Zuidlaardermarkt 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 20:54

Wij willen er zo rond een uurtje of 7 zijn. Zit er nu veel verschil in of je om 6 uur of 7 uur er bent?

p.s. zijn er hier nog mensen die nog (gratis) handige parkeerplekken weten? Of straatnamen? Of is alles helemaal afgesloten?
Wij komen gewoon met de auto en zonder trailer.

Cemlys

Re: Zuidlaardermarkt 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:15

Zijn parkeerterreinen voorzien op weides, tenminste 2 jaar terug ofzo.

Wij gaan al vroeg gezien we eiegenlijk voor 8u weer terug willen zijn

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:17

Wil je een stukje lopen of niet? Zou sws niet vanaf de snelweg (n34) komen maar al eerder eraf en dan via sluiproute verder. Geheid file!

Daarnaast zijn er inderdaad parkeerterreinen (daarom staat er file) kost 5 eu voor je auto dacht ik!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:20

Oeh jullie er ook al zin in? Wij parkeerden afgelopen keer langs van die flatten. Wij vertrekken rond 6 v.u Beilen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:24

hmm, onze auto loopt erg slecht momenteel dus file liever niet nee, raakt'ie snel oververhit van en zo min mogelijk starten. Weiland hoop ik dat we daar weer uit kunnen komen.
Ik kijk wel ff, wij komen vanaf A28 dat schijnt snelste route te zijn. En dan bij Tynaarlo er af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:28

Ik wil echt heel erg graag heen maar ik denk niet dat ik vrij kan krijgen.. :(

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:31

JoyCiej007 schreef:
hmm, onze auto loopt erg slecht momenteel dus file liever niet nee, raakt'ie snel oververhit van en zo min mogelijk starten. Weiland hoop ik dat we daar weer uit kunnen komen.
Ik kijk wel ff, wij komen vanaf A28 dat schijnt snelste route te zijn. En dan bij Tynaarlo er af.

Wel snel inderdaad maar dan rij je direct op de file. Dan kom je namelijk via de drukste kant het dorp in, via verlengde stationsweg en dan rij je tegen de markt aan. Ik zou dan zeggen ga glimmen eraf en binnendoor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 21:38

Oké, kiek daar kan ik wat mee :) ben zelf totaal niet handig qua routes, dus ik zet gewoon m'n tomtommie aan.
Maar als je mij een plaats/afslag kan noemen waar ik er af kan is dat mooi meegenomen, de tomtom pakt 'm dan zelf verder wel op.

Edit; zie net wel dat ik voor glimmen toch een behoorlijk eind verder door moet rijden naar boven, en dan weer terug naar beneden voor zuidlaren := is wel heel stuk extra. Wij komen vanaf Deventer.

ik ben afgelopen jaren niet meer geweest; is er rond tijdstip 6 a 7 uur echt flink file dan ja? Dacht dat het altijd nog wel mee viel. handelaren zijn er dan meestal al toch?

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:06

Waar kan je het beste parkeren met vrachten en auto+trailer dicht bij de markt??

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:09

Parkeer terrein pb hoeve is tpchbwel het dichtste bij geloof ik. Tenminste, dan heb je de ruimte en weet je zeker dat je niet vast komt te zitten in een of ander nat grasveld :=
Wel parkeerkosten. Maar dat is nog te overzien.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 22:17

Ik zag de eerste buitenlandse trailer al rijden vanavond :+

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:56

Ben er al een tijdje niet meer geweest, heb er echt zin aan en benieuwd wat er nu allemaal weer tussen staat. Vriendin die mee gaat is er nog nooit geweest.

Bij 'de vijver' met name is het altijd best nog wel modderig toch? Of viel dat afgelopen jaren wel mee? Ik wil eigenlijk m'n outdoor laarzen aan doen, maar ben er wel zuinig op. Klein beetje zand of modder geeft niet, maar niet dat ik echt door lagen modder moet.

En zoals ieder jaar....... is er ook voor nu weer flinke regen en 'kou' voorspelt.........

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 00:38

Als het regenachtig is, zijn goede schoenen niet een beste keuze; althans.. als je ze netjes wil houden :+
Ik doe bij nat weer mijn bergschoenen (mountain horse) aan.
Die zijn waterdicht en lekker warm.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:08

Ze voorspellen zelfs storm voor dinsdag, word behoorlijk slecht weer. :=

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:18

Of het nu wel of geen mooi weer is, de boel wordt toch wel kapotgelopen dus laarzen of degelijke werk/wandelschoenen zijn wel een eis.
En als je serieus op zoekt wilt is 7 uur best laat om aan te komen, de meeste paarden gaan voor het donker al naar een nieuwe eigenaar, veel zelfs al voor ze op de markt aankomen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 01:24

anneliesdj; dat begrijp ik uiteraard. ik kom zeker niet om wat te kopen, en mijn vriendin ook niet dus dat scheelt ;)

storm... mwah, zal wel meevallen... die code's tegenwoordig enzo, ik neem het niet meer zo serieus.
Trouwens Welmoed, van harte! *\o/*

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:04

Ja het echte vele kopen begint vaak rond 3/4 toch al? Wij gaan dit jaar heen maar wil niet te vroeg dat je beetje staat te wachten. Had vorige jaar dus denk dat uurtje of 4 dar zijn wel goed is?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:10

Had wel zin om te gaan maar moet dan alleen omdat iedereen om me heen moet werken. Dus sla dit jaar dan maar over, is eigenlijk ook maar beter ook, heb genoeg paardjes.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:25

Ik zit sinds kort in een controlerende functie wat betreft de gezondheid en welzijn van de paarden bij de Zuidlaardermarkt. Zie ook mijn vorige post in dit topic.

Elk jaar worden er weer verbeteringen doorgevoerd. Nog niet gemeld is dat er nu een soort eerste hulppost is voor paarden, aan de Brink Zuidzijde bij de boerderij van Karstens. Hier is een behandel box gemaakt. Er is ook ruimte voor uitgeputte paarden (hoewel we dat natuurlijk liever voorkomen).

Graag zou ik van jullie tips krijgen over knelpunten (en liefst mogelijke oplossingen hiervoor) op het paardendeel van de markt.

Bijvoorbeeld:
Ik zie elk jaar weer die platte boerenwagen staan, ergens achter de vijver, vol met hooi. Alle paarden die daaraan zijn vastgebonden, staan de hele dag met hun neus in het hooi rustig te knagen en krijgen duidelijk veel minder mee van alle drukte om hen heen.
Het verschil met de balies is duidelijk: veel meer rust, veel minder stress, veel minder onrust onderling en doordat het kacheltje blijft branden veel minder last van de kou en regen. Maar ja, je kunt moeilijk de hele markt vol zetten met platte wagens of grote metalen weideruiven. Het is qua ruimte veel minder efficiënt.

Vandaag wordt langs alle balies hooi gespoten. Ik zal voorstellen om vanaf volgend jaar kuil te gaan gebruiken, omdat er meer paarden zijn die (luchtweg) problemen krijgen van eenmalig hooi, dan dat er paarden zijn die (darm)problemen krijgen van eenmalig kuil.

Blijft mijn probleem, dat veel paarden zo kort zijn aangebonden dat ze er misschien helemaal niet bij kunnen. Wat kunnen we daar aan doen? Hooinetten ervoor hangen? Waaraan dan? Bovendien zijn die in no-time leeg en dan moet er bijgevuld worden… En na afloop worden ze natuurlijk mee genomen, wat ook niet de bedoeling is. Zie ook het verhaal in mijn vorige post over het verdwijnen vorig jaar van de zwarte emmers, bedoeld om water te geven.

Ik heb gemerkt (zoals ik al eerder heb gezegd) dat de marktmeester Mellema echt openstaat voor suggesties en daar direct wat mee doet. Het moet natuurlijk wel organisatorisch en financieel haalbaar zijn. De Zuidlaardermarkt is een groot en bekend instituut geworden waar uit heel Europa mensen op af komen, het is een illusie om te denken dat dit afgeschaft gaat worden. Persoonlijk vind ik het ook wel jammer als een zo mooi stuk folklore zou verdwijnen.

We kunnen er dus alleen voor zorgen dat het er zo diervriendelijk als mogelijk is aan toe gaat.

Kom op mensen! Bokt is een grote denktank, hier moeten toch goede ideeën uit komen!

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:34

Dat met het hooi is inderdaad een lastig punt! Die wagens zijn ideaal maar veel te groot om inderdaad overal neer te zetten en hooinetten zijn zo leeg.

Enige wat ik dan kan bedenken is een regel over lengte van de touwtjes. Dat ze paarden sws bij de grond moeten kunnen met hun neus maar wat een werk om dat te controleren lijkt me?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:37

Ook dat kan link worden wanneer ze hun hoofd achter hun eigen draadje komen kan je nog wel eens vervelende situaties krijgen.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 09:50

Ja dat zeker dan proberen ze weer onder die touwen door te gaan!

DjobliLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:27

Zijn we al een beetje in de stemming ? :+

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:30

De problemen die ik gezien heb vallen allemaal wel een beetje mee. Half bokt laat wel zijn paard met de winterdag 20 uur op stal staan maar als er dan op een markt een paard een paar uur geen water/voer krijgt dan is het commentaar niet te zuinig. In de loop der jaren hebben wij er al tientallen gekocht op markten maar ik heb nog nooit gemerkt dat het beest er iets aan over hield.

De paarden langer vast zetten zal niet gaan gebeuren, dit is te gevaarlijk omdat een groot deel uberhaupt nog nooit heeft vast gestaan. Zet je die dieren langer vast dan gaan ze of onder elkaar door of over de balies heen met alle gevolgen van dien.

Het enige wat je positief zou kunnen toepassen is om alle kleine veulens, shetlanders en ander klein grut in grote hokken te plaatsen net zoals op de Rodermarkt. Deze dieren kunnen dan los lopen en verhangen zich niet omdat ze nog nooit hebben vast gestaan.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 10:36

DjobliLover schreef:
Zijn we al een beetje in de stemming ? :+

Zeker! Heb het nog wel wat zwaar van gister en zaterdagnacht, maar we gaan er weer voor.. :)