Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tomklover

Re: Een paar maanden Ierland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 13:37

wat heerlijk om die verhalen van je te lezen steff!!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 16:45

Moddervreters ! :Y)
Heerlijk toch !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 18:24

Ik had nog een vraagje :o Hoe worden de paarden daar bij jullie beslagen ? Zijn er ook bij die op van die '' halve '' ijzers voor racers lopen ? Zo'n dun ijzertje dat enkel onder de voorste helft van de voet ligt...weet niet goed hoe het anders te omschrijven...
Waren we gister met de smid hier over bezig als eventuele oplossing voor mijn merrie ( smid is 2x op 5 dagen ijzer er weer moeten komen onderzetten ) ... niet omdat paardlief slecht beslagen wordt, maar wel omdat ze graag 100m sprint doet en dan de sliding stop :D

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 22:27

Thnx voor de berichten!! Helaas vandaag een beetje een rare/nare dag... Maar toch ook weer heel leuk... In de ochtend met Wilson en Minx op de renbaan, omdat de halve-eigenaar kwam kijken, deze twee worden normaal niet samen getraint en nu bleek ook wel waarom... Wilson bokt af en toe, en dit deed hij vandaag in het laatste rondje, Minx is nogal snel op haar teentjes getrapt en begon dus te trappen... Oftewel minx een lichte schaafwond, Wilson een wondje aan de binnenkant van zijn achterbeen... Gelukkig niks ergs! (reden naast elkaar)

En toen Josey... Ik ging dus ook naar Clonmel om naar de race te kijken, waren we daar, alles goed, eerste race net gezien, word er omgeroepen dat Josey is teruggetrokken door een fout in het paspoort... Bleek dat deze een uur van tevoren ingeleverd had moeten zijn omdat het haar eerste race was, en dat was 45 min. ervoor gebeurd ipv het uur... Ze mocht dus niet racen.. Super balen! Helemaal omdat ze volgens de baas makkelijk had kunnen winnen.. Maar wel een leuke dag gehad, voor het eerst op de track geweest, een paar races gezien, inclusief Jockey die onder zijn paard terrecht kwam en met loeiende sirenes werd afgevoerd (hoop dat hij in orde is, maar was een flinke val, paard was iig zover ik zag wel in orde), een neus-aan-neus foto finish, de vader van de baas (Tony, hij is echt geniaal) en de oom van de baas (Uncle Joe) die broodjes en thee voor ons gingen kopen, en afgesloten met Mac Donalds... Toch wel heel leuk dus!

Nee die heb ik hier niet gezien, ze hebben alluminium ijzers onder, super licht materiaal :)

Deze: http://i00.i.aliimg.com/photo/v0/114248 ... _Shoes.jpg

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 23:15

Ik heb alle pagina's van jou bijgelezen en wat kun jij super leuk schrijven! :D ik ga je echt beter volgen :) su per interessant en leerzaam ook :D

Maar heb je nou al besloten defintief te blijven? dat is me een beetje ontgaan :P heb jij ook vrije dagen? ik heb van 1tje gelezen, heb je omgeving gezien? of ben je alleen maar werken werken werken werken

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 09:04

Wow als ik de foto's zie van het rijden in de rivier dan mis ik het paard rijden in Ierland echt wel. Ga nu zeker goed over denken dat ik met de zomer vakantie naar Ierland toe ga en een paar weken daar paard rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:24

Hoe is het nu Stef?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 14:58

Zo, even een korte update :Y)

Morgen gaat Josey racen, drukke dag vandaag dus door alle voorbereidingen... Daarnaast al een aantal gasten, en volgende week komt er een groep van 15 man, dus moeten flink wat pony's gereden worden! Gister een nieuwe pony gekregen. Joey. Hij is echt de meest schattige pony ooit, en ik heb vandaag op hem gereden! Hylarisch, gezien ik iets te groot ben (bellemer hem niet, maar goed, een C-pony is toch wel iets te klein voor mij :') )...

Voor de rest volgende week de eerste merries die naar binnen komen om te veulenen (eerste is de 20ste uitgerekend :D ) en 1 merrie is al naar de hengst vertrokken (ze hadden vorig jaar Rhino hier, en dus veel afgestoten veulens :( geloof 8 in totaal... En dus gaan de niet-drachtige merries nu al naar de hengsten toe)

Bart gaat echt geweldig, wat een heerlijk brutaal aapje, en begint nu echt vreselijk goed te gaan met rijden! Voor de rest rij ik Wilson veel, wat denk ik erg goed is, hij is nog steeds aan het leren zijn lichaam te gebruiken en dat gaat natuurlijk ook niet over 1 dag... Maar goed, hij begint steeds meer contact aan te nemen en het enige wat we eigenlijk doen is lang, laag en voorwaarts. Meer dan genoeg voor hem, na 20 minuten staat het zweet op z'n billen!

En de jonkies zijn we nog steeds aan het longeren, ze hebben nu een aantal keer een singeltje omgehad, super braaf allemaal!! :D

Zal van de week een betere update schrijven, nu even van mn pauze genieten :P

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:00

Leuk dat je het zo naar je zin hebt! :D je schrijft zo enthousiast

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:38

Het plezier dat je daar hebt spat hier zo van het scherm ! :P Echt heerlijk om te lezen, jouw updates !
Veel succes morgen voor Josey ! En niet vergeten ons op de hoogte te houden hé :D

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 21:59

Heerlijk om te lezen, kan niet wachten! :D
Wat moet er allemaal voorberijd worden voor zo'n race?

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:17

Thnx guys :D

Valt opzich mee midori, moesten de vrachtwagen schoonmaken en ontsmetten, alle spullen deed Maike bij elkaar (racehoofdstel vetten en eigen bit eraan, teugels, onderlegger voor onder racezadel, stuk of 6 racesingels, stuk of 3 borsttuigen, stuk of 4 zweetdekens, emmers, van die zilveren melkbussen met water er in, heel wat bont-dingen en halve dekens waarvan ik geeeeen idee heb waar ze voor zijn, beschermers, rollen tape, en nog heel wat andere extra dingen :P ) voor de rest word Josey morgen klaargemaakt! (wassen, vlechten e.d.)

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:42

Pohee dat zijn nog al wat dingen haha! Hoezo zo veel singels/ borsttuigen??

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 07:47

Ze hebben twee verschillende soorten singels (gewone singel en oversingel) voor de super platte racezadels, en die zijn van een soort katoen/nylon achtig iets, dus puur voor het geval er iets breekt :) Borsttuig hetzelfde zijn van elastiek gemaakt, en als het breekt ben je de sjaak :)

Pff... Gister middag begon Fella ineens raar te doen, raar strekken/buigen in zijn stal, liggen, beetje koliekerig, dus vloeibare parrafine erin voor eventuele blokkade en een tube Buut, en met een beetje hooi leek het weer beter te gaan... Tot 7 uur gebleven om te checken, en toen naar huis nadat hij had gemest... Om 8 uur ging Maike nog even naar stal om te checken, en ging niet goed :( Dus dierenarts gebeld die er uiteindelijk om 11u was, en bleek een blokkade te zijn, geloof in zijn slokdarm, dus een buis z'n keel in, hoe of wat precies weet ik niet want was er niet bij... M'n arme ventje :( Geloof dat het nu goed gaat, ga zo weer richting stal dus dan zal ik het wel zien... Was er gister (helaas) niet bij...

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:23

Ook ik volg je, ik heb zelf ook een baan aangeboden gekregen in Ierland. Heb je wat tips qua regelgeving in Ierland etc? :)

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 09:49

Leuk elainelouise!! Nee eigenlijk niet... De enige echte tip die ik heb: neem GOEDE regenkleding mee, want de regen hier komt overal doorheen :)

Pfoe, gister voor het eerst uitgeweest hier, met het nichtje en de twee neefjes van de baas, was erg gezellig, iets te veel jagerbombs maar super leuke avond!

Voor de rest was Josey zesde in de race :( oftewel over ongeveer twee weken nog een keer racen... Ze deed het overigens wel heel goed, alleen kon de jockey haar niet houden waardoor ze aan het einde niet meer sneller kon en op hetzelfde tempo bleef en dus achter kwam te liggen... Ach ja... Volgende keer beter :)

edit; en heb voor het eerst crosssprongen gesprongen! Op twee nieuwe paarden voor de gasten, Paddy en Merlinm twee echte Irish Cobs (oftewel tinkers), echt enorm groot waren ze ook, Merlin zat zo rond de 1.75m gok ik, minimaal, en Paddy was iets kleiner...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 11:35

ik lees ook mee, gisteravond alles gelezen.

wel leuk dat het zo goed bevalt, en wat een spierpijn moet je hebben.. zolang in die racezadels staan.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 22:18

Bedoel je niet Drumhorses steef? Of vanners? :p Cobs zijn 1.45 a 1.52 ongeveer.

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 22:25

Nop, een irish cob is hier gewoon een bonte gefokt door tinkers (gypsy's, travellers, kampers :P ), en zegt hier dus niet zoveel over de hoogte van het paard.. :) Tenminste dat is hoe het aan mij is uitgelegd

elainelouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 05:45

Wat een leuke ontwikkelingen TS! En oefff wat een doorzettingsvermogen met dat racezadeltje :=
Ik doe het je denk ik niet na! :')
Ik zelf heb het bijna rond met de stal in Ierland en hoop dat het ook zo leuk word.
Weet niet of je het toevallig kent: Tullibards Stud te Coolrain, county Laois.
Voornamelijk eventing en showjumping.
:j

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:09

Klopt idd, de cobbs in ierland zijn in alle maten en vormen te krijgen, zelfs in shetlander maat kun je ze vinden. Het zijn wel heel gebruiksvriendelijke dieren. Ze zijn bijna niet meer te vergelijken met de tinkers die we hier hebben.. Ze zijn ook niet perse bont, je hebt ze in allerlei kleuren :j EIgenlijk is het geen ras maar meer een type paard wat ze ermee bedoelen.

ArGieVai schreef:
Nop, een irish cob is hier gewoon een bonte gefokt door tinkers (gypsy's, travellers, kampers :P ), en zegt hier dus niet zoveel over de hoogte van het paard.. :) Tenminste dat is hoe het aan mij is uitgelegd

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 07:58

Thnx chocobroodje! En nu je het zegt, hebben we indd flink wat ponys staan die ze ook "cobs" noemen, wel voornamelijk bonte, maar geloof ook wat niet-bonte, Maar iig. varierend van zeg 1.25 tot nu dus 1.75m, flink verschil! Zal kijken of ik vandaag een foto van Paddy en Merlin kan maken, zijn echt enorm, maar wel heel cool! Telefoon is alleen een beetje stuk (iemand is er op gaan zitten) dus geen idee of het lukt..

elainelouise; de racezadels vallen nu ik er aan gewend ben wel mee :D Zit het eerste half uur tussen dressuur en springlengte in (voornamelijk omdat we eerst in de bak rijden, en ik dan wel been wil kunnen gebruiken) en daarna gaan ze zo'n 8 gaten omhoog :+ Zit nog steeds niet jockey-kort maar dat word ook niet van me verwacht, zou het wel een keer willen doen, maar geloof dat de baas daar niet zo blij van word, hij zegt altijd "dan had ik wel jockeys ingehuurd in plaats van dressuur/spring ruiters".

Stal heb ik nog nooit van gehoord, tip: kijk of je op internet wat referenties kan vinden, wel zo fijn! Bij mij was dat makkelijk gezien het ook een hotel/reisbestemming is, maar misschien dat je wel wat kan vinden :) En zorg dat je een proefperiode hebt! Is ook wel fijn, dat beide partijen kunnen kijken of het ze bevalt :) Welke grote stad zit je het dichtst bij? Nog steeds de beste tip die ik heb gekregen is neem echt hele goede regenkleding mee, heb ik niet gedaan, ik heb het hier gekocht, maar het is wel echt een must, helemaal omdat ik geen binnenbak heb rij ik regelmatig met een regenbroek aan die ik in mijn chaps prop, rijd prima en ik blijf droog! Tenminste, kan max. 3 á 4 paarden rijden met de regenkleding die ik heb, dan moet ik weer wisselen van kleding (de regen komt hier overal doorheen), gelukkig hebben we de laatste tijd prachtig weer!

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:24

Toch maar even weer een soort van updaten :+

Van de week even een heerlijke wandeling gemaakt over de boerderij, wat is het hier toch prachtig... 3 vossen gezien, heel wat fazanten, konijnen, hazen en mega leuke kleine dikke vogeltjes in allerlei kleuren (vinken, mussen, koolmezen etc. etc.) heerlijk! Foto's plaats ik onderaan deze post :D

Werk gaat goed, het is vreselijk mooi weer (met uitzondering van vandaag, beetje grijzig maar nogsteeds heerlijk), er zijn flink wat gasten, en kom elke dag stralend en zo trots als een pauw van "mijn" mannen (Bart en Wilson) af! Die rij ik nu eigenlijk elke dag, en moet zeggen dat Wilson mij nog het meest verrast van allemaal!

Bart is gewoon geniaal grappig, totaal ongeconcentreerde puber in de bak maar gaat steeds beter, en op de renbaan echt geweldig. Vooral als we snelheidstraining doen of naar Buckers gaan is hij echt niet te stoppen, wat een dier!

En Wilson, wat ben ik stiekem gek op dat dier geworden... En zo trots op zowel mezelf als hem, elke dag weer! Heb geloof ik al eens verteld dat hij een luie rotzak was/is, en op het begin voelt alsof hij 4 benen kreupel is... Ik rij hem nu sinds de osteo is geweest al elke dag, begonnen met leren op eigen benen lopen (hand vooruit en gaan met die banaan, lichte contact teugel that's it, hij moet het zelf doen), en inmiddels via lang en laag naar een rustige aanleuning. Had nooit gedacht dat hij nu al, na zo kort, zo goed zou lopen. Hij begint elke dag langere passen te maken, ik kan nu "schakelen" in zijn hoofdhalshouding zonder dat hij zich eruit drukt (van lang laag naar wat hoger, ronder, minder rond e.d. beetje buigen, beetje schakelen in tempo) en zonder dat hij weer kort gaat lopen, plus, grootste vooruitgang tot nu toe: ik kan van hand veranderen van rechts naar links zonder een als een gek rennend paard onder me te hebben dat zijn hoofd alle kanten opzwaait, maar gewoon in zijn aanleuning blijft *\o/* *\o/* Oké, hij heeft nog heel veel moeite met van achter goed doorkomen, aanleuning is soms nog te instabiel omdat hij niet altijd snapt dat hij de hand mag opzoeken ipv erachter kruipen of eruit drukken, en er is nog heel veel scheefheid waar we aan moeten werken, maar de vooruitgang is echt niet normaal...

Wat je al niet kan bereiken met rust, stille hand (iedereen "speelt en kneed" hier superveel, ben daar niet zon fan van), been, veel belonen en focus... En de osteo natuurlijk! Zijn instelling in zowel de bak als op de renbaan is ook totaal veranderd, hij begint echt een werkwillig paard te worden, en ook op stal is hij veel vrolijker en liever! Van de week zelfs terwijl hij plat in de stal lag zijn hoeven uitgekrabt en gevet :') luie donder...

Maar goed... Nu de foto's :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Farney Castle

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

als het mooi weer is morgen ga ik weer een wandeling maken, dan zal ik wat meer overdag foto's maken van het bos, kasteel, rivier, weides e.d. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:33

Sinds wanneer is de titel anders? %)

chocobroodje

Re: Wonen in Ierland: Werken op point-to-point stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:13

Mooi hoor, Thurles ligt ook wel erg gunstig wat dat betreft :j Ben er een paar keer in de buurt geweest. Heel mooi. Bevalt het allemaal nog? Ga je langer blijven en je paard over halen?