Polen, Auschwitz

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diaana

Re: Polen, Auschwitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:19

Ik denk dat de moeder van Maurice een uitzondering is die de "regel' bevestigd.. en dat er maar weinig vrouwen zijn die wel een kind hebben kunnen krijgen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:33

lieveli schreef:
Dat klopt, maar dat mensen in het begin goed werden behandeld is niet helemaal correct, de eerste kampbewaarders waren Duitse criminelen. Hoe goed denk je dat de eerste gevangenen (politieke Polen) het hadden?

Ik schreef niet in het kamp maar de Nederlanders. Daarom duurde het ook vrij lang (voor zover het al gebeurde) dat er vanuit de Nederlanders verzet kwam. We praten langs elkaar heen ;)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:42

Oooooh gesnapt!! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 20:44

De kogel is door de kerk, ik ga met een vriendin waarschijnlijk deze pasen naar Krakau. Ben wel jarig dat weekend, maar ach ;)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:20

Bah Lieveli, wat ontzettend naar dat jij dat de dag van vandaag nog steeds ondervindt bij sommige Duitsers :n

Daar draait mijn maag gewoon van om.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:22

Ik had een Duitse lerares waarmee ik wel vaak in gesprek was en uiteindelijk kwamen we uit op de Tweede Wereldoorlog. Ze zei dat, hoewel ze de hele oorlog nooit heeft meegemaakt, ze het zo erg vind wat haar land heeft gedaan. Ze had een schuldgevoel terwijl ze er niets aan kon doen. Zoveel impact heeft de oorlog (nog steeds) op mensen gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:24

heidy_wilco schreef:
Ik had een Duitse lerares waarmee ik wel vaak in gesprek was en uiteindelijk kwamen we uit op de Tweede Wereldoorlog. Ze zei dat, hoewel ze de hele oorlog nooit heeft meegemaakt, ze het zo erg vind wat haar land heeft gedaan. Ze had een schuldgevoel terwijl ze er niets aan kon doen. Zoveel impact heeft de oorlog (nog steeds) op mensen gemaakt.

Ik begrijp dat best... Overal op internet etc. staat ''Duitsland heeft de Joden vermoord.'' en dat soort dingen. Er wordt over het hele land gesproken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:26

Nederlanders hebben Indonesiërs vermoord zodat Nederlands-Indië onze kolonie kon blijven... Maar niemand in Nederland die daarbij stilstaat.

Ik vind dat hele gebeuren maar hypocriet. Ging niet op zulke grote schaal als in het Derde Rijk, maar volkeren uitmoorden is altijd verkeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:29

heidy_wilco schreef:
Nederlanders hebben Indonesiërs vermoord zodat Nederlands-Indië onze kolonie kon blijven... Maar niemand in Nederland die daarbij stilstaat.

Ik vind dat hele gebeuren maar hypocriet. Ging niet op zulke grote schaal als in het Derde Rijk, maar volkeren uitmoorden is altijd verkeerd.

Maar daar wordt tijdens geschiedenislessen helemaal niet zo veel bij stilgestaan

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 21:34

Doanique schreef:
heidy_wilco schreef:

Maar daar wordt tijdens geschiedenislessen helemaal niet zo veel bij stilgestaan

Nee, inderdaad. En ik vind dat buitengewoon triest dat wij niet eens leren wat wij voor afschuwelijke dingen hebben gedaan.

Op bladzijde 7 had ik dit neergezet:

Oh, maar iedereen heeft het over de Nazi's en Duitsland: Veel Nederlanders hebben ook hele foute dingen gedaan. Er zijn genoeg verraders geweest, als een Joodse familie opgehaald werd dan werd het hele huis geplunderd en toen bleek dat er Joden terugkwamen werden ze echt niet hartelijk ontvangen. Om nog niet eens te spreken over de afschuwelijke dingen die wij in Nederlands-Indië hebben uitgevoerd. Wij waren echt geen haar beter.

Ik vind het ook zo lekker hypocriet: We laten wel horen hoe wreed de Duitsers waren, maar je hoort NOOIT iets over de dingen die wij in Nederlands-Indië gedaan hebben. Ik vind dat vreselijk! Vaderlandse geschiedenis is niet alleen maar over hoe goed wij waren in Koloniseren, de VOC, de tachtigjarige oorlog, maar ook over slechte dingen die we gedaan hebben: Slavenhandel (Wij waren op een moment de grootste handelaren in slaven...), Nederlands-Indië...

Ik vind dat onze ex-koloniën een groot aandachtspunt moeten worden in de (geschiedenis)lessen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:05

er is ook een film met een man die mensen had gered dmv een fabriek.. maar ben vergeten hoe die heet..
dat vond ik ook echt een hele indrukwekkende film om te zien..
daar in zag je ook dat de mensen eerst naar auswitch werden gestuurd en dat ook alles afgepakt werd al in de huizen toen ze de joden enz op gingen halen..

en the boy in the striped pyjama's is ook een mooie film..
maja ben ook fan van b.v band of brothers en dan met name t stuk dat ze t werk kamp tegen komen vond dat ook best ingrijpend

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:07

Dat is Schindlers List. Hij heeft heel veel mensen gered.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 23:09

in Amerika zijn er geen documenten van de hoeveelheid zwarten die vermoord hebben bij lynch partijen.Europese(ziet er raar uit, hoe schrijf ik dat nou precies?) koloniën die de oorspronkelijke Amerikanen hebben uitgemoord...Helaas zijn er gruwelijk veel van dergelijke gebeurenissen geweest waar we niets van weten en niets over leren.

Helaas hebben we vooral van de proeven en testen van DR Mengele veel dingen geleerd over mensen. Onder andere hoeveel voltage een mens kan hebben(voor hun belangrijker hoeveel ze niet konden hebben), hoe het beste vrouwen te steriliseren etc

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:15

Bhriseis schreef:
Bah Lieveli, wat ontzettend naar dat jij dat de dag van vandaag nog steeds ondervindt bij sommige Duitsers :n

Je bent niet de enige die daar zo over denkt. Met name dat ze het nog steeds over moffen heeft vind ik een erg kwalijke zaak voor iemand van 27.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:17

Jilletje schreef:
Ik lees mee in dit topic, maar als boek wil ik graag de volgende aanraden:

Ik ontsnapte uit Auschwitz van Rudolf Vrba. ben er zelf nog niet in begonnen want mn hoofd moet er echt naar staan maar hij schijnt wel heel goed te zijn.

Heb het boek bijna uit...maar of je er ooit aantoe bent?...het is zooo afschuwelijk wat hij heeft meegemaakt (en de andere natuurlijk!!!) hij is heeel vaak aan de dood ontsnapt....het omliggende terrein was inmens groot zodat ontsnappen bijna niet mogenlijk was (er zijn er ook veel die een poging gedaan hebben om te ontsnappen weer teruggebracht, mishandeld en opgehangen.....) er werd 3 dagen lang naar de ontsnapten gezocht met honden....hij en een maat hebben zich kunnen verstoppen in een stapel hout wat ingesmeerd was met spul zodat de honden hun niet zou ruiken...na die 3 dagen zijn ze eruit gegaan en ontdekte hoe groot het gebied eromheen was wat bewaakt werd op diverse manieren...

nadat ze ontsnapt zijn hebben ze veel pogingen ondernomen bij belangrijke Joodse mensen maar die hebben er niets mee gedaan!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door anitaolja op 09-03-14 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:20

Cowgirl schreef:
Bhriseis schreef:

Je bent niet de enige die daar zo over denkt. Met name dat ze het nog steeds over moffen heeft vind ik een erg kwalijke zaak voor iemand van 27.

Eerlijk gezegd ik ook :o .
Mijn familie heeft ook flink geleden van de oorlog maar ik draag geen haat aan de duitsers...want daar hou je het alleen maar mee in stand.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 14:27

Ehm ik bedoelde niets over Lieveli zelf, alleen dat het mij naar lijkt wanneer je ondervindt dat je her en der nog gediscrimineerd wordt. Maar dat geldt natuurlijk voor elke vorm van discriminatie: of het nu over joden, zwarten, homo's, of Duitsers gaat.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 15:28

Moffen is gewoon een goed nederlands woord. Weliswaar een scheldwoord, maar bestond al 100en jaren voor de oorlog. In de omgeving van mijn ouders wordt ook nog steeds gesproken over de pruusjen, het limburg woord ipv moffen.
De manier waarop lieveli het woord gebruikt vind ik niets zorgelijks hoor... Het is niet dat ze alle duitsers moffen noemt..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:30

Als mensen moeite hebben met begrijpend lezen wil ik met alle plezier bijles Nederlands geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 16:59

Bhriseis schreef:
Wordt er in NL niet stilgestaan bij de rol van alle kopstukken achter Hitler, of hangt het er gewoon van af welke leerkracht je hebt?

In België leer je wel gewoon het 'volledige' verhaal, inclusief de politieke rol die alle spilfiguren hebben gespeeld.

Het ligt er echt aan welke leraar je hebt. Ik heb 2 geweldige leraren gehad op het VWO die véél verder gingen dan dat wat we moesten leren uit de boekjes. Het ligt er ook aan of je alleen geschiedenis hebt in de onderbouw of ook in de bovenbouw. Geschiedenis was mijn examenvak en juist in de bovenbouw ga je de diepte in. In de onderbouw leer je alleen de grote lijnen -immers moet je in 2 of 3 jaar de grote lijnen weten vanaf het begin van de wereld tot en met nu-, en in de bovenbouw ga je die grote lijnen beter begrijpen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:26

Oh op die manier, dat snap ik ja. Wat jammer dat er zo'n onderlinge verschillen zijn. Als er iets is waar we veel uit kunnen leren, is het toch wel de geschiedenis.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:39

Ik heb trouwens veel over de WW2 op de basisschool geleerd en bijna niets op de middelbare school. Maar het hangt echt af van de docenten en leraren die je hebt, waar hun passie ligt. Dat geldt voor elk vak natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 09-03-14 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 22:57

Op de basisschool hebben we er een groot project over gehad, heeft veel indruk op me gemaakt...
Op de middelbare heb ik er totaal niks meer over gehoord..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-14 23:37

1 van mijn examenonderwerpen was ww2 :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 08:25

secricible schreef:
1 van mijn examenonderwerpen was ww2 :)

Hier ook.
Eindscriptie geschreven over Adolf Hitler.