijk maar ik ben ook heel graag thuis.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:00

Gaaf die foto's en het verslag weer!
Zou bij de rema 1000 wel weten wat ik voor de lunch had gehaald, knäckebröd met brunost, blauwe bessen jam en rømme :9 , oh en Kvikk lunsj chocola is ook heerlijk. Krijg er weer helemaal trek in :j .

Die paaltjes zijn inderdaad best handig en ook het zand en grind strooien in plaats van zout. Wij konden tenminste fietsen met ijzel, zolang je maar op het grind bleef := .

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 23:07

ja ik vind dat ook veel fijner, hier komt overal grind :j behalve op de weg. Strooizout en veel schuiven

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:21

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:23

Kans op noorderlicht is inderdaad op het moment erg groot, de hele week al. Enige nadeel is de bewolking inderdaad haha.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:05

De camping in Olderfjord ziet er op internet heel gezellig uit met al die rode hutten. Maar hoe is het in t echt Yvje ?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:37

Zo....op de hotelkamer.
Nou die camping in Olderfjord raad ik niemand aan.
Ik zet straks de foto's van 'krotje' wel online dan kun je zelf oordelen <<)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:40

Quir schreef:
Kans op noorderlicht is inderdaad op het moment erg groot, de hele week al. Enige nadeel is de bewolking inderdaad haha.

Ja al de hele week bewolking gehad.
Nu op tromsø en via pb heb ik wat adresjes gehad om te gaan kijken maar momenteel zijn we even moe na een reis van ongeveer 12 uur.
Dus ik denk dat het er vandaag even niet van gaat komen.
Morgen wil ik wel kijken of we een van die plekken kunnen op gaan zoeken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 19:45

Ik snap er niets van, volgens de planning op p 1 moeten jullie nu in Olderfjord zijn. Dus ik ben lichtelijk in de war.... Maar kom maar op met foto van krotje, ik ben nu wel nieuwsgierig :o
Ja Noorwegen is wel een stuk pittiger rijden als in Zweden, denk ik ?!

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 19:48

Maris schreef:
Ik snap er niets van, volgens de planning op p 1 moeten jullie nu in Olderfjord zijn. Dus ik ben lichtelijk in de war.... Maar kom maar op met foto van krotje, ik ben nu wel nieuwsgierig :o
Ja Noorwegen is wel een stuk pittiger rijden als in Zweden, denk ik ?!

Ja ik snapte er eerst ook niets van maar die dat die daar op staan zijn de vertrekdata.
Dus 3 sept zijn we met de boot gegaan maar daarna is het steeds de data van vertrek.

Heb nu wifi dus zal zo aan de slag gaan met m'n foto's en verhaal haha.