Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lieveli schreef:Dat klopt, maar dat mensen in het begin goed werden behandeld is niet helemaal correct, de eerste kampbewaarders waren Duitse criminelen. Hoe goed denk je dat de eerste gevangenen (politieke Polen) het hadden?
heidy_wilco schreef:Ik had een Duitse lerares waarmee ik wel vaak in gesprek was en uiteindelijk kwamen we uit op de Tweede Wereldoorlog. Ze zei dat, hoewel ze de hele oorlog nooit heeft meegemaakt, ze het zo erg vind wat haar land heeft gedaan. Ze had een schuldgevoel terwijl ze er niets aan kon doen. Zoveel impact heeft de oorlog (nog steeds) op mensen gemaakt.
heidy_wilco schreef:Nederlanders hebben Indonesiërs vermoord zodat Nederlands-Indië onze kolonie kon blijven... Maar niemand in Nederland die daarbij stilstaat.
Ik vind dat hele gebeuren maar hypocriet. Ging niet op zulke grote schaal als in het Derde Rijk, maar volkeren uitmoorden is altijd verkeerd.
Doanique schreef:heidy_wilco schreef:Nederlanders hebben Indonesiërs vermoord zodat Nederlands-Indië onze kolonie kon blijven... Maar niemand in Nederland die daarbij stilstaat.
Ik vind dat hele gebeuren maar hypocriet. Ging niet op zulke grote schaal als in het Derde Rijk, maar volkeren uitmoorden is altijd verkeerd.
Maar daar wordt tijdens geschiedenislessen helemaal niet zo veel bij stilgestaan
Bhriseis schreef:Bah Lieveli, wat ontzettend naar dat jij dat de dag van vandaag nog steeds ondervindt bij sommige Duitsers![]()
Daar draait mijn maag gewoon van om.
Jilletje schreef:Ik lees mee in dit topic, maar als boek wil ik graag de volgende aanraden:
Ik ontsnapte uit Auschwitz van Rudolf Vrba. ben er zelf nog niet in begonnen want mn hoofd moet er echt naar staan maar hij schijnt wel heel goed te zijn.
Cowgirl schreef:Bhriseis schreef:Bah Lieveli, wat ontzettend naar dat jij dat de dag van vandaag nog steeds ondervindt bij sommige Duitsers![]()
Daar draait mijn maag gewoon van om.
Je bent niet de enige die daar zo over denkt. Met name dat ze het nog steeds over moffen heeft vind ik een erg kwalijke zaak voor iemand van 27.
Bhriseis schreef:Wordt er in NL niet stilgestaan bij de rol van alle kopstukken achter Hitler, of hangt het er gewoon van af welke leerkracht je hebt?
In België leer je wel gewoon het 'volledige' verhaal, inclusief de politieke rol die alle spilfiguren hebben gespeeld.